Werk & Studie alle pijlers

Leidinggevende inlichten?

16-12-2009 19:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilema.

Sinds 2 weken is een collega weer aan het werk gegaan nadat ze een paar weken afwezig was want er was iets met haar been. Is nog steeds niet volledig hersteld dus werkt 10 uur per week verspreid over 3 dagen. Niks mis mee natuurlijk want zoiets moet de tijd krijgen om te genezen en haar gezondheid gaat voor natuurlijk.

De eerste dag waren we natuurlijk blij dat ze er weer was en vroegen hoe het ging en ze moest uiteraard gewoon haar verhaal kwijt. De eerste dag hadden we haar op niets ingepland zodat ze rustig kon beginnen.

Maar nu doet ze nog steeds rustig aan terwijl ik en mijn andere collega's kei hard moeten werken om alles op tijd af te krijgen wegens onderbezetting etc. Ze zit regelmatig te kletsen, internetten, chatten etc. Houd ook precies de tijd bij en zegt af en toe dat ze nog 1 uurtje moet en dan weer naar huis kan, stopt ook een half uurtje van te voren om rustig alles op te ruimen en haar jas aan te doen enzo. Kortom we hebben niet veel aan haar want ze houd ons van het werk en het werk dat ze doet, doet ze extra langzaam. Ik irriteer me er mateloos aan en het werkt demotiverend. Want tja waarom jezelf uit je naad werken terwijl een ander zit te lanterfanten. En er zijn er meer die zich er aan irriteren. Negeren heeft echter ook niet echt effect want dan gaat ze om nog meer aandacht vragen.

Heb al een paar keer stille hint gegeven en ik heb haar ook een keer vriendelijk gevraagd of ze misschien wat minder zou kunnen kletsen en wat meer zou kunnen werken maar dan krijg je een blik van waar bemoei je je mee. Nouja om zoiets te zeggen is eigenlijk niet aan mij natuurlijk maar om meteen naar de leidinggevende te stappen, die er ook vaak niet is,vind ik ook weer zoiets.

Zit er nu aan te denken om toch de leidinggevende in te lichten hierover maar ik hoor weer van vriendinnen dat dat misschien niet zo slim is omdat zoiets ook verkeerd kan vallen en het tegen je gebruikt kan worden want ik ken de hele situatie natuurlijk niet.

Het gaat hier trouwens om administratief werk achter de computer.

Nu zit ik er dus mee van zal ik nu wel de leidinggevende inlichten of niets doen en me blijven irriteren?
Inlichten die leidnggevende!

t is niet bedoeling dat ze zit de lanterfanten en de kantjes eraf loopt en jullie dubbel werk moeten doen!
Een leidinggevende inlichten heeft als nadeel dat het niet erg collegiaal overkomt. Het lijkt te veel op klikken of roddelen.

Maar als iemand de kantjes er zo van af loopt gaat je leidinggevende dit vanzelf toch wel zien?
is ze echt weer "aan het werk" of arbeidstherapeutisch? De vraag is natuurlijk wat jullie leidinggevende met haar heeft afgesproken. Dat is iets waar jij vast niet bij bent geweest, dus ook listig om daarover te gaan "klikken". Kun je niet op een subtiele manier nagaan welke afspraken er zijn?
Gesprek met haar aangaan?

Zeggen wat haar gedrag voor jou tot gevolg heeft?

Hints geven werkt meestal niet en naar de leidinggevende stappen komt een beetje over klikken.
Wat weet jij van de afspraken die zijn gemaakt met haar? Je staat erg voor schut als je gaat klagen en mocht blijken dat ze het, ik noem maar even wat, de komende 3 maanden echt megarustig aan moet doen.
Zelf tegen haar zeggen dat ze meer moet doen en als dat niet werkt je leidinggevende inlichten.
het ligt er inderdaad aan hoe iemand terug komt. Mensen die bij mij op therapeutische basis terug komen doen vaak ook niets meer als gewoon aanwezig zijn (ik zit in de zorg). Zo bouwen ze het langzaam op.

Als je niet weet wat er afgesproken is zou ik niet zomaar gaan klikken. Maar gewoon vragen wat de bedoeling is aan degene waar het over gaat
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Volgens mij nog op therapeutische basis. Het enige wat ik weet is dat ze eerst meer zou gaan werken maar na een dag had aangegeven dat ze minder wil werken en dat nu ook doet. Die 3 dagen dat ze wel komt gaan in overleg.

En inderdaad ik wil niet roddelen of iemand verklikken maar zoals het nu gaat kan eigenlijk ook niet. Had gehoopt dat ze gewoon zelf inzag dat ze wat meer moet werken nadat ik het vriendelijk vroeg i.p.v. als een soort van aanval te zien.
maar dan nog weet je niet wat de afspraken zijn. Misschien moet ze maar 10 uur alleen aanwezig zijn, weet jij veel

Daarom gewoon even vragen naar gemaakte afspraken
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Maar hoe kun jij van haar verwachten dat ze meer moet doen als het op arbeidstherapeutisch basis is?

http://www.wetpoortwachter.nu/page.php?id=3

16. Wat betekent het als de bedrijfsarts de verzuimer arbeidstherapeutisch werk voorschrijft?

Arbeidstherapeutisch werk heeft tot bedoeling de werknemer weer te laten wennen aan arbeid en is altijd onderdeel van een reïntegratietraject. Het is in wezen werk, aangepast aan de mogelijkheden van de verzuimer. Het is alleen (nog) geen werk met loonwaarde, het is een overgangsmaatregel. Het is echter niet vrijblijvend: arbeidstherapeutisch / aangepast werk is verplicht!

17. Welke risico's zitten er voor werkgever aan arbeidstherapeutisch werk?

Allereerst de klank of gevoelswaarde van het woord arbeidstherapie: erg vrijblijvend voor werknemer... Ten onrechte dus!

Ten tweede zou een medewerker na verloop van enige tijd kunnen zeggen dat hij of zij prima functioneert "... in deze baan en deze baan wel wil houden, er is toch werk zat..." Laat daarom altijd vastleggen dat dit aangepaste werk tijdelijk is, geen bestaande functie betreft, zonder verplichtingen kan worden beëindigd, nooit langer dan zes weken mag duren en (nog) geen of te weinig vervangende loonwaarde heeft. De enige doelstelling van arbeidstherapeutisch werk is namelijk reïntegratie in het originele werk! Na 6 weken moeten de arbo-arts en de leidinggevende zich weer buigen over de vooruitgang en de omschrijving van het opnieuw gecreëerde 'aangepaste werk' in de volgende fase van reïntegratie.
Met dit soort zaken is openheid een must.

Weet iedereen waar ie aan toe is.
Begreep ik nou uit jouw openingspost dat ze afwezig was door iets aan haar been? Dan lijkt mij toch niet dat ze nu arbeidstherapeutisch aanwezig is?

En dan nog, dat ze jullie van het werk houdt lijkt me arbeidstherapeutisch voor niemand handig...

Dus ik zou het aankaarten. Eerst nog eens duidelijk bij haar (onder vier ogen) en als dat niet werkt inderdaad naar de leidinggevende.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ja dat is waar. Nu wekt het alleen maar irritaties op omdat het ook gewoon heel erg druk is en we daarnaast onderbezetting hebben.

Volgens mij was het zo dat ze zelf het UWV, arts ofzo had gebeld met de vraag of ze weer mocht gaan werken omdat ze gek werd van het thuis zitten. Het is dus niet zo dat het UWV haar aan het werk gestuurd heeft.
Is ze lang afwezig geweest? Want misschien moet je het nog even de tijd geven. Ze is net twee weken terug. Misschien heeft ze veel bij te kletsen, moet ze weer erg wennen en heeft ze onvoldoende dringende taken om werkdruk te voelen.

Je kunt proberen je niet door haar te laten afleiden, zeg dat je geen tijd hebt om te kletsen, hou het vriendelijk en bemoei je niet te veel met wat zij in jouw ogen moet. 'Klikken' zou ik zeker niet doen. Je leidinggevende houdt vast wel in de gaten dat ze weer productief wordt op het moment dat dat in de ogen van je leidinggevende moet.
Kan je niet heel bot zeggen: zou je me niet kunnen storen? Ik ben namelijk wel aan het werk.

Of vind je dat te lomp ?

Pfff, irritante situatie zeg.
Probeer eerst het gesprek nog eens met haar aan te gaan voordat je naar je lg stapt, wel zo eerlijk.
Kort reageren op haar verhalen, zeggen dat je nu echt weer aan het werk moet, omdat het gewoon druk is, zeker nu toko gewoonweg met minder mensen gedraaid moet worden. En als jullie het niet trekken, wel naar je leidinggevende, maar dan om te vragen om meer capaciteit. Het is niet aan jou of je collega's om je herstellende collega aan te spreken of erover te klikken. Je leidinggevende moet zorgen dat jullie op een normale manier (zonder overbelast te raken) je werk kunnen doen. Pak het gewoon feitelijk aan. En wie weet gaat leidinggevende dan die collega wel vragen of er een schep bovenop kan.
Wat je bij je leidinggevende aan zou kunnen kaarten, is hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw werk niet lijdt onder het veelvuldig afgeleid worden. Ik zou het over háár probleem niet zomaar gaan hebben eerlijk gezegd, maar er is geen enkele reden om je eigen probleem te negeren, nietwaar? En jouw probleem is dat je last hebt van iemand die je werkzaamheden verstoort. Wie dat is en hoe dat komt en waarom en of dat legitiem is doet allemaal niet ter zake, voor jouw probleem dus.
En heb je al een gesprek met de desbetreffende collega gehad?
Zoals al is opgemerkt weet jij niet tot welke werkzaamheden zij momenteel door de arts is staat wordt geacht. Wie weet heeft ze niet alleen lichamelijke mankementen maar heeft ze ook psychisch een klap gehad? Dat soort zaken wordt vaak minder makkelijk met leidinggevenden en collega's besproken. En het past ook beter in het ATB plaatje dan uitsluitend een lichamelijk probleem doet.

De kans is overigens groot dat je leidinggevende in zo'n geval alleen de instructie "mag niet psychisch belast worden" heeft meegekregen van de bedrijfsarts en verder ook niets weet.

Kortom, spreek haar alleen vriendelijk aan op het feit dat je te druk bent om gestoord te worden voor een praatje en laat het daar verder bij. De rest is tussen haar, de leidinggevende en de bedrijfsarts. Mocht ze je blijven storen, dan kun je altijd nog bij je leidinggevende aangeven dat het je stoort en dat je hebt geprobeerd om het aan te kaarten maar zonder effect.

En probeer je er verder ook zo min mogelijk aan te storen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar als jij er zelf even doorheen zou zitten dan zou je het ook fijn vinden als je collega's je je gang laten gaan en zich niet teveel met je bemoeien.
Ze heeft geen gesprek gehad met de bedrijfsarts op het werk. Alleen de leidinggevende die aan ons heeft gevraagd om per dag dat ze komt te kijken bij welke taken we hulp nodig hebben. Ze heeft namelijk geen vaste dagen in de week maar kijkt een beetje van dag tot dag. En het is puur haar been zegt ze zelf.

Maar goed ik laat het aan de leidinggevende over. Heb gemerkt dat die toch een beetje bijhoud wat ze zoal doet op een dag.

Hoop dat het snel goed komt en ze weer snel gewoon kan werken.
Mowilijk geval:

als het puur haar been is, lijkt me administratief werk niet zo vermoeiend, Neem niet aan dat ze een pc heeft die aangetrapt moet worden.

Dus wie ze om de vinger windt?

Of het is niet alleen haar been, en durft ze tegen jullie niet te zeggen dat t psychisch is,daar zit bij veel mensen toch nog n levensgroot taboe op, en kan ze echt niets.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik snap niet waarom iedereen dit aankaarten bij de leidinggevende als klikken ziet. Ik geef zelf leiding aan een club van 15 man en kan niet de hele dag als een havik zitten rondkijken of iedereen zijn werk wel goed doet en of iedereen nog even gelukkig is met elkaar. Ik doe mijn best, maar kan niet heksen helaas.

En dus vind ik het heel fijn als mijn teamleden me wel vertellen dat iets niet lekker loopt. De manier waarop is uiteraard wel belangrijk daarin. Dus niet: ' die stomme doos voert geen reet uit, doe er wat aan'. Maar wel: 'het is hier heel erg druk en het is jammer dat truus nog niet echt aan het werk is, want dat zou een hoop schelen. Ik wil echt niet klikken, maar het stoort me wel dat ze zo loopt te kletsen de hele tijd en ons van ons werk afhoudt daardoor'. Als leidinggevende ben ik blij als ik dit soort dingen hoor. Zolang je met terechte punten komt, niet op een zeurtoon en al helemaal niet met wijzend vingertje, is het denk ik alleen maar verstandig om aan te geven dat je het geen prettige situatie vind. Want als je leidinggevende geen feedback krijgt van jullie, dan moet je ook niet verwachten dat ze ingrijpt. Ze kan niet alles zien.
En die feedback moet ze eerst zelf geven. Een beetje leidinggevende vraagt wat ze er zelf al aan gedaan heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven