Werk & Studie alle pijlers

Insinuerende e-mail? Hoe ga ik hiermee om?

09-11-2007 20:35 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Het verhaal. Ik ben nog niet zo lang terug van een zakenreis. 10 dagen buitenland met lange werkdagen en lange avonden in restaurant en bar. Naar mijn idee heb ik me keurig gedragen. Wel een wijntje of biertje mee gedronken, maar elke ochtend stipt op tijd aanwezig zonder kater of wallen onder mijn ogen.

Van nature ben ik heel open, houd ik van gezelligheid en ga ik makkelijk met mensen om. Zowel met collega's als met klanten. Ik flirt zelden (zeker niet met klanten), maar maak wel eens een plagerige opmerking of een grapje. Tot mijn verbazing kreeg ik na afloop van de zakenreis opeens een e-mailtje van een van mijn collega's. Grappig bedoeld gelukkig, maar happy werd ik er niet van. Hij mailde me dat een klant had verteld dat hij me tegen was gekomen in de bar. De klant had het leuk gevonden om mij weer te zien en had geinsinueerd dat er meer gebeurd was dan het ene biertje dat we samen hadden gedronken.

Mijn collega meldde in zijn e-mail dat hij het geheim zou houden, maar dat hij eventueel wel een nieuwe ontmoeting zou kunnen regelen als ik dat op prijs stelde.

Voor de goede orde: er is absoluut niets gebeurd tussen de klant en mij! We hebben wat gedronken samen. Hij sloeg tot 3 keer toe zijn arm om me heen, waar ik me - ook tot 3 keer toe - nonchalant onderuit heb gedraaid. Deze klant is een hele aardige, niet onaantrekkelijke man, maar ik heb geen enkele interesse in hem. Behalve zakelijk gezien dan.

Probleem nu is dat de collega of de klant (wie van de twee weet ik niet) ook tegen een andere collega heeft laten vallen dat het "heel erg gezellig" met mij was. Met ondertoon. De klant, met wie ik tot voor de zakenreis weinig contact had, begint me nu ook te e-mailen. Vooral zakelijk, maar toch ook met in elke e-mail een persoonlijk tintje. Voorlopig blijf ik koel en antwoord op alles louter professioneel, maar het zit me toch niet lekker.

Natuurlijk heb ik mijn twee collega's duidelijk gemaakt dat er niets gebeurd is, maar in hun "mannen-onder-elkaar" sfeer weet ik gewoon dat er over mij gesproken is op een manier waarop ik liever niet besproken had willen worden.

Hou zouden jullie reageren? Gewoon over laten waaien? Of toch erg duidelijk maken naar collega's en klant dat ik hier niet van gediend ben?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
He getver, wat naar, zulke insinuaties! Voor je het weet heb je een naam binnen je bedrijf en kom daar nog maar eens af. Fijne collega, dat hij direct het verhaal van de klant geloofde en niet naar jou toe is gekomen om even te checken wat er nu klopte van dit verhaal. Door er een lolletje van te maken, maakt hij het jou heel moeilijk om hier goed op te reageren. Sommige mensen beseffen gewoon niet welk een impact zulke verhalen kunnen hebben.

Bijna ieder bedrijf heeft tegenwoordig vertrouwenspersonen aangewezen. Ik zou me in dit geval zeker tot zo iemand wenden om dit te bespreken, en niet zelf gaan reageren naar je collega.

Professioneel en afstandelijk blijven reageren naar die klant lijkt me prima.

Sterkte en hou je kop koel!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
"Tot mijn verbazing kreeg ik na afloop van de zakenreis opeens een e-mailtje van een van mijn collega's. Grappig bedoeld gelukkig, maar happy werd ik er niet van."

Grappig bedoelde emails waar je zelf niet blij van wordt, zijn helemaal niet grappig.... Je collega gaat hier de fout in vind ik. Niet erg collegiaal.
Het is maar net hoe je iets opvat denk ik dan. Je weet zelf dat je niets met die klant hebt gedaan. Laat ze toch in die waan. Dit zal je nog vaker overkomen hoor. Alleen al doordat je s avonds gezellig meeborrelt etc.

Een vertrouwenspersoon waar Poezewoes het overheeft dat zijn vaak mensen van P&O, maar dat zijn ook maar gewone mensen die over je praten met andere collega's.

Mijn advies, stoor je er niet te veel aan, jij alleen weet wat je wel en niet uitvreet.
Sorry hoor, maar volgens mij heeft ze binnen de kortste keren een vreselijke rotbaan.

Persoonlijk geef ik de voorkeur om met mannen te werken. En ja die zijn nou eenmaal meer op sex, en alles wat daar mee samenhangt, gericht.

Vrouwen laten weer geen spaan van je heel.
Maar om concreet op je vraag terug te komen.

Negeren en wordt het te gek dan op de man af ermee confronteren.
merel39 schreef op 09 november 2007 @ 20:48:

Het is maar net hoe je iets opvat denk ik dan. Je weet zelf dat je niets met die klant hebt gedaan. Laat ze toch in die waan. Dit zal je nog vaker overkomen hoor. Alleen al doordat je s avonds gezellig meeborrelt etc.

Een vertrouwenspersoon waar Poezewoes het overheeft dat zijn vaak mensen van P&O, maar dat zijn ook maar gewone mensen die over je praten met andere collega's.

Mijn advies, stoor je er niet te veel aan, jij alleen weet wat je wel en niet uitvreet.
Dus je moet je zoiets maar laten welgevallen? Lekker meelachen met 'de mannen' ook al voel je je klote?

Vertrouwenspersonen zijn niet per definitie mensen van P&O, maar mensen uit het bedrijf die dit ambiëeren en daar een training voor hebben gevolgd. En als ze praten over wat er besproken is, is dat grond voor ontslag op staande voet.
Ik zou dit ook voorleggen aan de vertrouwenspersoon. Niet omdat er wat gebeurd is of omdat je gemaild wordt maar op deze manier wordt jouw naam te grabbel gegooid. Of het "kost" je je carierre. Nou lekker dan. Een vertrouwenspersoon is niet per definitie iemand van P&O dus maak je daar niet druk om. En is dat wel zo dan hebben ze een soort van geheimhoudplicht. Dit moet je aanpakken voordat het uit de hand loopt en jij er het slachtoffer van bent.
Kun je niet gewoon die collega aanspreken op zijn gedrag. Gewoon zeggen dat je zijn mail niet grappig vond en dat jij professioneel met de klanten omgaat.

Naar die klant zelf zou ik absoluut beleefd maar onomwonden duidelijk maken dat je graag de realtei met hem puur zakelijk houd en dat je niet gediend bent van zijn avances. Niet te bot worden, dat is niet nodig , maar wel duidelijk, anders geef je m mss valse hoop dat jij meer met hem wil en gaat ie straks alleen maar lastig doen als jij hem afwijst. Ik zou wel ergens melden wat er is voorgevallen, zodat , als die klant stennis gaat schoppen, je ergens terecht kan.

Direct naar een vertrouwnespersoon stapen vind ik wat zwaar. las goede collega kun je toch ook gewoon je collega's aanspreken op hun kinderachtige gedrag.
Krengiserweer schreef op 09 november 2007 @ 21:33:

Kun je niet gewoon die collega aanspreken op zijn gedrag. Gewoon zeggen dat je zijn mail niet grappig vond en dat jij professioneel met de klanten omgaat.

Naar die klant zelf zou ik absoluut beleefd maar onomwonden duidelijk maken dat je graag de realtei met hem puur zakelijk houd en dat je niet gediend bent van zijn avances. Niet te bot worden, dat is niet nodig , maar wel duidelijk, anders geef je m mss valse hoop dat jij meer met hem wil en gaat ie straks alleen maar lastig doen als jij hem afwijst. Ik zou wel ergens melden wat er is voorgevallen, zodat , als die klant stennis gaat schoppen, je ergens terecht kan.

Direct naar een vertrouwnespersoon stapen vind ik wat zwaar. las goede collega kun je toch ook gewoon je collega's aanspreken op hun kinderachtige gedrag.
Ben het helemaal eens met dit advies, duidelijk zijn naar iedereen toe en dat heoft inderdaad helemaal niet te bot te zijn. En misschien ook de volgende keer ervoor zorgen dat je in ieder geval niet alleen met hem ergens achterblijft, maar samen met een andere collega. Zodat er altijd een 'getuige' is dat er niks is gebeurt.
Gadverdamme, sommige mannen kunnen alleen maar denken over vrouwen in termen van een prooi.

ALs de zakenman meneer X is, en de collega's A en B, zou ik misschien een volgende email schrijven,

Beste collega's A en B,

na onze zakenreis betreur ik het dat er praatjes zijn ontstaan alsof ik meer met meneer X heb uitgespookt dan zakelijke onderhandelingen. Ik voel mezelf nou niet in de positie om de heer X terecht te wijzen, maar ik ben bijna in staat om het te doen, als dat de roddels over mijn persoon de kop in zou kunnen drukken.

Kennelijk hebben jullie een goed prive contact met de heer X. Welnu, hij heeft 3 x geprobeerd een arm om me heen te slaan en ik me daar netjes uit gewerkt. En dat was het dan. Al het andere is fantasie.

Ik zou jullie dringend willen verzoeken met deze verhalente stoppen. Ik kijk terug op een zinvolle en leuke zakenreis, en dat wil ik graag zo houden.

Gegroet....

(ik denk dat het goed is het initiatief naar je toe te trekken, en aldus te voorkomen dat jij in je schulp gaat kruipen voor lullige opmerkingen).
Heel normaal helaas. Als vrouw blijf je helaas (nog) kwetsbaar in deze maatschappij. (in de bar....dus schuldig)

Bah, rot voor je. Neem inderdaad een vertrouwenspersoon in de arm, vertel ook over de email van je collega. Rot collega om achter smeuige verhalen aan te rennen. Zij/hij wil het zooooooooooooo graag geloven! bedenk wel dat als je niets doet dat de "derde" persoon een een nog smeriger verhaal van maakt. Deze verhaaltjes gaan zo snel een bedrijf rond..... Sterkte en wijsheid gewenst. Als je goed bent in je vak zal je dit wel vaker krijgen.
He wat vervelend. Ik heb zelf in een enigszins vergelijkbare situatie wel met P&O gepraat, zij heeft het ook voor zich gehouden. (Heb ik om gevraagd) Ik heb het wel expres besproken, want mócht de persoon in kwestie nog eens wat proberen, dan wist zij er in ieder geval al van. (Gelukkig waren er nog geen verhalen, zoals bij jou nu helaas al wel het geval is) Verder heb ik hem zoveel mogelijk genegeerd. Dus zakelijk blijven, niet met alleen de klant afspreken, grapjes afkappen en afdoen als onzin. Normaalgesproken waait het dan wel over... maar naar is het wel!
Ik zou hetzelfde doen als Antonio voorstelt.

Alleen zou ik je richten tot de collega die jou hierop heeft aangesproken en de andere collega die hij erbij betrokken heeft, in de cc plaatsen. Hierbij zou ik ook vermelden dat jij jouw integriteit hoog in het vaandel hebt staan en deze als zodanig bewaakt en dat je jouw integriteit niet door roddels van collega´s laat ondermijnen. Met de waarschuwing dat als je nog eens met dit verhaal geconfronteerd wordt, je niet schuwt deze geruchtenstroom de kop in te drukken door deze zaak bij de betreffende managers/P&O/vertrouwenscommissie aanhangig te maken. Gezien jullie, verder prettige, samenwerking verwacht je niet dat dit zover hoeft te komen en beschouw je dit vervelende incident hiermee als afgedaan.

succes!
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Ps. Ik zou mezelf ook niet gaan verdedigen door te melden wat er wel/niet is gebeurd en dat de klant alleen zijn arm om je heen heeft geslagen etc. Niet relevant. Daarnaast zou ik dit zeker per mail doen en niet persoonlijk zeggen.

Mocht deze situatie toch verder gaan, dan heb jij altijd zwart op wit je reactie en kun je dit overhandigen aan mogelijke leidinggevenden o.i.d. En bewaar dit mailtje. Met dit soort vervelende zaken zou ik zorgen dat je alles in een mapje houdt. Zijn mail met insinuaties, jouw reactie daarop etc. Dan kun je te allen tijde aantonen dat jij correct hebt gehandeld en ook niets dan duidelijk bent geweest over jouw motieven. Handel deze zaak zo mogelijk dus schriftelijk af dan heb je zonodig ´bewijs´.

Doe ik trouwens ook altijd met complimentjes van leidinggevenden en opdrachtgevers. Altijd handig zulke dossiervorming voor als er eens een mogelijke promotie of salarisstijging wordt besproken! X-D
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Dank je wel voor jullie reacties!

Eerlijk gezegd zie ik het niet zo zitten om naar de vertrouwenspersoon te gaan. Ten eerste heb ik dan het gevoel dat ik de boel nog verder opblaas en ten tweede ben ik niet zo'n fan van onze vertrouwenspersoon.

Ik heb wel een heel goed contact met onze P&O man. Maandag heb ik een gesprek met hem om mijn verdere carriere-verloop te bespreken (was al gepland). Dan zal ik dit verhaal toch eens bij hem aankaarten. In de toekomst is het de bedoeling dat ik nog meer reizen ga maken en meer contact met klanten zal hebben. Dan wil ik deze insinuaties de wereld wel uit hebben!

Ik wil in de toekomst ook wel heel graag mezelf kunnen blijven op mijn werk - of dat nu tijdens kantooruren is of 's avonds in de bar. Mijn sterke punten zijn nou juist dat ik zo makkelijk contact maak en open en spontaan met iedereen kan praten. Ik wil dat graag zo houden en hoop dat ik, als vrouw in een mannenwereld, mezelf niet hoef te verloochenen om verhalen te voorkomen. Maar misschien is dat een te naieve gedachte.
Ik zou hier meteen met mijn meerdere of HRM afdeling over praten. De mailtjes allemaal laten lezen. Jouw goede naam wordt door twee collega's en een klant gewoon te grabbel gegooid en dat kan zich als een olievlek rondspreiden. Bovendien nemen je collega's het verhaal van de klant nog als waar aan ook...wat een sukkels!

Jouw meerdere kan je collega's tot de orde roepen en die klant tja daar zullen ze wel niets mee doen, 't is een klant die ze natuurlijk niet kwijt willen maar misschien kan zijn account naar een van je collega's? Iemand die in de rondte vertelt dat ie een wilde nacht met je gehad heeft, die wil je toch niet meer zelf als klant?

Het gevolg van dit soort verhalen kan gewoon zomaar zijn dat je op een eventuele volgende zakenreis echt lastig gevallen gaat worden -want je bent toch zo makkelijk- en ik zou dat in de kiem smoren, je moet dit echt niet onderschatten.

Dit is echt een vorm van seksuele intimidatie, ik word er gewoon plaatsvervangend boos van....
Het blijft lastig hoe je hiermee het beste kunt omgaan. Die verhalen, daar kun je weinig aan doen, denk ik. Je hebt geen controle over wat mensen over je zeggen. Een e-mail is al wat anders. Laat je collega zich nou voor het karretje van de klant spannen???

En kijk alsjeblieft uit dat je je niet in de verdediging laat dringen. Dat wekt vaak toch de suggestie dat er wel wat is gebeurd. Ik zou je leidinggevende informeren, maar niet over 'de verhalen', maar over het opdringerige gedrag van de klant. Probeer het vanuit eigen kracht te vertellen, 'ik voelde me ongemakkelijk', 'hij hield niet op toen ik er wat van zei'..

Ik werk zelf ook in een internationale omgeving, met daarbij nog verschillende culturen (bv mannen die mij geen hand geven en/of die alle westerse vrouwen hoeren vinden). Ik werk vooral met mannen. Behalve professioneel contact, heb ik ook persoonlijk contact, het loopt door elkaar. Beetje wat jij beschrijft, 's avonds nog wat drinken of zo.

Ook ik heb er ervaring mee dat mannen opdringerig zijn, zeker als er gedronken is. Wat ik wel eens heb gedaan is een andere man informeren dat ik me bij iemand ongemakkelijk voelde. Dan gaan ze je 'eer redden'. En tegen zo'n lastige man moet je niet blijven lachen en spontaan doen, want dat ziet hij als een aanmoediging ('zie je wel, ze vindt me toch leuk want ze lacht nog')

Zelf had ik het denk ik niet laten gebeuren dat iemand drie keer een arm om me heen sloeg. Ik was na bij de tweede keer opgestapt of ergens anders gaan zitten. Maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt. Je 'eruit draaien' is niet goed, voor een man wordt het dan een spelletje. Opstaan, weggaan, andere stoel pakken, dat is veel sterker.

Misschien toch nog een paar tips. Probeer altijd een 'vrije plek' te hebben bij dit informele contact. Niet in een hoek, niet tegen de bar aan, maar in de open ruimte. Dan loop je makkelijker weg als je je onprettig voelt. Drink niet teveel, vooral niet met mannen mee gaan drinken. Ik drink vaak iets anders dan de rest (bv wijn ipv bier), dan kan ik langer met een glas doen. En op een gegeven moment drink ik gewoon niet meer.

Het blijft een hele lastige situatie, maar het went wel ;-)
Ik zie dat mijn laatste zin 'het went wel' er een beetje raar staat. Ik bedoelde dat je met dit soort situaties leert omgaan en dat je er (in mijn ervaring) in de loop der tijd harder en ook handiger in wordt om het af te handelen zonder dat je jezelf aangevallen voelt.
Vervelend! Als ik het goed begrijp heeft jouw collega (die ook het 'grappige' mailtje stuurde) van die klant gehoord dat er 'meer' was gebeurd. Collega's geloven klant. Klant stuurt nu met grote regelmaat zakelijke mailtjes met opeens een persoonlijk tintje...

Wat ik zou doen is eerst eens in gesprek gaan met die collega. Navraag doen hoe het kan dat deze roddels er opeens zijn. Komt het verhaal echt van die klant? Was jou collega ook aanwezig op die zakenreis?

Duidelijk maken tegenover jouw collega dat je niet houdt van dit soort 'grapjes' en dat er absoluut niets is gebeurd, en dat je het heel erg vervelend vindt dat jouw collega's jou blijkbaar anders inschatten dan dat je bent. En dat je verwacht van hen dat zij ervoor zorgen dat deze roddel per direct gestopt wordt, en dat duidelijk wordt dat het om een roddel ging, niet om de waarheid (indien meerdere collega's hiervan gehoord hebben).

En komt die 'roddel' daadwerkelijk van die klant: ik zou hem waarschijnlijk een kort, zakelijk mailtje sturen. Dat je het heel erg betreurt dat hij jullie zakelijke samenwerking tijdens die zakenreis anders heeft opgevat. Dat je géén prijs stelt op zakelijke mailtjes met een persoonlijk tintje....en dat wat jou betreft jullie verdere contact dan ook puur zakelijk zal blijven.

Weet alleen niet in wat voor bedrijf je werkt, hoe 'goed' het contact met die klant is, hoe de relatie is tussen 'jouw' bedrijf en 'zijn' bedrijf....ik bedoel: het zou natuurlijk wel erg vervelend zijn als jij met dit mailtje een grote klant van jullie bedrijf 'wegjaagt' ofzo...

En de tip om alles wat verstuurd wordt (van zowel jouw als van zijn kant) te bewaren lijkt me erg handig.

Succes!! Pien
Wellicht is het zinvol om na te gaan of men in het land waar jij bent geweest andere opvattingen heeft over "plagerige opmerkingen en grapjes". Ik twijfel geen moment aan jouw bedoelingen maar het zou kunnen dat men er andere normen en waarden op na houdt en daardoor jouw gedrag anders interpreteert dan jij hebt bedoeld. Ik heb zelf een tijdje in het buitenland gewoond en weet dat grapjes tussen mensen met een verschillende achtergrond snel kunnen leiden tot misverstanden.
Moeilijk hoor en al helemaal omdat het hier gaat om een klant die waarschijnlijk heel goed weet dat hij een grens overschrijdt. Een typisch voorbeeld van machtsmisbruik en ik denk dat het geen zin heeft om hem op z'n gedrag aan te spreken want deze meneer weet heel goed dat hij fout bezig is. Mijns inziens moet je vooral zo zakelijk mogelijk met hem blijven omgaan en zo veel mogelijk afstand zien te houden. Vervolgens meld je (zorg dat het ergens staat, b.v via de mail) aan je leidinggevende wat zich heeft afgespeeld en dat je hebt besloten om de klant ijzig zakelijk te behandelen vanwege zijn gedrag naar jou toe.

Daarna ga je in gesprek (face to face) met je collega's en geef je aan dat je heel erg teleurgesteld bent in hen. Dat je het heel erg op prijs had gesteld als ze eerst naar jou toe waren gekomen en dat je er niet van gediend bent dat zij dergelijke roddels over jou verspreiden. Geef ook aan dat dit alles behalve collegiaal is en je dergelijke mailtjes aan jou in het vervolg niet zult beantwoorden (je bergt ze natuurlijk wel op in je dossier, mochten ze ooit van pas komen). Probeer in ieder geval om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen van hun gedrag, want anders is het jou woord tegenover die van hen.

Mocht dit alles niet helpen dan ga je wederom naar je baas en dan is het aan hem om een oplossing aan te dragen waar jij je prettig bij voelt. Jou baas is wettelijk verplicht om hier iets mee te doen.
Simarillionreturns, wat een vervelende situatie. Ik heb niet echt alles gelezen, echter wel jouw posts.

Ik heb het zelf ooit ook meegemaakt. De man in kwestie was destijds een fabrikant waarmee wij werkten in het buitenland. Ik heb zelfs hele liefdesbetuigingen over de e-mail te hebben gehad die naar later bleek, echter nooit bij mij aan waren gekomen. Wel erg vervelend was dat hij erg boos was over het feit dat ik zijn leifde niet beel te beantwoorden en een bezoekje later, in het bijzijn van een collega, mij op de mond probeerde te zoenen en allerlei toespelingen maakte. Ik moest me dus daarna verantwoorden bij mijn collega.

Maar toch: ik zou het jammer vinden als je je in een hoek laat drukken en je anders voor zou gaan doen als je bent. Mits op professionele manier, ben jij gewoon een vrouw, een erg gezellige vrouw (en waarschijnlijk aantrekkelijke ;-) ) zelfs. De meeste succesvolle vrouwen die ik ken in het bedrijfsleven, trouwens, zijn erg gezellig. Het gaat er maar om hoe je er verder mee om gaat (en dus jezelf indekt)

Laat rustig weten aan je collega's dat die klant dat wellicht zou willen, maar jij verder geen intentie hebt jullie contact méér dan zakelijk inhoud te geven.

vwb die mijnheer zou ik eens afwachten hoe zich dat ontwikkelt. Moet je nog veel contact met hem hebben? Misschien maakt het meer indruk als je hem eerstvolgende x, onder 4 ogen hem laat weten dat je niet gediend bent van het soort berichten dat hij de wereld in stuurt. Verder no hard feelings natuurlijk, want ik neem aan dat je ook een beetje commercieel moet blijven. ..

En verder: "play the dumb fox". Maak er geen mega-issue van, laat hen dat er daarmee ook niet van maken. Sta erboven... Ik heb ontdekt dat dat iets is waar mannen in een bedrijf het allerminst mee om kunnen gaan.
Computer says nooooo
De lucht is geklaard...

Uiteindelijk ben ik niet meer naar de P&O man gestapt, maar heb ik het bij mijn baas aangekaart. Hij reageerde heel goed en heeft een mailtje naar mijn twee collega's gestuurd (hij is ook hun baas). Strekking van het mailtje was dat een grapje leuk was, maar dat dit geen leuk grapjes was, omdat het mijn reputatie kon schaden en daardoor uiteindelijk misschien ook mijn carriere-perspectief. De twee collega's reageerden heel sportief. No hard feelings van welke kant dan ook.

Met de klant zal het ook goedkomen, denk ik. Mijn baas zal erbij zijn op de volgende vergadering en het daarna geplande diner. Daar voel ik me wel een stuk prettiger bij.

Af en toe kan ik mijn baas wel achter het behang plakken, maar deze week ben ik weer hartstikke blij met hem!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven