Werk & Studie alle pijlers

Kort onbetaald verlof

23-03-2011 20:26 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 20 uur per week. Mijn (3e) contract eindigt eind dit jaar, of het verlengt wordt weet ik helaas nog niet.

Nu wil ik graag onbetaald verlof aanvragen tot het einde van mijn contract. Ik wil dan graag 18 uur per week gaan werken. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden (behalve natuurlijk dat ik minder salaris zal ontvangen en dat bepaalde premies, zoals pensioen, wel doorlopen)? Of die ik het beste niet of juist wel kan noemen in het gesprek? Ik ben best een beetje zenuwachtig namelijk. Dit soort gesprekken zijn nooit mijn sterkste punt.

Mijn werk is overigens ook goed te doen in 18 uur, met dank aan de crisis, die in het onderwijs (waarin ik werk) nog te voelen is. Daardoor denk ik dat het budgettechnisch gezien voor mijn leidinggevende ook nog wel aantrekkelijk kan zijn. Uiteraard is dat niet waarom ik dit wil, maar ik zat er wel over na te denken.

Graag jullie ervaring met dit soort gesprekken. Hopelijk kan ik er het nodige uit putten (moed o.a.), om morgen met mijn leidinggevende het gesprek aan te gaan.

Alvast bedankt!
Waarom zou je 18 uur ipv 20 willen gaan werken? En kun je het je veroorloven?
Ja, ik kan het me veroorloven. De reden waarom is dat het beter met de zorg voor mijn kinderen te combineren valt.
En je functie verandert niet? Wel gek dat 20 uur werken lastig is maar 18 uur niet.
Ik kan me best voorstellen dat een half uur per dag alle verschil kan maken. Lullig als je kinderen die tijd staan te wachten op het schoolplein, nietwaar?
Functie verandert niet. Ik kan me voorstellen dat het verschil niet veel lijkt, maar het heeft veel met mijn situatie te maken. Beetje lang verhaal om uit de doeken te doen (ook ivm herkenbaarheid), dus dat ga ik laten. Die twee uur minder per week geven mij wat meer ademruimte. Functie verandert dus niet, maar de afgelopen maanden is het wel wat rustiger geworden, waardoor het dus ook in 18 uur te doen zal zijn.
quote:AlettaJacobs schreef op 23 maart 2011 @ 21:07:

Ik kan me best voorstellen dat een half uur per dag alle verschil kan maken. Lullig als je kinderen die tijd staan te wachten op het schoolplein, nietwaar?Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad de reden waarom ik dit verlof wil aanvragen. Geeft me zowel 's ochtends bij het naar school brengen, als 's middags bij het ophalen wat meer ruimte, ipv dat ik me ontzettend moet haasten en eigenlijk de boel net niet op tijd (qua uren, dus wel qua werk, dat heb ik op tijd af) redt.
Kun je niet gewoon vragen of je 2 uur thuis mag/kunt werken?
Bij mij werd het geweigerd, ging ook om twee uur per week. (ik heb overigens een vast dienstverband) Had te maken met de administratieve rompslomp ervan. Dat doen ze niet voor slechts twee uur per week. Ik heb het anders kunnen oplossen door eerder te beginnen en op een andere dag langer te werken.
Thuiswerken zou fantastisch zijn, maar is helaas nog geen optie bij mijn werkgever. Dat vindt mijn leidinggevende zelf ook heel jammer trouwens.
quote:Quacker schreef op 23 maart 2011 @ 21:12:

Bij mij werd het geweigerd, ging ook om twee uur per week. (ik heb overigens een vast dienstverband) Had te maken met de administratieve rompslomp ervan. Dat doen ze niet voor slechts twee uur per week. Ik heb het ander kunnen oplossen door eerder te beginnen en op een andere dag langer te werken.Ow...dat geeft de burger niet veel moed. Ik doe momenteel hetzelfde als jij doet, maar dat breekt me eigenlijk een beetje op.
Ik had er ook voor kunnen kiezen mijn contracturen aan te passen, maar dat wilde ik niet. Het is een keuze die ik heb gemaakt. Het is soms pittig, maar voor mij tijdelijk, dus wel te overzien. Is het aanpassen van je contract bespreekbaar?
quote:Quacker schreef op 23 maart 2011 @ 21:12:

Bij mij werd het geweigerd, ging ook om twee uur per week. (ik heb overigens een vast dienstverband) Had te maken met de administratieve rompslomp ervan. Dat doen ze niet voor slechts twee uur per week. Ik heb het anders kunnen oplossen door eerder te beginnen en op een andere dag langer te werken.Dat vind ik nou zo'n bullshitreden. Het is 1x uitzoeken/invoeren. Of het nou 2 of 20 uur scheelt.
Ik ben om dezelfde reden ook ietsje minder gaan werken. Omdat kind nog geen 6 is, heb ik ouderschapsverlof kunnen opnemen. Dat is in mijn werkgebied onbetaald, maar krijg wel een ouderschapsverlofkorting terug van de belastingdienst (dit jaar ¤4,11 per opgenomen uur).
quote:Quacker schreef op 23 maart 2011 @ 21:26:

Ik had er ook voor kunnen kiezen mijn contracturen aan te passen, maar dat wilde ik niet. Het is een keuze die ik heb gemaakt. Het is soms pittig, maar voor mij tijdelijk, dus wel te overzien. Is het aanpassen van je contract bespreekbaar?Ik ben bang van niet. Momenteel ben ik met mijn derde tijdelijke contract bezig. Mochten mijn uren aangepast worden, dan betekent dat een nieuw contract. Een tijdelijk contract mag 3x verlengt worden en moet daarna dan omgezet worden in een vast contract. Daarom zat ik zelf te denken aan onbetaald verlof. Een vast contract zit er nu nog niet in (heeft met gevolgen van de crisis te maken, niet met mijn werken ).
quote:kriebelbeest schreef op 23 maart 2011 @ 21:30:

Ik ben om dezelfde reden ook ietsje minder gaan werken. Omdat kind nog geen 6 is, heb ik ouderschapsverlof kunnen opnemen. Dat is in mijn werkgebied onbetaald, maar krijg wel een ouderschapsverlofkorting terug van de belastingdienst (dit jaar ¤4,11 per opgenomen uur).Heb ik ook nog aan gedacht inderdaad. Maar omdat ik de kinderen al had (al gingen ze toen nog niet naar school), voordat ik deze baan kreeg, voelt het wat lullig om dan ouderschapsverlof op te nemen. Alhoewel mijn reden dus wel met de zorg van de kinderen te maken heeft.
quote:hatseklats schreef op 23 maart 2011 @ 21:34:

[...]

Heb ik ook nog aan gedacht inderdaad. Maar omdat ik de kinderen al had (al gingen ze toen nog niet naar school), voordat ik deze baan kreeg, voelt het wat lullig om dan ouderschapsverlof op te nemen. Alhoewel mijn reden dus wel met de zorg van de kinderen te maken heeft.

Ik had mijn kind ook al voordat ik ging werken waar ik nu werk.

Ouderschapsverlof is een recht, je mag hier gewoon gebruik van maken. Daar moet je je ook niet schuldig over voelen!

Sinds ik ouderschapsverlof op heb genomen, merk ik dat ik op mijn werk efficiënter bezig ben. Ik doe hetzelfde werk in minder tijd, een win-win situatie voor zowel werkgever als werknemer lijkt mij zo.
Dus ik zou dat morgen ook kunnen opperen? Maar dan onbetaald, neem ik aan?
Je moet je CAO er even op nalezen, in sommige branches is het voor een deel wel betaald namelijk.

Hier is een handige link waar je de 'spelregels' kunt nalezen/opzoeken: http://www.tipswerkendeou ... de-regels-op-een-rij.html
Bij mijn werkgever is trouwens ook betaald ouderschapsverlof geregeld. Ik lees dat je er minstens een jaar voor in dienst moet zijn...dat ben ik dus, want ik werk er 2,5 jaar inmiddels. Maar het voelt wel wat raar. Inderdaad als een schuldgevoel.
Potverdikkie...dan zou dat dus een betere optie zijn eigenlijk.
Dat moet je echt loslaten hoor!

Ik had dat in het begin ook een beetje. Maar mijn kind gaat voor het werk, daar heb ik op mijn werk ook nooit een geheim van gemaakt trouwens.
Weet je, Kriebelbeest..je hebt gelijk ook. Ik vind het wel eng trouwens, maar ik ga het morgen gewoon vragen. Ik lees overal dat het niet geweigerd mag worden, dus dat maakt het wel wat makkelijker om aan te vragen, en uiteindelijk heeft het ook met de zorg voor mijn kinderen te maken. Nu is mijn oudste wel 8 jaar inmiddels, maar mijn jongste is 4, dus voor haar zou ik verlof kunnen krijgen.

Op mijn werk is het trouwens ook geen geheim dat mijn kinderen voor het werk gaan. Omdat mijn man op zee werkt, sta ik er vaak alleen voor. Daarom breekt het extra werken wanneer het kan (dat is dus in die weken dat hij thuis is, om dan weer aan mijn uren te komen) me ook wat op.
Als je het financieel op kunt vangen, zou ik het gewoon doen.

En niet erom vragen, maar erom verzoeken. Slaap er anders nog een nachtje over, en zet morgen concreet voor jezelf op papier om hoeveel uur per week het zou gaan en de lengte van het verlof. Dan kom je met een helder en duidelijk verzoek bij je werkgever.

In principe moet een werkgever akkoord gaan met een aantal verlofuren per week (dat wijkt wel af van de 'standaard'), tenzij er ernstige bezwaren zijn.
Verzoeken, check! Eigenlijk heb ik het al in mijn hoofd zitten. Naar hem toe gaan en aangeven dat ik graag voor 2 uur per week onbetaald verlof ouderschapsverlof wil aanvragen, omdat ik dit nodig heb voor de zorg van mijn kinderen. Hij gaat ongetwijfeld vragen waarom het niet goed is zoals het gaat (dus meer werken als man thuis is om mijn uren weer aan te zuiveren). Ik geef dan maar gewoon aan wat ik hier ook aangeef, en dat is dat het me opbreekt om werk en gezin op deze manier te combineren. Of is dat een 'slap' antwoord?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven