Werk & Studie alle pijlers

is dit echt zo?

24-04-2015 13:43 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag.

onlangs heb ik helaas een miskraam gehad. Ik heb me toen ziek gemeld en ben 5 werkdagen thuis geweest. Toen ik weer terug kwam op mijn werk kreeg ik de vraag van pz of ik een zwangerschapsverklaring wilde regelen. Ik heb aangegeven dat ik het kwetsend en ongepast vond om zoiets te vragen aan iemand die net een miskraam heeft gehad. Maar volgens hun was dit echt nodig omdat ze anders geen vergoeding kregen voor mijn zwangerschaps gerelateerd ziek zijn. Ik was pas 8 weken zwanger.

Is dit echt zo? Moet je na een vroege miskraam 'bewijzen' dat je zwanger bent geweest?
Ik denk inderdaad dat dit nodig is voor de aanvraag van de Ziektewetuitkering van het UWV:quote:Zwangerschap geëindigd tijdens de eerste 24 weken (miskraam of abortus)

Als de zwangerschap van uw werknemer tijdens de eerste 24 weken eindigt, krijgt zij geen zwangerschapsuitkering. Meldt zij zich ziek als gevolg van de miskraam of een abortus? Dan kunt u een Ziektewet-uitkering voor haar aanvragen. Geef bij deze aanvraag aan dat de zwangerschap voortijdig is geëindigd.http://www.uwv.nl/werkgev ... hap-voortijdig-ge-eindigd
Ja dat is zo. Als jij ziek bent tgv zwangerschap is dat anders dan gewoon een griepje, dus moet je aantonen dat je zwanger was. Lullig, maar dat is niet om je te pesten.
Ja klopt, maar er is mij bij de miskramen nog nooit om gevraagd...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ok.

Wel apart, ikzelf vat het niet zo zwaar op maar ik kan me voorstellen dat er vrouwen zijn die hier heel erg verdrietig van worden.

Bedankt voor de reacties.
Het is niet persoonlijk, je werkgever moet die verklaring hebben om vergoeding vanuit de Ziektewet aan te vragen: UWV
Dat er mensen verdrietig van worden is vervelend, maar het is gewoon zakelijk en niet persoonlijk.
En sterkte, zoiets is verdrietig.
quote:suzyqfive schreef op 24 april 2015 @ 13:49:

Ja klopt, maar er is mij bij de miskramen nog nooit om gevraagd...

Het ligt denk ik een beetje aan het bedrijf en aan de loonsom. Gaat het om 1 vrouw en een paar 100 euro dan denkt een werkgever misschien 'laat gaan, als ik dat allemaal moet regelen'. Maar als er 30 vrouwen bij een grote onderneming als gevolg van een miskraam ziek thuis blijven gaat het over andere bedragen.

In ieder geval, je werkgever kan jou loonsom verhalen op het uwv als je zwangerschapsgerelateerde klachten je thuis hebben gehouden.
quote:Tuscon83 schreef op 24 april 2015 @ 13:52:

Ok.

Wel apart, ikzelf vat het niet zo zwaar op maar ik kan me voorstellen dat er vrouwen zijn die hier heel erg verdrietig van worden.

Bedankt voor de reacties.Het is juist om vrouwen de kans te geven hiervan te herstellen zonder dat het de werkgever geld kost (en misschien om die reden vrouwen aanspoort te komen werken).
Ik had wel een beetje op internet gezocht, ben nogal eigenwijs en daar kan ik alleen maar vinden dat als je voor de 24 weken bevalt/miskraam krijgt het dan een gewone ziektemelding betreft. En ook dat sinds 2012 het uwv je niet meer kan verplichten om die verklaring af te geven. Maar ik ga er wel achter aan dan krijg ik ook niet dat welles nietes gedoe.
Vaak heb je met 8 weken nog tegen weinig mensen iets verteld. Ik had het tenminste niet op mijn werk verteld toen ik 8 weken zwanger was. Ben je al wel bij een verloskundige geweest? Echo gehad? Anders kunnen ze niets bewijzen.
Ik kan in de aanvraag ziektewetuitkering niet vinden dat er een zwangerschapsverklaring mee gestuurd moet worden. Mij is er ook nooit naar gevraagd na een miskraam. Er zullen toch vrouwen zat zijn die dit hebbenzonder dat ze bij een VK geweest zijn?
quote:Tuscon83 schreef op 24 april 2015 @ 14:00:

Ik had wel een beetje op internet gezocht, ben nogal eigenwijs en daar kan ik alleen maar vinden dat als je voor de 24 weken bevalt/miskraam krijgt het dan een gewone ziektemelding betreft. En ook dat sinds 2012 het uwv je niet meer kan verplichten om die verklaring af te geven. Maar ik ga er wel achter aan dan krijg ik ook niet dat welles nietes gedoe.Hmm zou kunnen maar ik heb bij mijn laatste zwangerschap vanaf 8w thuisgezeten en ze (onderwijs) hadden daarvoor wel een verklaring nodig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik had met 8 week nog niet eens een verloskundige. Moet je dan iemand opbellen en zeggen "Ik ben Elein en ik ben zwanger geweest, wilt u dat even op een papier met uw logo drukken en naar me toesturen?" Best raar..

