Werk & Studie alle pijlers

Kritiek op het werk

16-12-2010 13:07 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu voor de tweede week stage op een administratiekantoor, op dit gebied heb ik nog geen werkervaring. Het werk is erg uitgebreid en ingewikkeld, alles is nieuw voor me en ik moet nog veel leren. Ik word ingewerkt door een collega die er al zo'n 10 jaar werkt. Voor haar is alles vanzelfsprekend, het werk zit in haar systeem en ze verwacht van me dat ik alles wat ze me vertelt onthoud, ik probeer zoveel mogelijk op te schrijven en in me op te slaan maar het lukt niet altijd. Als ik haar wat vraag vertelt ze me dat ik het allang had moeten weten, negeert ze m'n vraag of zegt ze dat ik beter even m'n mond kan houden..Hierdoor lijkt het alsof ze het veel te druk heeft met haar eigen werk om zich met mij bezig te houden maar dat klopt niet. Wanneer ik zelfstandig werk vraagt ze me continu: waar ben je nou mee bezig? Waarom doe je het zo? Ik kan wel merken dat je geen werkervaring hebt..Ze zoekt naar punten waar ze kritiek op kan leveren. Hierdoor voel ik me soms ontzettend dom en ben ik bang om nog wat te vragen. Ik heb 3 dagen bij mijn leidinggevende op het kantoor gewerkt en hij vond juist dat ik het hartstikke goed doe en dingen goed oppik. Toch voel ik me niet op m'n gemak op m'n stageplek omdat mijn collega mij minderwaardig en denigrerend behandelt, bij alles wat ik doe voel ik me onzeker omdat ik er kritiek op kan krijgen, ik vind dat ik dit niet bij mijn leidinggevende kan aankaarten omdat hij zo gesteld is op mijn collega, ze werkt er al jaren, is spontaan en doet haar werk goed. Ik wil niet dat het lijkt alsof ik de schuld naar haar toeschuif maar wat kan ik wel doen? Wat zouden jullie doen met de kritieken? Naast je neerleggen en er geen aandacht aan schenken? Kan ik het haar duidelijk maken dat ze veel onterechte kritiek geeft? Misschien is het gewoonte en heeft ze het niet door..? Wat kan ik doen? Ik zit echt met een knoop in m'n maag omdat ik morgen weer met haar moet werken
Bespreken met je stagebegeleider vanuit school. Die heeft vaak een goed advies.

Hebben jullie ook intervisie op school tijdens de stage?
Ik zou het wel met je leidinggevende bespreken. En gewoon doorgaan met vragen stellen, zodat je het straks ook echt goed snapt. Als ze zegt dat je het allang had moeten, misschien steeds herhalen dat het nieuw voor je is? En echt bespreken hoor. Vaak (oke niet altijd) hebben leidinggevenden wel door hoe een persoon in elkaar zit, ookal zijn ze op diegene gesteld. En ookal heeft hij het niet door, dan kan hij je wel helpen dit te doorbreken.

Heel veel succes!! Ik vind het echt rot voor je.
Als dat een foto van jezelf is in je avatar, lijkt me niet echt handig!
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
quote:Primabella schreef op 16 december 2010 @ 13:12:

Ik zou het wel met je leidinggevende bespreken. En gewoon doorgaan met vragen stellen, zodat je het straks ook echt goed snapt. Als ze zegt dat je het allang had moeten, misschien steeds herhalen dat het nieuw voor je is? En echt bespreken hoor. Vaak (oke niet altijd) hebben leidinggevenden wel door hoe een persoon in elkaar zit, ookal zijn ze op diegene gesteld. En ookal heeft hij het niet door, dan kan hij je wel helpen dit te doorbreken.

Heel veel succes!! Ik vind het echt rot voor je.Primabella verwoordt het goed.
Collega kan wel prima haar werk doen, maar is misschien minder goed met stagiares. Wel aankaarten, lost niet vanzelf op.
Hoe lang moet je daar stage lopen? Het kan ook gewoon zijn dat je de kantoorbitch als begeleidster hebt getroffen. Maar gooi het inderdaad op school in de groep, zij kunnen je adviseren hoe je er mee om kan gaan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
misschien op een niet aanvallende manier aankaarten.

je kunt misschien tegen haar/de leidinggevende zeggen: ik heb het gevoel dat X eigenlijk geen tijd heeft mij te begeleiden, want ze lijkt steeds erg gestresst, en verwacht dat ik alles meteen onthoud.

X lijkt erg ongeduldig als ik het niet meteen snap. en reageert aangebrand

zo kaart je het probleem aan zonder meteen te gaan beschuldigen.
bah maar klinkt als een erg vervelende situatie.

maar, als ze zo'n bitch is, weten anderen dat vaak ook.

(de collega's).

helaas zullen ze snel partij kiezen voor degene die er vast zit en dat ben jij helaas niet.

maar, een denigrerende behandeling hoef je echt niet te accepteren!
er zijn wellicht toch oplossingen voor, als je het aankaart... misschien een andere begeleidster of een andere stage.

veel succes! ik hoop dat het goed afloopt voor je.
Wat een k*twijf zeg. Veel stagebegeleiders vinden het erg leuk om de 'macht' te hebben over een stagaire en hebben er plezier in om ze denigrerend te behandelen. Dit hoef jij nooit te accepteren! Het is echt niet de bedoeling dat je met een rotgevoel naar je stage gaat. Je doet je best, je komt daar om te leren. Laat je niet onzeker maken!

Ik zou het absoluut bespreken maar probeer het inderdaad vriendelijk en subtiel te brengen, Tralalala's suggestie vind ik een heel goede. Bespreek het eerst met haar zelf, zodat je haar de kans geeft om te veranderen. Geef aan dat je hier niet gelukkig mee bent, wat je wél van haar verwacht en dat je ook positieve feedback nodig hebt om te kunnen leren. Als dat niet helpt, de leidinggevende.

Veel succes en laat je niet gek maken.
Volgens mij heeft Chanella deze foto al heel lang gewoon als avatar hoor.

Alle goede tips zijn al gegeven maar wilde je alleen even sterkte wensen, is heel lullig als het zo gaat en ook wel herkenbaar van vroeger. Kop op, komt echt goed als je met de tips aan de slag gaat!
Jeetje je werkt er pas twee weken, en dan verwacht ze dat je alles weet? Ik moest op m'n werk ook altijd de stagiaires inwerken en na twee weken vond ik het echt niet gek als ze nog niet alles wisten. Sterker nog, het werk was zo ingewikkeld en veelzijdig dat ik blij was als ze het na een half jaar allemaal een beetje doorhadden hoe het moest.

Mijn tip is schrijf alles op zodat je geen dingen 10 x hoeft te vragen (want na 2x wordt dat inderdaad wel vervelend). Maar nieuwe dingen (en die zullen er vast nog zijn na 2 weken) dient ze gewoon rustig uit te leggen. En als ze daar geen zin in heeft, en daar lijkt het op, moet ze maar bij haar leidinggevende aankaarten dat ze geen tijd of zin heeft in stagiaires.

Ik had zelf ook een collega die mij moest inwerken en daar helemaal geen zin in had (daarom moest ik vervolgens alle nieuwe collega's inwerken). Dat was erg vervelend, en er werden inderdaad steeds dingen gezegd als: "weet je dat dan nog niet"? Ehm nee, dat heb ik nog nooit gedaan... Hoe moet ik het dan weten? Maar andere collega's beaamden ook wel dat ze dat bij iedereen deed omdat ze er gewoon geen zin in had. Uiteindelijk heb ik mezelf de meeste dingen aangeleerd voor zover mogelijk of ik vroeg het aan andere collega's.

Maar eigenlijk had ik gewoon een gesprek moeten aangaan met de docent van school erbij (ik liep in eerste instantie ook stage). Want een slechte begeleiding kan straks leiden tot een slechte beoordeling en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dus maak het bespreekbaar want het is niet de bedoeling dat je met tegenzin naar je stage gaat.
Om haar net als Aureel een k*twijf te noemen lijkt me overdreven. Waarschijnlijk is ze gewoon vergeten dat er ook een tijd is geweest dat ze alles nog moest leren. Maar ja, of het je gaat lukken om haar daar aan te herinneren is een ander geval.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Kaart het aan bij degene die jou moet inwerken. Dat werkt meestal het meest effectief. Als ze hier niet voor openstaat of dit blijkt na een tijd niet voor verandering te zorgen kun je altijd nog met een leidinggevende of stagebegeleider gaan praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven