Werk & Studie alle pijlers

Jaarcontract ontbinden

06-05-2024 01:51 408 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,
Ik zal mijn verhaal hier beknopt proberen neer te zetten:

Ik werk bij een accountants kantoor met een jaarcontract. Veel werk dat nieuw is voor mij, maar het gaat op zich wel. Ik heb een jaarcontract en werk hier nu vier maanden. Ik werk op een afdeling in een team, bestaande uit zes mensen. 1 van deze mensen is een soort coördinator en dus leidinggevende. Toen ik kwam werken, had een collega zich ziek gemeld die deels in het team zat een deels in een ander team. Ik heb haar taken overgenomen. Zij werkte echter vier dagen, ik maar drie. Zij is inmiddels uit dienst.
Het werk wat ik doe is voor twee afdelingen. Op dinsdag heb ik een okay leidinggevende.
Mijn leidinggevende, laten we haar Saskia noemen, voor twee dagen had het vanaf het begin al op mij voorzien: ik had veel vragen, want het werk was nieuw voor mij. Bij elke vraag werd ik afgebekt want ze had het zo druk. Wel had ze tijd om mij en anderen te micro managen: ik hield een aantal mailboxen bij waarin zij kon meekijken, maar ik al het werk deed. Dan kreeg ik serieus opmerkingen over hoe ik dat al dan niet moest bijhouden. Ze maakte bijvoorbeeld ook lijstjes met wie welke kleur moest gebruiken om te arceren... Prima dat we allemaal een vaste kleur gebruikten ( dan kon je in een oogopslag zien wie dat werk had gedaan) maar het maakt natuurlijk geen klap uit wie welke kleur gebruikt. Zij vond het nodig om iedereen een kleur toe te wijzen en dit ook uitvoerig op de mail te zetten. ( Onthoudt: te druk voor vragen die echt met het werk te maken hadden, maar wel tijd om mij en anderen af te snauwen).... Ik ben op een gegeven moment het gesprek met haar aangegaan. Het was niet persoonlijk ( dat geloof ik ook, inmiddels hoorde ik steeds meer verhalen van waarom mensen weg gingen of zich ziek meldden) en ze had het zo druk. Ze zei sorry en voor mij was daarmee de kous af.
Na twee weken ging het echter weer bergafwaarts met haar gedrag... En bij een werkoverleg op maandagochtend was ze ronduit onbeschoft en bedreigend naar mij toe. Aangezien ik er best wel mee zat en ik al een keer met haar zelf had gesproken, de volgende dag naar één van de drie managers gegaan. Laten we deze Nadine noemen.

Dit gesprek was misschien nog wel gekker: volgens deze Nadine had ik vanalles fout gedaan ( ik heb gepraat met de collega die volgens Saskia grote problemen met mij zou hebben op dat moment) en ik werd vergeleken met een kleuter die in de zandbak op zijn kop had gehad ( van een andere kleuter ofzoiets) maar tegelijkertijd was het kantoor geen kleuterklas.... Op dat moment heb ik ja en amen zitten knikken, maar het was me duidelijk dat mijn welbevinden bepaald geen prioriteit was. Ik heb toen nog geopperd dat het misschien voor iedereen beter was als ik uit ging zien naar een andere baan, maar dat was zeker niet de bedoeling.
Dit gesprek had mij niet het idee gegeven dat er iemand wat zou doen aan het gedrag van Saskia, dus na nog een dagje nadenken, die donderdag aangegeven bij een andere partner (Peter) dat ik ging uitkijken naar iets anders. Ik had me ook ziek kunnen melden en dan uitkijken naar iets anders, maar dat vond ik toen nog flauw.
Peter zei dat hij het jammer vond. Dat hij de indruk had dat ik nu wel goed ingewerkt was en ook prima met de andere collegas overweg kon. Hij vroeg me of ik nog kon werken en ik zei ja.
Ik zei wel dat ik desgevraagd zou vertellen wat er besproken was en dat ik een andere baan zou zoeken.(Na de eerdere gesprekken meteen een stel collegas aan mijn bureau om te vragen wat er besproken was. Ik schaam me er niet voor en heb verteld wat ik met Saskia had besproken toen. Na het gesprek met Nadine heb ik niks verteld, maar ik was die kamer nog niet uit en er stonden er al drie (!!!!) om me heen....)

De maandag na het gesprek met Peter, merkte ik al grote veranderingen op: het overleg ging niet door. Saskia praatte bijna niet meer tegen me en als ik een taakje kreeg, kreeg ik dat via de mail. Prima werken zo! Wel wilde ik nog steeds iets anders gaan zoeken, maar op zich gewoon rustig aan, niet weer overhaast ergens in stappen wat eigenlijk niet bij me past ( ik had vanaf het begin twijfels, maar wilde wel gewoon mijn jaarcontract volmaken). Twee weken lang fijn gewerkt en ik keek al naar wat vacatures....

Ondertussen hadden er wel wat collegas van me gehoord dat ik bij het management had aangegeven op zoek te gaan naar iets anders. En omdat ik minder stress had, had ik ineens ook tijd over. Dus ik had om werk gevraagd voor een klant. Peter vroeg me om de tijd die ik over had op papier te zetten. Het leek erop dat hij zou zorgen voor extra werk.

Tot afgelopen week. Dinsdag kreeg ik een gesprek met Nadine en Peter samen: omdat collegas wisten dat ik weg zou gaan, moest ik eerder weg. Het voorstel was om me in mei nog in dienst te houden en dan vrij te stellen van werk om wat anders te zoeken. Dat heb ik afgehouden. Vervolgens kreeg ik donderdag een vaststellingsovereenkomst overhandigd: mei en juni nog in dienst, vrijgesteld van werk. Gelukkig had ik dinsdagavond al een mail gestuurd dat ik helemaal niet vrijgesteld hoefde te worden want ik werk maar drie dagen. Ik ben ook echt nog gewoon gemotiveerd om werkzaamheden naar behoren uit te voeren. Donderdag was ook een vreemd gesprek: ik kon op hun kosten een jurist inhuren werd er gezegd, na de nodige druk dat ik het maar even moest doorlezen en ik aangaf dat thuis te zullen doen.
Ik heb inderdaad een jurist ingehuurd, nogal een haaibaai die vindt dat ik er zoveel mogelijk geld uit moet halen. Heel mijn omgeving vindt dat dit echt niet kan ( vanwege dat voorval met Saskia en gesprek met Nadine) sommigen vinden dat ik me ziek moet melden...

Wat zouden jullie doen? Ik werk er nog maar vier maanden (gelukkig komende week toch al vrij).
Alle reacties Link kopieren Quote
Beknopt? Wat is dan de lange versie van het verhaal :) !

Ik heb niet alle details gelezen, want voor je vraag doen alle gebeurtenissen en wie wat wanneer allemaal zei er niet toe. Ik zou me niet af laten schepen met de vaststellingsovereenkomst die zij hebben voorgesteld, eens met de jurist. Het gaat maar om vier maanden, laat ze die maar lekker uitbetalen als ze zo graag van je af willen. [edit: had verkeerd gelezen, ik dacht dat je nog vier maanden moest, maar je zit er net vier maanden. Evengoed, ik zou me niet met twee maanden weg laten sturen, dat is echt te weinig voor het opbreken van een contract]

En nee, als je niet ziek bent hoef je je niet ziek te melden. Als je bereid bent gewoon naar werk te komen, ondanks een wellicht gespannen sfeer, dan gewoon blijven gaan.
september wijzigde dit bericht op 06-05-2024 06:28
16.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom heb je gelijk in dat eerste gesprek met die Nadine gezegd/gedreigd (?) iets anders te zoeken?

M.b.t. je vraag: ik zou mij ook niet ziek melden. En ik zou mij ook niet laten afschepen met nog twee maanden salaris en vrijstelling van werk als je nog 8 maanden van dat jaarcontract te gaan hebt. Ik ging echt niet mijzelf in de voet schieten om het hen zo fijn mogelijk te maken. Dus ik zou niet een jurist willen die alleen maar een VSO doorneemt op fouten en zo, ik zou eentje willen die het onderste uit de kan onderhandelt voor mij. Je hoeft niet mee te werken aan zo’n VSO.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
06-05-2024 06:09
Waarom heb je gelijk in dat eerste gesprek met die Nadine gezegd/gedreigd (?) iets anders te zoeken?

En waarom meteen tegen collega’s op de vloer gaan kwekken? Zo creëert ze wel een ongewenste sfeer. Bovendien weet je met vier maanden nog helemaal niet wie wel en niet te vertrouwen is.

Evengoed, een jaarcontract afbreken met maar twee maanden mee is belachelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
06-05-2024 06:09
Waarom heb je gelijk in dat eerste gesprek met die Nadine gezegd/gedreigd (?) iets anders te zoeken?

M.b.t. je vraag: ik zou mij ook niet ziek melden. En ik zou mij ook niet laten afschepen met nog twee maanden salaris en vrijstelling van werk als je nog 8 maanden van dat jaarcontract te gaan hebt. Ik ging echt niet mijzelf in de voet schieten om het hen zo fijn mogelijk te maken. Dus ik zou niet een jurist willen die alleen maar een VSO doorneemt op fouten en zo, ik zou eentje willen die het onderste uit de kan onderhandelt voor mij. Je hoeft niet mee te werken aan zo’n VSO.
Zij pleegde een halve karaktermoord op mij, ik stelde voor dat als het echt zo erg is allemaal, ik best een andere baan kon gaan zoeken. Gewoon om het overleg daarover te openen. Wat ik wil is gewoon werken totdat ik iets nieuws heb. Nu Saskia terug in haar hok is geschopt, is het prima werken daar. Ik heb ook nog gewoon dingen te doen....
Na het gesprek met Nadine trouwens niets verteld. In het gesprek met Peter aangegeven dat ik vragen naar waarheid zou beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
06-05-2024 06:31
En waarom meteen tegen collega’s op de vloer gaan kwekken? Zo creëert ze wel een ongewenste sfeer. Bovendien weet je met vier maanden nog helemaal niet wie wel en niet te vertrouwen is.

Evengoed, een jaarcontract afbreken met maar twee maanden mee is belachelijk.
Ik 'kwek' niet. Ik beantwoordde vragen naar waarheid en dat heb ik ook aangegeven in het gesprek met Peter. Daarbij was dat een opluchting trouwens. Ik kon na vier dagen weer fatsoenlijk naar de wc!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
06-05-2024 07:43
Ik 'kwek' niet. Ik beantwoordde vragen naar waarheid en dat heb ik ook aangegeven in het gesprek met Peter. Daarbij was dat een opluchting trouwens. Ik kon na vier dagen weer fatsoenlijk naar de wc!
Zo gaan dingen rondzingen. Het zal je situatie niet helpen. Je hoeft niet te liegen, maar simpelweg zeggen dat het een gesprek tussen jou en XYZ was is ook voldoende.

Maar ieder zijn aanpak.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
06-05-2024 04:45
Beknopt? Wat is dan de lange versie van het verhaal :) !

En nee, als je niet ziek bent hoef je je niet ziek te melden. Als je bereid bent gewoon naar werk te komen, ondanks een wellicht gespannen sfeer, dan gewoon blijven gaan.
In de lange versie leg ik uit wat er precies allemaal gezegd is. In mijn omgeving sloegen mensen hiervan steil achterover. Het gebeuren bij het werkoverleg werd ' pesten op het werk' genoemd.


Ik kan na deze gesprekken niet gewoon naar werk komen. Ze vroegen ook meteen om mijn sleutels want zogenaamd een tekort. Dit weet ik want er zijn op mijn laatste dag twee werknemers begonnen. Eentje daarvan heb ik nog vrolijk zitten inwerken lol

Het eerste voorstel van één maand heeft me trouwens best beledigd. Dit weekend veel gehuild zonder reden en vrijdag kon ik niet uit bed komen vanwege het gevoel dat er een vrachtauto over me heen was gereden. Ik hoop dat het vandaag beter gaat. Ik zorg dat ik weinig alleen ben met mijn zoon van tien. Heb nu een keer gehuild in zijn bijzijn. Ik hoop dat dit gewoon wat spanning is die eruit moet...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb toen nog geopperd dat het misschien voor iedereen beter was als ik uit ging zien naar een andere baan, maar dat was zeker niet de bedoeling.

Je geeft dit aan bij Nadine en zei zegt niet de bedoeling en dan ga je tegen andere collega’s zeggen dat je een andere baan gaat zoeken?
Beetje raar gedrag.

Je hoeft je niet ziek te melden ze willen vrijstellen van werk.
Laat je jurist het werk doen en zoek een andere baan.
En kijk even heel eerlijk naar je eigen aandeel.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
06-05-2024 07:54
In de lange versie leg ik uit wat er precies allemaal gezegd is. In mijn omgeving sloegen mensen hiervan steil achterover. Het gebeuren bij het werkoverleg werd ' pesten op het werk' genoemd.


Ik kan na deze gesprekken niet gewoon naar werk komen. Ze vroegen ook meteen om mijn sleutels want zogenaamd een tekort. Dit weet ik want er zijn op mijn laatste dag twee werknemers begonnen. Eentje daarvan heb ik nog vrolijk zitten inwerken lol

Het eerste voorstel van één maand heeft me trouwens best beledigd. Dit weekend veel gehuild zonder reden en vrijdag kon ik niet uit bed komen vanwege het gevoel dat er een vrachtauto over me heen was gereden. Ik hoop dat het vandaag beter gaat. Ik zorg dat ik weinig alleen ben met mijn zoon van tien. Heb nu een keer gehuild in zijn bijzijn. Ik hoop dat dit gewoon wat spanning is die eruit moet...
Richt je gewoon op de kwestie; je hebt een jaarcontract dat men wil openbreken en hoe nu verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed dat je een jurist hebt ingehuurd, luister daar naar.
Meld je niet ziek en luister niet naar mensen in je omgeving die dat adviseren. Heel erg slecht advies namelijk, dat zal je jurist ook zeggen. Doe sowieso niets zonder overleg met je jurist.

Voor een volgende baan: niet uit de school klappen tegen collega's over wat er tussen jou en je leidinggevende is besproken. Niet klagen over je leidinggevende bij een ander lid van het MT, ze houden elkaar toch de hand boven het hoofd. En nooit zeggen dat je wel wilt gaan kijken naar een andere baan, daarmee heb je zelf de opmaat gegeven voor een VSO.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
06-05-2024 07:47
Zo gaan dingen rondzingen. Het zal je situatie niet helpen. Je hoeft niet te liegen, maar simpelweg zeggen dat het een gesprek tussen jou en XYZ was is ook voldoende.

Maar ieder zijn aanpak.
Het rondzingen van dingen is toch niet mijn probleem? Ik vind het vervelend om collegas echt op afstand te houden wat dit aangaat.
Na het gesprek met Nadine:

Collega:En, hoe ging het?
Ik: het was met mij en Nadine
Collega: ja maar, was het positief of negatief? De uitkomst?
Ik: dat weet ik nog niet.
Collega: okay ik steek mijn duim op en laat hem langzaam zakken... Zoiets? Of zoiets? Etc...

En er stonden er vier om me heen op dat moment. Tijdens dat gesprek ook zitten janken omdat ik me in mijn kuif gepikt voelde door dat akkefietje met Saskia de dag ervoor, dus ik was niet op mijn best. Vond het heel vervelend dus dacht: open kaart, dan hoef ik daar in ieder geval niet mee te dealen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt toch een jurist om dit voor je te regelen, dan zou ik het daar laten en niet doen zoals het Viva forum het zegt.
Ik snap wel dat ze je een VSO aanbieden, als je telkens in gesprekken aangeeft dat je wel weg kan gaan, dan zou ik als manager dit ook zien als een hint naar een VSO.
Ga je nog wel kijken naar je eigen aandeel in deze onrust?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
06-05-2024 07:54
In de lange versie leg ik uit wat er precies allemaal gezegd is. In mijn omgeving sloegen mensen hiervan steil achterover. Het gebeuren bij het werkoverleg werd ' pesten op het werk' genoemd.


Ik kan na deze gesprekken niet gewoon naar werk komen. Ze vroegen ook meteen om mijn sleutels want zogenaamd een tekort. Dit weet ik want er zijn op mijn laatste dag twee werknemers begonnen. Eentje daarvan heb ik nog vrolijk zitten inwerken lol

Het eerste voorstel van één maand heeft me trouwens best beledigd. Dit weekend veel gehuild zonder reden en vrijdag kon ik niet uit bed komen vanwege het gevoel dat er een vrachtauto over me heen was gereden. Ik hoop dat het vandaag beter gaat. Ik zorg dat ik weinig alleen ben met mijn zoon van tien. Heb nu een keer gehuild in zijn bijzijn. Ik hoop dat dit gewoon wat spanning is die eruit moet...

Wat bedoel je met je 'laatste dag'? Je gaat niet meer terug?
Alle reacties Link kopieren Quote
Beknopt? Ik ben afgehaakt
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
06-05-2024 08:04
Je hebt toch een jurist om dit voor je te regelen, dan zou ik het daar laten en niet doen zoals het Viva forum het zegt.
Ik snap wel dat ze je een VSO aanbieden, als je telkens in gesprekken aangeeft dat je wel weg kan gaan, dan zou ik als manager dit ook zien als een hint naar een VSO.
Ga je nog wel kijken naar je eigen aandeel in deze onrust?
Oh, ik heb er zeker een aandeel in, maar dat is echt niet mijn probleem... Ik wilde gewoon werken totdat ik iets nieuws had gevonden. In de tussentijd mogen collegas best weten dat dat niet langer gaat zijn dan mijn jaarcontract en ik ineens weg kan zijn. Het was me duidelijk dat Saskia inmiddels terug in haar hok was geschopt en toen was het daar prima werken. Dit heb ik ook aangegeven in het gesprek met Peter en Nadine samen.
Ik wil gewoon enigszins normaal behandeld worden. Ik werk hard, leer snel en vind kortaf zijn niet erg. Ga je me echt proberen te ondermijnen, dan laat ik dat niet toe en geef overal openheid van zaken.
Er werken daar heel veel mensen niet meer vanwege alleen kortaf gesnauw van Saskia, ik kan zo vijf namen noemen.... ( Waarvan er drie zich ziek gemeld hebben) Gesnauw vind ik vervelend maar kan ik wel mee omgaan. Ondermijnen vind ik heel vies en vuil en ga ik niet zo goed op.... Ik had dat aan het mt verteld en daarna aan collegas.

Maar goed, ik doe dan wel administratief werk en boekhouding etc, maar geen kantoor meer voor mij. Daarvoor had ik altijd maar een of twee collegas, behalve bij mijn eerste baan maar toen was ik veel weg en dat gold voor heel veel medewerkers behalve de secretaresses. Daar was ook niemand die mij probeerde te ondermijnen door te zeggen dat mijn gedrag kwaad bloed zou zetten bij anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
06-05-2024 08:04
Het rondzingen van dingen is toch niet mijn probleem?
Volgens mij heb je een probleem gecreëerd…
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
06-05-2024 08:17
Wat bedoel je met je 'laatste dag'? Je gaat niet meer terug?
Nope, dat kan ook niet, want mijn werkplek is opgeheven. Gelukkig heb ik deze week vakantie. Straks de jurist maar even bellen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorrelies schreef:
06-05-2024 08:26
Volgens mij heb je een probleem gecreëerd…
Dat denk ik ook. Vier maanden en dan al deze (drama)dynamiek?
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorrelies schreef:
06-05-2024 08:26
Volgens mij heb je een probleem gecreëerd…
Dat zal wel, maar dat is dan nog steeds niet mijn probleem... Of is het tegen de wet om met collegas te praten? Als dat zo is, kunnen ze me inderdaad straffen met een aanfluiting in de vorm van deze vso.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker constructieve instelling heb je. Succes hè!
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat wil je nou met dit topic? Mensen beantwoorden je vraag en je veegt alles van tafel. Ik begin beeld te krijgen...
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
06-05-2024 08:28
Dat zal wel, maar dat is dan nog steeds niet mijn probleem... Of is het tegen de wet om met collegas te praten? Als dat zo is, kunnen ze me inderdaad straffen met een aanfluiting in de vorm van deze vso.
Sorry maar als je zo ook op je werk bent….
Jij hebt toch een probleem nu? Jij opent hier een topic en hebt een VSO aangeboden gekregen.
Of is dat ineens geen probleem meer?
Wellicht echt even serieus naar je eigen aandeel kijken en je gedrag op je werk naar management en collega’s.
Klinkt namelijk ook niet heel professioneel
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap de emotie Ceester, maar laat dit bij de arbeidsjurist: deze is immers ingehuurd om jou van rechtskundig advies te voorzien. En nee, ik denk dat je werkgever er met de vaststellingsovk heel goedkoop vanaf wilde komen. Handel op advies van je jurist.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
canis-felis schreef:
06-05-2024 08:27
Dat denk ik ook. Vier maanden en dan al deze (drama)dynamiek?
Ja, kun je nagaan wat een slangenkuil het daar is...

Maar goed, het gaat er om dat er een vaststellingsovereenkomst is waar ik het niet mee eens ben en die ik dus niet zal tekenen. Ik wil gewoon de tijd krijgen om een nieuwe baan te zoeken en daarin niet beperkt worden. Ik wil in de tussentijd graag gewoon daar werken, het vrijstellen is hun idee...

Ik zal mij niet ziek melden maar vanuit huis volgende week weer inloggen... (Deze week al vrij) En vandaag even de jurist bellen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven