Werk & Studie alle pijlers

In de ziektewet maar thuis blijven met kinderen, mag dat ?

21-07-2017 17:37 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Forum,

Ik vraag dit voor mijn vriend, een buitenlander.

Een vriend van mij is in de ziekte wet (is bijna 100% afwezig van het werk).
anoniem_351117 wijzigde dit bericht op 27-07-2017 07:18
57.58% gewijzigd
Maar waar waren die kinderen dan toen ze wel werkte? Ik snap je vraag niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
21-07-2017 17:39
Maar waar waren die kinderen dan toen ze wel werkte? Ik snap je vraag niet zo goed.
Ik gok op opvang en dat ze nu wil dat ze thuisblijven als ze toch thuis is ivm ziektewet
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou dat niet mogen?
Dat lijkt me geen probleem. Dat je niet kunt werken hoeft niet te zeggen dat je niets meer kunt. Een verpleegkundige met een gebroken arm kan niet werken, of aangepast werk, maar wel voor haar kinderen zorgen. Het is wel handig om een en ander in overleg met de bedrijfsarts te doen, want je mag geen dingen doen die je herstel in de weg staan.
Ook is het handig om niet teveel op sociale media te plaatsen. Mijn collega was ziek thuis met een depressie, maar kon het wel opbrengen om allerlei uitjes naar concerten e.d. op Facebook te plaatsen. Dat zal ongetwijfeld nodig geweest zijn voor haar herstel, leuke dingen doen, maar bij de collega's kwam net niet fijn over.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit overleggen met werkgever en/of bedrijfsarts.

Als ik wat redenen lees waarom ze thuis is (onder andere energie tekort) zou ik me kunnen voorstellen dat dit niet valt onder zodanig voor jezelf zorgen dat je snel weer beter bent.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er een beetje vanaf.....

Als die kinderen eerst op de creche of BSO waren en ze ze daar nu vanaf haalt omdat ze toch 'ziek' thuis is, dan is dat inderdaad gek. Want dan gaat ze er blijkbaar ook zelf vanuit dat ze langdurig ziek is, en als je ziek bent herstel je natuurlijk beter als je je rust kunt pakken en dat gaat beter als je niet de hele tijd kinderen om je heen hebt.

Maar als zij een gebroken been heeft en er geen andere passende werkzaamheden zijn en die kinderen zijn groot genoeg om vanaf de bank met je voet omhoog ze te kunnen rondcommanderen en als je weer aan het werk gaat, kun je de opvang weer snel rondkrijgen, dan zie ik geen probleem.
Ik zou met mijn gezonde verstand zeggen, als ze op de opvang zaten, laat ze lekker zitten en gebruik deze tijd om bij te tanken.
Ook kan je niet maar zo je plaats opzeggen en moet je gewoon door betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ooh, de problemen die ze heeft duiden op psychische ziekte. Dan heeft ze vooral veel rust nodig en zou ik de kids op de opvang laten. Maarja, als je gelijk nog maar 70% loon krijgt van je werkgever is dat misschien financieel een probleem.
Alle reacties Link kopieren
hiltje schreef:
21-07-2017 17:47
Dan heeft ze vooral veel rust nodig
Joh dat kun jij zo bepalen. Misschien heeft ze wel structuur nodig met taken waar je wel blij van wordt, maar die niet heel moeilijk zijn. Zoals voor je eigen kind zorgen.

Soms word je er alleen maar slechter van om in je bed te liggen met de gordijnen dicht.

Maar de vraag was hoe mensen er tegenaan kijken? Dat is mi niet relevant. De bedrijfsarts of verzekeringsarts moet het ermee eens zijn. Anders zat ze niet in de ziektewe. Dan moest ze weer werken
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie berichten,
anoniem_351117 wijzigde dit bericht op 27-07-2017 07:17
93.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat voorop staat dat ze die dingen moet doen die zorgen voor haar herstel. En als dat zo is met haar kinderen bij zich, dan zou ik die keuze maken. Jouw vraag gaat over hoe de maatschappij reageert. Ik denk dat dit erg kan wisselen, omdat iedereen kijkt naar situaties vanuit zijn of haar eigen referentiekader. Soms is een beetje uitleg geven aan mensen waarbij haar ziekte of het thuisblijven ter sprake komt wel handig. Ze kan bijvoorbeeld zeggen dat het zo fijn is dat haar kinderen thuis zijn, omdat dat haar helpt. Zo krijgen mensen ook meer inzicht in haar situatie en dus begrip.
Ik zou er sowieso niet om liegen. Daarnaast zou ik inderdaad ook met de bedrijfsarts overleggen hoe een goed idee het vindt dat zij nu de hele dag met de kinderen zit. Maar misschien zijn ze allemaal al wel naar school zodat ze ook iedere dag even alleen thuis is?
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
21-07-2017 21:02
Ik zou er sowieso niet om liegen. Daarnaast zou ik inderdaad ook met de bedrijfsarts overleggen hoe een goed idee het vindt dat zij nu de hele dag met de kinderen zit. Maar misschien zijn ze allemaal al wel naar school zodat ze ook iedere dag even alleen thuis is?
Ik zal dat doen
anoniem_351117 wijzigde dit bericht op 27-07-2017 07:18
11.31% gewijzigd
bornnaked schreef:
21-07-2017 20:37
Sorry voor mijn nog niet goed Nederlands, ik ben hier niet geboren. Mijn vriend kan nog heel weinig Nederlands daarom ik help haar met deze tekst.

Bedankt voor jullie berichten,

Zij is eem echte ambitieuse vrouw. Van haar begrijp ik dat zij altijd te hard gewerkt heeft, dat de kinderen mosten 50 uur / week op creche / school / BSO waren.

Nu thuis vindt ze de kinderen als een therapie, dat helpt haar om niet meer naar haar werk / career te moeten denken.

De bedrijfsarts accepteerd haar ziekte, de medische behandelaars ook.

Maar de vraag is: hoe denken de maatschappij over dit ?

Een paar ouders van kinderen van dezelfde klaas als haar kind vragen haar waarom zij nu meer tijd voor de kinderen kan besteden. Is dat handig om te zeggen dat zij ziek is, of niets te zeggen, of om te zeggen dat zij de baan kwijt ?

Bedankt.
Lekker boeien wat de maatschappij of jij daar over denkt.


In Nederland is het meestal niet nodig, KOT blijft doorbetaald worden in de ziektewet. Misschien als je 30% minder verdient en je eigen deel ook nog moet betalen dat je dat dan wel zou doen.

In de wia ben je de KOT kwijt dus dan kan je ze beter wel van de opvang halen. Dat is dan niet meer te betalen. Helaas maar waar.

Maar misschien dat het buiten Nederland met een ziektewet ook niet meer te betalen is en dan haal je ze eraf als je dat geld niet hebt liggen.

En ja dat mag overal. Je werkgever heeft niks te zeggen over je kinderen en hun opvang.
Dropdrop schreef:
21-07-2017 19:03
Joh dat kun jij zo bepalen. Misschien heeft ze wel structuur nodig met taken waar je wel blij van wordt, maar die niet heel moeilijk zijn. Zoals voor je eigen kind zorgen.

Soms word je er alleen maar slechter van om in je bed te liggen met de gordijnen dicht.

Maar de vraag was hoe mensen er tegenaan kijken? Dat is mi niet relevant. De bedrijfsarts of verzekeringsarts moet het ermee eens zijn. Anders zat ze niet in de ziektewe. Dan moest ze weer werken
Met het ziek zijn wel. Maar niet met de opvang van haar kinderen.
De maatschappij, bedoel je daarmee de mensen in haar omgeving? Andere ouders op school, collega's enzo?

Ik zou niet zeggen dat ze haar baan kwijt is, dan verwacht iedereen bepaalde acties (solliciteren bijvoorbeeld) van haar. Of proberen mensen haar goedbedoeld aan een nieuwe baan te helpen.

Ik zou zeggen dat ze ziek is. Het klinkt als psychisch ziek, klopt dat? Dan zou ik dat zeggen. Niet tegen iedereen, maar als mensen er naar vragen. Grote kans dat andere ouders dan aanbieden om bijvoorbeeld de kinderen een middag te spelen te hebben. Maak gebruik van dat soort dingen, dat is goed voor de kinderen en voor haar.

Is ze ook bij de huisarts geweest? Er is hulp beschikbaar in Nederland. En ze krijgt sowieso meer begrip van haar omgeving als ze er wat aan probeert te doen in plaats van 'thuis zitten wachten tot het over gaat'.
Ik denk dat geen mens haar zal veroordelen omdat ze haar kinderen thuis heeft terwijl zij ziek thuis is. Volgens mij vindt iedereen het doodnormaal dat zieke moeders (maakt niet uit welke ziekte, als je maar niet in het ziekenhuis ligt) gewoon voor hun kinderen zorgen terwijl zij ziek zijn.

En los daarvan, daar gaan alleen zij, de bedrijfsarts en de werkgever over - en niemand anders.
En als mensen vragen waarom ze meer tijd heeft, dan is de waarheid daar een prima acceptabel antwoord op. Dus dat ze ziek is. Zijn we allemaal wel eens, namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Heel mooie tip blueeye 3
anoniem_351117 wijzigde dit bericht op 27-07-2017 07:19
64.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Net een bericht gekregen van mijn vriend: zij voelt altijd zich schuldig dat zij de kinderen te veel op creche / BSO gelaten heeft, dus dat is nu de tijd om met hun te zijn.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
21-07-2017 21:43
Ik denk dat geen mens haar zal veroordelen omdat ze haar kinderen thuis heeft terwijl zij ziek thuis is. Volgens mij vindt iedereen het doodnormaal dat zieke moeders (maakt niet uit welke ziekte, als je maar niet in het ziekenhuis ligt) gewoon voor hun kinderen zorgen terwijl zij ziek zijn.
Vinden de artsen dit ook ?
(behalf de bedrijfsartsen, die denkt altijd dat als zij nog voor de kinderen kan, dan kan zij al op re-integratie zijn).
Alle reacties Link kopieren
bornnaked schreef:
21-07-2017 21:51
Net een bericht gekregen van mijn vriend: zij voelt altijd zich schuldig dat zij de kinderen te veel op creche / BSO gelaten heeft, dus dat is nu de tijd om met hun te zijn.
Dan zoekt ze toch een baan met minder uren? Of vraagt een contractaanpassing.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Van mijn vriend: zij is bang
anoniem_351117 wijzigde dit bericht op 27-07-2017 07:20
90.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
21-07-2017 22:04
Dan zoekt ze toch een baan met minder uren? Of vraagt een contractaanpassing.
Ik heb eerder het idee dat zij op kosten van haar werkgever voor haar kinderen wil zorgen.
Alle reacties Link kopieren
En de Ziekte Wet bestaat al jaren niet meer. Er is nog een uitkering voor oa zwangere vrouwen. Maar voor zieke werknemers is de werkgever verantwoordelijk voor hun inkomen de eerste 2 jaar of voor de duur van hun contract.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven