Langere vakantie?
zaterdag 8 maart 2014 om 13:21
Hoi viva forummers,
Ik zou graag een keer een reis willen maken van ongeveer 2 maanden. Is nog allemaal redelijk vaag maar ik moet beginnen met mijn vakantieaanvraag. Ik werk in de gehandicaptenzorg en we mogen hier eigenlijk niet langer op vakantie dan aaneengesloten 3 weken.
De band met mijn manager is niet zo goed, overigens het hele team heeft moeite maar dat terzijde. Ik kan niet echt in de cao vinden of je recht heb op (eenmalig) langer vrij. Ik heb nog genoeg vakantiedagen staan en het zou dan de maanden juli en augustus 2015 zijn. Ik heb dit al is aan mijn manager gevraagd en die zei nee. Overigens heb ik dit gevraagd nadat een van mijn collega's 2 maanden is weg geweest. Dit kon niet meer voorkomen zei ze. Terwijl we eigenlijk niet echt in de problemen zijn gekomen.
Verder hebben we te veel personeel op onze locatie en dus minuren. Volgens mij zou het gunstig zijn om dan andere collega's hun uren te laten inhalen. Het is dan helaas wel hoogseizoen, voor mij weer lastig een andere periode te gaan.
Mijn vraag is: Weet iemand wat de mogelijkheden hiervoor zijn? Onbetaald verlof heb ik naar gekeken maar dat mag ook geweigerd worden.
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Ik zou graag een keer een reis willen maken van ongeveer 2 maanden. Is nog allemaal redelijk vaag maar ik moet beginnen met mijn vakantieaanvraag. Ik werk in de gehandicaptenzorg en we mogen hier eigenlijk niet langer op vakantie dan aaneengesloten 3 weken.
De band met mijn manager is niet zo goed, overigens het hele team heeft moeite maar dat terzijde. Ik kan niet echt in de cao vinden of je recht heb op (eenmalig) langer vrij. Ik heb nog genoeg vakantiedagen staan en het zou dan de maanden juli en augustus 2015 zijn. Ik heb dit al is aan mijn manager gevraagd en die zei nee. Overigens heb ik dit gevraagd nadat een van mijn collega's 2 maanden is weg geweest. Dit kon niet meer voorkomen zei ze. Terwijl we eigenlijk niet echt in de problemen zijn gekomen.
Verder hebben we te veel personeel op onze locatie en dus minuren. Volgens mij zou het gunstig zijn om dan andere collega's hun uren te laten inhalen. Het is dan helaas wel hoogseizoen, voor mij weer lastig een andere periode te gaan.
Mijn vraag is: Weet iemand wat de mogelijkheden hiervoor zijn? Onbetaald verlof heb ik naar gekeken maar dat mag ook geweigerd worden.
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
zaterdag 8 maart 2014 om 13:29
De ene werkgever gaat hier nou eenmaal soepeler mee om dan de andere. Soms maakt men er geen probleem van als je zelf voor goede vervanging kunt zorgen als er geen collega's zijn die jouw werk kunnen opvangen. Je zou wellicht kunnen denken aan een her-intreder of, afhankelijk van de eisen die worden gesteld, aan een stagiair maar die heeft meestal wel veel begeleiding nodig, dat kost ook weer tijd.
verba volant, scripta manent.
zaterdag 8 maart 2014 om 13:33
Ik kan mij ergens wel voorstellen dat een manager een vakantie van 2 maanden weigert in de periode waarin iedereen op vakantie gaat, namelijk juli en augustus. Zeker als je in de zorg werkt. Dan is er geen vervanging of inval, want de marge onder overgebleven personeel is al klein.
Ben je lid van een vakbond, misschien kun je je vraag daar nog neer leggen?
Ben je lid van een vakbond, misschien kun je je vraag daar nog neer leggen?
zaterdag 8 maart 2014 om 13:36
Er zullen maar weinig mensen zijn die in het hoogseizoen, als hun kinderen vakantie hebben, hun min uren weg willen werken. Oppas is vaak al lastig.
Meestal is er een regel dat er maar twee mensen tegelijk vakantie mogen hebben dat wordt dus al lastig ls jij de hele schoolvakantie vakantie op wilt nemen.
Meestal is er een regel dat er maar twee mensen tegelijk vakantie mogen hebben dat wordt dus al lastig ls jij de hele schoolvakantie vakantie op wilt nemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 8 maart 2014 om 13:38
Bij ons zou het in die periode ook niet kunnen. Zomervakantie mag Max 3 weken zijn. Zeker in juli en augustus is de bezetting vaak al minder ivm vakanties. Dan kan je niet verwachten dat jij 2 maanden weg mag en je collega's niet weg kunnen in de zomer. Ik zou een andere periode gaan, dan heb je kans dat het wel kan. Maar midden in de zomer lijkt me niet kunnen.
zaterdag 8 maart 2014 om 13:41
In de zorg werkt dat een beetje anders BGB, omdat je met teams werkt. Meestal wordt er uitgerekend hoeveel FTE er per week gemist kan worden.
Je kunt je wensen aangeven. Komt de instelling dan in de knoop dan gaat er geschoven worden. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen mensen die wel/geen kinderen hebben.
Zo ging het in elk geval in het ziekenhuis waarin ik gewerkt heb.
Je kunt je wensen aangeven. Komt de instelling dan in de knoop dan gaat er geschoven worden. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen mensen die wel/geen kinderen hebben.
Zo ging het in elk geval in het ziekenhuis waarin ik gewerkt heb.
zaterdag 8 maart 2014 om 13:45
quote:mallebeppie schreef op zaterdag 08 maart 2014 13:41 In de zorg werkt dat een beetje anders BGB, omdat je met teams werkt. Meestal wordt er uitgerekend hoeveel FTE er per week gemist kan worden.
Zo ging het in elk geval in het ziekenhuis waarin ik gewerkt heb. "Je kunt je wensen aangeven. Komt de instelling dan in de knoop dan gaat er geschoven worden. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen mensen die wel/geen kinderen hebben.
Zo ging het in elk geval in het ziekenhuis waarin ik gewerkt heb."
Achterlijk dat daar geen rekening mee wordt gehouden! Wat kan je met vakantie als je kinderen op school zitten?
Zo ging het in elk geval in het ziekenhuis waarin ik gewerkt heb. "Je kunt je wensen aangeven. Komt de instelling dan in de knoop dan gaat er geschoven worden. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen mensen die wel/geen kinderen hebben.
Achterlijk dat daar geen rekening mee wordt gehouden! Wat kan je met vakantie als je kinderen op school zitten?
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
zaterdag 8 maart 2014 om 13:45
Mijn werkgever is best soepel (ben vaker 8 weken weg geweest en collega's ook) maar dat was buiten het hoogseizoen. In juli+augustus is bijna altijd kansloos.
Kun je niet in andere maanden? In grote delen van de wereld kun je buiten juli en augustus ook prima terecht.
Kun je niet in andere maanden? In grote delen van de wereld kun je buiten juli en augustus ook prima terecht.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
zaterdag 8 maart 2014 om 13:49
quote:fitch schreef op 08 maart 2014 @ 13:45:
[...]
"Je kunt je wensen aangeven. Komt de instelling dan in de knoop dan gaat er geschoven worden. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen mensen die wel/geen kinderen hebben.
Nee, niet achterlijk en ja ik heb zelf een kind. Er zijn ook collega's die bijvoorbeeld een partner hebben die afhankelijk is van de bouwvak. Moet je die dan automatisch maar passeren, omdat zij geen kinderen hebben? Ik vind van niet.
En met schuiven bedoel ik een week naar voren of naar achteren. Ik bedoel daar niet mee, dat je opeens volledig buiten de schoolvakantie op vakantie moet.
Nog nooit meegemaakt dat er grote drama's ontstonden, eigenlijk kwamen we er altijd wel uit
[...]
"Je kunt je wensen aangeven. Komt de instelling dan in de knoop dan gaat er geschoven worden. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen mensen die wel/geen kinderen hebben.
Nee, niet achterlijk en ja ik heb zelf een kind. Er zijn ook collega's die bijvoorbeeld een partner hebben die afhankelijk is van de bouwvak. Moet je die dan automatisch maar passeren, omdat zij geen kinderen hebben? Ik vind van niet.
En met schuiven bedoel ik een week naar voren of naar achteren. Ik bedoel daar niet mee, dat je opeens volledig buiten de schoolvakantie op vakantie moet.
Nog nooit meegemaakt dat er grote drama's ontstonden, eigenlijk kwamen we er altijd wel uit
zaterdag 8 maart 2014 om 13:58
quote:Nee, niet achterlijk en ja ik heb zelf een kind. Er zijn ook collega's die bijvoorbeeld een partner hebben die afhankelijk is van de bouwvak. Moet je die dan automatisch maar passeren, omdat zij geen kinderen hebben? Ik vind van niet.
Inderdaad. Of je wilt een bijzondere reis maken met bijvoorbeeld een festivalbezoek of zonsverduistering oid wat alleen dan plaats vindt.
Je kunt altijd onderling proberen te ruilen als je in een periode vakantie toebedeeld krijgt die je niet wil. Maar mensen zonder kinderen bij voorbaat uitsluiten van vakantie in schoolvakanties is belachelijk.
Inderdaad. Of je wilt een bijzondere reis maken met bijvoorbeeld een festivalbezoek of zonsverduistering oid wat alleen dan plaats vindt.
Je kunt altijd onderling proberen te ruilen als je in een periode vakantie toebedeeld krijgt die je niet wil. Maar mensen zonder kinderen bij voorbaat uitsluiten van vakantie in schoolvakanties is belachelijk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 8 maart 2014 om 13:59
Zelf werk ik ook in de gehandicaptenzorg, en bij de instelling waar ik tot vorige maand werkte mocht je, buiten de vakantie periode, je overuren en vakantie uren opmaken. Ook 8 weken achter elkaar. Ik wist trouwens niet dat ze je opgevraagde uren konden weigeren.
Als ik jou was zou ik de vakantie uren en overuren opsparen voor na de vakantie periode, en dan weggaan. Als dat tenminste mag.
Als ik jou was zou ik de vakantie uren en overuren opsparen voor na de vakantie periode, en dan weggaan. Als dat tenminste mag.
I've got nothing to do today but smile.
zaterdag 8 maart 2014 om 14:00
quote:himalaya schreef op 08 maart 2014 @ 13:58:quote:Nee, niet achterlijk en ja ik heb zelf een kind. Er zijn ook collega's die bijvoorbeeld een partner hebben die afhankelijk is van de bouwvak. Moet je die dan automatisch maar passeren, omdat zij geen kinderen hebben? Ik vind van niet.
Je kunt altijd onderling proberen te ruilen als je in een periode vakantie toebedeeld krijgt die je niet wil. Maar mensen zonder kinderen bij voorbaat uitsluiten van vakantie in schoolvakanties is belachelijk.Dat doen de meeste werkgevers ook niet hoor, maar 2 maanden in het hoogseizoen dat is een ander verhaal lijkt me.
Je kunt altijd onderling proberen te ruilen als je in een periode vakantie toebedeeld krijgt die je niet wil. Maar mensen zonder kinderen bij voorbaat uitsluiten van vakantie in schoolvakanties is belachelijk.Dat doen de meeste werkgevers ook niet hoor, maar 2 maanden in het hoogseizoen dat is een ander verhaal lijkt me.
zaterdag 8 maart 2014 om 14:13
Ik heb in een ziekenhuis gewerkt, waar in overleg veel mogelijk was, behalve langer dan 3 weken aaneengesloten in het hoogseizoen.Daarbuiten was veel mogelijk. Toen ik nog geen kinderen had, bood ik aan in september vakantie te nemen. In ruil daarvoor mocht ik 4 i.p.v. 3 weken. Collega van me wilde graag 6 weken weg in mei/juni, in ruil bood hij aan alle feestdagen te werken en dat werd ook goedgekeurd.
zaterdag 8 maart 2014 om 14:16
quote:himalaya schreef op 08 maart 2014 @ 13:58:quote:Nee, niet achterlijk en ja ik heb zelf een kind. Er zijn ook collega's die bijvoorbeeld een partner hebben die afhankelijk is van de bouwvak. Moet je die dan automatisch maar passeren, omdat zij geen kinderen hebben? Ik vind van niet.
Idd een vriendin van mij werkt in het onderwijs en is dus afhankelijk van de schoolvakanties. Dat zou dan betekenen dat ik niet samen met haar op vakantie kan.
Gelukkig is het op mijn werk tot nu toe ook nog geen probleem geweest.
Idd een vriendin van mij werkt in het onderwijs en is dus afhankelijk van de schoolvakanties. Dat zou dan betekenen dat ik niet samen met haar op vakantie kan.
Gelukkig is het op mijn werk tot nu toe ook nog geen probleem geweest.
zaterdag 8 maart 2014 om 15:04
Ik werk als leidinggevende in de gehandicaptenzorg en krijg regelmatig deze vraag. Wat mij betreft is een lange vakantie prima, maar niet in juli/augustus. Die maanden zijn al lastig genoeg om rond te krijgen als iedereen maar 3 weken opneemt. Probeer het dus nog een keer en dan buiten de vakantie om. Ik denk dat de kans veel groter is wanneer je bv mei en juni aanvraagt en aangeeft dan in de zomer wel wat extra te willen werken.
zaterdag 8 maart 2014 om 15:37
Naar welk continent/landen wil je?
Op deze site kun je kijken hoe het klimaat er is en daar kun je dan je reisperiode op afstemmen.
http://www.klimaatinfo.nl/klimaat/
Op deze site kun je kijken hoe het klimaat er is en daar kun je dan je reisperiode op afstemmen.
http://www.klimaatinfo.nl/klimaat/
zaterdag 8 maart 2014 om 20:19
Bedankt voor jullie reacties, super!
Ik realiseer me idd dat juli en augustus lastige maanden zijn. Dat gaat dan meer over mijn reismaatje die mee zou gaan. We willen dan naar Indonesie en Australie. December/januari zou uiteindelijk ook moeten lukken( moet dan alleen uitzoeken hoe het zit met het regenseizoen in indonesie). Die periode heb ik vorig jaar aangevraagd, mocht ook niet. Gingen geen andere op vakantie..
Wat een datum betreft zouden we er hoop ik toch uit moeten komen. Het is meer dat ik verwacht dat zij nogmaals nee zou zeggen, op wat voor data's dan ook. En ik vraag me af of ik me daar dan bij neer moet leggen of dat er toch wel mogelijkheden zijn.
Ik realiseer me idd dat juli en augustus lastige maanden zijn. Dat gaat dan meer over mijn reismaatje die mee zou gaan. We willen dan naar Indonesie en Australie. December/januari zou uiteindelijk ook moeten lukken( moet dan alleen uitzoeken hoe het zit met het regenseizoen in indonesie). Die periode heb ik vorig jaar aangevraagd, mocht ook niet. Gingen geen andere op vakantie..
Wat een datum betreft zouden we er hoop ik toch uit moeten komen. Het is meer dat ik verwacht dat zij nogmaals nee zou zeggen, op wat voor data's dan ook. En ik vraag me af of ik me daar dan bij neer moet leggen of dat er toch wel mogelijkheden zijn.