Werk & Studie alle pijlers

Japanse tekens

15-03-2011 22:17 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar ik dit topic moet zetten, doe het hier maar. Een vraag voor iemand die de Japanse taal beheerst. Kan je het Japanse teken voor de A als initiaal gebruiken?
Is er een japans teken voor de A? Is het niet zo dat elk karakter 1 woord/lettergreep betekent?
Dit is de a in hiragana: あ en dit in katakana: ア

Ik denk wel dat je het als initiaal kan gebruiken maar dat heb ik volgens mij nog nooit ergens gezien.

Maar ik ben dan ook helemaal niet goed in Japans.
Ik bedoel het teken in Hirigana inderdaad.
Lees dit eens door
O, heerlijk inderdaad, die foute tatoeages. Zie regelmatig mensen voorbijkomen met belachelijke teksten.
Het ging vooral om het "Gibberish font" Dat je niet zo het alfabet kan overzetten naar tekens, omdat andere talen niet zo werken Voor een beste vertaling (ook al is het maar 1 letter) kan je denk ik beter contact opnemen met een opleiding Japanse taal en cultuur ofzo en daar je vraag voorleggen. Dan weet je zeker dat je het juiste hebt, en niet bijvoorbeeld een teken voor "anaal".
haha inderdaad, ik weet zelf weinig over japans, maar spreek wel een taal uit die regio, dus daarom vroeg ik het me ook al af of je japans zo kunt aanpakken... een nederlandse letter vertalen naar een japanse letter. Maar dat kan dus niet, toch? Of wel? Ik dacht altijd dat een teken een lettergreep/woord is.
Volgens mij kan het niet, omdat die talen niet uit letters zijn opgebouwd, maar uit tekens. Maar als het bijvoorbeeld alleen om de 'a' gaat, zou je wellicht wel het symbool kunnen zoeken wat bij de klank 'a' past?
Daarom wil ik het ook echt zeker weten, want ik wil natuurlijk niet mijn leven lang met een totaal verkeerd teken lopen. Hanneke, goede tip om contact te zoeken met een opleiding voor Japanse taal!
Keroppi geeft het teken voor de A in Hirigana, waar mijn oog op gevallen was, wel, maar of je het echt als 'letter' kan gebruiken blijf de vraag.
Echt doen hoor, want individuele letters laten zich niet direct vertalen. De kans dat je met iets verkeerds komt, is dus heeeel groot! Lees die site eens door, alleen al voor vermaak. Er is een jongen die bijvoorbeeld "ik ben de beste" op zijn onderarm heeft laten zetten (denkt 'ie), maar die meneer legt uit, dat de interpretatie van die tekens, in combi met de locatie van de tattoo het ook "ik kan heel goed rukken" kan betekenen. Dit soort talen hangen aan zoveel meer dan ons alfabet, dat het echt kennis van de taal en cultuur vergt. Misschien besluit je na onderzoek dan niet voor een 'a' te gaan, maar voor een teken dat wel de lading dekt, wat voor jou in dit schrift de 'a' betekend.
quote:Redhair schreef op 15 maart 2011 @ 23:03:

Keroppi geeft het teken voor de A in Hirigana, waar mijn oog op gevallen was, wel, maar of je het echt als 'letter' kan gebruiken blijf de vraag.Navragen bij een deskundige!
Nee Nederlandse letters vertalen naar Japans kan niet. De enige letters die een eigen teken hebben zijn de klinkers en je zit met 3 verschillende alfabetten en dan nog de kanji.

Tabel.

Vaak worden buitenlandse namen wel omgezet in Katakana maar de schrijfwijze is dan anders als je het weer omzet in ABC. Hoe dat precies werkt geen idee.

Dus inderdaad eerst goed na laten kijken voordat je de mist in gaat.

Misschien kun je het hier navragen. Erg handige site.
quote:Keroppi schreef op 15 maart 2011 @ 23:09:

Vaak worden buitenlandse namen wel omgezet in Katakana maar de schrijfwijze is dan anders als je het weer omzet in ABC. Hoe dat precies werkt geen idee. Dat komt omdat Katakana (en Hiragana) een fonetisch schrift is, namen worden dus opgeschreven zoals je het ongeveer uitspreekt. En als je dan bedenkt dat er in het Japans bijv. geen onderscheid is tussen L en R kan je wel nagaan hoe namen kunnen veranderen als je het daarna weer terug gaat vertalen.
Een Katakana of Hiragana teken als initiaal gebruiken lijkt me sowieso nogal ongebruikelijk. Wij gebruiken dat hier om namen af te korten, maar Japanners hebben namen die uit slechts een paar tekens bestaan. Dat kort je niet af met een letter uit het fonetische schrift,.

Je kan dus wel een A als tattoo laten zetten, maar dan heb je voor een Japanner gewoon de letter A op je arm, zonder enige verdere betekenis.
Waarom wil je iets in het Japans laten tattoeren als je het zelf niet kunt lezen? Wat heeft het dan voor speciale waarde?

Mooi is niet de reden omdat je niet weet hoe het eruit ziet.
Maar AliceV, het moet ook gewoon een A zonder betekenis zijn. Want, ook al reactie op Mac123, ik wil niet de westerse A, omdat niet iedereen hoeft te zien dat er een A staat. En de A van het Hiragana vind ik een mooi teken.

Edit:

Heb trouwens met een Japanse vrouw gemaild en ze zegt dat inderdaad correct is en gewoon als een A staat.
quote:Redhair schreef op 15 maart 2011 @ 23:02:

Daarom wil ik het ook echt zeker weten, want ik wil natuurlijk niet mijn leven lang met een totaal verkeerd teken lopen. Hanneke, goede tip om contact te zoeken met een opleiding voor Japanse taal!Is het heel raar dat ik het eigenlijk altijd vrij onnozel vind, een tatoeage waarvan de drager feitelijk niet echt weet wat er staat?
Daarom doe ik toch ook research?
quote:Redhair schreef op 16 maart 2011 @ 12:56:

Daarom doe ik toch ook research?

Je moet doen wat je wil, ik geef alleen mijn mening. En die is dat ik het nogal onnozel vind om met een tatoeage rond te gaan lopen die je feitelijk zelf niet begrijpt. Daar helpt je 'research' niet aan.

Maar er is geen enkele reden je van mij iets aan te trekken.
Dan verschillen we van mening, want ik heb nu geleerd dat het correct is om hem zo als initiaal te gebruiken dus ik begrijp het teken. Maar goed, jij mag je mening geven, natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven