Letteren-afgestudeerden, wat voor baan hebben jullie?
donderdag 1 oktober 2009 om 18:49
quote:Lllilaaa schreef op 01 oktober 2009 @ 18:40:
Hoe ga je dat aanpakken, Aletta?
Heel hard solliciteren .
Ik ben me nu alvast vaardigheden eigen aan het maken die daarvoor handig kunnen zijn (ik volg en geef cursussen, doe onderzoek en schrijf opiniestukken), zodat ik beter in de markt lig. In 2010 loopt mijn huidige contract af, ik hoop dat ik tegen die tijd niet weer een nieuw contract bij mijn huidige werkgever aan hoef te gaan.
Hoe ga je dat aanpakken, Aletta?
Heel hard solliciteren .
Ik ben me nu alvast vaardigheden eigen aan het maken die daarvoor handig kunnen zijn (ik volg en geef cursussen, doe onderzoek en schrijf opiniestukken), zodat ik beter in de markt lig. In 2010 loopt mijn huidige contract af, ik hoop dat ik tegen die tijd niet weer een nieuw contract bij mijn huidige werkgever aan hoef te gaan.

donderdag 1 oktober 2009 om 20:45
Ik ben net afgestudeerd (literatuurwetenschap) en lijk tegen hetzelfde probleem aan te lopen als jij Lllilaa. Als het allemaal niet lukt wil ik misschien ook mijn onderwijsbevoegdheid gaan halen. Maar aan de andere kant zie ik mezelf eigenlijk helemaal niet voor de klas staan...
Ik hou dit topic dus in de gaten, ben ook heel benieuwd! En voor de mensen die heel ergens anders terecht zijn gekomen: hoe ben je daar dan in gerold en moest je een aanvullende opleiding volgen?
Ik hou dit topic dus in de gaten, ben ook heel benieuwd! En voor de mensen die heel ergens anders terecht zijn gekomen: hoe ben je daar dan in gerold en moest je een aanvullende opleiding volgen?
donderdag 1 oktober 2009 om 20:59
Hier ook nog niet zo lang afgestudeerd, maar wel al een jaar aan het werk. Niet op WO-niveau, maar wel enigzins niveau, in de culturele sector. Wil niet te specifiek worden, maar denk aan publiciteit, redactie-achtig werk. Ik was tijdens mijn studie assistentkopieerder bij een bedrijf in deze richting en heb goed rondgekeken. Mijn eerste echte baan was kopieerder, etc. Denk dat het voor mij een kwestie is van op laag niveau beginnen en steeds een beetje opklimmen. Dat lukt vooralsnog best aardig.

vrijdag 2 oktober 2009 om 13:27
quote:Lllilaaa schreef op 01 oktober 2009 @ 23:49:
Branwen, daar moet je geloof ik wel een heel assessment voor doorlopen he? Maar verder geen specifieke opleiding dus? Ik ben destijds in een andere, lagere functie bij de gemeente begonnen en omdat mij men al kende en wist wat men aan mij had hoefde ik, toen ik intern kon doorstromen, geen assessment te doen. Ik heb uiteraard wel allerlei cursussen, zowel basis als verdiepend, op het gebied van de WWB en allerlei aanverwante zaken gevolgd. En ook nog een opleiding (HBO niveau) voor kwaliteitsmedewerker, en daar zou je weer een stapje verder mee kunnen komen.
Branwen, daar moet je geloof ik wel een heel assessment voor doorlopen he? Maar verder geen specifieke opleiding dus? Ik ben destijds in een andere, lagere functie bij de gemeente begonnen en omdat mij men al kende en wist wat men aan mij had hoefde ik, toen ik intern kon doorstromen, geen assessment te doen. Ik heb uiteraard wel allerlei cursussen, zowel basis als verdiepend, op het gebied van de WWB en allerlei aanverwante zaken gevolgd. En ook nog een opleiding (HBO niveau) voor kwaliteitsmedewerker, en daar zou je weer een stapje verder mee kunnen komen.

vrijdag 2 oktober 2009 om 16:29
Hoi,
Hier ook in een grijs verleden () Letteren gestudeerd, Nederlands om precies te zijn. Wel met afstudeerrichting Communicatie. Ik heb jaren gewerkt als communicatiemedewerker, bedrijfsjournalist, coach/opleider en werk nu tot volle tevredenheid als HBO-docent Nederlands en Communicatie in het HBO.
Kastanje
Hier ook in een grijs verleden () Letteren gestudeerd, Nederlands om precies te zijn. Wel met afstudeerrichting Communicatie. Ik heb jaren gewerkt als communicatiemedewerker, bedrijfsjournalist, coach/opleider en werk nu tot volle tevredenheid als HBO-docent Nederlands en Communicatie in het HBO.
Kastanje
donderdag 8 oktober 2009 om 12:15
Deze weer even omhoog, ben nieuwsgierig naar meer verhalen.
Ik heb 1,5 jaar letteren gestudeerd. Het was niet wat ik ervan gehoopt had en ik werd helaas erg ziek in die tijd. Studie niet afgemaakt.
Vind het leuk te zien hoe anderen 'gevaren' zijn na de keuze voor letteren.
Ik heb 1,5 jaar letteren gestudeerd. Het was niet wat ik ervan gehoopt had en ik werd helaas erg ziek in die tijd. Studie niet afgemaakt.
Vind het leuk te zien hoe anderen 'gevaren' zijn na de keuze voor letteren.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
donderdag 8 oktober 2009 om 13:50
donderdag 8 oktober 2009 om 16:51
Nederlands gestudeerd, maar niet afgemaakt. Ik heb zowel secretariele baantjes gehad (tijdens studie) als redactionele en heb nu een marketing/communicatiebaan.
Hoe bemachtigd? Gewoon gesolliciteerd. Mijn ervaring is dat een specifieke opleiding dus geen vereiste is. Als je bij sollicitaties maar duidelijk weet te maken waarom jij geschikt bent. Overigens heb ik inmiddels wel wat praktijkgerichte cursussen gevolgd, ter aanvulling.
Hoe bemachtigd? Gewoon gesolliciteerd. Mijn ervaring is dat een specifieke opleiding dus geen vereiste is. Als je bij sollicitaties maar duidelijk weet te maken waarom jij geschikt bent. Overigens heb ik inmiddels wel wat praktijkgerichte cursussen gevolgd, ter aanvulling.
Just hand over the chocolate and nobody will get hurt.
donderdag 8 oktober 2009 om 16:56
quote:Barbalala schreef op 08 oktober 2009 @ 16:51:
Hoe bemachtigd? Gewoon gesolliciteerd. Mijn ervaring is dat een specifieke opleiding dus geen vereiste is. Als je bij sollicitaties maar duidelijk weet te maken waarom jij geschikt bent.
Ja klopt, die ervaring heb ik ook. Heb vorig jaar ook een carrière-move gemaakt die totaal en in het geheel niet aansloot op wat ik tot dan toe had gedaan. Maar toch aangenomen...
Mede doordat ik überhaupt al heel veel werkervaring had en mijn motivatie als een huis stond.
Hoe bemachtigd? Gewoon gesolliciteerd. Mijn ervaring is dat een specifieke opleiding dus geen vereiste is. Als je bij sollicitaties maar duidelijk weet te maken waarom jij geschikt bent.
Ja klopt, die ervaring heb ik ook. Heb vorig jaar ook een carrière-move gemaakt die totaal en in het geheel niet aansloot op wat ik tot dan toe had gedaan. Maar toch aangenomen...
Mede doordat ik überhaupt al heel veel werkervaring had en mijn motivatie als een huis stond.
donderdag 8 oktober 2009 om 16:59
quote:Vibeke schreef op 08 oktober 2009 @ 14:42:
Ik heb als projectmanager bij een vertaalbureau gewerkt en werk nu freelance als vertaler en redacteur. Bevalt prima!Heb je vertaalacademie gedaan, of 'gewoon' een taal gestudeerd?
Ik heb als projectmanager bij een vertaalbureau gewerkt en werk nu freelance als vertaler en redacteur. Bevalt prima!Heb je vertaalacademie gedaan, of 'gewoon' een taal gestudeerd?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:50
O jongens, ik vind het zo lastig. Straks ben ik klaar met het studeren van een taal, maar wat daarna? Ik heb het idee dat veel studenten zoals ik een taal kiezen omdat de taal ze gewoon aanspreekt, niet met een vast idee van wat ze ermee willen gaan doen. Ik heb het idee dat er ook niet zo veel aandacht aan wordt besteedt, ik heb bv geen idee wat ik kan worden... Soms staan er wel 3 succesverhalen op een website van school, maar alsof iedereen opeens verslaggever in Parijs wordt.. :~ Daar ben ik toch echt net even te nuchter voor hoor