Werk & Studie alle pijlers

Netwerkorganisaties

19-11-2009 17:45 6 berichten
Na jaren te hebben gefreewheeld is het mij steeds meer helder geworden welke doelen ik in mijn leven wil behalen. Natuurlijk zou ik alles in mijn eentje kunnen doen, maar soms biedt een lidmaatschap bij een netwerkorganisatie net iets meer soelaas.

Probleem voor mij alleen is, dat ik niet dagelijks (eigenlijk nooit) verkeer in de omgeving van een netwerkorganisatie. Daar wil ik nu verandering in brengen. Alleen dergelijke organisaties werken enkel via uitnodiging en ik ken niemand! Hoe kan ik mij het best presenteren? Ik dacht erover om een e-mail te sturen waarin ik heel beleefd informatie opvraag over desbetreffende organisatie (zeer kleine groep van 10 vrouwen en het goede doel dat zij nastreven spreekt mij enorm aan) en op deze wijze het eerste contact leg. Echter wat als men je afwijst en voor de rest van je carrière bekend komt te staan als de dame die wel probeerde, maar niet gelukt is? (Ik heb een niet veelvoorkomende naam en in mijn positie kom ik bij heel veel bedrijven, geheid dat ik wordt onthouden).

Wie heeft ervaring met lid zijn van een netwerkorganisatie? Is het inderdaad een dusdanige gesloten omgeving, waar ik als allochtoon zijnde en geen universitaire achtergrond geen schijn van kans heb om binnen te komen? Is het sturen van de e-mail dan wel zinvol? Wie kan mij wat meer over vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Als je puur vraagt om informatie of een kennismaking (ik zou voor dat laatste gaan), dan ga je toch niet enorm op je bek als je 'een blauwtje loopt'? Dat gaat je echt niet de rest van je leven achtervolgen. Bovendien mag je aannemen dat je e-mail vertrouwelijk wordt behandeld, en dat niet ineens de hele wereld weet dat Pompiedoe gemaild heeft met deze organisatie. Wil je ook niet liever bekend staan als de dame die wel probeerde, maar die het niet gelukt is dan de dame die nooit eens wat probeerde? Gewoon doen joh!

Wat denk ik trouwens handiger is, is als je het op de één of andere manier via-via speelt. Ken jij niet iemand die iemand kent die je met ze in contact kan brengen? Dat werkt vaak beter dan 'koud' binnenkomen.

Uit je laatste alinea proef ik een hoop onzekerheid. Maar ik neem aan dat jij ook nagedacht hebt over wat jij hen te bieden hebt. En dat ze, als ze inderdaad zo leuk en goed zijn als jij denkt dat ze zijn, ze daarnaar zullen kijken, en niet naar een eventueel kleurtje of gebrek aan universitaire opleiding. Niet jezelf naar beneden halen hoor!

Succes!
-
Oh, zie nu dat je niemand kent daar. Ook niet via-via?

En mensen onthouden niet zo goed hoor. Ik heb veel klanten met ontzettend exotische, bijzondere, aparte, buitenlandse namen, maar ik onthoud ze écht niet.
-
Waarom begin je niet met een digitaal netwerk zoals Linkedin. Je kan je daar bij allerlei netwerken aansluiten en elkaar dus ook in reallife ontmoeten.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Hé Anemoon, ik ben inderdaad onzeker, want ben gewoon niet bekend met dat soort organisaties. Ik ben op een blauwe maandag lid geweest van een studentenvereniging, maar dat beviel gewoon niet. Veels te elitair en er werd te veel gekeken naar wat men aan jou heeft in plaats van het gewoon leuk hebben. Ik moest toen te veel conformeren om bij dat dispuut te horen en zag daarvan af.

Bij de netwerkorganisatie waar ik mijn oog op heb laten vallen, ben ik bang dat ik dezelfde soort dames als bij de studentenvereniging tegen zal komen (ik weet het niet zeker). Voor mij sowieso een reden om dan geen lid te willen zijn. Het verzoek om een kennismaking is denk ik een goede tip en lekker laagdrempelig. Dank daarvoor.
quote:felice71 schreef op 19 november 2009 @ 18:23:

Waarom begin je niet met een digitaal netwerk zoals Linkedin. Je kan je daar bij allerlei netwerken aansluiten en elkaar dus ook in reallife ontmoeten.Uiteraard ben ik daar al lid van en ook lid van diverse organisaties. Echter de organisatie waar ik lid van wil zijn (denk ik ), neemt enkel linkedinmembers die ook daadwerkelijk lid zijn van een regionale club van hen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven