Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan, collega roddelt

18-07-2024 00:07 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben net gestart met een nieuwe baan. Leuke en uitdagende functie met fijne collega’s.

Ik heb mijn directe collega’s de afgelopen tijd allemaal 1 op 1 gesproken voor een korte introductie en gedeeltelijke hand over. Het team bestaat uit ongeveer 15 man.
Het idee is dat ik voor een gedeelte ga samenwerken met één collega. Zij begon echter gelijk te roddelen over het bedrijf, andere collega’s en hoe zij niet goed zou zijn ingewerkt door haar directe collega’s. Zij probeerde mij hier bij te betrekken en vroeg bijvoorbeeld wat ik van de andere collega’s vond…

Hoe zouden jullie hier mee om gaan? Ik voelde me redelijk ongemakkelijk en probeerde het gesprek steeds een andere richting op te sturen. Zij is trouwens een stuk meer senior dan dat ik ben, dus direct tegen haar in gaan in wellicht niet handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt toch gewoon aangeven dat je er geen mening over wil hebben en zeker niet over wil praten.

Het kan maar beter gelijk duidelijk zijn. Je gaat niet tegen haar in, je komt voor je eigen moraal op. En dat mag.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Ik praat niet over andere collega's. Dat zit niet in mijn aard, en ik werk hier net." En desnoods, "dit vind ik ongemakkelijk".
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt zeggen dat je het jammer vind dat zij deze ervaringen heeft. Maar dat jij hier nieuw bent en graag zelf je collega's en het bedrijf wil ontdekken/leren kennen.

Of je kunt zeggen dat je het niet leuk vindt dat zij zulke informatie over je collega's en het bedrijf verspreid. En of zij daar mee wil stoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
viva-life22 schreef:
18-07-2024 05:04
Je kunt zeggen dat je het jammer vind dat zij deze ervaringen heeft. Maar dat jij hier nieuw bent en graag zelf je collega's en het bedrijf wil ontdekken/leren kennen.

Zoiets zou ik doen ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
viva-life22 schreef:
18-07-2024 05:04
Je kunt zeggen dat je het jammer vind dat zij deze ervaringen heeft. Maar dat jij hier nieuw bent en graag zelf je collega's en het bedrijf wil ontdekken/leren kennen.

Of je kunt zeggen dat je het niet leuk vindt dat zij zulke informatie over je collega's en het bedrijf verspreid. En of zij daar mee wil stoppen.
Dat is een goede ja.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
viva-life22 schreef:
18-07-2024 05:04
Je kunt zeggen dat je het jammer vind dat zij deze ervaringen heeft. Maar dat jij hier nieuw bent en graag zelf je collega's en het bedrijf wil ontdekken/leren kennen.

Of je kunt zeggen dat je het niet leuk vindt dat zij zulke informatie over je collega's en het bedrijf verspreid. En of zij daar mee wil stoppen.
Die vind ik inderdaad sterk. Ik vind het jammer van mijzelf dat ik daar op zo’n moment niet op kom. Ik heb haar veel te lang laten doorpraten en mis dan de directheid om het echt af te kappen.

Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Absoluut! Ik denk dat veel mensen het lastig zouden vinden zo adrem te reageren, zeker als je net nieuw bent je je het gevoel hebt dat je 'je strepen nog moet verdienen.' Dit verwacht je ook niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven