Werk & Studie alle pijlers

Iemand ervaring met een scriptiecoach?

16-03-2010 11:39 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede-forummers,

de titel zegt het al, heeft er iemand ervaring met een coach of begeleider voor het schrijven van een (in mijn geval HBO) scriptie?

Ik hik al maanden aan tegen het beginnen met mn scriptie. Heb een aantal jaren niet gestudeerd, maar me nu weer ingeschreven omdat ik alleen nog die scriptie hoef te schrijven.

Nu betaal ik al maanden collegegeld maar heb ik geen letter op papier Het moet voor september klaar zijn, maar op een of andere manier kan ik me er toch niet toe zetten. Ik schaam me dood tegenover vrienden en familie, maar elke dag zit ik achter de pc, beetje te googlen. Maar ik kan geen onderwerp verzinnen, geen structuur op papier krijgen, het is ongelovelijk frustrerend. Ik was altijd een bovengemiddelde student, nooit ergens vertraging mee opgelopen.. Maar dit. Wat een hel. En ik weet dat ik het mezelf niet makkelijker maak.

Nu moet er dus iets veranderen. Ik wil iemand zoeken die me helpt met het vinden van een onderwerp, het helpt uit te werken en eventueel daarna dienst doet als de welbekende stok achter de deur.

Heeft er iemand ervaring met zo'n soort coach? Heb online wel een paar bedrijven gevonden, maar aangezien het nogal wat geld kost wil ik wel zeker weten dat het wat is..

Dus iemand (positieve of negatieve) ervaringen?
Hm. Ik zie niet zo goed in waarom je iemand anders nodig zou moeten hebben. Als je zelf niet gemotiveerd bent, dan kan een ander je toch ook niet helpen?

Volgens mij kun je beter bij jezelf nagaan waarom je nog steeds niet bent begonnen. Waarom wilde je dit eigenlijk?

En is er misschien sprake van faalangst?
Ik neem aan dat je toch via school wel een scriptiebegeleider aangewezen hebt gekregen? Kan die je niet op weg helpen, daar zijn ze voor.
Heb je een tutor/ scriptiebegeleider? Met hem/ haar kan je dit soort dingen bespreken.
hebben ze op de school waar je bent aangesloten niet een leraar in jouw afstudeerrichting die je kan steunen? Ga anders eens bij het decanaat langs. Wellicht kunnen ze je bij een steunpunt op school ook helpen. In de meeste gevallen bestaat die er voor mensen die een vertrouwenspersoon nodig hebben, maar wellicht kunnen zij je de goede kant op wijzen?

Zoek anders een vriend / vriendin met dezelfde studie die jou kan pushen / begeleiden / sparren of met wie je een brainstorm kunt houden
Mijn zus heeft hetzelfde probleem gehad en is goed afgestudeerd met een duwtje in de rug van deze club in Amsterdam: *google even op 'snel afstuderen' *. Ze doen ook HBO zie ik.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, weet zeker dat je niet de enige bent, soms heb je gewoon 'n schop onder je achterste nodig en dat is precies wat zij doen.

Succes!
anoniem_79336 wijzigde dit bericht op 16-03-2010 11:48
Reden: mag denk ik geen URL posten..
% gewijzigd
Ten eerste: je zal het toch zelf moeten doen. Begeleider of coach, JIJ moet die scriptie schrijven. Niks iemand die je aan het handjes houdt met het zoeken naar een onderwerp of het opzetten van een structuur. JIJ moet het doen, je begeleider dient als sparringpartner en kan je wat bijsturen. Maar het initiatief moet echt bij jou liggen, dat IS nu eenmaal HBO.

Je hebt toch sowieso een begeleider van je studie? Iemand van je opleiding zal toch moeten bepalen of je een goede doelstelling, probleemstelling etc hebt?

Begin eens bij het begin. Wat zijn de eisen van de opleiding aan je scriptie? Omvang, inhoud, soort onderzoek, etc.

Wat zijn onderwerpen die je interessant vindt? Ga naar de universiteits/HBO bibliotheek en zoek scripties van studenten van je opleiding op. Wat boeit je, wat niet, Wat zijn recente ontwikkelingen in je vakgebied? Kan je daar iets mee doen?

Maak een algemene planning wanneer je wat gaat inleveren (dus mijlpalen en deadlines). Maak vervolgens meer specifieke planningen om je mijlpalen te halen. En niet onbelangrijk: maak een dagindeling. Iedere dag om 9.00 uur beginnen tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur bijvoorbeeld. Wil je een middag weg dan haal je dat die avond weer in.

Desnoods pak je je laptop en ga je in de bibliotheek van je studie werken. Literatuur bij de hand, vaktijdschriften etc.

Wat denk je dat een dure coach gaat toevoegen? Wil je de stok achter de deur kopen? Je stok achter de deur is je diploma. goede student of niet, je scriptie zal je toch (zelf) moeten schrijven...
Daarbij: je hebt het nog niet geprobeerd. Je bent nog niet begonnen. Hoe kan je dan al weten dat je het niet alleen kan.... ?
Je kunt het wel, maar je hebt een stok achter de deur nodig. Dan heb je er meer aan om tussentijdse deadlines op school af te spreken.

Dus niet die hele bevalling in één keer, maar afspreken dat je over twee weken een opzet hebt en die komt bespreken.
quote:Snormel schreef op 16 maart 2010 @ 12:00:

Je kunt het wel, maar je hebt een stok achter de deur nodig. Dan heb je er meer aan om tussentijdse deadlines op school af te spreken.

Dus niet die hele bevalling in één keer, maar afspreken dat je over twee weken een opzet hebt en die komt bespreken.Precies, niet steeds tegen het het hele ding aan zitten kijken, maar het werk onderverdelen in hapklare brokken en steeds om de paar weken een afspraak maken. Als je steeds een kleine deadline hebt, zul je wel moeten. Zo is het mij (na twee jaar weliswaar, maar toch ) ook gelukt.
@vivadiva van een begeleider bij afstuderen

Het klopt allemaal:

Je moet zelf gemotiveerd zijn.

Van de begeleider van je opleiding mag je steun verwachten.

Je kan kijken naar mensen uit je eigen omgeving die je kunnen bijstaan..

En toch.. lukt het niet altijd. Je bent zeker niet de eerste.

Extra begeleiding is een taboe.

Dit terwijl coaches in je werkende leven heel normaal zijn.

Dat er bedrijven zij zoals de mijne die studiebegeleiding bieden zegt dat er ook vraag naar is.

Mijn tip is om op een rij te zetten wat je van een externe begeleider wil en op basis daarvan een keuze te maken.

Het kost wel wat, maar daar staat ook werk, dienstverlening tegenover.
Gewist. .

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Boekjes die ik nog wel eens gebruik bij het begeleiden van studenten (jawel, ik ben d'r zo eentje, alleen nu even niet, want ik ben met zwangerschapsverlof) zijn de boekjes van Heinze Oost, met name 'Een onderzoek rapporteren' en 'Schrijven in Stappen' van Esther Haag en Jeanne Dirven.

Die kunnen je goed helpen met structuur aanbrengen en het proces in stappen opdelen. Mijn ervaring is dat dat één van de belangrijkste struikelblokken is. Die Berg van een scriptie wordt maar groter en groter, en dat werkt inderdaad verlammend. Maak een structuur en maak daar een planning bij. Wees heel concreet in die planning: wat moet je nou precies doen om stap 1 gedaan te hebben?

Verder: bedenk je dat het 'maar' een scriptie is. Hij hoeft niet perfect te zijn, hij hoeft niet het perfecte onderwerp te hebben. Kies wel een onderwerp dat je aanspreekt, maar het is écht niet bepalend voor de rest van je carrière.

Hulp van buiten kan hierbij echt goed werken. En dat betekent niet dat je het niet zelf doet - absoluut niet. Misschien heb je iemand in je omgeving (een medestudent misschien?) die je hierbij kan helpen, maar anders is een professionele begeleider inschakelen echt geen slecht idee. De begeleiding vanuit de opleidingen is vaak erg mager.
-
Zou toch eerst via je hogeschool eens informeren hoe het zit met een begeleider.

Bij uitstek dé persoon om deadlines mee af te spreken. Had destijds een bijzonder goede begeleider waar ik veel van heb geleerd. Sprak met hem af wanneer wat gereed zou zijn. Hij had een wat realistischere kijk op mijn planning dan ik had (logisch) en heeft me zoveel nuttige informatie gegeven en dingen geleerd.

Informeer eens bij andere studenten welke begeleiders goed in begleiden zijn en wie er goed zijn op inhoud (of beide, nog beter). Vraag die persoon je te begeleiden. Motiveer die vraag: je wil X als begeleider want op inhoudelijk gebied een expert...

of Y want op proces (begeleiding) erg sterk.

Ver kan je op je hogeschool "motivatie clubje" opzetten? Voor studenten die ook met hun scriptie bezig zijn of hiermee starten. Je kan elkaar helpen, oppeppen en ondersteunen. Goedkoper dan een coach

Volgens mij is er hier op het forum ook een topic waar scriptieschrijvers posten.

Ga je je scriptie schrijven voor een organisatie? Dan heb je meestal daar ook een begeleider, ook daar kan je heel goed afspraken mee maken en een planning mee opzetten. Vaak een erg goede stok achter de deur, een organisatie die op resultaten wacht.

Mocht je toch een externe begeleider inhuren zorg dan dat je alle eisen van je hogeschool goed kent en die ook als leidraad aanhoudt. Bespreek dit met de persoon die je inhuurt en vaar niet te veel je eigen koers. Voorkomt een hoop problemen tijdens het schrijven.
Hoi vivadiva,

Normaal alleen meelezer, maar nu dan toch een account aangemaakt om een reactie te plaatsen.

Ik heb zelf een jaartje als scriptiecoach gewerkt op de universiteit waar ik studeer (een van-studenten-voor-studenten dienst dus), dus ik denk dat ik je wel wat info kan geven.

Je verhaal is heel, heel herkenbaar dus ik zou ten eerste stoppen met je dood te schamen. Dat is echt nergens voor nodig, je moest eens weten hoeveel mensen in hetzelfde schuitje zaten. Er zijn een hoop mensen die in het zicht van de haven standen ;) Maar dat is nergens voor nodig!

Een scriptiecoach kan je in jouw geval helpen je gedachten op een rijtje te zetten, samen te brainstormen, afspraken maken zodat je een stok achter de deur hebt, en je het gevoel geven dat je er niet helemaal alleen voor staat.

Je moet het zo zien: het zal altijd jouw proces en jouw scriptie blijven, maar de coach probeert het in goede banen te leiden. Bij de faciliteit waar ik werkte was het bijvoorbeeld verboden voor de coaches om te focussen op zaken als spelfouten en woordvolgorde e.d.

Als jouw hogeschool er zelf geen faciliteit voor heeft zou je eens kunnen zoeken naar een particulier. Ik weet dat er zat mensen zijn die dit voor hun 'hobby' doen. Misschien kun je eens een oproepje plaatsen op een forum van je hogeschool?

Hopelijk heb je hier iets aan, en bij vragen hoor ik het wel!
Ik zit in exact dezelfde situatie. Nou ja, mijn scriptie begint pas in oktober, maar ik moet een paar andere papers schrijven en heb ook een paar jaar gewerkt voor ik weer ging studeren.

Zit nu dus ook al de hele dag achter mijn computer te werken forummen. En ik voel mezelf een kanjer van een loser!!

Waar woon je ongeveer Vivadiva? Het is misschien een beetje een raar voorstel, maar wat bij mij (weet ik uit ervaring) het beste helpt, is samen met iemand zitten en tegelijk studeren. Ik kan je niet helpen met je scriptie (hoewel, je weet nooit) maar puur het elkaar aan de gang houden... Een studiedate maken??
@vivadiva en kastanjez,

Praat lekker mee op topic afstuderen scriptie leg je ei.
Bedankt iedereen voor de reacties!

Moest me er even toe zetten om te reageren maar heb alles doorgelezen en er worden heel nuttige dingen gezegd/gevraagd. Zal proberen heldere antwoorden te geven.

Faalangst zal het niet zijn. Ik heb wel moeite om ergens een begin aan te maken, om initiatief te tonen (bv telefoongesprek voeren als je iets van iemand wil, verschrikkelijk) Maar ik ben gewend dat altijd alles makkelijk is, wat betreft school of carriere.Nooit moeite hoeven doen, kwam altijd wel goed.

Wat betreft het in vertrouwen nemen, ik heb maanden alleen aangemodderd, maar er dit weekend met mijn vriend over gesproken. Hij wil me heel graag helpen, maar ik merk dat ik het er liever niet over heb (schaamte, gevoel me te moeten verdedigen). Ik weet inmiddels wel dat ik er alleen niet kom. Ik moet het alleen doen, maar niet alleen blijven worstelen met alle gedachtes etc..

Ik heb idd een begeleider vanuit school. Daar ook al een gesprek of 2 mee gehad in de herfst. Besproken wat een beetje de bedoeling is, wat goede onderwerpen zouden zijn. En daar moest ik alleen op verder voortborduren.. Heb nu 1 idee in mijn hoofd, dat ik kan uitwerken (moet volgens een bepaald stramien worden opgestuurd, dat wordt dan beoordeeld). Dat is mijn doel voor deze week. Ik heb een goede vriendin die ook afstudeert, samen met haar kan ik naar de bieb (niet van mijn eigen opleiding, ik woon niet in de plek waar ik studeer, maar als het goed is kan ik ook in die bieb op internet)

Iemand omschreef het als een berg die steeds groter wordt.. Ik ben zelf altijd iemand van: niet zeiken, gewoon doen. Maar als ik aan die scriptie denk word ik al misselijk. Zo stom. Zwak.

@BellaVita, ik kwam ook al op de website van SA.. Lijkt me een goede 'club'.. alleen het geld wat ze vragen. pfff.. Eerst dus zelf proberen een strakke planning te maken. Als ik echt met een concreet probleem zit kan ik altijd nog zoiets bellen denk ik.

Mips, rake posting! Goede tip ook om wat scripties door te lezen. Ik merk dat ik er zo uit ben, geen idee meer heb van opbouw of onderzoeksmethoden, goede bronnen etc. Ik ga volgende week een dag naar de hogeschool toe en daar lezen. Ik heb inmiddels ook een planning gemaakt, de opdracht doorgelezen en daar vanuit geprobeerd een stappenplan te maken.

Je hebt gelijk dat het niet helpt als ik er wat geld tegenaan gooi dat ik het zelf moet doen. Ik was gisteren zo wanhopig dat ik door de bomen het bos niet meer zag en dacht: dat is een begin.

Ik werk al een paar jaar (als zelfstandige) in 1 van de velden waarop m'n studie gericht is. Ik heb gisteren wat vakliteratuur gehaald, misschien dat ik daar iets interessants in tegenkom.

@ Anemoon, bedankt voor de (lees)tips, die boeken ga ik bij de bieb opzoeken. Een planning is dus in de maak, juist het concreet maken van stappen vind ik erg moeilijk. De makkelijke dingen lukken me wel, er ligt bij onze opleiding veel nadruk op de structuur en lay-out van het verslag, maar hoe ik precies een onderzoek opzet etc... Daarvoor ga ik dus wat scripties doorlezen, hoop dat ik daar veel van leer.

@Mips, het is niet verplicht (wel wenselijk) om een scriptie te schrijven voor een bedrijf. Anders moet je een begeleider hebben uit de praktijk die je scriptie kan begeleiden en beoordelen. (mijn begeleider is wat minder streng bij mij omdat ik al een eigen bedrijf heb en een carriere.. dus ik hoef niet meer een plek te zoeken in de beroepspraktijk zeg maar).. Ik heb nu een idee voor de gemeente, wel een groot bedrijf om aan te schrijven, maar ik ga het toch doen.

DigitalArt, dank je wel!!! Ik weet dat ik niet de enige ben, maar elke keer als iemand vraagt: al afgestudeerd? kom ik weer met een lulverhaal over druk met werk, stomme begeleider, onderwerpen die stranden etc..... Terwijl ik gewoon halve dagen zit te forummen

Kastanjez, goed idee! zijn we elkaars stok..ik woon in Utrecht.

Zal ook eens een kijkje nemen op het topic over scripties.. maar nu eerst even het forum afsluiten en wat gaan doen

Jullie zorgen al voor wat extra motivatie, bedankt allemaal!
Hoi Vivadiva85, je klinkt al een heel stuk gemotiveerder :-). Heb je het andere scriptietopic ook al gevonden? Vast wel!

Komt best goed, soms is de drempel om te beginnen gewoon even ontzettend hoog. Als je dan eenmaal de stap hebt gemaakt dan blijkt dat die drempel vooral heel hoog in je hoofd was en het in werkelijkheid best te overzien was.

Succes!!!
VIvadiva, heb geprobeerd je uit te nodigen als vriend, maar da's ook voor het eerst dat ik dat doe dus laat even weten of het gelukt is, dan mailen we even verder. Ik woon in Ede dus redelijk 'om de hoek'!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven