Lerarentekort basisonderwijs - stress

dinsdag 15 juni 2021 om 22:50
Meer leraren / schooldirecteuren hier die zich zorgen maken over invulling van de groepen komend schooljaar?
Ik werk zelf op een school in Hilversum en we hebben veel mee: leuk team, mooi gebouw, fijne kinderen & ouders, goede sfeer etc.
Tegelijkertijd is nu feit dat we een vacature open hebben staan die we maar niet kunnen vervullen. Zomervakantie nadert en spanning loopt op.
Er komen nauwelijks reacties en de mensen die schrijven hebben vaak een lastige achtergrond (ontslagen, contract niet verlengd etc).
Ik gun alle kids een super fijne leerkracht & teamleden een topcollega? Wat kun je echter nog vragen nu? Of gewoon maar iemand aannemen zonder naar je gevoel te luisteren / in de wetenschap dat het erg lastig gaat worden in die klas...
Daar is het werk met kinderen toch te belangrijk voor? Of is alles beter dan thuiszitten?
Ik ben heel benieuwd hoeveel vacatures er bij de opening van het nieuwe schooljaar in Nederland nog niet vervuld zijn en hoe dat kan worden 'opgelost'.
Iemand ook stress? Of de oplossing?
Ik werk zelf op een school in Hilversum en we hebben veel mee: leuk team, mooi gebouw, fijne kinderen & ouders, goede sfeer etc.
Tegelijkertijd is nu feit dat we een vacature open hebben staan die we maar niet kunnen vervullen. Zomervakantie nadert en spanning loopt op.
Er komen nauwelijks reacties en de mensen die schrijven hebben vaak een lastige achtergrond (ontslagen, contract niet verlengd etc).
Ik gun alle kids een super fijne leerkracht & teamleden een topcollega? Wat kun je echter nog vragen nu? Of gewoon maar iemand aannemen zonder naar je gevoel te luisteren / in de wetenschap dat het erg lastig gaat worden in die klas...
Daar is het werk met kinderen toch te belangrijk voor? Of is alles beter dan thuiszitten?
Ik ben heel benieuwd hoeveel vacatures er bij de opening van het nieuwe schooljaar in Nederland nog niet vervuld zijn en hoe dat kan worden 'opgelost'.
Iemand ook stress? Of de oplossing?

donderdag 17 juni 2021 om 23:19
Aurelius schreef: ↑17-06-2021 22:43Pas op middelbaar onderwijs beginnen kinderen zich te ontwikkelen..basisschool is tijdverdrijf..het is ook jammer dat er zoveel belamg wordt gehecht aan basisscool advies.. kinderen gaan daar weg met vmbo advies terwijl ze vwo aankunnen en met vwo advies terwijl ze niks kunnen maar elke dag thuis worden gedrilt door hun ouders op 7x8=56 Ik ben ook helemaal voor een systeem waar iedereen tot een jaar of 16 hetzelfde onderwijs krijgt en daarna pas een splitsing..de slimste kinderen gaan pas rond hun 14e/15e bloeien..als ze echt onderwijs krijgen wat ze moeten snappen ipv wat ze simpelweg moeten onthouden.
Nee, dit meen je niet!

vrijdag 18 juni 2021 om 00:03
waarom niet? leren lezen en schrijven is hanidg maar zinloos tafels uit je hoofd leren..alsof je 7x8 ooit gebruikt of ooit een nut heb gehad om te weten wat een bijwoord is of een lidwoord..90% completen onzin wat je leert op de basisschool..beetje hoofdrekenen is handig maar verder..ik zou niks weten wat ik op de basisschool he geleerd wat nuttig is.
ik moest leren waar joegoslavie lag en tjechoslowakije..wat een wesp is of een bij..de tafels tot 10 was toen nog klassikaal opstampen maar net zo nutteloos als nu..geschiedenis..ja boeiend..alsof ik dat nog wist 5 jaar later..en als je dit soort nutteloze feitjes uit je hoofd leert krijg je vwo advies..terwijl het 0,0 over iq zegt..zegt meer over hoe fanatiek de ouders er bovenop zitten.
vrijdag 18 juni 2021 om 00:22
Als ik jouw post zo bekijk, dan kun je je beter aanmelden voor groep 3 van de basisschool. Kun je eerst leren wat een zin is. Van hoofdletters heb je volgens mij ook nog nooit gehoord.Aurelius schreef: ↑18-06-2021 00:03waarom niet? leren lezen en schrijven is hanidg maar zinloos tafels uit je hoofd leren..alsof je 7x8 ooit gebruikt of ooit een nut heb gehad om te weten wat een bijwoord is of een lidwoord..90% completen onzin wat je leert op de basisschool..beetje hoofdrekenen is handig maar verder..ik zou niks weten wat ik op de basisschool he geleerd wat nuttig is.
ik moest leren waar joegoslavie lag en tjechoslowakije..wat een wesp is of een bij..de tafels tot 10 was toen nog klassikaal opstampen maar net zo nutteloos als nu..geschiedenis..ja boeiend..alsof ik dat nog wist 5 jaar later..en als je dit soort nutteloze feitjes uit je hoofd leert krijg je vwo advies..terwijl het 0,0 over iq zegt..zegt meer over hoe fanatiek de ouders er bovenop zitten.
Edit:
Ik was iets te voorbarig, want na even teruglezen begrijp ik dat je post niet serieus bedoeld is.

vrijdag 18 juni 2021 om 00:58
Alsof dat van een papiertje afhankelijk is. Een groot deel van wat pabo heeft gedaan is niet eens in staat om een klas goed te draaien.Andersom schreef: ↑17-06-2021 10:10Het wordt zo lastig gemaakt om te voorkomen dat mensen te snel weer uitvallen. Je staat direct echt voor de klas. Vijfentwintig of meer kinderen worden de dupe als het niet lukt.
Vanuit de kinderen gezien is het echt belangrijk dat alleen mensen met de zij-instroom starten die werkelijk kans van slagen hebben.
Mevrouw de Office manager met hbo die nog nooit een kind van dichtbij heeft gezien is eerder gedoemd te falen dan iemand met hbo denkniveau die al 8 jaar de F jes traint. Het onderwijs is rigide, op alle fronten.

vrijdag 18 juni 2021 om 01:01
Nee joh, die zijn op de basisschool al kapot gemaakt om op middelbare school tot de conclusie te komen dat het niet het verwachte kennis opendoen is, maar gewoon weer meer en meer van hetzelfde. De echt domme kinderen vallen vaak uit en zoeken een andere weg.Aurelius schreef: ↑17-06-2021 22:43Pas op middelbaar onderwijs beginnen kinderen zich te ontwikkelen..basisschool is tijdverdrijf..het is ook jammer dat er zoveel belamg wordt gehecht aan basisscool advies.. kinderen gaan daar weg met vmbo advies terwijl ze vwo aankunnen en met vwo advies terwijl ze niks kunnen maar elke dag thuis worden gedrilt door hun ouders op 7x8=56 Ik ben ook helemaal voor een systeem waar iedereen tot een jaar of 16 hetzelfde onderwijs krijgt en daarna pas een splitsing..de slimste kinderen gaan pas rond hun 14e/15e bloeien..als ze echt onderwijs krijgen wat ze moeten snappen ipv wat ze simpelweg moeten onthouden.

vrijdag 18 juni 2021 om 10:35
Het punt is wel dat bijvoorbeeld mijn kind dus valt over dit soort taalfouten van leerkrachten. Ze zitten nu in de laatste periode en doen veel leuke dingen zoals Kahoot-quizzes, opgesteld door de leerkracht. Daar staan dan spelfouten in en daar komt ze echt mee thuis van: ja maar hoe kán dat dan?
vrijdag 18 juni 2021 om 12:48

Helaas wel.
Aangezien ik dus noodgedwongen veel met leerkrachten moet praten valt me ook op: erg betrokken, maar zakelijk en dingen echt afronden ho maar. Het is allemaal met de beste intenties maar zo f-ing nutteloos.
Nog een jaar.
if we all light up, we can scare away the dark...
vrijdag 18 juni 2021 om 12:55

vrijdag 18 juni 2021 om 16:20
Mevrouw75 schreef: ↑18-06-2021 12:55Zakelijk hoeft van mij helemaal niet. Je doet tenslotte geen zaken.
Anyway, wij kunnen allemaal wel vanuit onze huiskamer gaan zitten vinden hoe ‘het onderwijs’ er uit zou moeten zien in onze ideale bubbel, maar ja, leerkrachten zoals to zitten er maar mee, met zo’n half-af team.
Zo mee eens!
En dan kun je wel vinden dat je geen huishoudelijke taken moet doen en ze ook weigeren maar dan zit je zelf met de zooi.
Vanmorgen kwam ik op school, heeft vannacht het dak gelekt. Als je dan weigert zelf te dweilen zit je zelf met die plas in je lokaal.
Technische dienst gebeld, komt maandag kijken. Voor de buien in het weekend maar even wat teiltjes neergezet. Gewoon wat je thuis ook zou doen in voorkomende gevallen.
vrijdag 18 juni 2021 om 18:31
Waar Joegoslavië lag, hoorden wij aan het einde van de jaren '80 bijna wekelijks op het nieuws.Aurelius schreef: ↑18-06-2021 00:03waarom niet? leren lezen en schrijven is hanidg maar zinloos tafels uit je hoofd leren..alsof je 7x8 ooit gebruikt of ooit een nut heb gehad om te weten wat een bijwoord is of een lidwoord..90% completen onzin wat je leert op de basisschool..beetje hoofdrekenen is handig maar verder..ik zou niks weten wat ik op de basisschool he geleerd wat nuttig is.
Ik vind onzin dat wij vroeger moesten leren waar Lyon, Dijon en nog wat Franse steden liggen, terwijl we nooit oefenden om echt iets met een kaart te vinden.
En ik denk dat sommige mensen wel de tafels geleerd hebben, maar niet beseffen 1 procent rente per maand meer is dan 12 procent rente per jaar.
Weten wat een bijwoord is of een lidwoord... Alsof dat moeilijk is!
In sommige talen krijg een bijwoord een andere vorm dan een bijvoeglijk naamwoord. Dus zulke kennis kan nuttig zijn.
Maar niet iedereen heeft na de basisschool de behoefte om correct engels te spreken.
Ik wist 5 jaar later nog een hoop van wat ik bij geschiedenis leerde. En 40 jaar later ook.
Maar volgens mij is het ook niet moeilijk om te onhouden dan de tweede wereldoorlog in 1945 afgelopen was, of dat de meeste joden door de moffen vergast zijn.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

vrijdag 18 juni 2021 om 19:09
Ik heb voor twee kinderen, om de zes weken een overleg. Plannen en doelen... Wat tijdrovend en het voegt te weinig toe. Met alle zorg kinderen tegenwoordig zou het toch anders moeten/kunnen.
Helemaal zonde als je een leerkracht treft die niet kundig genoeg is. En ja knikt. Die bestaan helaas nog steeds.

vrijdag 18 juni 2021 om 19:13
Een brede brugklas ?Aurelius schreef: ↑17-06-2021 22:43Pas op middelbaar onderwijs beginnen kinderen zich te ontwikkelen..basisschool is tijdverdrijf..het is ook jammer dat er zoveel belamg wordt gehecht aan basisscool advies.. kinderen gaan daar weg met vmbo advies terwijl ze vwo aankunnen en met vwo advies terwijl ze niks kunnen maar elke dag thuis worden gedrilt door hun ouders op 7x8=56 Ik ben ook helemaal voor een systeem waar iedereen tot een jaar of 16 hetzelfde onderwijs krijgt en daarna pas een splitsing..de slimste kinderen gaan pas rond hun 14e/15e bloeien..als ze echt onderwijs krijgen wat ze moeten snappen ipv wat ze simpelweg moeten onthouden.
De tweedeling komt nu wel erg vroeg. Daarom wordt er helaas veel waarde gehecht aan het advies. Je bent te afhankelijk van de leerkracht.
Daarnaast hebben kinderen uit kansarme gezinnen echt minder kansen. Hebben minder hulp, zien minder van de wereld, minder talig...

vrijdag 18 juni 2021 om 19:28
Mirandaaatje_86 schreef: ↑18-06-2021 19:13Een brede brugklas ?
De tweedeling komt nu wel erg vroeg. Daarom wordt er helaas veel waarde gehecht aan het advies. Je bent te afhankelijk van de leerkracht.
Daarnaast hebben kinderen uit kansarme gezinnen echt minder kansen. Hebben minder hulp, zien minder van de wereld, minder talig...
Dat kunnen we natuurlijk niet alleen op het bordje van het onderwijs schuiven.
Alle kinderen groeien van persoonlijke aandacht, op dit moment gaat bij ons die een-op-een-aandacht vooral naar kinderen uit kansarme gezinnen want daar is de achterstand door corona het grootst. Daarnaast nog wat aandacht naar de ontsproten. Dit gaat ten koste van de middenmoot, die blijven als groep gewoon de middenmoot, maar individueel is daar ook nog flink wat te winnen.
Ik durf zelfs te stellen dat daar meer te winnen is, maar door de huidige aandacht voor die kansarme gezinnen zetten scholen meer in op die kansarme kinderen.
Soms is daar echter zo veel problematiek dat alle tijd die daarin wordt gestoken het niet waard is ten opzichte van de winst.

zaterdag 19 juni 2021 om 22:58
AMEN!!!lemoos2 schreef: ↑16-06-2021 11:45Die Grote Olifant bestaat uit voorkomen burn-out. In PO werken ontzettend veel mensen parttime om de boel rond te krijgen. Door op hun vrije dag de Action leeg te trekken met knutselmateriaal (betaald uit eigen zak), lessen voor te bereiden, alle toeters en bellen te regelen (⎌het Lentefeest, de ‘ruim je wijk op clean up day’, vul maar in). Dat hebben mensen jarenlang gedaan. Dat hangt ook samen met de uitstroom van mannelijke leerkrachten (die veelal fulltime wilden werken maar niet onbetaald hun hele weekend ook nog willen hobbyen voor school).
Ik heb nog niet alles gelezen maar na de opmerking dat leerkrachten meer uur per week moeten draaien wilde ik iets soortgelijks tikken.
Ik werk 3 dagen op school, maar nog een 4e dag thuis om bovenstaande te kunnen doen. Bovendien ben ik als ik 4 dagen ga werken gewoon fulltime de sjaak omdat iemand die er maar 1 dag staat als een soort vaste invaller wordt gezien. Dan krijg je 4 dagen betaalt, maar komt echt alles op jouw bordje terecht.

zaterdag 19 juni 2021 om 23:29
Wij zijn gelukkig rond, geen stress dit jaar. We hebben meerdere werkdrukverlagers die ook kunnen invallen. Ontzettend luxe.
Ik maak me wel zorgen over de school van mijn kinderen. Daar zijn twee vacatures, waaronder voor de klas van mijn dochter. Daar zoeken ze een fulltimer voor. Wat nu als er echt niemand te krijgen is? De rek in dat team is er ook wel uit.
Ik maak me wel zorgen over de school van mijn kinderen. Daar zijn twee vacatures, waaronder voor de klas van mijn dochter. Daar zoeken ze een fulltimer voor. Wat nu als er echt niemand te krijgen is? De rek in dat team is er ook wel uit.

zondag 20 juni 2021 om 07:57
Andersom schreef: ↑18-06-2021 19:28Ik durf zelfs te stellen dat daar meer te winnen is, maar door de huidige aandacht voor die kansarme gezinnen zetten scholen meer in op die kansarme kinderen.
Soms is daar echter zo veel problematiek dat alle tijd die daarin wordt gestoken het niet waard is ten opzichte van de winst.
Ik denk dat dat best wel een taboe is. Heb jij ideeën over hoe dit op te lossen? Zou je de hulp aan die gezinnen moeten loskoppelen van school? Ik vind het zelf nogal wat dat kinderen/gezinnen die vroeger adequaat werden geholpen via de lom- of zmok-school nu in het reguliere onderwijs zitten. Ik denk dat dit zsm moet worden teruggedraaid.
zondag 20 juni 2021 om 09:11
Ik las gisteren dit bericht en moest direct denken aan dit topic: https://dub.uu.nl/nl/nieuws/academische ... op-scholen
Expertisecentrum ECBO hield een enquête onder 715 academisch opgeleide leerkrachten in het basisonderwijs. De meesten volgden de zogenoemde universitaire pabo: gewoonlijk een pabo aan een hogeschool in combinatie met een universitaire bacheloropleiding onderwijskunde of pedagogische wetenschappen.
Een basisschool is voor sommige hogeropgeleiden ook gewoon geen uitdagende werkomgeving.Onvrede
Ruim een kwart van de ondervraagden is niet langer werkzaam in het basisonderwijs. Van hen stapten de meesten op uit onvrede over hun loopbaanmogelijkheden en het gebrek aan uitdaging dat ze ervaarden.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.

zondag 20 juni 2021 om 10:10
Perlala_Gadeon schreef: ↑20-06-2021 07:57Ik denk dat dat best wel een taboe is. Heb jij ideeën over hoe dit op te lossen? Zou je de hulp aan die gezinnen moeten loskoppelen van school? Ik vind het zelf nogal wat dat kinderen/gezinnen die vroeger adequaat werden geholpen via de lom- of zmok-school nu in het reguliere onderwijs zitten. Ik denk dat dit zsm moet worden teruggedraaid.
Ik heb geen idee hoe je het op kunt lossen. Het is ingewikkelder dan het lijkt. Kinderen uit kansarme gezinnen die het lastig hebben op school omdat de algemene lesstof te lastig is hebben vaak laag tot zeer laag opgeleide ouders. Die ouders zien hulp niet altijd als een kans voor hun kind maar eerder als aanval op henzelf. Tel daarbij nog eens een communicatieprobleem omdat die ouders onze taal niet goed genoeg beheersen en de strijd is begonnen.
Voorbeeld uit mijn werkomgeving:
Ouders die een aanbod kregen hun kind in de lockdown toch naar school te laten gaan die dit als straf zagen. Alle andere kinderen waren immers 'vrij'.
Een kind dat al twee jaar niet in staat is een spreekbeurt of boekbespreking te houden omdat hulp thuis ontbreekt. School biedt aan het kind op school, maar dan wel na schooltijd te helpen twee keer per week. Ouders slaan het af want kind heeft ook recht op vrije tijd, uitleggen dat alle andere kinderen dit als huiswerk doen komt niet aan.
Kind (meertalig) dat in groep zeven net aan AVI-E4 beheerst, kiest in de schoolbibliotheek boeken die veel te moeilijk zijn. Harry Potter, Warrior Cats etc. Ik ga met kind op zoek naar geschikt boek. Leuk verhaal, niet te kinderachtig maar wel iets dat hij op school kan lezen. Kind boos, pakt toch Harry Potter en leest in twee weken, kwartier per dag 'verplicht' lezen slechts twee bladzijden. Begrijpt niet wat hij gelezen heeft. Hele proces opnieuw. Moeder belt boos op dat kind geen HP mag lezen. Uitleg helpt niet.
Als leerkracht heb je dus een heel lange adem nodig om deze kinderen verder te helpen. Elke stimulans van thuis ontbreekt. Thuis is geen stimulerende maar ook geen faciliterende omgeving. Die kinderen moeten het enkel van school hebben. School heeft alleen aan deze kinderen de handen al vol en dan zijn er ook nog andere kinderen in de klas die met wat persoonlijke aandacht ook wat meer uit zichzelf zouden kunnen halen. De spagaat van de leerkracht.
zondag 27 juni 2021 om 20:13
@Andersom: goede omgang met ouders is erg tijdrovend en intensief, hiervoor zou idd meer aandacht moeten zijn in het onderwijs en dan misschien niet alleen door docenten maar door andere instanties aan scholen te binden die hiervoor tijd hebben om ouders in te lichten over allerlei opvoedingsgerealeerde zaken.
zondag 27 juni 2021 om 21:27
Even een totaal ander vraagje: ik werk ook in het VO (al ruim 15 jaar, 1e graads, schaal LC). Ik twijfel er wel eens over om de switch naar het PO te maken. Heb jij voor jouw switch naar het PO een extra opleiding gedaan als zijinstromer, of kon je met je lesbevoegdheid VO meteen beginnen? Scheelde het salaris heel erg veel?calvijn1 schreef: ↑17-06-2021 13:12Wat mij tegen zou houden is de cultuur, die ik ook altijd tegenkom in dit soort topics en die ik ook op de school van mijn kind tegenkom. Hele betrokken vrouwen die lesgeven maar het is zooo onprofessioneel, niet-zakelijk georganiseerd en aangestuurd. En inderdaad nemen de leraressen dan als vanzelfsprekend de taken op zich en gaan lopen 'regelen'. Ik pas daar niet bij. En veel mannen en wat zakelijkere dames
Precies dit!
Hier loop ik dus dit schooljaar tegenaan.
Ik sta 20 jaar voor de klas in het vo, nu een jaar groep 1/2 en ik merk bij mijzelf dat ik gewoon 'te oud' ben om me nog aan te passen.