Werk & Studie alle pijlers

Kan geen baan vinden, eenzaam

13-10-2009 14:23 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al 4 maanden thuis, omdat mijn bedrijf geen werk voor me heeft. Gelukkig word ik wel gewoon betaald tot eind december, maar ik word hier erg ongelukkig van. Thuis ben ik eenzaam en ik wil zo ontzettend graag aan de slag, maar tot nu toe ben ik helaas afgewezen. Ik ben wel een aantal keer op gesprek geweest, maar helaas had die ander meer ervaring of kon fulltime aan de slag etc.. Ik ben ook bereid om onder mijn niveau te werken, maar dan krijg ik te horen dat ik te hoog opgeleid ben. En het wordt er niet makkelijker op, want ik ben zwanger ( nu 17 weken). Ik zou ook best een hele andere richting op willen zoeken, maar dan moet je je vaak omscholen en ik kan het me niet veroorloven om een stuk minder te gaan verdienen.

Wie zit er met hetzelfde probleem en wil ook graag aan de slag? Wat doe je er allemaal aan? Zijn er beroepen waar je je niet voor hoeft om te scholen (denk aan onderwijs of zorg)? Ik wil zo graag weer nuttig zijn! (vrijwilligerswerk doe ik al in het weekend, dus daar ben ik niet naar op zoek)
Ik heb ontslag gekregen en wend dit nu aan om te kijken wat ik nu echt wil. Het UWV kwam er al vrij snel achter (na 4 maanden al) dat ze totaal niks met mijn CV konden en hebben me een iro traject aangeboden. In samenwerking met een loopbaancoach gaan we onderzoeken of een stap naar het onderwijs in combi met journalistiek werk mogelijk is. Waarom dat laatste? Omdat daar eigenlijk mijn hart ligt, maar ik me tegelijkertijd realiseer dat daar weinig tot geen werk in te vinden is en je je als freelancer enorm moet bewijzen. Daarom maar iets wat het dichtst bij dat doel ligt, en aangezien ik altijd al 'iets' met de Nederlandse taal heb gehad lag het onderwijs - docent Nederlands - het meest voor de hand.
Traincha2, dat klinkt wel heel leuk. Ik heb me nog niet ingeschreven bij het UWV, maar zo iets zo ook wel wat voor mij zijn. Het onderwijs spreekt mij erg aan (eigenlijk het liefst de Pabo) en ik heb een Communicatie achtergrond, dus ik zou dezelfde kant op kunnen denk ik.

Het is moeilijk om uit te zoeken wat je wilt, vind je niet? Bij mij zit er ook nog druk achter wat betreft betalingen ( tweede huis nog niet verkocht), dus kan straks niet te lang geen baan hebben.
Nou, ik wist het eigenlijk sinds vorig jaar al toen ik nog werkte. Door de recessie heb ik begin dit jaar ontslag gekregen (zit nu bijna 10 maanden thuis) maar werk af en toe op freelance basis voor de lokale krant. (Het UWV weet dat ) .Schrijven vind ik echt het leukste wat er is en de Nederlandse taal heb ik als vak altijd al leuk gevonden. Ik mag blij zijn dat ik weet wat ik wil. Als ik zo her en der om me heen hoor, dan zijn er heel veel mensen die vastzitten in een baan die ze eigenlijk helemaal niet leuk vinden.
Pafosje, hoe lang vantevoren wist je dat je thuis zou komen te zitten? Het is jammer dat je de afgelopen vier maanden niet zo heel productief lijkt te hebben gebruikt. Er zijn hartstikke veel mensen die een moord zouden doen voor de kans 6 maanden betaald thuis te zitten, tijd om eens rustig te bedenken wat ze écht willen en wat ze daarvoor meoten doen.

Heb je alleen gesolliciteerd, of heb je ook op internet rondgekeken wat er allemaal mogelijk is of wat je leuk lijkt? Heb je in je netwerk eens rondgekeken of er iemand is met wie je eens een (mid)dagje mee kunt lopen om te kijken hoe dat werk is of een gesprek over zijn/haar werk te hebben?

En puur voor wat betreft eenzaamheid, het is nog steeds niet te laat om een kortlopende vrijwilligersklus te zoeken. Ookal doe je nu in het weekend ook al iets, als je je eenzaam zoekt lijkt mij dat wel dé oplossing!
.
quote:Pafosje schreef op 13 oktober 2009 @ 14:23:

Ik zit al 4 maanden thuis, omdat mijn bedrijf geen werk voor me heeft. Gelukkig word ik wel gewoon betaald tot eind december, maar ik word hier erg ongelukkig van. Thuis ben ik eenzaam en ik wil zo ontzettend graag aan de slag, maar tot nu toe ben ik helaas afgewezen. Ik ben wel een aantal keer op gesprek geweest, maar helaas had die ander meer ervaring of kon fulltime aan de slag etc.. Ik ben ook bereid om onder mijn niveau te werken, maar dan krijg ik te horen dat ik te hoog opgeleid ben. En het wordt er niet makkelijker op, want ik ben zwanger ( nu 17 weken). Ik zou ook best een hele andere richting op willen zoeken, maar dan moet je je vaak omscholen en ik kan het me niet veroorloven om een stuk minder te gaan verdienen.

Wie zit er met hetzelfde probleem en wil ook graag aan de slag? Wat doe je er allemaal aan? Zijn er beroepen waar je je niet voor hoeft om te scholen (denk aan onderwijs of zorg)? Ik wil zo graag weer nuttig zijn! (vrijwilligerswerk doe ik al in het weekend, dus daar ben ik niet naar op zoek)Weet niet wat je zou willen gaan doen in de zorg, maar als jij geen opleiding hebt, kom je er echt niet aan het werk (tenzij je in de schoonmaak of in de keuken wilt staan)
Maar als je dus iid de pabo ofzo wilt gaan doen, kun je dan niet gaan werken en leren? Zodat je toch wel wat verdient.

Bedenk echter wel, dat er continu geroepen wordt dat er in het onderwijs en in de zorg zo ontzettend veel personeel nodig is, maar ik zie weinig vacatures om eerlijk te zijn!

In het onderwijs duurt het lang voor je een vaste baan hebt, vaak moet je eerst meerdere jaren invalwerk doen en dus continu wennen aan een andere school. Maar mogelijk ligt het er wel aan in welk deel van nedereland je woont/werkt.
Lekker optimistisch ben je Pien.....
Even ter verdediging van TO: Ik ben ook net zwanger maar ben momenteel totaal nergens toe in staat...veel misselijk sochtends en zoooo moe...kan me dus heel goed voorstellen dat je weinig gedaan hebt, of hebt kunnen doen.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven