Je niet veilig voelen op het werk om dingen te melden.
vrijdag 26 september 2025 om 20:57
Een vriendin van mij is net begonnen bij een nieuwe werkgever en er is 2 weken geleden iets gebeurd wat echt niet door de beugel kan. Ze is van mening dat het gemeld moet worden maar durft het niet echt te melden want net nieuw, wat als leidinggevende haar niet geloofd?
En daarnaast vind ze het moeilijk om het gesprek aan te gaan met haar leidinggevende en vraagt zich af of mailen ook niet gewoon kan als ze het uiteindelijk wel aandurft.
Ik heb al gezegd dat ze wellicht naar een vertrouwenspersoon kan stappen maar ze heeft geen idee of het bedrijf die een heeft en of ze het dan wel durft.
Ik houd het bewust vaag maar ik vind het heel erg voor haar.
Hebben meer mensen in zo'n situatie gezeten en wat heb je uiteindelijk gedaan?
En daarnaast vind ze het moeilijk om het gesprek aan te gaan met haar leidinggevende en vraagt zich af of mailen ook niet gewoon kan als ze het uiteindelijk wel aandurft.
Ik heb al gezegd dat ze wellicht naar een vertrouwenspersoon kan stappen maar ze heeft geen idee of het bedrijf die een heeft en of ze het dan wel durft.
Ik houd het bewust vaag maar ik vind het heel erg voor haar.
Hebben meer mensen in zo'n situatie gezeten en wat heb je uiteindelijk gedaan?
vrijdag 26 september 2025 om 21:15
Je vriendin kan de gebeurtenis opschrijven, zo feitelijk mogelijk.
Wie en welke rol heeft die, wat, wanneer.
Bijvoorbeeld:
Jan Pieterse, huisvestingsambtenaar bij de Gemeente Rotterdam, heeft op vrijdag 19 september 2025, een daklozennoodwoning toegewezen aan zijn dochter, die helemaal niet dakloos is.
Daarmee heeft je vriendin- ook voor zichzelf - de zaken op een rijtje.
Is ze lid van een vakbond?
Dan kan ze de vakbond bellen om advies.
Ze hoeft niet alleen te staan.
Laat dat duidelijk zijn.
Ze hoeft dit niet alleen te dragen.
Wie en welke rol heeft die, wat, wanneer.
Bijvoorbeeld:
Jan Pieterse, huisvestingsambtenaar bij de Gemeente Rotterdam, heeft op vrijdag 19 september 2025, een daklozennoodwoning toegewezen aan zijn dochter, die helemaal niet dakloos is.
Daarmee heeft je vriendin- ook voor zichzelf - de zaken op een rijtje.
Is ze lid van een vakbond?
Dan kan ze de vakbond bellen om advies.
Ze hoeft niet alleen te staan.
Laat dat duidelijk zijn.
Ze hoeft dit niet alleen te dragen.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
vrijdag 26 september 2025 om 21:38
Of er een vertrouwenspersoon is is meestal op bv intranet te vinden, in een personeels handboek, in papieren die je kreeg toen je in dienst kwam of iets in die hoek. Vanaf 10 medewerkers is het tegenwoordig verplicht, maar niet ieder bedrijf heeft dat goed op orde.
Veel meer opties dan melden bij leidinggevende of melden bij een vertrouwenspersoon zijn er niet echt. Als het om iets gaat wat haar niet persoonlijk aangaat (zoals hierboven het voorbeeld waarbij iemand de beroeps integriteit schendt, maar je vriendin zelf op zich geen partij is), zou ze een anonieme mail kunnen overwegen als ze het echt niet durft te melden. Dat is iets wat feitelijk nagetrokken kan worden.
Maar als het iets is waar ze direct bij betrokken is, heeft dat niet veel zin. Anonieme beschuldigingen van ongepaste opmerkingen, aanrakingen of iets in die trant zijn bijna niet te onderzoeken, dus daar wordt vaak niet veel mee gedaan. In theorie kun je dan nog denken ‘nou ja, dan is het maar gemeld’, maar in de praktijk moet iets wel onderzocht kunnen worden. En als niet eens bekend is wie het slachtoffer is, wordt dat lastig. Daar kun je niet veel mee.
Veel meer opties dan melden bij leidinggevende of melden bij een vertrouwenspersoon zijn er niet echt. Als het om iets gaat wat haar niet persoonlijk aangaat (zoals hierboven het voorbeeld waarbij iemand de beroeps integriteit schendt, maar je vriendin zelf op zich geen partij is), zou ze een anonieme mail kunnen overwegen als ze het echt niet durft te melden. Dat is iets wat feitelijk nagetrokken kan worden.
Maar als het iets is waar ze direct bij betrokken is, heeft dat niet veel zin. Anonieme beschuldigingen van ongepaste opmerkingen, aanrakingen of iets in die trant zijn bijna niet te onderzoeken, dus daar wordt vaak niet veel mee gedaan. In theorie kun je dan nog denken ‘nou ja, dan is het maar gemeld’, maar in de praktijk moet iets wel onderzocht kunnen worden. En als niet eens bekend is wie het slachtoffer is, wordt dat lastig. Daar kun je niet veel mee.
vrijdag 26 september 2025 om 21:40
Je kunt zoiets natuurlijk mailen, maar als ik als leidinggevende zo’n mail zou krijgen, zou het eerste van ik deed het aangaan van een gesprek met de werknemer zijn. Want dan wil je graag iets meer context, hoe zeker is werknemen etc. Dus ook als je het mailt, zou ik er wel rekening mee houden dat er een gesprek volgt.
vrijdag 26 september 2025 om 23:48
Dat is bij dit soort dingen heel vaak zo natuurlijk, dat is op zich geen bezwaar. Alleen als er én geen bewijs is, én je wilt je niet bekend maken, dan houdt het een beetje op. Een anonieme niet controleerbare melding zal niet veel opleveren. Vervelend, maar ook wel logisch, anders kun je iemand flink het leven zuur maken met anonieme meldingen.
zaterdag 27 september 2025 om 01:28
Nee ik zou het wel in een persoonlijk gesprek melden.
Wat maakt dat je vreest dat ze je niet geloven? Puur omdat je nieuw bent? Betreft het een voorval waar behalve jij alleen de perso(o)n(en) waarover de melding gaat betrokken was/waren? Is het controleerbaar?
zaterdag 27 september 2025 om 06:19
Heeft ze een inwerkbuddy die ze vertrouwt?
Ze kan het beste toch naar de leidinggevende gaan. Ze kan vragen of er discreet kan worden gezorgd dat ze niet samen met die ander taken of projecten hoeft te doen. Een goed leidinggevende zal in ieder geval luisteren en haar signaal serieus nemen. Als ze niet serieus wordt genomen, dan kan ze er beter wegwezen, want dat wordt echt niet zomaar beter. Je moet je toch veilig kunnen voelen op je werk!
Ze kan het beste toch naar de leidinggevende gaan. Ze kan vragen of er discreet kan worden gezorgd dat ze niet samen met die ander taken of projecten hoeft te doen. Een goed leidinggevende zal in ieder geval luisteren en haar signaal serieus nemen. Als ze niet serieus wordt genomen, dan kan ze er beter wegwezen, want dat wordt echt niet zomaar beter. Je moet je toch veilig kunnen voelen op je werk!
zaterdag 27 september 2025 om 06:23
Als het seksuele intimidatie is kan ze beter ontslag nemen.
Helaas ervaring mee. Enkele keren gemeld, met hele expliciete mails, appjes en Messengerberichten van de kwal in kwestie erbij. Foto’s en filmpjes van zijn geslachtsdeel erbij zelfs. Bewijs genoeg dus. Leidinggevende deed niets, pas toen ik een advocaat in de arm nam.
Maar toen was de arbeidsrelatie al ernstig verstoord. En mensen keken mij toch met de nek aan.
Ik zou echt direct weggaan als ik je vriendin was. Want hier komt niet veel goeds uit en je kunt je sowieso nooit meer veilig voelen op de werkvloer bij zo’n bedrijf. Tenzij ze die vent direct ontslaan.
Helaas ervaring mee. Enkele keren gemeld, met hele expliciete mails, appjes en Messengerberichten van de kwal in kwestie erbij. Foto’s en filmpjes van zijn geslachtsdeel erbij zelfs. Bewijs genoeg dus. Leidinggevende deed niets, pas toen ik een advocaat in de arm nam.
Maar toen was de arbeidsrelatie al ernstig verstoord. En mensen keken mij toch met de nek aan.
Ik zou echt direct weggaan als ik je vriendin was. Want hier komt niet veel goeds uit en je kunt je sowieso nooit meer veilig voelen op de werkvloer bij zo’n bedrijf. Tenzij ze die vent direct ontslaan.
zaterdag 27 september 2025 om 08:01
Gaat het om seksuele intimidatie of een grove grap? Of gaat het om vermoeden van fraude? ik zou het proberen op te schrijven. 1x iets langer en 1x heel feitelijk kort.
Die korte versie zet je in de mail, met zelf al het voorstel hoe hiermee om wordt gegaan binnen deze organisatie of een vraag.
Voorbeeld: bij het doen van de administratie vielen mij de volgende patronen op. Naar land X reist jantje altijd mee, terwijl hij op onderwerp y zit. Kan ik meer context krijgen over de afspraken daarover?
voorbeeld 2. Afgelopen dinsdag namiddag vond een situatie plaats waarin operator Jan mij meedeelde dat hij het wel zou weten, als hij volgende werkreis samen met mij rijdt. Dit soort gedrag hoort niet thuis op de werkvloer en het beïnvloedt ons werk. Hoe gaat deze organisatie om met dit soort gedrag?
Overigens is het sowieso pijnlijk. ik heb zelf in het voorbeeld van situatie 1 gezeten en die man is mij letterlijk aangevlogen, gezien we niet zo n doortastende leidinggevende hadden die hem na een kort gesprek tussen mij en de leidinggevende meedeelde "Madrigal beschuldigt je van fraude, kunnen jullie dat uitpraten?". Echter, ik had bovenstaande niet op de mail gezet maar alleen in gesprek en ben toen zelf weg gegaan. Als ik het wel op de mail
had gezet op zo n feitelijke manier, dan had ik het kunnen opvolgen. Overigens had ik helaas weinig aan de vertrouwenspersoon, daar moet je geluk mee hebben, maar zeker wel doen. Deze man is jaren later nog steeds werkzaam voor die betreffende overheid maar heeft wel een demotie gehad. Jaren later dus, en ik zat er toen mee.
Die korte versie zet je in de mail, met zelf al het voorstel hoe hiermee om wordt gegaan binnen deze organisatie of een vraag.
Voorbeeld: bij het doen van de administratie vielen mij de volgende patronen op. Naar land X reist jantje altijd mee, terwijl hij op onderwerp y zit. Kan ik meer context krijgen over de afspraken daarover?
voorbeeld 2. Afgelopen dinsdag namiddag vond een situatie plaats waarin operator Jan mij meedeelde dat hij het wel zou weten, als hij volgende werkreis samen met mij rijdt. Dit soort gedrag hoort niet thuis op de werkvloer en het beïnvloedt ons werk. Hoe gaat deze organisatie om met dit soort gedrag?
Overigens is het sowieso pijnlijk. ik heb zelf in het voorbeeld van situatie 1 gezeten en die man is mij letterlijk aangevlogen, gezien we niet zo n doortastende leidinggevende hadden die hem na een kort gesprek tussen mij en de leidinggevende meedeelde "Madrigal beschuldigt je van fraude, kunnen jullie dat uitpraten?". Echter, ik had bovenstaande niet op de mail gezet maar alleen in gesprek en ben toen zelf weg gegaan. Als ik het wel op de mail
had gezet op zo n feitelijke manier, dan had ik het kunnen opvolgen. Overigens had ik helaas weinig aan de vertrouwenspersoon, daar moet je geluk mee hebben, maar zeker wel doen. Deze man is jaren later nog steeds werkzaam voor die betreffende overheid maar heeft wel een demotie gehad. Jaren later dus, en ik zat er toen mee.
zaterdag 27 september 2025 om 10:12
zaterdag 27 september 2025 om 10:14
Ja dat kan, maar die zal dan wel een gesprek willen. Als het echt zo ernstig is dan wil het bedrijf dat weten hoor, als het bedrijf er niks mee doet dan moet je vriendin zich afvragen of ze daar wel moet willen werken.
zaterdag 27 september 2025 om 10:18
Dit is echt het slechtste advies dat er is. Dan heb je nergens meer recht op. Ook als het seksuele intimidatie is moet ze op zoek naar een vertrouwenspersoon. Betekent dat dat er altijd goed mee omgegaan wordt? Nee. Maar ontslag nemen (zonder dat je een andere baan hebt) is jezelf ondermijnen.EstelleGallois schreef: ↑27-09-2025 06:23Als het seksuele intimidatie is kan ze beter ontslag nemen.
zaterdag 27 september 2025 om 12:13
In mijn situatie was het het beste wat ik kon doen. Wel met VSO. Ook toen betreffende collega ontslagen is, is de sfeer nooit meer hetzelfde geworden.Danae schreef: ↑27-09-2025 10:18Dit is echt het slechtste advies dat er is. Dan heb je nergens meer recht op. Ook als het seksuele intimidatie is moet ze op zoek naar een vertrouwenspersoon. Betekent dat dat er altijd goed mee omgegaan wordt? Nee. Maar ontslag nemen (zonder dat je een andere baan hebt) is jezelf ondermijnen.
TO, natuurlijk moet je vriendin geen ontslag nemen voordat ze iets nieuws heeft. Maar in haar situatie zou ik om me heen gaan kijken.
zaterdag 27 september 2025 om 12:50
Volgens mij krijg je geen VSO als je ontslag neemt.EstelleGallois schreef: ↑27-09-2025 12:13In mijn situatie was het het beste wat ik kon doen. Wel met VSO. Ook toen betreffende collega ontslagen is, is de sfeer nooit meer hetzelfde geworden.
TO, natuurlijk moet je vriendin geen ontslag nemen voordat ze iets nieuws heeft. Maar in haar situatie zou ik om me heen gaan kijken.
Ook geen WW.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 27 september 2025 om 13:03
De vertrouwenspersoon is ook verplicht om maandelijks terug te geven aan het bedrijf hoe vaak er contact opgenomen is. Inhoudelijk mag er niks gedeeld worden. Als de vertrouwenspersoon een trend ziet in het onderwerp van de gesprekken, kan ze die trend doorgeven aan het bestuur/directeur. Het contact is er dan op gericht om te kijken hoe de situatie verbeterd kan worden, zonder dat het om individuen gaat.
zaterdag 27 september 2025 om 13:36
Als je op een relatief kleine locatie werkt is 1 en 1 zo gemaakt hoor.Lois schreef: ↑27-09-2025 13:03De vertrouwenspersoon is ook verplicht om maandelijks terug te geven aan het bedrijf hoe vaak er contact opgenomen is. Inhoudelijk mag er niks gedeeld worden. Als de vertrouwenspersoon een trend ziet in het onderwerp van de gesprekken, kan ze die trend doorgeven aan het bestuur/directeur. Het contact is er dan op gericht om te kijken hoe de situatie verbeterd kan worden, zonder dat het om individuen gaat.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 27 september 2025 om 14:40
Misschien omdat bepaalde zaken sowieso niet vaak geloofd worden in de maatschappij?Vivalafete25 schreef: ↑27-09-2025 01:28Nee ik zou het wel in een persoonlijk gesprek melden.
Wat maakt dat je vreest dat ze je niet geloven? Puur omdat je nieuw bent? Betreft het een voorval waar behalve jij alleen de perso(o)n(en) waarover de melding gaat betrokken was/waren? Is het controleerbaar?
zaterdag 27 september 2025 om 14:51
Dan heb je dus geen ontslag genomen maar heb je overlegd en een VSO gekregen. Dat is al heel ander advies.EstelleGallois schreef: ↑27-09-2025 12:13In mijn situatie was het het beste wat ik kon doen. Wel met VSO. Ook toen betreffende collega ontslagen is, is de sfeer nooit meer hetzelfde geworden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in