Werk & Studie alle pijlers

Moedeloos, welke opties zijn er nog?

07-12-2018 11:56 76 berichten
Even een nieuw account aangemaakt, ivm de persoonlijke aard van dit topic.

Sinds ruim een jaar zit ik in de ww. Ben al langer dan dat aan het solliciteren, omdat ik aan zag komen dat ik weg zou moeten bij mijn vorige baan.
Ik solliciteer heel veel, netwerk, doe webinars en workshops die te maken hebben met werk vinden. Heb een goed cv (inhoudelijk) en zat te bieden. Toch lukt het niet om werk te vinden. Ik loop tegen de 50, dus mijn leeftijd speelt stiekem een grote rol, denk ik.

Gaandeweg deze tijd zijn bij mij veel puzzelstukjes op hun plaats gevallen over wat ik zou willen doen, en dan gaat het om zzp'er worden. Ik heb daar steeds duidelijkere ideeen over. Het is natuurlijk een gok om voor jezelf te willen beginnen, maar ik wil ook niet stilzitten en straks in de bijstand komen als ik geen werk kan vinden. Nu voor mij het beeld van zzp'er heel duidelijk is geworden wilde ik daarmee aan de slag.
Heel enthousiast en blij, dat ik mijn toekomst vorm kon gaan geven.

Maar........de regels van het uwv rondom toestemming om een eigen bedrijf te aan opzetten zijn financieel zo beperkend dat ik het simpelweg niet kan betalen om dit te gaan doen. Mijn uitkering zou zo laag worden dat ik er niet meer van zou kunnen rondkomen. Daarnaast ben ik sinds ik ww heb heel veel ingeteerd op mijn spaargeld en heb ook daarin geen geld meer om het verlies van de uitkering op te vangen. Er is ook geen partner.

Wat een ontzettende teleurstelling! Als je heel weinig geld hebt, heb je dus eigenlijk niet de mogelijkheid om inkomsten te gaan verwerven.

Ik blijf heel veel solliciteren en netwerken etc. etc. Want het liefst wil ik een baan, zodat ik daarnaast mijn bedrijfje op kan zetten. Maar ik begin langzaam wel de hoop te verliezen dat ik een baan vind, het is moeilijk om optimistisch te blijven en op het moment voel ik me ontzettend klem zitten. Geen baan kunnen vinden, maar ook geen eigen bedrijfje kunnen opstarten en ondertussen zit ik in een sneltrein richting bijstand. Heel naar.

Maar......ik ben niet goed thuis in deze materie. Zijn er misschien voor mensen in mijn situatie mogelijkheden, of opties die ik over het hoofd zie? Ik bedoel dan op financieel gebied?

Mijn bedrijfje geeft geen gegarandeerd inkomen of winst dus aankloppen bij een bank voor een lening is geen optie. (en vandaar ook dat ik zo graag ook een baan wil)
Alle reacties Link kopieren
En ik snap de frustratie echt wel. Heb zelf juist bijna altijd uitzend(werk) onder mijn niveau gedaan en vooropleiding én de sector waarin ik kon werken zijn krimpsectoren. Ook UWV vond dat het zo niet opschoot maar had me niks te bieden.

Via de gemeente heb ik nu de kans om om te scholen naar de zorg en daar ben ik vol voor gegaan. Als je iets wil en dat echt laat zien is er veel mogelijk hoor, juist als zelfstandige via UWV en het risico is kleiner als het niet lukt met je bedrijf/ZZP plannen. Ik ben ook de jongste niet maar het is nooit te laat het roer om te gooien.

Zou juist nu tijdelijk callcenter werk gaan doen. Kies voor overheid of semioverheid, meer op niveau en beter betaald. Dan ben je zo uit de WW. Heb ik ook jaren gedaan.
eefje1980 schreef:
07-12-2018 13:11
Heb je al gekeken naar de kredieten die UWV verstrekt? Zijn een soort microkredieten
Ik had juist begrepen dat het UWV het eerst half jaar coulant is mbt opstarten en inkomsten uit bedrijf. Dat noemen ze de startperiode.

Als je daarvoor kiest worden uren en inkomsten als zelfstandige het eerste half jaar buiten beschouwing gelaten. Heb je al contact hierover gehad met UWV? Heb de indruk van niet.

Nee, nog niet. Ik ga ze bellen. Dat zou namelijk al zoveel schelen.
Ik hoop dat ik een afspraak kan krijgen.
eefje1980 schreef:
07-12-2018 13:19
En ik snap de frustratie echt wel. Heb zelf juist bijna altijd uitzend(werk) onder mijn niveau gedaan en vooropleiding én de sector waarin ik kon werken zijn krimpsectoren. Ook UWV vond dat het zo niet opschoot maar had me niks te bieden.

Via de gemeente heb ik nu de kans om om te scholen naar de zorg en daar ben ik vol voor gegaan. Als je iets wil en dat echt laat zien is er veel mogelijk hoor, juist als zelfstandige via UWV en het risico is kleiner als het niet lukt met je bedrijf/ZZP plannen. Ik ben ook de jongste niet maar het is nooit te laat het roer om te gooien.

Zou juist nu tijdelijk callcenter werk gaan doen. Kies voor overheid of semioverheid, meer op niveau en beter betaald. Dan ben je zo uit de WW. Heb ik ook jaren gedaan.

Dank je voor deze reactie. Ik vind hem heel bemoedigend!

Ik denk dat ik de optie van ongeschoold werk wat beter moet gaan bekijken. Zeker als het me de mogelijkheid geeft om inderdaad genoeg te verdienen om daarnaast mijn eigen ding te gaan doen.
En in gesprek gaan met het UWV.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn branches/beroepen waarin ze zitten te springen om mensen. Soms krijg je er gratis en voor niks een opleiding bij. Bijvoorbeeld de zorg, buschauffeurs, examinator CBR of iets in de IT.

Waarom niet over zo’n switch nadenken?

En callcenterwerk is altijd te vinden. Zoals Eefje al zegt: je hebt klantenservicebanen bijvoorbeeld bij de overheid of woningbouwverenigingen die echt meer dan prima betalen en waarbij je goede arbeidsvoorwaarden hebt.
Jolly, ik heb je teruggemaild.
minnimouse schreef:
07-12-2018 13:34
Er zijn branches/beroepen waarin ze zitten te springen om mensen. Soms krijg je er gratis en voor niks een opleiding bij. Bijvoorbeeld de zorg, buschauffeurs, examinator CBR of iets in de IT.

Waarom niet over zo’n switch nadenken?

En callcenterwerk is altijd te vinden. Zoals Eefje al zegt: je hebt klantenservicebanen bijvoorbeeld bij de overheid of woningbouwverenigingen die echt meer dan prima betalen en waarbij je goede arbeidsvoorwaarden hebt.

Dank je Minni.
Allemaal bedankt voor jullie input. Ik zat zo in zak en as, maar jullie opmerkingen (ook van Karin!) hebben me losgeschud uit mijn dip. Soms zit je daar een beetje in vast en is het moeilijk om perspectief te houden en in mogelijkheden te denken. Fijn dat jullie me ermee helpen om dat toch weer te doen, dat had ik echt even nodig.
Alle reacties Link kopieren
Mendelssohn schreef:
07-12-2018 13:37
Allemaal bedankt voor jullie input. Ik zat zo in zak en as, maar jullie opmerkingen (ook van Karin!) hebben me losgeschud uit mijn dip. Soms zit je daar een beetje in vast en is het moeilijk om perspectief te houden en in mogelijkheden te denken. Fijn dat jullie me ermee helpen om dat toch weer te doen, dat had ik echt even nodig.
Goed om te lezen! Laat je het nog weten als je verdere stappen kan zetten? Zou ik wel benieuwd naar zijn. Veel succes!
eefje1980 schreef:
07-12-2018 13:49
Goed om te lezen! Laat je het nog weten als je verdere stappen kan zetten? Zou ik wel benieuwd naar zijn. Veel succes!

Dat is goed, ik meld het wel hier.
Alle reacties Link kopieren
Mendelssohn schreef:
07-12-2018 13:34
Jolly, ik heb je teruggemaild.
En ik jou :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, jammer genoeg, maar ik wil je heel veel succes en sterkte wensen!
Life is short. Eat dessert first.
Mendelssohn schreef:
07-12-2018 12:32
Ja, ik wil niet herkenbaar worden.
Denk aan zoiets als freelance journalist.
Mooi vak, echter slecht betaald, hard werken. De journalisten die ik ken, en dat zijn echt niet de minsten, moeten VEEL schrijven om rond te komen.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
07-12-2018 14:07
Mooi vak, echter slecht betaald, hard werken. De journalisten die ik ken, en dat zijn echt niet de minsten, moeten VEEL schrijven om rond te komen.
Ik denk niet dat TO freelance journalist wil worden. Anders had zij/hij het hier allemaal niet zo vaag en raar opgeschreven. Maar zo'n soort freelance toestand.

Ik begrijp niet zo goed hoe je uitkering bij het UWV en het solliciteren op andere banen bij het opstarten van een bedrijf in zoiets als freelance journalist maar dan projecten en werkzaamheden, belemmerend kan werken. Als je denkt dat je een website en visitekaartjes en een kvk-inschrijving nodig hebt om als freelance journalist te gaan werken, heb je het mis. Wat je nodig hebt, is ervaring en een netwerk. Volgens mij kun je daar goed aan werken terwijl je gewoon solliciteert en je afspraken met het UWV nakomt. Is dat op orde, dan zet je je uitkering stop en ga je lekker aan de slag.
Wat eten we vanavond?
Als je jezelf verhuurt, dan moet het allemaal niet zo'n probleem zijn. De truc is namelijk om je pas in te schrijven bij de KvK als je (bijna) je eerste opdracht hebt. Dan kun je tijdens je ww-periode gelijktijdig naar een vaste baan of freelance opdracht zoeken.
redbulletje schreef:
07-12-2018 12:17
Als je als zzp-er gaat heb je geen recht meer op uitkeringen en je betaalt megabedragen om jezelf te verzekeren, dus ik zou daar voorzichtig mee zijn als je geen groot zakelijk brein hebt. Beter iets dan niets.
Het UWV bied redelijk goedkope AOV verzekeringen voor weinig voor hun uitkeringgerechtigen die voorzichzelf willen beginnen. En TO kan ook kijken naar broodfondsen.
Bedankt voor alle nieuwe reacties.

Dat van het nog niet hoeven inschrijven is een goede, net als een netwerk opbouwen. Daar ben ik al wel mee bezig.

Voor mij blijft inderdaad de combi werken en daarnaast mijn eigen zzp activiteiten opstarten en uitbreiden het ideale beeld. Dus ik blijf volop solliciteren en ga daarnaast aan de slag met alle ideeen en projecten etc.

Stroman, ik heb je een pb gestuurd.
Pb terug!
Je kunt een aanvraag doen voor een Bbz-uitkering bij de gemeente, speciaal voor starters. Daar kun je ook een starterskrediet krijgen mits je bedrijf als levensvatbaar wordt aangemerkt.
Check de site van de gemeente (zit bij de afdeling Sociale dienst of Werk en Inkomen).
Misschien een concrete tip: Ik weet niet of je in de buurt van een Marqt woont? In regio Amsterdam zijn ze als een malle aan het uitbreiden. Ken het bedrijf van behoorlijk dichtbij. Staan ook open voor mensen met een slashcarrière (fotograaf/kaasjufvrouw; schrijver/broodmeneer).

Blijft een supermarkt, dus het loon is uiteraard niet top, wel redelijk flexibel, en als je het puur ziet als stukje basisinkomen...
Marriway schreef:
07-12-2018 21:21
Je kunt een aanvraag doen voor een Bbz-uitkering bij de gemeente, speciaal voor starters. Daar kun je ook een starterskrediet krijgen mits je bedrijf als levensvatbaar wordt aangemerkt.
Check de site van de gemeente (zit bij de afdeling Sociale dienst of Werk en Inkomen).

Dank je voor de tips, daar ga ik eens naar kijken!

Ik merk wel dat ik het misschien wat langzamer moet gaan aanpakken. Heb zoveel ideeen en wil daar vooral mee aan de slag. En dat is ook goed. Maar ik moet ook nog onderzoek gaan doen, gaan netwerken en, indien ik een krediet wil gaan aanvragen of zoiets, een fatsoenlijk financieel plaatje maken.
z-u-s schreef:
07-12-2018 21:37
Misschien een concrete tip: Ik weet niet of je in de buurt van een Marqt woont? In regio Amsterdam zijn ze als een malle aan het uitbreiden. Ken het bedrijf van behoorlijk dichtbij. Staan ook open voor mensen met een slashcarrière (fotograaf/kaasjufvrouw; schrijver/broodmeneer).

Blijft een supermarkt, dus het loon is uiteraard niet top, wel redelijk flexibel, en als je het puur ziet als stukje basisinkomen...

Nee, ik woon een heel eind van Amsterdam vandaan. Wat een leuk woord slashcarrière. Dat moet ik ook gaan realiseren, een baan die goed te combineren is met mijn andere ambities.
En dat wordt, zoals velen hier al gezegd hebben, dan een baan die minder zal verdienen dan ik gewend ben, maar ook meer ruimte laat voor activiteiten daarbuiten.
stroman schreef:
07-12-2018 20:42
Pb terug!
:mail: (die wilde ik altijd al eens gebruiken)
Gisteren had ik zo'n rotdag. Heb me tot nu toe altijd weer weten op te beuren als ik weer een afwijzing kreeg. Goede moed weten te houden. Me ingezet en ook nagedacht over mijn toekomst. Toen ik besefte dat de regelingen van het UVW voor mij financieel niet haalbaar zijn heeft dat mijn goede moed, positiviteit etc. echt een knauw gegeven.
Maar jullie reacties hebben me geholpen om weer mogelijkheden te zien. Dat is fijn! Bedankt daarvoor :rose:
Call center werk is tegenwoordig ook veel gevraagd.
Mendelssohn schreef:
08-12-2018 07:36
Gisteren had ik zo'n rotdag. Heb me tot nu toe altijd weer weten op te beuren als ik weer een afwijzing kreeg. Goede moed weten te houden. Me ingezet en ook nagedacht over mijn toekomst. Toen ik besefte dat de regelingen van het UVW voor mij financieel niet haalbaar zijn heeft dat mijn goede moed, positiviteit etc. echt een knauw gegeven.
Maar jullie reacties hebben me geholpen om weer mogelijkheden te zien. Dat is fijn! Bedankt daarvoor :rose:
Fijn! Die regelingen heb je ook niet nodig. Er zijn zat zzp'ers die er een bijbaan op nahouden. Niet alleen voor een basisinkomen maar ook voor de regelmaat, het contact met de buitenwereld en collega's, teamgevoel etc. Veel creatieve beroepen zijn toch eenzaam vanuit huis. Als je niet bij een opdrachtgever hoeft te zitten tenminste. Dan is een simpel baantje ernaast echt wel lekker. En je hoeft het natuurlijk niet op je cv te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven