Nachtdienst..
zaterdag 22 januari 2011 om 19:58
Mijn vriend heeft een nieuwe baan, en moet komende week voor het eerst nachtdienst draaien. Dit houdt in dat hij morgenavond om 9 uur begint tot 6 uur de volgende ochten, en dit t/m donderdag.
Heeft er iemand tips wat betreft slapen/eten... Hij twijfelt een beetje over vanavond laat opblijven en lang uitslapen morgen, of vroeg op bed, vroeg eruit en dan 's middags nog even op bed..
Misschien iemand die zelf nachtdiensten draait/of een man heeft die dit doet ?
Ik ben benieuwd.
Alvast bedankt voor het meedenken !
Heeft er iemand tips wat betreft slapen/eten... Hij twijfelt een beetje over vanavond laat opblijven en lang uitslapen morgen, of vroeg op bed, vroeg eruit en dan 's middags nog even op bed..
Misschien iemand die zelf nachtdiensten draait/of een man heeft die dit doet ?
Ik ben benieuwd.
Alvast bedankt voor het meedenken !
zaterdag 22 januari 2011 om 20:05
zaterdag 22 januari 2011 om 20:08
Mijn man draait zijn slaapritme om. Overdag slapen en 's-nachts werken.
Voor hij zijn eerste nacht heeft slaapt hij uit en eventueel gaat hij in de namiddag nog even een uurtje slapen.
Vanuit zijn nachtdienst gaat hij naar bed en slaapt tot een uur of 4. En dit zijn hele nachtdienstenshift.
De laatste nacht gaat hij nog wel gewoon naar bed maar komt hij een paar uurtjes eerder zijn bed uit.
Je snapt, ik vind het ongezellige diensten die nachtdiensten. We zien hem amper.
Voor hij zijn eerste nacht heeft slaapt hij uit en eventueel gaat hij in de namiddag nog even een uurtje slapen.
Vanuit zijn nachtdienst gaat hij naar bed en slaapt tot een uur of 4. En dit zijn hele nachtdienstenshift.
De laatste nacht gaat hij nog wel gewoon naar bed maar komt hij een paar uurtjes eerder zijn bed uit.
Je snapt, ik vind het ongezellige diensten die nachtdiensten. We zien hem amper.
zaterdag 22 januari 2011 om 20:09
zaterdag 22 januari 2011 om 20:11
Mijn vriend gaat ook de middag voor de nachtdienst meestal even slapen. We eten gewoon de maaltijden zoals altijd (dus 's avonds warm eten). De dag na de nachtdienst slaapt hij zo lang mogelijk. Na de eerste nacht is dat meestal tot een uur of 12, hoe langer je achter elkaar nachtdiensten draait, hoe later dat wordt. Meestal gaat hij dan 's middags nog een keer slapen en soms 's avonds na het avondeten nog een keer. Na de laatste nacht zet hij de wekker om 12 uur en gaat hij uit bed. 's Avonds gaat hij dan iets later naar bed dan normaal om weer snel terug in het normale ritme te komen.
zaterdag 22 januari 2011 om 20:11
Dit weekend alvast wat later naar bed en 's morgens uitslapen, ook op de ochtend dat hij de nacht ingaat zo lang mogelijk uitslapen, en eventueel 's avonds na het eten nog even naar bed/lekker niksen. In de nachtdienst proberen gezond te eten (brood/fruit) en niet te veel koffie aan het eidn van de nacht (ivm slecht slapen in dat geval). 's Morgens bij thuis komen niet meer te veel drinken, want dat betekent wakker worden om te plassen. En verder: naar bed gaan en proberen zoveel mogelijk slaap te pakken. Donkere slaapkamer, ramen dicht ivm meer geluiden overdag buiten. Telefoon uit!! Als hij overdag genoeg slaapt, dan 's avonds niet meer naar bed.
Op de dag dat hij de nahtdienst uitkomt, op tijd de wekker zetten (in geval van jouw man: uurtje of 12 uiterlijk), om te voorkomen dat hij die nacht niet slaapt.
Op de dag dat hij de nahtdienst uitkomt, op tijd de wekker zetten (in geval van jouw man: uurtje of 12 uiterlijk), om te voorkomen dat hij die nacht niet slaapt.
zaterdag 22 januari 2011 om 20:13
Oh en de ochtend na de eerste nacht dat hij gewoon weer thuis heeft kunnen slapen: gewoon op een normale tijd de wekker zetten, en niet pas heel laat uit bed gaan. Zo voorkom je dat je ritme helemaal van slag raakt (ga je steeds later je bed uit en later je bed in, waardoor je kapot bent als je er opeens weer op tijd uit moet voor bv je werk!)
zaterdag 22 januari 2011 om 20:15
Mijn vader heeft ook vaak nachtdiensten gedraaid. Om de 3 weken een week ´s nachts werken van 22.00 tot 6.00. Hij ging dan voor hij zn eerste dienst draaide ´s avonds 2 uurtjes slapen en de hele week vanuit z´n werk meteen zn bed in. Slapen tot 14.00 en na het avondeten weer een paar uur slapen voor het werk weer begon.
Denk dat het voor iedereen anders is wat prettig is, ik denk dat je vriend gewoon iets moet proberen en dan vinden jullie vanzelf je ritme er wel in, succes!
Denk dat het voor iedereen anders is wat prettig is, ik denk dat je vriend gewoon iets moet proberen en dan vinden jullie vanzelf je ritme er wel in, succes!
zaterdag 22 januari 2011 om 20:16
Ik moet vannacht ook weer. Ik ben gisteravond later dan normaal gaan slapen om vanmorgen uit te slapen en vaak ga ik 's avonds voordat ik moet werken nog een uurtje liggen (waarbij het vaak niet lukt om te slapen). De eerste nacht kom ik altijd prima door en ga zodra ik thuis kom snel mijn bed in en probeer minstens 8 uur te slapen. De tweede nacht vind ik moeilijker omdat je dan toch een behoorlijk slaap tekort hebt. Vanaf de derde nacht gaat het goed. Ik ben trouwens de hele nachtdienst niet heel fit heb ook altijd wat last van mijn darmen (ws. door het omgedraaide ritme). Sterkte voor je man. Trouwens het grote voordeel van nachtdienst is het grote geluksgevoel dat je 's morgens hebt als al je slaperige collega's binnen ziet komen en denkt: ik mag zo mijn bed in!!!!!!!
zaterdag 22 januari 2011 om 20:28
quote:marretje23 schreef op 22 januari 2011 @ 20:16:
Trouwens het grote voordeel van nachtdienst is het grote geluksgevoel dat je 's morgens hebt als al je slaperige collega's binnen ziet komen en denkt: ik mag zo mijn bed in!!!!!!!Ja, en dan pas zie je hoe slaperig andere mensen eruit zien 's morgens
Trouwens het grote voordeel van nachtdienst is het grote geluksgevoel dat je 's morgens hebt als al je slaperige collega's binnen ziet komen en denkt: ik mag zo mijn bed in!!!!!!!Ja, en dan pas zie je hoe slaperig andere mensen eruit zien 's morgens
Dansen is leuker dan lopen
zaterdag 22 januari 2011 om 20:33
De dag voor je de nacht in gaat goed uitslapen en rustig aan doen. De eerste nacht vind k het zwaarst. Ik drink altijd een energiedrankje per nacht, direct als ik aankom op mijn werk. In ieder geval niet vlak voordat ik klaar ben met werken dit geldt ook voor koffie trouwens. Een rustige donkere kamer om te slapen is fijn. Als ik uit de nacht kom (laatste nacht) slaap ik heleaal niet en blijf ik de hele dag in touw, zodat ik s'avonds doodmoe en vroeg naar bed kan. De volgende dag is mijn ritme wer normaal. Voor de rest moet hij doen wat voor hem werkt.
Veel collega's slapen de gehele dag of minimaal 7 uren.
Ik slaap van 09.00 tot 13.30 en van 17.00 tot 21.30. Op de middag ga ik eigenlijk nooit het huis uit maar ben ik aan het 'rommelen' Dat werkt voor mij Wat betreft eten. Geen tips. Ik eet vrijwel niets omdat ik geen eetlust heb. Ik val dan ook zeker twee drie kilo af bij 4 nachten. Dat komt er binnen twee dagen ook weer bij trouwens. Oordopjes of slaapmasker kan helpen. Regenachtig pokkeweer helpt ook goed!
Veel collega's slapen de gehele dag of minimaal 7 uren.
Ik slaap van 09.00 tot 13.30 en van 17.00 tot 21.30. Op de middag ga ik eigenlijk nooit het huis uit maar ben ik aan het 'rommelen' Dat werkt voor mij Wat betreft eten. Geen tips. Ik eet vrijwel niets omdat ik geen eetlust heb. Ik val dan ook zeker twee drie kilo af bij 4 nachten. Dat komt er binnen twee dagen ook weer bij trouwens. Oordopjes of slaapmasker kan helpen. Regenachtig pokkeweer helpt ook goed!
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
zaterdag 22 januari 2011 om 20:40
Ha SummerDee, lukt 't je vriend een beetje om in het ritme te komen? Mijn vriend draait ook verschillende diensten (dag, avond, nacht, soms verschillende in één week :S). Voor een nachtdienst probeert hij het de dag laat te maken en lang uit te slapen. Dan is hij rond 12 uur wakker. Vlak na het avondeten doet hij dan nog even een powernap. Zo start hij zijn nachtdiensten. De dag erna draait hij gewoon dag en nacht om.
Hoop dat 't je vriend alles meevalt! Ik had de eerste periode geen gezellige vent in huis
. Maar qua tijd voor elkaar liever nachtdiensten dan avonddiensten (ik werk gewoon overdag, met avonddiensten slapen we alleen van 2 tot 6 's nachts naast elkaar, dat zijn alle uren waarin we elkaar 'zien' haha).
Hoop dat 't je vriend alles meevalt! Ik had de eerste periode geen gezellige vent in huis
zaterdag 22 januari 2011 om 20:43
Mijn man werkt in ploegendienst en draait dus ook nachtdiensten. De avond voor de eerste nacht gaat hij altijd laat naar bed en slaapt hij uit. Niet enorm lang.. tot half 10 ofzo. Hij gaat daarna niet meer naar bed. Hij werkt van 22.00 tot 6.00. 's ochtends gaat hij direct naar bed tot een uur of 2 en ook daarna gaat hij niet meer naar bed. Dit werkt voor hem het best. Als ik het zo lees, slaapt hij vrij weinig tijdens zo'n nachtdienst schema.
zaterdag 22 januari 2011 om 20:43
@Lilstar
Ik weet het nog niet, hij moet morgen voor het eerst ... Hij heeft tot nu toe alleen dagdiensten gehad , wel relaxed want ik zit overdag met mijn opleiding en we kwamen meestal tegelijk weer thuis. Nu ga ik uit bed en duikt hij er in, zal wel even wennen zijn haha!
Gelukkig is het maar eens in de 4 weken nachtdienst, het is nu even uitzoeken wat voor hem het beste werkt...
Bedankt voor de reacties !
Ik weet het nog niet, hij moet morgen voor het eerst ... Hij heeft tot nu toe alleen dagdiensten gehad , wel relaxed want ik zit overdag met mijn opleiding en we kwamen meestal tegelijk weer thuis. Nu ga ik uit bed en duikt hij er in, zal wel even wennen zijn haha!
Gelukkig is het maar eens in de 4 weken nachtdienst, het is nu even uitzoeken wat voor hem het beste werkt...
Bedankt voor de reacties !
zaterdag 22 januari 2011 om 21:35
Mijn man werkt alleen maar nachtdiensten. Dus 5 nachten weg, 2 nachten thuis. Hij slaapt overdag. Als hij thuis komt dan gaat hij even relaxen. Pakt soms een borrel, en eet wat. Gaat naar bed en ik maak hem tegen 18.00 wakker. Dan eet hij mee en gaat naar zijn werk. Hij draait zijn ritme dus gewoon om.
zaterdag 22 januari 2011 om 21:57
Mijn man werkt ook in onregelmatige diensten. Meestal Middag, Middag, Nacht, Nacht, Ochtend, Ochtend. Daarna gevolgd door een x-aantal vrije dagen. Maar door eerst die middagdiensten te draaien went hij al aan wat later naar bed en 's ochtends later op. Hij slaapt dus de ochtend voor de nacht iets langer uit en haalt zijn slaap de volgende dag in. Na zijn laatste nachtdienst zet hij de wekker om 14.00 uur, zodat hij kort slaapt en weer in het normale ritme komt.
Eten: als hij nachtdienst heeft, eten we 's avonds gewoon warm avond eten. Hij neemt zelf geen brood mee naar zijn nachtdienst, maar eet hier thuis voor hij vertrekt nog een broodmaaltijd. Zou ik persoonlijk niet adviseren, maar dat werkt voor hem het beste.
Eten: als hij nachtdienst heeft, eten we 's avonds gewoon warm avond eten. Hij neemt zelf geen brood mee naar zijn nachtdienst, maar eet hier thuis voor hij vertrekt nog een broodmaaltijd. Zou ik persoonlijk niet adviseren, maar dat werkt voor hem het beste.
zaterdag 22 januari 2011 om 23:09
Ik had het liefst een late dienst voordat ik de nacht in ging. dan bleef ik na de late dienst op tot een uur of 2-3. Dan slapen tot 12u en dan de nacht in. Ik ging nooit direct naar bed, maar eerst even ontbijten en ATWT kijken enzo. Maar ik heb niet zo heel veel slaap nodig. Het liefst had ik tussen de 5 en 7 nachten.
Nu draai ik geen nachtdiensten meer. Maar ik vond het altijd wel lekker en kon ook goed tegen de wisseling.
Je vriend moet gewoon een beetje proberen. Maar dan per blok van diensten, niet vandaag dit proberen en morgen dat (tenzij hij tijdens de dienst in slaap valt).
Nu draai ik geen nachtdiensten meer. Maar ik vond het altijd wel lekker en kon ook goed tegen de wisseling.
Je vriend moet gewoon een beetje proberen. Maar dan per blok van diensten, niet vandaag dit proberen en morgen dat (tenzij hij tijdens de dienst in slaap valt).
zaterdag 22 januari 2011 om 23:14
quote:AnneBoleyn schreef op 22 januari 2011 @ 20:09:
Mijn vader heeft jarenlang nachtdiensten gedraaid. Hij begon alleen wel wat later, pas rond 23u.
Hij ging altijd van 18 tot 21 naar bed, dan werken en kwam hij rond 7u thuis en sliep hij tot 12u smiddags.
Dit werkt voor hem maar wat voor je vriend werkt is natuurlijk persoonlijk ;)Idem...ik deed hetzefde. 's Nachts aten we altijd om een uur of 2 warm eten. Eigenlijk at ik die dag dus 2x warm.
Mijn vader heeft jarenlang nachtdiensten gedraaid. Hij begon alleen wel wat later, pas rond 23u.
Hij ging altijd van 18 tot 21 naar bed, dan werken en kwam hij rond 7u thuis en sliep hij tot 12u smiddags.
Dit werkt voor hem maar wat voor je vriend werkt is natuurlijk persoonlijk ;)Idem...ik deed hetzefde. 's Nachts aten we altijd om een uur of 2 warm eten. Eigenlijk at ik die dag dus 2x warm.