Oh, wat kaz zegt dus. (haai! )
Ja ik was al wel bij een verloskundige geweest. Ik werd extra gecontroleerd omdat we vorig jaar vanwege trisomie 18 na 17 weken de zwangerschap hebben afgebroken en omdat ik endometriose heb.

Ik ga de verklaring wel regelen. Ik snap dat het niet persoonlijk is maar zakelijk maar ik vind het nogal hard en onnodig pijnlijk eigenlijk. Ik heb nog wel een echo foto zou dat ook goed zijn
Kan je niet gewoon de naam van je vk doorgegeven?

En een knuffel nog
quote:elein schreef op 25 april 2015 @ 13:05:

Kan je niet gewoon de naam van je vk doorgegeven?

Zodat de werkgever met verloskundige de zwangerschap en miskraam van TO kan bespreken?
Nee niet bespreken natuurlijk, alleen een verklaring opsturen. Maar ik snap dat ze dat niet zomaar doen. To zou dan vk op de hoogte moeten brengen, of vragen of die de verklaring op wil sturen, dan hoeft ze iig niet met dat verdrietige stuk papier naar de p&o-er
Allereerst wat vreselijk. Ik hoop dat je alles een plekje kan geven. In mijn vorige werk liep ik hier weleens tegenaan. En het is nogal een zakelijk formeel proces. Ziek tgv zwangerschap betekent in zoverre dat je lichamelijke klachten moet hebben ten gevolge van je zwangerschap. Als je thuisbleef door psychische klachten door het verlies van een kindje (en dan heb ik het niet over een depressie tgv hormonen) dan is dat heel begrijpelijk, maar hoeft je werkgever niet eens een aanvraag te proberen. Negen van de tien keer wordt dit afgewezen, omdat formeel gezien dit niet komt door het biologische proces van zwangerschap. Sterkte.

Ik had wel een beetje op internet gezocht, ben nogal eigenwijs en daar kan ik alleen maar vinden dat als je voor de 24 weken bevalt/miskraam krijgt het dan een gewone ziektemelding betreft. En ook dat sinds 2012 het uwv je niet meer kan verplichten om die verklaring af te geven. Maar ik ga er wel achter aan dan krijg ik ook niet dat welles nietes gedoe.Ja idd ook weer die zakelijke regel. Voor 24 weken afgebroken zwangerschap, na 24 weken geboorte en recht op verlof. Vertel dat maar eens aan ouders die hun kindje met 23,5 weken hebben verloren. Ik vond dat altijd verschrikkelijk in mijn werk en had gelukkig de ruimte om wat soepeler er mee om te gaan. Ik had waarschijnlijk jouw ziekmelding ook niet als ziek tgv zwangerschap gemeld, maar als een gewone ziekmelding. Straks krijg je mensen van het UWV aan de lijn die je gaan vragen wanneer je bent uitgerekend......
Heb even op jurisprudentie gespeurd mocht je interesse hebben.

http://uitspraken.rechtsp ... ECLI:NL:RBAMS:2008:BD9721
quote:Tuscon83 schreef op 25 april 2015 @ 10:39:

Ja ik was al wel bij een verloskundige geweest. Ik werd extra gecontroleerd omdat we vorig jaar vanwege trisomie 18 na 17 weken de zwangerschap hebben afgebroken en omdat ik endometriose heb.

Ik ga de verklaring wel regelen. Ik snap dat het niet persoonlijk is maar zakelijk maar ik vind het nogal hard en onnodig pijnlijk eigenlijk. Ik heb nog wel een echo foto zou dat ook goed zijn

Allereerst, wat rot dat het allemaal zo gelopen is.

Ik zou het UWV even bellen en de situatie voorleggen. Ik denk namelijk niet dat een zwangerschapsverklaring in jouw geval nodig is. k heb er tenminste nog nooit van gehoord.

Vroeger moest de zwangerschapsverklaring bij het aanvragen van het verlof meegestuurd worden, dat hoeft nu niet meer. Wel moet de werkgever de verklaring in zijn administratie bewaren, het UWV kan er bij een controle om vragen.

Jouw ziekmelding is een aanvraag van een Ziektewetuitkering. Dat is bij het UWV een andere melding dan het melden van het zwangerschapsverlof. Jouw werkgever vinkt bij het aanvragen van de Ziektewetuitkering de optie ten gevolge van zwangerschap aan, met de opmerking: Let op miskraam.

Ik denk niet dat er nu nog een zwangerschapsverklaring nodig is. Volgens mij is deze verklaring ook voornamelijk voor het uitrekenen van de data van het verlof.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.

Ik had wel een beetje op internet gezocht, ben nogal eigenwijs en daar kan ik alleen maar vinden dat als je voor de 24 weken bevalt/miskraam krijgt het dan een gewone ziektemelding betreft. En ook dat sinds 2012 het uwv je niet meer kan verplichten om die verklaring af te geven. Maar ik ga er wel achter aan dan krijg ik ook niet dat welles nietes gedoe.Een ziekmelding ten gevolge van zwangerschap is nooit een "gewone" ziekmelding. Zoals al gezegd, als er sprakeis van een miskraam/vroeggeboorte dan is er na de 24 weken recht op zwangerschapsverlof, voor de 24 weken is er recht op een Ziektewetuitkering.
Dubbel
francelle wijzigde dit bericht op 26-04-2015 12:00
Reden: dubbel
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven