Minder uren gaan werken, moet werkgever dat goed vinden?

zondag 29 augustus 2021 om 20:13
Ik heb een baan voor 24 uur.
Ik overweeg om 20 uur te gaan werken.
Moet mijn werkgever dat goed vinden?
Sommige werkzaamheden zullen (gedeeltelijk) naar andere collega's moeten worden overgeheveld, misschien moet er iemand voor wat extra uren worden aangenomen
Moet mijn werkgever deze aanvraag goedkeuren?
Ik overweeg om 20 uur te gaan werken.
Moet mijn werkgever dat goed vinden?
Sommige werkzaamheden zullen (gedeeltelijk) naar andere collega's moeten worden overgeheveld, misschien moet er iemand voor wat extra uren worden aangenomen
Moet mijn werkgever deze aanvraag goedkeuren?
anoniem_643ceef6393a8 wijzigde dit bericht op 10-07-2022 09:33
14.36% gewijzigd

zondag 29 augustus 2021 om 20:15

zondag 29 augustus 2021 om 20:24
zondag 29 augustus 2021 om 20:24
Wel als ze straks voor 4 uur aan werk in hun nek gedraaid krijgen.
Een baas gaat natuurlijk niemand extra aannemen voor een halve dag per week.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

zondag 29 augustus 2021 om 20:28
Juridisch zal het allemaal wel mogen.
En veel kans dat de baas ermee akkoord gaat, want het scheelt hem 1/6de aan loon voor opstartster.
Maar ofwel blijft - in de praktijk - die 4 uur aan werk dus gewoon liggen en wordt ze niet gedaan, ofwel draait er iemand anders voor op.
Is dit nu later?

zondag 29 augustus 2021 om 20:37
Nee hoor. Ze hebben er geheel niets over te zeggen.
En volgens mij weet jij dat allang, zie je vaak genoeg in zulke topics posten en dan hoor je vaak zat hoe het geregeld is in Nederland. Beetj vervelend gedrag is dit.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 29-08-2021 20:40
25.14% gewijzigd

zondag 29 augustus 2021 om 20:39
Nee ook niet geheel per se waar.Luca12 schreef: ↑29-08-2021 20:244 uur minder is een ding. De vraag is niet of bedrijsprocessen kunnen worden opgevangen maar of dat alle financiële werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Als een collega het kan opvangen dan is er geen reden om het te weigeren. Indien niet dan mag een werkgever het weigeren mits aantoonbaar.
Weigeren mag alleen als werkgever kan hard maken aan een rechter dat bedrijf echt zware schade gaat oplopen van die 4 uur minder.

zondag 29 augustus 2021 om 20:44
Goed, je hebt in die zin gelijk dat het uiteindelijk ook collega’s betreft. Maar in de beslissing hebben die er niets mee te maken, of over te zeggen.Wissewis schreef: ↑29-08-2021 20:28Juridisch zal het allemaal wel mogen.
En veel kans dat de baas ermee akkoord gaat, want het scheelt hem 1/6de aan loon voor opstartster.
Maar ofwel blijft - in de praktijk - die 4 uur aan werk dus gewoon liggen en wordt ze niet gedaan, ofwel draait er iemand anders voor op.

zondag 29 augustus 2021 om 22:29
Ze heeft nu gewoon een contract voor 24 uur, dan kan ze niet zomaar volgende week 20 uur gaan werken.
TO, ik zou het gewoon bespreken. Bij ons vraagt de werkgever altijd in oktober wie er per 1 januari meer of minder willen werken. Het moet uiteraard wel passen, maar het kan bijna altijd.

maandag 30 augustus 2021 om 07:03
Nee hehe. Dat was dus sarcastisch bedoeld. Uiteraard moet je het bespreken. Je moet andere werktijden krijgen en je contract moet worden aangepast.Pelle schreef: ↑29-08-2021 22:29Ze heeft nu gewoon een contract voor 24 uur, dan kan ze niet zomaar volgende week 20 uur gaan werken.
TO, ik zou het gewoon bespreken. Bij ons vraagt de werkgever altijd in oktober wie er per 1 januari meer of minder willen werken. Het moet uiteraard wel passen, maar het kan bijna altijd.
Dus logisch dat je daar afspraken over moet maken.

maandag 30 augustus 2021 om 07:06
Daarom. Uiteraard moet je het bespreken. Werkgever zal het wel goed moeten vinden. Maar in theorie moet je werkgever wel meer. Zo moesten ook een kolfruimte voor me regelen, en ik werd verwezen naar een toilet. Dan moet je dus nadenken wat je verder doet.
Maar je moet toch in gesprek.
Zomaar minder komen werken kan niet.
Zomaar bij de directeur op kantoor gaan kolven kon ook niet.

maandag 30 augustus 2021 om 08:15
Mijn advies? Ga in gesprek met je baas. Jaren geleden wilde ik van dagen veranderen. Niet minder zoals in jou geval maar mijn uren anders verspreid. Nachten heb ik daar van wakker gelegen omdat ik het gesprek niet aandurfde maar wat bleek? Baas ging er meteen mee akkoord. Voor niets ontzettend veel slapeloze nachten gehad.
Dus ga in gesprek!
Dus ga in gesprek!
maandag 30 augustus 2021 om 08:22