Werk & Studie alle pijlers

Is een vaste baan nog mogelijk tegenwoordig?

19-10-2016 07:42 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Al jaren loop ik tegen hetzelfde issue aan; ik begin met een flexibel contract bij een werkgever, welke telkens wordt verlengd, omdat alles naar tevredenheid verloopt.



Totdat het punt komt dat je het maximaal aantal verlengingen hebt gehad en je vervolgens geen vast contract krijgt, omdat de werkgevers deze om uiteenlopende overwegingen bijna niet meer verstrekken.



Dat betekent nu dat ik inmiddels 33 ben en telkens na een periode van zo'n 3 jaar op zoek kan naar een andere baan.



Ik weet dat dit tegenwoordig steeds meer zo zal zijn, maar het stemd mij somber over de toekomst. Tenslotte wordt het er niet makkelijker op om een (vaste) baan te vinden, naarmate je ouder wordt.



Soms voel ik mij alleen hierin, omdat de meeste mensen om mij heen al wel jaren en jaren een vaste baan hebben.



Lopen jullie hier ook tegenaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vast contract gekregen bij mijn huidige werkgever. Deze geeft er aan bijna iedereen die goed functioneerd een. Ook studenten na hun eerste half jaar het kán dus wel..
Internagelaktisch
Ligt aan de branche en regio denk ik.



Man in techniek en ik in onderwijs: allebei een vaste baan. Man heeft sinds zijn 16e nooit een dag zonder werk gezeten, vaak kon hij kiezen uit meerdere banen.
Alle reacties Link kopieren
Met een vaste baan gaan veel mensen ook na een jaar of 3 door, zeker in het begin van hun carrière. Dat zie ik tenminste wel veel om mij heen. Een vaste baan is ook een beetje van vroeger. Het is leuk, maar geen garantie dat je er niet uitvliegt of de tent niet over de kop gaat. Hooguit dat je iets meer geld mee krijgt als ze je ontslaan.



Somberheid vind ik dan ook een beetje zonde.
Hallo?!
Ik begrijp je zorg. Het komt steeds meer voor en zal steeds meer blijven voorkomen denk ik.

Ontwikkeling op de arbeidsmarkt, flexibiliteit voor werkgever bied hem/haar deze voordelen. Anderzijds kan het soms ook echt niet anders.



Overigens zegt een vast contract weinig meer. Ik begrijp je streven naar een vast dienstverband, echter wanneer een werkgever van personeel af wil kan dit ook heel gemakkelijk bij een vast dienstverband. Beansgtigend eigenlijk he.
Het zit nog steeds in onze cultuur dat een 'vaste baan' iets positiefs is, en iets wat je moet willen. Daar is onze maatschappij ook op ingericht, kijk maan naar het gedoe dat je bijvoorbeeld hebt als je een huis wilt kopen maar geen vast contract hebt. Maar zoals je zelf al stelt, het komt steeds minder voor. 'Zekerheid' is er ook zo een. Ik zie het juist als een uitdaging (en ik ben 45+) om zo employable te zijn en blijven dat 'ze' mij graag willen. Het houdt je fris en fruitig.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt al voor de snelle reacties :-)

En fijn om te horen dat er blijkbaar toch nog werkgevers zijn die een vast contract geven.



Doortje: het is ook zo, een vast contract biedt ook geen garanties. Dat moet ik maar in mijn achterhoofd houden. Want somberheid is ook zonde :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede instelling Sandra1905!
Alle reacties Link kopieren
Het gebeurd inderdaad steeds minder, mijn werkgever gaf ook geen vaste contracten meer en toch kreeg ik 2 jaar geleden een vast contract. Hij wilde me niet kwijt. Bovendien wat hier boven word gezegd iemand met vast contract kan er net zo makkelijk uit. Dat is niet waar. Iemand met een vast contract kan er niet zomaar uit gegooid worden, er moeten dan toch wel echt gegronde redenen zijn.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
In mijn branche worden nog steeds vaste banen gegeven. Ik heb net, na een jaar contract, weer een vaste baan. Overigens is het in mijn branche essentieel om jezelf steeds bij te scholen/ kennis up to date te houden, anders ben je snel niet meer aantrekkelijk voor een werkgever. Een vaste baan betekent dus niet dat je "rustig aan" kan doen. Daarnaast heb ik ook al mogen ervaren dat een vaste baan tegenwoordig minder 'vast' is dan vroeger. Wanneer een werkgever echt van mensen af wil, dan zijn daar manieren voor (ik zat in een grote reorganisatie toen)
Ik ken weinig mensen van mijn eigen leeftijd met een vast contract. Allemaal hoogopgeleide mensen, leuke sociale types met een prima actief leven en een goed cv. Het ligt echt niet aan jou, het ligt aan en veranderende mentaliteit sinds 2008. Toch doen we het allemaal prima, goede banen, leuk salaris. Alleen een vast contract wordt amper meer gegeven, teveel risico voor de werkgever. Op zich prima, alleen lastig wanneer je een huis wil kopen, dat is eigenlijk het enige.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan of je iets kunt of dan wel of je de papier hebt om dingen te kunnen doen waar een schaarste aan is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mensen die een vast contract hebben gekregen dus het gebeurd nog wel
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandra1905 schreef op 19 oktober 2016 @ 07:52:

Het zit nog steeds in onze cultuur dat een 'vaste baan' iets positiefs is, en iets wat je moet willen. Daar is onze maatschappij ook op ingericht, kijk maan naar het gedoe dat je bijvoorbeeld hebt als je een huis wilt kopen maar geen vast contract hebt. Maar zoals je zelf al stelt, het komt steeds minder voor. 'Zekerheid' is er ook zo een. Ik zie het juist als een uitdaging (en ik ben 45+) om zo employable te zijn en blijven dat 'ze' mij graag willen. Het houdt je fris en fruitig.



+ 1 en een vast contract is ook een vorm van schijnzekerheid. Mijn vriend en ik hebben allebei een vast contract, maar we zitten allebei op de schopstoel om ontslagen te worden in het bedrijf waar we werken. Dat vaste contract levert ons dus echt helemaal niet zoveel op. Ik zit nu in een traject waarbij ik samen met andere mensen uit mijn bedrijf die ook ontslagen gaan worden alvast bekijk wat er ons te wachten staat. Ik heb de afgelopen 4 jaar eigenlijk elk half jaar wel iets nieuws opgepakt en erbij gedaan en ik maak me weinig zorgen. De collega die van de week naast me zat die al 12 jaar dezelfde functie doet en ook niet meer dan dat heeft een veel somberder vooruitzicht.



Ik ken trouwens ook best wel wat mensen die uiteindelijk blij waren dat het contract ontbonden werd door de werkgever, omdat het zo dwong goed na te denken wat ze nu wilden en ze uiteindelijke een leukere baan vonden die beter bij ze pastte.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons krijgen we na 1 jaarcontract een vaste. Maar ik heb een aantal jaar geleden een vast contract gehad (ander bedrijf) zat daar bijna 5 jaar en dacht echt 'goed' te zitten. Toen kwam er een reorganisatie en stond ik binnen een paar weken op straat. Een vast contract zegt mij dus niet zoveel meer.



Het wordt hoog tijd dat ook de rest meegaat hierin, de banken bijvoorbeeld met hun hypotheek en vaste contract eis. Dat is niet meer van deze tijd
Alle reacties Link kopieren
TO, over wat voor soort banen heb je het dan?



Ik herken het ook niet echt, werk in de ICT branche.



Kijk bij een Blokker oid kan ik t me best voorstellen, na 3 jaar heb je vaak keuze uit nog jongere en goedkopere werknemers. Omdat het geen rocketscience is wordt er veel zo over gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel, het zijn veelal flexcontracten momenteel. Maar staar je niet blind op een vaste baan. Waar je vroeger "zeker was dat je daar tot je pensioen kon blijven" (wat je ook maar willen moet natuurlijk), ook daar wordt gesnoeid en kun je je baan kwijtraken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 56-jarige echtgenoot heeft na 2 jaar werkloosheid en 2 tijdelijke contracten onlangs een vaste aanstelling gekregen ! We zijn er dolblij mee!

Maar ook een vast contract geeft geen 100% zekerheid in zijn branche (architectuur).
Alle reacties Link kopieren
Welke branche werk je, dat scheelt ook denk ik?



Ik heb meteen een vast contract gekregen bij mijn werkgever.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamien schreef op 19 oktober 2016 @ 08:47:

Ik herken het wel, het zijn veelal flexcontracten momenteel. Maar staar je niet blind op een vaste baan. Waar je vroeger "zeker was dat je daar tot je pensioen kon blijven" (wat je ook maar willen moet natuurlijk), ook daar wordt gesnoeid en kun je je baan kwijtraken.



Baan kwijtraken kan altijd, maar een vast contract of telkens flex is toch wel een heel groot verschil. Ieder jaar weer de vraag of je wel of niet mag blijven, maanden vantevoren weer om je heen gaan kijken, onrust in een team daardoor. Bij reorganisatie heb je ook meer rechten met een vast contract.

Een vast contract geeft echt wel meer zekerheid en rust. Plus je krijgt makkelijker een hypotheek.
Ik vind de reacties van je niet blind staren e.d. grappig. Ik was het na een paar jaar meer dan zat iedere keer op zoek te moeten naar een andere baan. Bovendien krijg je inderdaad minder mogelijkheden als het op financiele zaken aankomt. Hypotheek zal voor mij niks worden (tweede factor is dat ik alleen ben en inkomen ook nog eens niet heel hoog).

Een beetje vastigheid kan dus wel een keer voor rust in iemands leven zorgen in plaats van iedere keer weer na te denken 'ohja eind dit jaar is mijn contract afgelopen en het wordt niet verlengd, waar moet ik nu weer solliciteren..'
quote:sandra1905 schreef op 19 oktober 2016 @ 07:52:

Het zit nog steeds in onze cultuur dat een 'vaste baan' iets positiefs is, en iets wat je moet willen. Daar is onze maatschappij ook op ingericht, kijk maan naar het gedoe dat je bijvoorbeeld hebt als je een huis wilt kopen maar geen vast contract hebt. Maar zoals je zelf al stelt, het komt steeds minder voor. 'Zekerheid' is er ook zo een. Ik zie het juist als een uitdaging (en ik ben 45+) om zo employable te zijn en blijven dat 'ze' mij graag willen. Het houdt je fris en fruitig.Eens! Ik ben ZZP'er (ook 45+ ) en vind het ook steeds weer een uitdaging om een nieuwe opdracht te scoren. Nog geen maand zonder gezeten in de afgelopen 9 jaar, zelfs niet tijdens de zgn crisis.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties en ervaringen! Fijn om te lezen! :-)



Een vast contract is inderdaad ook niet zaligmakend of een echte zekerheid. Toch ben je er in deze onzekere maatschappij vaak wel naar op zoek. Maar misschien wanneer ik dat idee loslaat, er juist iets op mijn pad komt.



Godfried; ik werk in de financieel administratieve sector in het noorden van het land.



Amarna: wat fijn voor jullie, gefeliciteerd!!!
quote:swanlady schreef op 19 oktober 2016 @ 09:00:

Ik vind de reacties van je niet blind staren e.d. grappig. Ik was het na een paar jaar meer dan zat iedere keer op zoek te moeten naar een andere baan. Bovendien krijg je inderdaad minder mogelijkheden als het op financiele zaken aankomt. Hypotheek zal voor mij niks worden (tweede factor is dat ik alleen ben en inkomen ook nog eens niet heel hoog).

Een beetje vastigheid kan dus wel een keer voor rust in iemands leven zorgen in plaats van iedere keer weer na te denken 'ohja eind dit jaar is mijn contract afgelopen en het wordt niet verlengd, waar moet ik nu weer solliciteren..'Je zou het ook positief kunnen benaderen en door bijv cursussen/opleidingen te volgen jezelf steeds te blijven ontwikkelen.
Als je een vast contract hebt en je moet eruit vanwege reorganisatie, dan heb je allerlei mooie regelingen. Je staat echt niet zomaar op straat. Het is dus totaal iets anders dan het hebben van een flexcontract.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven