Mag dit? Vertrouwelijke informatie delen
donderdag 4 december 2025 om 00:05
Op mijn werk is een verandertraject gaande onder leiding van een externe verandermanager.
Aangezien ik mij niet kan vinden in de veranderde werkwijze heb ik intern gesolliciteerd bij een andere afdeling
In een vertrouwelijk gesprek met de externe veramdermanager heb ik dit verteld, ook mijn leidinggevende weet ervan
Nu heeft de verandermanager deze sollicitatie poging via mail gedeeld met alle leidinggevenden binnen de organisatie , ik heb hiervoor absoluut geen toestemming gegeven. Bovendien word ik in deze mail negatief
neergezet en is een van de e-mail geadresseerden een manager van de functie waar ik op heb gesolliciteerd
Ik ben verbaasd en ook verontwaardigd. Zo lijken mijn kansen verkeken. Wat zouden jullie doen?
Aangezien ik mij niet kan vinden in de veranderde werkwijze heb ik intern gesolliciteerd bij een andere afdeling
In een vertrouwelijk gesprek met de externe veramdermanager heb ik dit verteld, ook mijn leidinggevende weet ervan
Nu heeft de verandermanager deze sollicitatie poging via mail gedeeld met alle leidinggevenden binnen de organisatie , ik heb hiervoor absoluut geen toestemming gegeven. Bovendien word ik in deze mail negatief
neergezet en is een van de e-mail geadresseerden een manager van de functie waar ik op heb gesolliciteerd
Ik ben verbaasd en ook verontwaardigd. Zo lijken mijn kansen verkeken. Wat zouden jullie doen?
donderdag 4 december 2025 om 05:33
Toen mij iets soortgelijks overkwam bij een fusie (met een externe ‘integratie/verandermanager’) heb ik het ook lekker open getrokken. Maar dat ben ik, gelijk de beuk erin (wel gecalculeerd, ik gooi mijn eigen ruiten niet in om een beuk te geven aan iemand die op projectbasis even de boel komt slopen om daarna door te huppelen naar de volgende puinhoop).
Ik heb toen een mail opgesteld met daarin mijn motivatie om te solliciteren volgens het zuigerige one step down, one step up gekwezel, dus ‘als je tot het besef komt dat je niet past in de veranderingen die men voor ogen heeft dan moet je daaruit je conclusies trekken. Als meebewegen geen optie is, dan moet je plaatsmaken voor iemand die dat wel kan en zelf verder gaan’ i.p.v. ‘ik kan het niet meer opbrengen om te doen alsof oude wijn nu in een geweldige nieuwe zak wordt gegoten in de wetenschap dat die repackaging tienduizenden euro’s kost die niet ten goede komen van de corebusiness’.
Ik heb ook geschreven dat ik e.e.a. al had overlegd met leidinggevende (om even te benadrukken dat ik uiteraard ook overleg pleegde en niet als een schijtlijster die interim als biechtmoeder had uitgezocht, noch dat zij een ontdekking had gedaan dankzij haar geweldige people skills). En daarna een hele alinea over hoe onaangenaam verrast ik was door de actie van interimmer, de illusie van vertrouwelijkheid en professionaliteit die gewekt was door interimmer, de ‘kritiek’ weerlegd door feiten aan te halen en afgesloten met ‘het volste vertrouwen’ te hebben dat dit z.s.m. opgepakt zou worden.
Ik heb het gemaild naar alle lui die de oorspronkelijke mail hebben gekregen en cc naar alle collega’s die ook te maken hadden met betreffende interimmer als waarschuwing.
Het werd opgepakt en mijn toenmalige teamleider was ook not amused door de werkwijze van interimmer. Betreffende interimmer kwam op hoge pootjes verhaal halen waarom ik niet face to face mijn klacht met haar had opgenomen. Ik heb geweigerd om nog één op één met haar in gesprek te gaan. Effectief is ze afgevoerd met zachte hand want niemand wilde nog 1 op 1 met haar in gesprek of wilden het gesprek opnemen. Teamleiders hadden geen tijd om overal bij aan te schuiven en mevrouw wilde niet opgenomen worden.
Maar goed, ik ben niet vies van confrontaties. En ik zat toen in een veld waarin alles ook heel goed om te draaien was. Wat de één een ongeleid projectiel vond, was voor de ander weer een ‘gepassioneerde medewerker die reageerde vanuit grote betrokkenheid’. In mijn huidige werk zou zoiets in mijn gezicht ontploffen. Niet dat ik mij kan voorstellen soortgelijk amateurisme hier aan te treffen maar mocht dat zo zijn dan moet ik andere tactieken aanboren. In huidige sector is het meer zinvol om oneliners te gebruiken die voor meerdere uitleg vatbaar is maar toch een zekere dreiging bevatten. Probeer eerst af te koelen, verken je speelruimte, bekijk hoe je een klap terug kunt uitdelen zonder zelf geraakt te worden en handel dan pas. Of die interimmer bij jou ook een soort geheimhouding heeft, zul je moeten nazoeken (hoe heeft het management jullie dat voorgehouden op papier/wat heeft die interimmer verteld). Het is een harde leerschool maar dit soort lui moet je nooit het achterste van je tong laten zien.
Ik heb toen een mail opgesteld met daarin mijn motivatie om te solliciteren volgens het zuigerige one step down, one step up gekwezel, dus ‘als je tot het besef komt dat je niet past in de veranderingen die men voor ogen heeft dan moet je daaruit je conclusies trekken. Als meebewegen geen optie is, dan moet je plaatsmaken voor iemand die dat wel kan en zelf verder gaan’ i.p.v. ‘ik kan het niet meer opbrengen om te doen alsof oude wijn nu in een geweldige nieuwe zak wordt gegoten in de wetenschap dat die repackaging tienduizenden euro’s kost die niet ten goede komen van de corebusiness’.
Ik heb ook geschreven dat ik e.e.a. al had overlegd met leidinggevende (om even te benadrukken dat ik uiteraard ook overleg pleegde en niet als een schijtlijster die interim als biechtmoeder had uitgezocht, noch dat zij een ontdekking had gedaan dankzij haar geweldige people skills). En daarna een hele alinea over hoe onaangenaam verrast ik was door de actie van interimmer, de illusie van vertrouwelijkheid en professionaliteit die gewekt was door interimmer, de ‘kritiek’ weerlegd door feiten aan te halen en afgesloten met ‘het volste vertrouwen’ te hebben dat dit z.s.m. opgepakt zou worden.
Ik heb het gemaild naar alle lui die de oorspronkelijke mail hebben gekregen en cc naar alle collega’s die ook te maken hadden met betreffende interimmer als waarschuwing.
Het werd opgepakt en mijn toenmalige teamleider was ook not amused door de werkwijze van interimmer. Betreffende interimmer kwam op hoge pootjes verhaal halen waarom ik niet face to face mijn klacht met haar had opgenomen. Ik heb geweigerd om nog één op één met haar in gesprek te gaan. Effectief is ze afgevoerd met zachte hand want niemand wilde nog 1 op 1 met haar in gesprek of wilden het gesprek opnemen. Teamleiders hadden geen tijd om overal bij aan te schuiven en mevrouw wilde niet opgenomen worden.
Maar goed, ik ben niet vies van confrontaties. En ik zat toen in een veld waarin alles ook heel goed om te draaien was. Wat de één een ongeleid projectiel vond, was voor de ander weer een ‘gepassioneerde medewerker die reageerde vanuit grote betrokkenheid’. In mijn huidige werk zou zoiets in mijn gezicht ontploffen. Niet dat ik mij kan voorstellen soortgelijk amateurisme hier aan te treffen maar mocht dat zo zijn dan moet ik andere tactieken aanboren. In huidige sector is het meer zinvol om oneliners te gebruiken die voor meerdere uitleg vatbaar is maar toch een zekere dreiging bevatten. Probeer eerst af te koelen, verken je speelruimte, bekijk hoe je een klap terug kunt uitdelen zonder zelf geraakt te worden en handel dan pas. Of die interimmer bij jou ook een soort geheimhouding heeft, zul je moeten nazoeken (hoe heeft het management jullie dat voorgehouden op papier/wat heeft die interimmer verteld). Het is een harde leerschool maar dit soort lui moet je nooit het achterste van je tong laten zien.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
donderdag 4 december 2025 om 06:21
Nee wat bizar zeg! Ik zou ook enorm verbaasd en laaiend zijn. Heb je al contact gehad met de leidinggevenden waar je gesolliciteerd hebt? Ik zou even met hen om de tafel gaan en dit met ze bespreken. Ik zou als leidinggevende zelf ook heel erg staan te kijken als een interimmer mails met dit soort informatie aan iedereen verspreidt eerlijk gezegd.
donderdag 4 december 2025 om 06:59
Ik zou vandaag nog een meeting inplannen met HR en je eigen LG. En daar vooral ook benadrukken dat dit totaal niet integer en professioneel gedrag is. Afhankelijk van dat gesprek zou ik denk ik wel de confrontatie opzoeken. Dit kan echt niet hoor. En voor alle andere collega's is,dit ook een les, deze persoon is absoluut niet te vertrouwen! En staat niet aan jullie kant.
En ik zou een rectificatie naat alle leidinggevenden op die mail willen mbt jouw kwaliteiten en negatief oordeel over jou.
En ik zou een rectificatie naat alle leidinggevenden op die mail willen mbt jouw kwaliteiten en negatief oordeel over jou.
donderdag 4 december 2025 om 10:27
Op mijn werk is een verandertraject gaande onder leiding van een externe verandermanager.
Nu heeft de verandermanager deze sollicitatie poging via mail gedeeld met alle leidinggevenden binnen de organisatie
Of het mag weet ik niet, het klinkt niet fijn in elk geval. Maar hoe vertrouwelijk was dat gesprek? Weet je onder welke voorwaarden dit gesprek was en onder welke voorwaarden die verandermanager werkt?
donderdag 4 december 2025 om 11:37
donderdag 4 december 2025 om 11:40
Zodra je aangeeft dat het gesprek vertrouwelijk moet zijn, moet die verandermanager dat respecteren. Of duidelijk aangeven daar niet in mee te kunnen gaan, gezien zijn/haar opdracht in de organisatie.
Vertrouwelijkheid vragen kan zowel vooraf, als in de loop van het gesprek: "het volgende wil ik wel vertrouwelijk bespreken". Over dat deel van het gesprek mag dan alleen nog met anderen gesproken worden als je hierbij een misdaad opbiecht. Moord, diefstal, verduistering, noem het maar, maar niet een sollicitatie.
donderdag 4 december 2025 om 13:15
Irma_3110 schreef: ↑04-12-2025 11:40Zodra je aangeeft dat het gesprek vertrouwelijk moet zijn, moet die verandermanager dat respecteren. Of duidelijk aangeven daar niet in mee te kunnen gaan, gezien zijn/haar opdracht in de organisatie.
Vertrouwelijkheid vragen kan zowel vooraf, als in de loop van het gesprek: "het volgende wil ik wel vertrouwelijk bespreken". Over dat deel van het gesprek mag dan alleen nog met anderen gesproken worden als je hierbij een misdaad opbiecht. Moord, diefstal, verduistering, noem het maar, maar niet een sollicitatie.
Mee eens, maar de vraag blijft wel staan want heeft TO gedacht dat het vertrouwelijk was of heeft ze dat ook zelf aangegeven/gevraagd?
Edit: ik lees nu elders dat het sowieso niet zou mogen vanuit de AVG (en gedragscode). Of dat klopt weet ik niet, maar in dat geval zou deze persoon zeer ver over de schreef gegaan zijn.
s-groot wijzigde dit bericht op 04-12-2025 15:27
11.33% gewijzigd
donderdag 4 december 2025 om 13:19
Je hoeft toch niet expliciet te vertellen dat je iets vertrouwelijk bespreekt. Iedere manage weet dat interne sollicitaties gevoelige kwesties zijn. En je weet ook dat er geen enkel nut is om dit met álle andere leidinggevende te delen. Wat moeten die met deze info? Die externe is vér buiten zn boekje gegaan! Ik zou dat zeker hogerop spelen.
donderdag 4 december 2025 om 14:03
Als jij 1 op 1 met hem/haar spreekt mag je er vanuit gaan dat het gesprek vertrouwelijk behandeld wordt. Lijkt mij niet dat je dat nog specifiek moet benadrukken.
Ik zou naar HR gaan inderdaad.
En vooraf even duidelijk voor jezelf bepalen ; wat is je doel, wat wil je hier mee bereiken?
Doe geen stomme dingen in een vlaag van emotie die jezelf kunnen benadelen.
Ik zou naar HR gaan inderdaad.
En vooraf even duidelijk voor jezelf bepalen ; wat is je doel, wat wil je hier mee bereiken?
Doe geen stomme dingen in een vlaag van emotie die jezelf kunnen benadelen.
donderdag 4 december 2025 om 15:42
Als je kansen nu totaal verkeken zijn, omdat je zwart gemaakt bent binnen de organisatie en er een verandertraject loopt, zou ik een melding maken van een datalek bij de autoriteit persoonsgegevens; https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... lek-melden
Het lijkt erop dat de verandermanager je het bedrijf uit wil hebben.
Het lijkt erop dat de verandermanager je het bedrijf uit wil hebben.
donderdag 4 december 2025 om 17:59
Maar als je gesolliciteerd hebt, dan heb je dat niet anoniem gedaan, toch?
Ik vind de hele gang van zaken heel lullig. Maar ook als je het niet gedeeld zou hebben met die interim, dan zou toch naar buiten gekomen zijn dat je intern zou hebben gesolliciteerd. En er zou navraag over je gedaan worden.
Alleen lig je nu al met 1-0 achter. Dat is wel heel rot.
Ik vind de hele gang van zaken heel lullig. Maar ook als je het niet gedeeld zou hebben met die interim, dan zou toch naar buiten gekomen zijn dat je intern zou hebben gesolliciteerd. En er zou navraag over je gedaan worden.
donderdag 4 december 2025 om 18:24
Wat vervelend, TO!
Ik zou dit zeker bespreken met HR en/of de vertrouwenspersoon binnen je organisatie, en daarnaast ook alles goed documenteren voor jezelf. Ook zou ik contact opnemen met de manager van de afdeling waar je wilt solliciteren en aangeven dat je graag de situatie persoonlijk wilt toelichten naar aanleiding van de e-mail.
Ik zou dit zeker bespreken met HR en/of de vertrouwenspersoon binnen je organisatie, en daarnaast ook alles goed documenteren voor jezelf. Ook zou ik contact opnemen met de manager van de afdeling waar je wilt solliciteren en aangeven dat je graag de situatie persoonlijk wilt toelichten naar aanleiding van de e-mail.
donderdag 4 december 2025 om 20:32
Alleen als ze die functie ook effectief gekregen zou hebben en het contract rond en ondertekend is. Echt niet dat sollicitanten bekend gemaakt mogen worden buiten het gremium dat betrokken is bij de aanwerving.Onkruit schreef: ↑04-12-2025 17:59Maar als je gesolliciteerd hebt, dan heb je dat niet anoniem gedaan, toch?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
donderdag 4 december 2025 om 21:35
Als TO solliciteert bij een organisatie waarbinnen zij werkzaam is, dan wordt er informatie opgevraagd over haar functioneren. Ook al is het een ander team.OlleGrieze schreef: ↑04-12-2025 20:32Alleen als ze die functie ook effectief gekregen zou hebben en het contract rond en ondertekend is. Echt niet dat sollicitanten bekend gemaakt mogen worden buiten het gremium dat betrokken is bij de aanwerving.
Dat lijkt mij ook niet meer dan logisch.
donderdag 4 december 2025 om 22:27
Bedankt voor de reacties en de ervaringen!
Ik heb de kwestie vandaag met HR besproken die meteen hebben gehandeld. De verandermanager heeft daarna excuses aangeboden en een rectificatie bericht gestuurd.
Richting de teammanager van de afdeling waar ik solliciteerde is het negatieve oordeel over mij ook rechtgezet.
Ik heb de kwestie vandaag met HR besproken die meteen hebben gehandeld. De verandermanager heeft daarna excuses aangeboden en een rectificatie bericht gestuurd.
Richting de teammanager van de afdeling waar ik solliciteerde is het negatieve oordeel over mij ook rechtgezet.
donderdag 4 december 2025 om 22:34
Klopt. Door degene die betrokken is bij de aanwerving en bij de leidinggevende van TO. Er mag niet publiekelijk gemaakt worden dat TO voor een functie binnen het bedrijf gesolliciteerd heeft. En ook dan gelden de regels die ook gelden voor externe referenten.
Dat die externe manager het functioneren van TO ongevraagd en negatief op de mail zette, druist tegen het wettelijke kader in.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in