Werk & Studie alle pijlers

Loonstrookje

29-08-2007 18:40 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een korte vraag, kan het via google niet echt duidelijk vinden. In hoeverre is een werkgever verplicht een loonstrook aan de werknemer te geven? Ik heb nu al enige tijd geen loonstrook ontvangen en heb het idee dat dit wel verplicht is. Wie weet raad?
Alle reacties Link kopieren
Loonstrook aan werknemers verstrekken

U bent verplicht om aan de werknemer een schriftelijke opgave (een loonstrook) te verstrekken van:



de eerste loonbetaling na indiensttreding;

iedere loonbetaling die afwijkt van de vorige loonbetaling.

U kunt daarvoor eigen formulieren gebruiken. U moet daarop een aantal gegevens vermelden.



Verplichte gegevens op de loonstrook

U bent verplicht om op de loonstrook minimaal de volgende gegevens te vermelden:



het brutoloon in geld;

de samenstelling van het loon, bijvoorbeeld basisloon, garantieloon, prestatiebeloning, provisie, overwerkgeld, toeslagen, premies, gratificaties en opnamen uit het levenslooptegoed;

de bedragen die op het loon zijn ingehouden, zoals de loonbelasting/premie volksverzekeringen, de premies werknemersverzekeringen, de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw en loonbeslag;

de toegepaste levensloopverlofkorting;

de overeengekomen arbeidsduur;

de periode waarover het loon is berekend;

het wettelijke minimumloon dat voor de werknemer van toepassing is over de periode waarover het loon is berekend;

uw naam en de naam van de werknemer.

Niet verplicht, maar wel aan te raden

Naast de gegevens die u verplicht op de loonstrook moet vermelden, is het aan te raden ook te vermelden:



of u de loonheffingskorting toepast;

het loontijdvak;

de tabel die van toepassing is voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen;

het belastbare loon.

Voor meer informatie over de loonstrook kunt u contact opnemen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: 0800 - 9051.





Zie ook



www.arbeidsinspectie.nl
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Van internet geplukt:

(voor meer zie http://www.arbeidsrechter.nl/h/h458.htm )



Loonstrook en jaaropgave



De loonstrook is een overzicht van het loon van de medewerker opgesplitst naar diverse loonvormen, waarbij de overeengekomen of gewerkte uren worden vermeldt en ook wordt aangegeven voor welk tijdvak de loonstrook geldt. Over dit tijdvak wordt, ook het minimumloon berekend dat voor de medewerker van toepassing is, dat eveneens vermeld wordt ook al verdiend de medewerker meer. De loonstrook vermeldt bovendien onkostenvergoedingen, vakantierechten en de ingehouden loonbelasting, sociale premies en pensioen- en VUT-premies. Verder zal de loonstrook de NAW-gegevens van zowel de medewerker als de werkgever bevatten, alsmede het SoFi-nummer. De loonstrook wordt doorgaans bij iedere loonbetaling afgegeven, wat echter niet verplicht is als de loonstrook dezelfde bedragen vermeldt als de vorige loonstrook



Josephine, je werkgever is dus niet verplicht je een loonstrook toe te sturen als je salaris iedere keer hetzelfde is. Wel is de eerste keer dat je een bepaald salaris krijgt en de jaaropgave in februari verplicht.

NB: ik zou een werkgever die geen maandelijkse salarisstrook toestuurt niet helemaal vertrouwen. Ik heb nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar dit niet gebeurde maar kennelijk is het niet verplicht!



Eh... je hebt toch wel je salaris gekregen in de maanden dat je geen loonstrookje kreeg?
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel. Duidelijke info.



Heb gelukkig wel salaris gekregen, dus dat zit wel goed gelukkig. Ga er morgen maar weer eens om vragen want ik vind het toch wel fijner om wel een loonstrook te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel. Duidelijke info.



Heb gelukkig wel salaris gekregen, dus dat zit wel goed gelukkig. Ga er morgen maar weer eens om vragen want ik vind het toch wel fijner om wel een loonstrook te hebben.



Ik vind ook dat het verdacht is dat ik geen loonstrook krijg. Binnen het bedrijf rommelt het zowiezo aan alle kanten, dus vandaar dat ik me ook een beetje zorgen maak om de loonstrook
Raar dat het eigenlijk nog een "loonstrook" heet. Vroeger was het inderdaad nog een strookje, toen stonden er nog een paar gegevens op die op een strookje pastte....nu is het meer een loonbrief....er staat nu zoveel op ;-)
Alle reacties Link kopieren
Het is maar net hoe erg je het noodzakelijk vind..



Ik krijg de loonstrook b.v elke maand(terwijl het gewoon hetzelfde is) en manlief alleen als er iets verandert is dus ja,wat mij betreft mag het ook alleen als er veranderingen aan de orde zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven