Werk & Studie alle pijlers

Is dit een redelijke studie overeenkomst?

25-11-2020 19:06 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van mijn werkgever mag ik een zelfuitgekozen studie gaan volgen. Het is een studie van ongeveer 4.000 euro van 1 jaar. Tijdens de studie verbeter ik praktische vaardigheden die ik direct kan toepassen op mijn werk.

Mijn werkgever heeft een studie overeenkomst met de volgende glijdende schaal. Wanneer ik vertrek bij werkgever binnen de aangegeven periode, moet ik een gedeelte terug betalen.

- binnen 1 jaar 90%
- binnen 2 jaar 60%
- binnen 3 jaar 30%

Is dit een redelijke schaal? Zelf vind ik het, gezien het belasting voordeel voor werkgever, een vrij pittige overeenkomst.
Koffiepot schreef:
28-11-2020 08:11
Als TO binnen een jaar weggaat maakt de werkgever winst op het feit dat ze een studie heeft gevolgd op zijn kosten. Het bedrag wat ze terug moet betalen ligt namelijk hoger dan de kosten van de studie minus het belastingvoordeel van de werkgever.
Ondanks dat het een vrij standaard voorstel is is het wel vreemd als je het doorrekend. Ik snap dus wel dat TO in wil zetten op 75-50-25.

(Hoe hoog het belastingvoordeel precies is ligt eraan of de studie dit jaar of volgend jaar wordt gestart en of de totaalwinst van de onderneming meer of minder dan 200.000 is (uitgaande van een bv als werkgever), maar in alle vier de mogelijkheden is het bedrag wat TO moet terugbetalen binnen het eerste jaar hoger dan hetgeen het de werkgever kost op basis van het voorstel wat er ligt).
Het belastingvoordeel is dus hooguit 25%. Als de onderneming weer geld terugontvangt van de werknemer, moet daar ook weer VPB worden afgedragen. Dus over dat gedeelte is er per saldo helemaal geen belastingvoordeel.

TO, als je de studie zelf betaalt, heb je ook belastingvoordeel. Nog meer dan die 25% meestal. Ik vind het dus een rare beredenering. Blijkbaar wil je zelf die studie volgen, wees blij dat je werkgever het überhaupt wil vergoeden. En als je dus binnen die 3 jaar vertrekt, heeft een volgende werkgever meer profijt van jouw opleiding dan de huidige. Zeker als je binnen 1 jaar vertrekt. Vindt de studie ook nog (deels) tijdens werktijd plaats?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven