Werk & Studie alle pijlers

Kantoorbaan vs hulp in de huishouding

10-04-2010 20:27 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

ik zit met een dilemma. Ik ben nu in verwachting van frummel nr2.

De oudste gaat vanaf januari 2010 naar school.

Momenteel werk ik bij een verzekeringskantoor op di,wo,vrij.

ik heb op mijn werk aangegeven dat ik de vrijdag graag wil ruilen voor de maandag ivm plaats op de opvang. Zij gaan hier niet mee akkoord en ouderschapsverlof zou ook niet kunnen.

Nu had ik begin het jaar gesolliciteerd als alphahulp en ben daarbij aangenomen. Later in het jaar beginnen was prima en geen probleem.

Nu ga ik van een kantoorbaan en een "zorgbaan" dit zou evt wel op de dagen kunnen die ik wil ma. di. wo, en vanaf januari ma,di,do ivm school.

Ik ga dan ook 6 uur minder werken dus ook minder inkomsten maar kan dan wel iedere ochtend mijn oudste naar school brengen en op tijd weer ophalen van de bso

Wat zouden jullie doen?

het is nu gewoon heel moeilijk een kantoorbaan te vinden voor 3 dagen
Je had toch al een topic hierover geopend?

Nogmaals alpha hulp bestaat niet meer sinds 01-01-2010, je bent of in dienst van een thuiszorgorganisatie of zelfstandige die zich of laat inhuren door een thuiszorgorganisatie of direct door een klant middels een PGB.
ja maar zag eigenlijk dat hij niet in het goede forum stond

sorry
Geeft niet, viel me gewoon op.

Maar kom je echt in dienst? Want als je als zelfstandige gaat werken zou ik je het afraden.

Het werk als huishoudelijke hulp is zwaar maar daar tegenover staat dat je vaak wel flexibel bent en tijdens schooltijden kan werken. Dit kan uiteindelijk weer voordelig zijn t.o.v een kantoorbaan waarbij ze naar de BSO moeten. Verder zijn er vaak ook wel doorstroom mogelijkheden.
Ja daar ging het me eigenlijk ook om de oudste zou dan toch naar de BSo moeten omdat ik dat 3 dagen zou werken van 9-12 en 13-16 in totaal 18 uur.

maar ik heb dan wellicht veel meer rust in mijn lijf omdat dan altijd op tijd het eten klaar is en niet om 17 uur hup kinderen ophalen vlug koken in bad en naar bed mis nu al teveel van mijn oudste als ik alles zo zie vind ik jammer. Heb ze tenslotte niet gewenst om ze vervolgens weg te brengen en na het werk te haasten. Dan maar zwaarder werk doen waar mensen je ook nog dankbaar voor zijn.

Het is wel via een erkende thuiszorg organisatie dat wel zelf zou ik nooit zoiets doen of plaatsen in een advertentie.

Wellicht dat ik in die tijd die ik dan hiervoor gebruik mezelf wel kan focussen op werk wat ik echt luek vind en evt mezelf dmv cursussen kan omscholen.
Kern van de zaak is dat jouw werkgever (het verzekeringskantoor) je verzoek alleen mag afwijzen als daar zwaarwegende bedrijfsbelangen tegenover staan. Het is de vraag of dat zo is. Daarnaast is ouderschapsverlof een recht.
Wuiles ouderschapsverlof is een recht maar het kan voorkomen dat je dit niet kunt opnemen wanneer jij dat wil. Bijvoorbeeld omdat in die periode al iemand anders al verlof heeft opgenomen.
quote:chatnoir schreef op 10 april 2010 @ 21:13:

Wuiles ouderschapsverlof is een recht maar het kan voorkomen dat je dit niet kunt opnemen wanneer jij dat wil. Bijvoorbeeld omdat in die periode al iemand anders al verlof heeft opgenomen.Ouderschapsverlof in de standaardregeling mag niet geweigerd worden door werkgever. Uiteraard kunnen werkgever en werknemer samen in onderling overleg afspraken maken.
Wuilis het kan niet geweigerd worden maar wel het tijdstip wanneer je het wil opnemen kan afgewezen worden.
Het enige voordeel is misschien dat je flexibele werktijden hebt, maar het werk is absoluut niet leuk. Weet waar je aan begint. Of hou je van schoonmaken terwijl er iemand in huis aanwezig is...
quote:wuiles schreef op 10 april 2010 @ 21:09:

Kern van de zaak is dat jouw werkgever (het verzekeringskantoor) je verzoek alleen mag afwijzen als daar zwaarwegende bedrijfsbelangen tegenover staan. Het is de vraag of dat zo is. Daarnaast is ouderschapsverlof een recht.

Dat zwaarwegende bedrijfsbelang is er toch al als de halve afdeling op vrijdag al afwezig is? Ik heb op maandag, in een team van 7 mensen, 2 mensen afwezig. Als nummer drie komt, die nu op vrijdag vrij is, dat ze voortaan liever de maandag vrij wil, heeft ze toch echt pech. Tenzij een van de anderen wil ruilen. 5 man moet er minstens aanwezig zijn, willen we het qua werkdruk een beetje leuk houden.

Zoiets kan toch ook prima op het werk van TO aan de hand zijn? Dat noem ik zwaarwegend bedrijfsbelang.
quote:Baunie schreef op 12 april 2010 @ 21:11:

[...]

Dat zwaarwegende bedrijfsbelang is er toch al als de halve afdeling op vrijdag al afwezig is? Ik heb op maandag, in een team van 7 mensen, 2 mensen afwezig. Als nummer drie komt, die nu op vrijdag vrij is, dat ze voortaan liever de maandag vrij wil, heeft ze toch echt pech. Tenzij een van de anderen wil ruilen. 5 man moet er minstens aanwezig zijn, willen we het qua werkdruk een beetje leuk houden.

Zoiets kan toch ook prima op het werk van TO aan de hand zijn? Dat noem ik zwaarwegend bedrijfsbelang.

Ouderschapsverlof in de standaardregeling mag niet geweigerd worden. Daarnaast geldt dat de term 'zwaarwegend bedrijfsbelang' niet te licht opgevat mag worden. Het is aan de werkgever om een oplossing te zoeken als door het opnemen van verlof een probleem zou ontstaan in de personeelsbezetting. Mocht de zaak voor de rechter komen dan zal die niet zomaar meegaan in een dergelijk verweer van werkgever.

Menig werkgever heeft vergeefs betoogd dat de werknemer niet gemist zou kunnen worden op bepaalde dagen terwijl diezelfde medewerker op diezelfde dagen maanden afwezig was geweest in het kader van zwangerschapsverlof en werkgever gedurende die maanden wel in staat was gebleken de bedrijfsvoering doorgang te laten vinden.
Ik zou het niet doen.

Je wordt geconfronteerd met goed zieke mensen, of huizen die al aardig vervuild zijn, of steeds andere schoonmaakadressen, je bent evengoed een dag onderweg terwijl je de reisuren niet vergoed krijgt en maar moet zien waar je de tijd voor een lunch vandaan haalt. De mensen zijn thuis en die moeten je maar net liggen.

Beter uitzoeken wat je mogelijkheden zijn op de huidige werkplek. Of desnoods ervoor kiezen om twee dagen op de huidige werkplek te blijven en de derde dag te poetsen (kan dat?).

Kan me voorstellen dat je werkgever niet erg blij met je is als je nu de vrijdag naar maandag wilt switchen en over 9 maanden de woensdag naar donderdag.

Kun je echt niet tijdelijk een andere oplossing vinden voor die vrijdag? En nu op zoek gaan naar een definitief urenplan vanaf januari?
quote:lammy schreef op 12 april 2010 @ 13:31:

Het enige voordeel is misschien dat je flexibele werktijden hebt, maar het werk is absoluut niet leuk. Weet waar je aan begint. Of hou je van schoonmaken terwijl er iemand in huis aanwezig is...

Dit wil ik toch even tegenspreken..

Ik werk nu bijna 3 jaar voor de thuiszorg en het is het meest dankbare werk wat ik ooit gedaan heb..

In die jaren heb ik al meer "dank je wel" gehoord en ik ben zo blij dat je komt. dan in al die jaren dat ik voor een schoonmaakbedrijf werkte..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik zou het niet doen,vind het qua werk een stap achteruit.

Ik werk zelf al jaren als thuishulp en ben juist iets anders erbij gaan doen omdat ik door het werk toch wel lichtelijk afgestompt werd omdat je echt niet na hoeft te denken bij het werk.

Ik zou echt proberen bij je huidige werkgever iets te kunnen regelen of met een andere kinderopvang.
Er speelt natuurlijk wel meer dan alleen andere opvang regelen.

Ik heb het op mijn huidige werk gewoon totaal niet naar mijn zin werk er nu 2.5 jaar en van begin af aan zat ik al niet op mijn plek.

Tevens is het zo dat iedereen op woensdag al vrij is met kinderen en ik niet zit dan vrijwel altijd met 2 mensen op de afdeling. op vrijdag zitten we met 6 incl ikzelf dus ik en meerdere collega's snappen het probleem niet.

Dus vandaar dat ik voorstelde om als hulp in de huishouding aan de slag te gaan voornamleijk ook om andere mensen te helpen of een andere kantoorbaan zoeken.

Gr.
Ik zou het niet doen, het is een flinke stap achteruit. Ook als je kinderen hebt moet je jezelf blijven ontwikkelen, aan je loopbaan denken en je eigen geld blijven verdienen. Als thuiszorg lijkt me dat een stuk lastiger.

Zoek liever nog even door naar een andere kantoorbaan, bij een leuker kantoor.
Ik zeg ook niet doen! Thuiszorg werk is zoveel zwaarder en je kan het zo slecht treffen met mensen. En daarbij verdient het ook veel minder en zijn er hele slechte arbeidsvoorwaarden.

Denk er echt heel goed over na, of probeer het een weekje in een vakantie van je.

Probeer door te zoeken naar een ander kantoorbaantje, ze zijn er heus wel waar je part-time kan werken en tot die tijd nog even volhouden op je werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven