Geld & Recht alle pijlers

Paspoort aanvragen, onder curatele

28-09-2025 08:26 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een vraagje,

Ik heb online gezien dat iemand die onder curatele staat zelf een id kaart of rijbewijs kan aanvragen, maar voor een paspoort moet een curator toestemming geven.

Controleert een medewerker bij de Gemeente of iemand onder curatele staat of is dat direct zichtbaar in het systeem? Of kan het gewoon aangevraagd worden zolang een curator zich niet meldt?

Iemand enig idee?
als het goed is, staat het in het systeem
Iemand die onder curatele staat is niet (meer) handelingsbekwaam, mag bijvoorbeeld geen handtekening meer zetten onder contracten. Dus of dit nu wel of niet zichtbaar is in het systeem, het mag niet dus is diegene strafbaar lijkt mij.
Ik weet dat het niet mag maar het gaat mij om of het kan.
Al jarenlang ben ik curator van iemand die alles overigens prima zelf kan regelen, maar de maatregel hebben wij -in overleg- genomen om bepaalde problemen te voorkomen.
Dus, je wilt zonder toestemming van de curator een paspoort aanvragen, terwijl de situatie zo ernstig is dat de persoon in kwestie zelfs geen paspoort kan aanvragen zonder toestemming van de curator.

Nogal een raar plan. En ja, de medewerker kan dit zien in het register.
Nee, ik ben zelf de curator en wil voorkomen dat een paspoort wordt aangevraagd. Het is ook niet aan de orde nu maar vanwege een situatie vraag ik me af of het zou kunnen als hij in de toekomst een aanvraag zou doen.
Redvelvet schreef:
28-09-2025 08:41
Ik weet dat het niet mag maar het gaat mij om of het kan.
Al jarenlang ben ik curator van iemand die alles overigens prima zelf kan regelen, maar de maatregel hebben wij -in overleg- genomen om bepaalde problemen te voorkomen.
Je bent zelf curator. Dan is het wel handig om te weten dat er een openbaar register is van onder curatele gestelden. Je vindt het op rechtspraak.nl
Loren schreef:
28-09-2025 08:48
Je bent zelf curator. Dan is het wel handig om te weten dat er een openbaar register is van onder curatele gestelden. Je vindt het op rechtspraak.nl

Dat is toch TO's vraag niet?
Dank je, nerdopviva, vroeg me al af of ik echt zo onduidelijk was 😃
Ik zou de gemeente bellen met deze vraag.
Het is zoals het is
Ik zou uw vraag aan de gemeente stellen.

Niet "mag mijn oom dhr. AbC een paspoort aanvragen?" maar
"krijgt iemand een paspoort als hij/zij onder curatele staat en de curator geen toestemming geeft?"
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Volgens Google kan dat alleen als de curator meegaat naar de aanvraag, en ter plekke toestemming geeft. Met je eigen paspoort.
Of je geeft schriftelijk toestemming met een kopie van je paspoort daarbij.
Bedankt allemaal voor de reacties, fijn!
Een medewerker van de gemeente weet dat iemand onder curatele staat doordat dit automatisch is opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP). Het proces verloopt als volgt:
1. De rechtbank spreekt de ondercuratelestelling uit.
2. De rechtbank registreert de curatele digitaal in het Centraal Curatele- en Bewindregister (CCBR).
3. De gemeente ontvangt via een elektronische koppeling een bericht uit het CCBR. Het BRP-systeem verwerkt dit bericht automatisch: de curatele-aantekening en de naam van de curator worden toegevoegd aan de persoonslijst.
4. Wanneer iemand een paspoort aanvraagt, raadpleegt de medewerker de persoonslijst in de BRP. Het systeem toont daarbij een duidelijke signalering dat er een curatele van kracht is, inclusief de naam van de curator.
5. De medewerker controleert of de curator aanwezig is of schriftelijk toestemming heeft gegeven. Zonder toestemming kan de aanvraag niet worden verwerkt. Alleen met vervangende toestemming van de rechter kan de aanvraag alsnog doorgaan.

Het uiterlijk van de melding kan per gemeente verschillen, omdat verschillende leveranciers BRP-software leveren, maar de signalering is altijd duidelijk zichtbaar.
Dankjewel Mariejan!
Ja, dit staat in de BRP en kan de medewerker burgerzaken zien in zijn systeem.
Onkruit schreef:
28-09-2025 09:07
Volgens Google kan dat alleen als de curator meegaat naar de aanvraag, en ter plekke toestemming geeft. Met je eigen paspoort.
Of je geeft schriftelijk toestemming met een kopie van je paspoort daarbij.
TO weet dat het niet mag, maar de vraag is of de gemeenteambtenaar bij elke paspoortaanvraag zelf moet controleren of de aanvrager onder curatele staat of dat er in het systeem vanzelf toeters en bellen afgaan.

Edit: de vraag is al beantwoord zie ik
Redvelvet schreef:
28-09-2025 08:55
Dank je, nerdopviva, vroeg me al af of ik echt zo onduidelijk was 😃
Nope.
Catan schreef:
28-09-2025 10:48
TO weet dat het niet mag, maar de vraag is of de gemeenteambtenaar bij elke paspoortaanvraag zelf moet controleren of de aanvrager onder curatele staat of dat er in het systeem vanzelf toeters en bellen afgaan.

Edit: de vraag is al beantwoord zie ik
Toeters en bellen inderdaad; ook bij een notaris bijvoorbeeld krijg je allemaal gevarendriehoeken en uitroeptekens in beeld dus ik denk dat bij de gemeente min of meer het zelfde geldt…
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven