Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan; eerste week beviel niet

05-10-2019 10:08 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Ik ben vorige week begonnen aan een nieuwe baan. Ik ben aangenomen voor een hogere functie dan wat ik hiervoor deed. Ik had er ontzettend veel zin in, en begon erg positief. De dagen verstreken, afgelopen week, en ik kwam er steeds meer achter dat ik waarschijnlijk een grote fout heb gemaakt. Ik heb mijn vaste baan, bij een stabiele organisatie, maar met weinig uitdaging, opgezegd voor:

- Een functie die waarschijnlijk tegenvalt qua verantwoordelijkheden. Dit maak ik nu al op uit het inwerken, kennismakingsgesprekken met collega’s en als ik kijk naar het werk wat is opgeleverd afgelopen jaren.
- Een rommelige afdeling. Afgelopen jaar / 1,5 jaar zijn er zo’n 6 mensen vertrokken uit dit team. Ik heb nog niet kunnen achterhalen waarom het verloop zo hoog is.
- Ik ben afzonderlijk door 2 collega’s “gewaarschuwd” dat ik voor mijzelf moet opkomen. Als ik doorvraag voor wie of wat, krijg ik geen duidelijk antwoord. En “Ik moet tegen bepaalde collega’s kunnen”.
- Een manager die ik nog niet heb gezien, en nu 2 weken op vakantie is, zonder een berichtje richting mij. Dus van bovenaf nog geen warm welkom gehad.
- Tijdens het sollicitatiegesprek bleek het geen probleem als ik er geen native in zou zijn, maar nu zie ik dat ik mijn Engels toch nodig moet opkrikken, want rapporten moet ik ook schrijven in het Engels.
- Nu al klagende collega’s die zeuren om hoge werkdruk
En tot slot (inschattingsfout van mijzelf); reistijd is van deur tot deur zo’n 1,5 uur. Ik dacht zo’n 55-60 min.

+ punten zijn:
+ De werkgever staat ontzettend goed op mijn CV.
+ vrijheid van thuiswerken
+ hogere functie (op papier dan)

Tja, Ik kan sinds gisteren alleen maar emotioneel zijn. Een verkeerde inschattingsfout gemaakt.. en dingen die naar mijn idee, veel mooier verteld zijn tijdens het sollicitatiegesprek.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik wil dit bespreekbaar maken bij mijn manager, maar mogelijk toch verder solliciteren (dichterbij) huis. Of geef ik nu te snel op?

Thanks alvast voor het reageren!
hellohoihi wijzigde dit bericht op 05-10-2019 10:57
0.17% gewijzigd
You go girl! Het klinkt een beetje als koud watervrees. Het is een hogere functie, de manager is er niet om je wegwijs te maken (geen appje betekent dat de man ècht op vakantie is), roddelende medewerkers, meer engels en een zooitje. Dat is dus de verantwoordelijkheid die je krijgt bij een hogere functie. In dit soort functies ben je ook vaak langer bezig met inwerken omdat je meer verantwoordelijkheden hebt. Meer vertrouwen en als het echt niet gaat dan kan je nog altijd gaan solliciteren maar probeer het eerst een half jaar.
Alle reacties Link kopieren
hellohoihi schreef:
09-10-2019 18:46
Ja.. dit is waarom ik op mn 4e dag huilend thuis kwam vorige week. Ik heb al het e.e.a. meegemaakt bij een oud werkgever, waardoor ik bijna een jaar thuis zat. Vandaar dat ik ook zo heftig reageerde. Ik wilde zelfs solliciteren afgelopen weekend!

Maar na al het denken heeft 1 gedachte me toch nu wat rustiger gemaakt: Elke baan is anders. Ook al lijken er weinig grote verantwoordelijkheden, er is een aantal dingen die ik wel graag wil verbeteren. Zoals mijn Engels in taal en geschrift, en presenteren voor groepen. Dus waarom kan ik er dan niet beter het beste van maken (denk ik nu)? En daarnaast is het een grote werkgever, waar ik misschien over een jaar weer op een andere afdeling terecht kan (waar het wellicht wel rustiger is).
Ik hoop dat ik er na een tijdje nog steeds zo in sta..!
Herkenbaar helaas. Ik had me niet gerealiseerd dat de hele situatie van een niet-passende baan (en maar blijven aanpassen) zo'n impact op me had. Ik merkte dat ik daarna ook best wat oud zeer meedroeg naar m'n nieuwe werkomgeving. Ik werd onzekerder, meer op m'n hoede, ging enorm aan mezelf twijfelen. En dat is geen fijne startsituatie in een nieuwe baan.

Het heeft mij erg geholpen om een paar gesprekken met een psycholoog te voeren, zodat ik die rotervaring ook echt kon afsluiten, en in m'n nieuwe baan wat beter onderscheid kon maken tussen 'oud zeer', 'nieuwe baan ongemak' en 'dingen die gewoon echt niet oke zijn'. Met een gesprek of vier had ik weer een wat helderder en vrolijker beeld. Met als voordeel dat ik met haar ook even de week kon doornemen. Maar dat kan hier natuurlijk ook heel goed ;-)

Maar wat een mooie reflectie geef je zelf al. Je hebt allerlei opties die je kunt uitproberen, en je ziet ook een positieve kant.

Toch een klein kanttekening: pas wel op dat je je gevoel niet wegrationaliseert. Prima als je zo'n positieve blik kunt hebben, maar check ook regelmatig hoe je je voelt. Kun je bijvoorbeeld al wat ontspannen op je werkplek? Durf je in vergaderingen wat te zeggen? Hoe voelt het als je 's morgens binnenkomt? Hoe zit het 's avonds met je energie?

Dat zijn zaken waar met de tijd wel iets van merkbare verandering in zou moeten komen naarmate je beter ingewerkt raakt en je meer je plek vindt. Als dat niet of minder komt, dan zou ik toch nog eens achter m'n oren krabben.

Ben benieuwd hoe je over een week of twee tegen je nieuwe baan aankijkt!
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
05-10-2019 11:08
En probeer je eigen mening te vormen. Misschien is die collega waar je voor gewaarschuwd bent wel heel aardig, en moet je juist oppassen voor die waarschuwende collega.
+1
Hoe ging de tweede week, hello?
Alle reacties Link kopieren
Ja, hoe is het nu?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Luister naar je intuitie. Een week is misschien te kort om te oordelen, maar een week of 3 tot 6, dan weet je vaak wel hoe je erin staat. Ben ooit te lang blikven hangen terwijl ik in de eerste weken al wist dat het niet goed voor mij was. Wilde me toch bewijzen, ten koste van mezelf. En ik werd er niet voor beloond.

Zijn je collegas begripvol en steunend of word je in het diepe gegooid en wil niemand, ook als je vraagt, je op gang helpen? Is ook vaak ene goede graadmeter?
Alle reacties Link kopieren
Sowieso zul je moeten wennen, probeer jezelf 6 maanden te geven in deze nieuwe baan hiervoor en kijk dan hoe je ervoor staat.
En die mogelijkheid tot thuiswerken, doe daar je voordeel mee op de dag dat het het drukst is op je weg.

Succes met je nieuwe uitdaging!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat dit schrikken is. Ik zit zelf ook bij een werkgever waar ik de eerste maanden al mijn twijfels over had en ik wou nu dat ik eerder weg was gegaan. Met name "een manager" waar iedereen intussen de buik vol van heeft.

Maar de dingen die je noemt zijn ook voor een deel nog om te buigen. Als het nu chaotisch is, ligt daar alvast een uitdaging voor jou: meer structuur aanbrengen. Dan komt het met de verantwoordelijkheden ook wel goed, want die kun je dan naar jezelf toeschuiven (welke jij wil). En je kunt aan je Engels gaan werken, zodat je sowieso iets opsteekt van deze baan. En klagen over hoge werkdruk is vooral een gevolg van dat het chaotisch is.

Probeer ook wat positieve mensen te vinden, misschien zitten die verstopt. Je kunt ook het gesprek met je manager aangaan en deze "frisse blik" met haar delen, soms zien mensen die er langer werken het zelf niet eens meer.
Alle reacties Link kopieren
Ergens vind ik het ook een beetje naief om te denken dat je in een gespreid bedje komt. Als leidinggevende is het meestal je taak om een afdeling te structureren en ergens brengen.

Een groep kan heel lastig zijn. Ik zit ook in een lastig team (om leiding aan te geven), wij zitten in een salesteam, dus iedereen is super resultaatgericht en concurrerend naar elkaar. Tevens een groep van 12 eigenwijze mensen, die in een overleg ja zeggen en na het overleg iets anders doen. Wij hebben ook tig leidinggevenden versleten, tot we iemand tegen kwamen die ons "aankon".. Wat ik wil zeggen, het is soms ook part of the deal als je een hogere functie hebt, dat je het moeilijk hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven