Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Is dit zeiktopic nog steeds gaande?
valentinamaria schreef:
27-06-2019 23:27
dit hele verhaal is al een vooroordeel op zich.

In de sport dus ook?
Pindakaasjes schreef:
27-06-2019 23:31
In de sport dus ook?
denk je dat in de sport de kansen eerlijk verdeeld zijn?
wij slapen nooit.
-Darkside- schreef:

Ja, het begint een langspeelplaat te worden.
Ik houd het voor gezien en duik mijn bed in.
Dit kan nog wel 899 reacties zo doorgaan..
Pindakaasjes schreef:
27-06-2019 23:25
Nou.. stel een vrouw moet alle dagen op een steiger staan te metselen.. emmers cement meeslepen etc.. of ze is dakdekker.. weet je wat die rollen wegen? en dan de hele dag op de knietjes. Nu zou dat allemaal nog best kunnen.
Naar stel ze is zwanger.. wat dan?
is zulk werk dan nog verantwoord?
En voelt de klant zich serieus genomen als hij zijn bomen wil laten rooien en een dame met dikke zwangere buik, takje voor takje er een dag over doet?
En daarbij.. mannen zijn in de regel toch ook groter en sterker?
Geen discriminatie volgens mij.
Genoeg mannen zullen nog geen draad door een naald kunnen krijgen, gewoon omdat ze die fijne motoriek niet beheersen.
Die verschillen zijn er toch gewoon?
is dat zo erg?

Het is niet erg om generaliserende verschillen te benoemen tussen mannen en vrouwen. En het is in dat opzicht ook niet erg om te constateren dat mannen gemiddeld fysiek sterker zijn dan vrouwen. Het is ook niet erg om te benoemen dat vrouwen gemiddeld meer empathisch zijn, beter kunnen leiding geven, beter kunnen organiseren, een betere fijne motoriek hebben en beter kunnen multitasken dan mannen.

De generaliserende verschillen zijn niet erg. Het is DUS ook niet erg dat bepaalde beroepen gemiddeld aantrekkelijker zijn voor vrouwen en andere voor mannen. Dat is dus geen kwestie van 'de kantjes er van aflopen zoals PJK suggereert. Het is dus ook geen kwestie van wel de luizenbaantjes willen maar te beroerd zijn om je handen vies te maken. Het is een kwestie van de keuzes kunnen maken die je wil maken los van je geslacht. Dus een keuze op basis van wat je fysiek aan kan is prima. Iemand bij voorbaat afserveren omdat je een vrouw nou eenmaal niet serieus kan nemen, is niet prima.

Hoe jij er een seksistische invulling aan geeft is dus een ander verhaal. Het is niet zo dat elke vrouw fysiek zwakker is dan elke man. Dus elk beroep mag een fysieke belasting hebben die binnen redelijke grenzen is in te vullen met een redelijk fysiek gestel, los van het feit of iemand man is of vrouw. Dat jij vrouwen fysiek niet serieus neemt is jouw probleem.

Bovendien, in jouw redenatie zouden mannen alle zware, vieze, uitvoerende beroepen moeten uitoefenen en de administratieve leidinggevende functies aan de vrouwen moeten overlaten.

.. ik weet niet zeker of dat nu het punt is wat PJK probeert te maken :biggrin:
pejeka schreef:
27-06-2019 22:52
Het is heel simpel. Stel dat je zoon zijn huiswerk niet heeft gemaakt en jij vraagt waarom hij dat niet heeft gedaan. En je zoon antwoordt dan: Ja, maar jij hebt ook niet gestreken en de afwas gedaan. Heeft dat dan iets te maken met de vraag die je stelde en ga je dan uitgebreid met je zoon in discussie over het al dan niet doen van de strijk en de afwas, of wijs je hem gewoon op de vraag die je stelde en waarop je een antwoord wilt? Ofwel: laat je je afleiden van het onderwerp waarom het ging (zijn huiswerk) om via allerlei zijpaden op het schoonmaken van de badkamer te komen, of zeg je: de vraag ging over jouw huiswerk, en als je iets wilt opmerken over het strijkgoed of de afwas, dan doen we dat daarna of in een apart gesprek, maar nu gaat het over jouw huiswerk en waarom dat niet af is...
Kijk en dat is nu precies waar het hierom draait. Lees je eigen OP eens en dan alle antwoorden.
Dan is er hard gewerkt om je in te laten zien dat emancipatie iets anders is dan jij in je hoofd hebt. En omdat je dat niet wil zien / toegeven of niet kan toegeven dat je gewoon niets van emancipatie begrijpt, probeer je ons af te leiden van de vraag. En als dat niet lukt, dan roep je bij mij een beeld op van een stampende peuter die in de nee fase zit en nog niet het vermogen heeft om de situatie te overzien, net zo min als zijn eigen gedrag en gebrek aan communicatieve vaardigheden.

Dan zijn er heel veel antwoorden gegeven op het waarom het ontbreekt en eigenlijk is dat in een zin samen te vatten:
omdat vrouwen graag een beroep willen dat bij hun interesse en opleiding aansluit ÉN omdat zowel in "hogere" beroepen als in de uitvoerende beroepen die jij noemt de vertegenwoordigde mannen het vrouwen moeilijk, haast onmogelijk maken om die functies in te vullen.
En als ze de functies al mogen / kunnen uitvoeren, dan worden ze alsnog niet gelijkwaardig behandeld, benaderd en beloond. En dat komt vervolgens grotendeels door diezelfde mannen.

Kan er dan nu een slotje op?
Pindakaasjes schreef:
27-06-2019 22:53
Is het heel schandalig om toe te durven geven dat sommige beroepen ook gewoon lichamelijk te zwaar zijn voor vrouwen??
Nee hoor, maar dat klopt dan ook niet wat je zegt. Er zijn vrouwen die fysiek sterker zijn en meer kunnen dan de gemiddelde man.

Het klopt wel als je zou zeggen dat sommige beroepen gewoon fysiek ontzettend zwaar zijn en dat deze beroepen momenteel door vooral mannen worden beoefend. En dat er heel veel mannen en vrouwen bewust voor fysiek minder zware beroepen kiezen.

Vrouwen in die omgeving zou waarschijnlijk meer opleveren dan we denken. Is het al opgevallen dat voor de zware werkzaamheden die vrouwen van oudsher uitvoerden overal apparaten met een stekker voor uitgevonden zijn om het makkelijker te maken? :P
pejeka schreef:
27-06-2019 23:18
Want die opleidingen staan niet open voor meiden/vrouwen?
Ook daar is al meerdere keren antwoord op gegeven. Ook vanaf pag 2.
SHIFTY schreef:
27-06-2019 23:47
Het is niet erg om generaliserende verschillen te benoemen tussen mannen en vrouwen. En het is in dat opzicht ook niet erg om te constateren dat mannen gemiddeld fysiek sterker zijn dan vrouwen. Het is ook niet erg om te benoemen dat vrouwen gemiddeld meer empathisch zijn, beter kunnen leiding geven, beter kunnen organiseren, een betere fijne motoriek hebben en beter kunnen multitasken dan mannen.

De generaliserende verschillen zijn niet erg. Het is DUS ook niet erg dat bepaalde beroepen gemiddeld aantrekkelijker zijn voor vrouwen en andere voor mannen. Dat is dus geen kwestie van 'de kantjes er van aflopen zoals PJK suggereert. Het is dus ook geen kwestie van wel de luizenbaantjes willen maar te beroerd zijn om je handen vies te maken. Het is een kwestie van de keuzes kunnen maken die je wil maken los van je geslacht. Dus een keuze op basis van wat je fysiek aan kan is prima. Iemand bij voorbaat afserveren omdat je een vrouw nou eenmaal niet serieus kan nemen, is niet prima.

Hoe jij er een seksistische invulling aan geeft is dus een ander verhaal. Het is niet zo dat elke vrouw fysiek zwakker is dan elke man. Dus elk beroep mag een fysieke belasting hebben die binnen redelijke grenzen is in te vullen met een redelijk fysiek gestel, los van het feit of iemand man is of vrouw. Dat jij vrouwen fysiek niet serieus neemt is jouw probleem.

Bovendien, in jouw redenatie zouden mannen alle zware, vieze, uitvoerende beroepen moeten uitoefenen en de administratieve leidinggevende functies aan de vrouwen moeten overlaten.

.. ik weet niet zeker of dat nu het punt is wat PJK probeert te maken :biggrin:
Eens!
Toevoeging: in heel veel beroepen krijgen vrouwen andere taken op het moment dat ze zwanger zijn. Dat is niet voorbehouden aan de genoemde beroepen. Zelfs in de zorg zijn er heel wat taken die zwangere vrouwen niet hoeven en mogen uitvoeren.
Pindakaasjes schreef:
27-06-2019 23:39
Ja, het begint een langspeelplaat te worden.
Ik houd het voor gezien en duik mijn bed in.
Dit kan nog wel 899 reacties zo doorgaan..
Haha typisch weer.

Ik zal mijn steentje bijdragen zodat dit topic snel dicht kan.

Ik ben een vrouw en heb niet gekozen voor een carrière als stratenmaker omdat ik lui en verwend en een prinsesje ben.
Een goede keuze trouwens, want ik verdien met mijn pt-baantje-voor-de-leuk evenveel als mijn man (met een echte mannenbaan) ft.

Nou, XOXO, ik ga nu shoppen voor nieuwe rokjes en bijpassende schoentjes.
:bye:
pejeka schreef:
27-06-2019 22:52
Het is heel simpel. Stel dat je zoon zijn huiswerk niet heeft gemaakt en jij vraagt waarom hij dat niet heeft gedaan. En je zoon antwoordt dan: Ja, maar jij hebt ook niet gestreken en de afwas gedaan. Heeft dat dan iets te maken met de vraag die je stelde en ga je dan uitgebreid met je zoon in discussie over het al dan niet doen van de strijk en de afwas, of wijs je hem gewoon op de vraag die je stelde en waarop je een antwoord wilt? Ofwel: laat je je afleiden van het onderwerp waarom het ging (zijn huiswerk) om via allerlei zijpaden op het schoonmaken van de badkamer te komen, of zeg je: de vraag ging over jouw huiswerk, en als je iets wilt opmerken over het strijkgoed of de afwas, dan doen we dat daarna of in een apart gesprek, maar nu gaat het over jouw huiswerk en waarom dat niet af is...
Fantastische vergelijking.
Maar ten eerste: ik strijk nooit.
En ten tweede: je vergelijking gaat mank, omdat jij in dit topic gewoon (al tig keer) antwoord hebt gekregen op je prangende vraag.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Pindakaasjes schreef:
27-06-2019 22:53
Is het heel schandalig om toe te durven geven dat sommige beroepen ook gewoon lichamelijk te zwaar zijn voor vrouwen??
Er is geen enkel beroep lichamelijk te zwaar voor alle vrouwen.

David Dunning
-Darkside- schreef:
Duurt lang man, 3000 posts.

David Dunning
Solomio schreef:
28-06-2019 07:38
Duurt lang man, 3000 posts.

Je bedoelt TO gaat 3.000 barricaden op voor gelijke kansen voor de vrouw. :yes:

Nu zijn prangende vraag een aantal keer beantwoord is staat hij te trappelen denk ik.
SHIFTY schreef:
28-06-2019 08:03

Nu zijn prangende vraag een aantal keer beantwoord is staat hij te trappelen denk ik.
Ik ben benieuwd met welke afleidingsmanoeuvre hij nu komt. In zijn beleving is zijn prangende vraag echt niet beantwoord hoor.
SHIFTY schreef:
28-06-2019 08:03

Mooi woord hè.

David Dunning
GenieInABottle schreef:
28-06-2019 08:09
Ik ben benieuwd met welke afleidingsmanoeuvre hij nu komt. In zijn beleving is zijn prangende vraag echt niet beantwoord hoor.

Uiteraard. Alles om er onder uit te komen. Laat dat aan de man over die het hardst roept dat vrouwen er de kantjes van af lopen.

Ik ben echt zo benieuwd of dat zijn man ook zo is (gezellig samen tegen de vrouwen zijn), of dat hij juist hier zo lekker kan zeiken omdat ie thuis een spreekwoordelijke mep voor z'n kop krijgt bij het stamelen van zulke onzin?

PJK .. ik heb ook een prangende vraag ..
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 08:35
0.57% gewijzigd
Solomio schreef:
28-06-2019 08:31
Mooi woord hè.

:flirting:
Solo en shifty, ik vraag mij af of jullie nu zo graag je punt hier willen maken?... of dat het gewoon hobbymatig Pejeka op de huid zitten is..?
Hij reageert zelden overdag omdat hij dan op zijn werk is. Dus jullie kunnen nu wel even pauze nemen.
T'is maar een idee..
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 08:54
Reden: taalfout
0.38% gewijzigd
Pindakaasjes schreef:
28-06-2019 08:51
Solo en shifty, ik vraag mij af of jullie nu zo graag je punt hier willen maken?... of dat het gewoon hobbymatig Pejeka op de huid zitten is..?
Hij reageert zelden overdag omdat hij dan op zijn werk is. Dus jullie kunnen nu wel even pauze nemen.
T'is maar een idee..
WIJ willen ons punt maken?
O_O
:rofl:

David Dunning
Pindakaasjes schreef:
28-06-2019 08:51
T'is maar een idee..

Het is een experiment. We zijn aan het bekijken hoe veel tijd er verstrijkt tussen het beantwoorden van de vraag en het opnieuw stellen van die vraag. Daarna gaan we onderzoeken of het een falend kortetermijngeheugen is of extreme ontkenningsdwang.

Doe je mee? Je bent toch niks zinnigs aan het doen*

*(resultaten uit het verleden geven een aardig beeld van wat je in de toekomst kan verwachten).
SHIFTY schreef:
28-06-2019 09:04
Het is een experiment. We zijn aan het bekijken hoe veel tijd er verstrijkt tussen het beantwoorden van de vraag en het opnieuw stellen van die vraag. Daarna gaan we onderzoeken of het een falend kortetermijngeheugen is of extreme ontkenningsdwang.

*(resultaten uit het verleden geven een aardig beeld van wat je in de toekomst kan verwachten).
O ja, dat was ik vergeten. :roll:

David Dunning
SHIFTY schreef:
28-06-2019 09:04

Wel een uitgebreide diagnose rapporteren hier hoor!

En nee.. ik doe niet mee, ik ga heel mannelijk met een zaag op eng hoge ladder staan.. die rot bomen ook..

Maar ik ga het doen..toch wel nuttige en heuse girlpower.

Zo ben ik dan ook weer :-D
Dat idee heb ik stiekem ook, dat het een experiment is van Pejeka. Dat hij zelf statistiekjes bijhoudt, van wie nu al het meest op de vraag heeft geantwoord. Hoeveel reacties het dan duurt voor iemand zegt: ik stop ermee, etc...
En dan ook punten geven hoe geïrriteerd (of in een stuip) wordt gereageerd...
Of een soort woord bingo...je krijgt een speelkaart en de eerste die de een lijn vormt met de termen 'onzinnig, seksisme, daar gaat het niet om, je begrijpt er niets van, je herhaalt steeds maar je vraag,...' heeft, wint een prijs

(of misschien heb ik gewoon te veel fantasie en speel ik mee voor niets :cry: ...)
SHIFTY schreef:
28-06-2019 08:34
Uiteraard. Alles om er onder uit te komen. Laat dat aan de man over die het hardst roept dat vrouwen er de kantjes van af lopen.

Ik ben echt zo benieuwd of dat zijn man ook zo is (gezellig samen tegen de vrouwen zijn), of dat hij juist hier zo lekker kan zeiken omdat ie thuis een spreekwoordelijke mep voor z'n kop krijgt bij het stamelen van zulke onzin?

PJK .. ik heb ook een prangende vraag ..
PJK prangende vraag voor jou: je corrigeert anderen op hun schrijftalent of het ontbreken ervan, en zet erbij dat dat net zo belangrijk is als kennis, en nu de vraag: hoe zit het dan als mensen zich in een discussie begeven, foutloos kunnen schrijven, maar een gebrek aan kennis etaleren en de onwil of onkunde om dat toe te geven? Hoe noem jij dat soort mensen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven