Ineens ben ik aan de beurt
woensdag 7 oktober 2009 om 22:24
Vandaag was ik op mijn werk na afwezigheid van 9 weken. Die 9 weken vrij had ik aangevraagd, en die uren had ik staan, om een tijd in Frankrijk te werken. Niet betaald maar tegen kost en inwoning. Dus ik heb niets van doen met extra inkomsten, werkgever benadelen etc., Echter, nu is er een andere manager, iemand die ik al langer ken als collega, en die heeft een soort 'schrikbewind' ingevoerd. Tijden van 06.00 tot 17.00 uur zijn normaal en inmiddels weet ik dat dat mag. Of men nog produktief is in de namiddag is een ander verhaal en dat ik het een raar iets vind doet niet zo terzake. Maar nu was ik uitgenodigd voor een gesprek en daar werd mij te verstaan gegeven dat het de afgelopen tijd heel goed is gegaan zonder mijn aanwezigheid en met alle problemen die ik had achter gelaten.waren opgelost. Hij doelde met die problemen op roosters die bij mij weten in orde waren, wij hadden ze nog samen nagekeken, en dat er nu meteen weer spanning is nu ik weer in het gebouw ben. Dat het mij rauw op mijn dak viel is duidelijk. De problemen die er zijn probeerde ik op te lossen, personeel wat het niet met elkaar kan vinden, werktechnische oplossingen aandragen enz. Nu zei deze meneer mij dat ik verplicht ben om ook 6 uur te beginnen, dat gaat niet en daar was overeenstemming over toen ik werd gevraagd voor dit filiaal, en dat ik moest nadenken over hoe nu verder. Aangezien ik bekend ben met de wijze waarop daar mensen weggewerkt worden ben ik toch wel bang dat ik nu aan de beurt ben. Ik blijf een welwillende werknemer, uiteraard en ik wil ook best een werkdag van 11 uur draaien maar wat vind ik goed en hoever ga ik? Een gesprek met een meneer die ingehuurd wordt om 'moelijke gevallen ' te lozen is het volgende. Dat weet ik al. En daar gaan de volgende vragen eigelijk over; ik heb geen slechte beoordelingen/functioneringsgesprekkken historie. Kan dat nu ineens wel aan de orde zijn, ik teken natuurlijk niets maar wat als zij het mij zo moeilijk gaan maken dat ik eigenlijk niet meer wil/kan werken omdat de sfeer verziekt wordt? Kortom; wat kan en moet ik doen en wat is wijsheid, rechtsbijstandverzekering heb ik, en is het verstandig om iemand mee te nemen naar het gesprek met die meneer die mij zover moet zien te krijgen dat ik zelf wegga?
zondag 11 oktober 2009 om 00:04
Het wordt in veel winkels (vooral de supermarkt) heel normaal gevonden dat je van 6.00 to 17.00 of van 8.00 tot 20.00 werkt, zeker als je een leidinggevende functie hebt (heb er jaren gewerkt en het ging overal hetzelfde). Echter dient er wel gewoon rekening gehouden te worden met vervoersmogelijkheden e.d...
De manier waarop dit gaat is dan ook niet normaal, maar ik herken het helaas wel... Je bent vervangbaar, vaak voor een goekoper iemand, en dat laten ze merken ook. Het is moeilijk om in het winkelgebeuren nog een zelfde functie te vinden als je 44 bent, hoeveel ervaring je ook hebt.
Verder sluit ik me aan bij de tips die al eerder gegeven zijn: teken niks, ga nergens inhoudelijk op in, doe geen toezeggingen en laat je advocaat naar eventuele stukken en voorstellen kijken. Hopelijk is je baas bang voor een procedure en kun je blijven, maar heb ook te vaak zien gebeuren dat iemand dan alsnog weggepest werd met bijv. achterlijke werktijden e.d....
De manier waarop dit gaat is dan ook niet normaal, maar ik herken het helaas wel... Je bent vervangbaar, vaak voor een goekoper iemand, en dat laten ze merken ook. Het is moeilijk om in het winkelgebeuren nog een zelfde functie te vinden als je 44 bent, hoeveel ervaring je ook hebt.
Verder sluit ik me aan bij de tips die al eerder gegeven zijn: teken niks, ga nergens inhoudelijk op in, doe geen toezeggingen en laat je advocaat naar eventuele stukken en voorstellen kijken. Hopelijk is je baas bang voor een procedure en kun je blijven, maar heb ook te vaak zien gebeuren dat iemand dan alsnog weggepest werd met bijv. achterlijke werktijden e.d....
zondag 11 oktober 2009 om 00:56
Het eenzijdig wijzigen van arbeidsvoorwaarden kan niet zomaar gebeuren. Werktijden vallen onder arbeidsvoorwaarden. Vertel bij het gesprek met de aardige meneer dat je 'bereid bent de bedongen arbeid te verichten'. Wat die gozer verder ook zegt of je dingen in de mond legt: nergens op reageren. 'Ik zal reageren als mijn advocaat uw brief met toelichting van dit gesprek heeft gelezen.'
Je niet laten intimideren hoor! Ze kunnen je niet zo maar lozen. En zelf ook een dossier aanleggen. Dus van elke gebeurtenis wat noemenswaardig zou kunnen zijn opschrijven en in je map bewaren. Kan van pas komen indien er gezeik komt!
Je niet laten intimideren hoor! Ze kunnen je niet zo maar lozen. En zelf ook een dossier aanleggen. Dus van elke gebeurtenis wat noemenswaardig zou kunnen zijn opschrijven en in je map bewaren. Kan van pas komen indien er gezeik komt!

zondag 11 oktober 2009 om 12:46
maandag 12 oktober 2009 om 18:43
Het viel mee. Er is mij gevraagd om naar een ander filiaal te gaan voor ong. een half jaar.
Ik heb gezegd dat ik daarover ga nadenken en het haar, de vriedin van de eigenaar is manager operations, eind van de week laat weten. Die man was er dus niet en ik heb gevraagd of ik, bij het niet willen verhuizen van werkomgeving, daar alsnog mee te maken krijg. Zij was verbaasd want dat was iets wat niet gepland was met/voor mij. Er is niets aan de hand en toen ik vroeg of ik dat zwart op wit kon krijgen zei zij dat toe. En het zou uitgepraat worden wat nou het misverstand is met die man. prima, morgen verder.
Ik heb gezegd dat ik daarover ga nadenken en het haar, de vriedin van de eigenaar is manager operations, eind van de week laat weten. Die man was er dus niet en ik heb gevraagd of ik, bij het niet willen verhuizen van werkomgeving, daar alsnog mee te maken krijg. Zij was verbaasd want dat was iets wat niet gepland was met/voor mij. Er is niets aan de hand en toen ik vroeg of ik dat zwart op wit kon krijgen zei zij dat toe. En het zou uitgepraat worden wat nou het misverstand is met die man. prima, morgen verder.
dinsdag 24 november 2009 om 07:41
En aangenomen!
Wat een opluchting om daar weg te gaan. Er is weer vanalles gebeurd, als ik het vertel gelooft niemand het.
Ik zie erg op tegen het opzeggen. Tuurlijk doe ik het schriftelijk en aangetekend. De kans dat wordt gezegd dat ik dan vanaf nu helemaal niet meer hoef te komen is erg groot. Zo wordt altijd gereageerd door hen. Nou ja, ik doe vandaag de brief weg en merk het wel.
Wat een opluchting om daar weg te gaan. Er is weer vanalles gebeurd, als ik het vertel gelooft niemand het.
Ik zie erg op tegen het opzeggen. Tuurlijk doe ik het schriftelijk en aangetekend. De kans dat wordt gezegd dat ik dan vanaf nu helemaal niet meer hoef te komen is erg groot. Zo wordt altijd gereageerd door hen. Nou ja, ik doe vandaag de brief weg en merk het wel.