Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan: Niet meer parttime

12-08-2017 21:51 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de geboorte van mijn oudste werkte ik fulltime en hierna heb ik 1 dag ouderschapsverlof opgenomen. Toen de jongste werd geboren 1,5 jaar geleden heb ik mijn contract om laten zetten naar parttime en ben 3 dagen per week gaan werken.

Door wat veranderingen op de werkvloer heb ik besloten toch maar op zoek te gaan naar een andere baan. Echter is het in de sector waarin ik zoekende ben, best moeilijk om een baan te vinden waarin je 3 dagen in de week kunt werken. Het minste is toch 32 uur in de week.

Een 3 daagse werkweek bevalt me tot nu toe erg prima, maar ik vraag me ook af of dat dit komt doordat ik het stiekem toch wel al een beetje beu was de laatste periode op mijn werk. Vind het nogal lastig om te omschrijven, maar wellicht dat ik bij een leukere, uitdagendere baan, minder problemen heb om 4 dagen per week te werken.

Ik zit nu nogal in dubio: Door blijven sukkelen op mijn huidige baan tot mijn beide kinderen naar school gaan of nu op zoek gaan naar een nieuwe baan waarin ik waarschijnlijk meer uren ga maken en minder bij mijn kinderen thuis ben. Wellicht hebben de viva dames tips?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
12-08-2017 23:14
Vooral omdat een baas niet zit te wachten op iemand die wel 4 dagen wil werken, maar dan wel elke 2 à 3 weken een dag verlof wil hebben om te helpen op school.

En "niet helpen" staat bij veel ouders niet in hun woordenboek.
Bovendien ... Tegen dat de jongste naar school gaat, is de oudste dus al een tijd gewend dat zijn moeder wel komt.

Als bovendien alle ouders zeggen "ik kan niet, want ik moet werken" ... draait de boel op school in de soep.
Sorry maar dit slaat echt nergens op. En waar zijn de vaders in dit verhaal?

Ik ga niet een dag minder werken om
1 keer in de 3 weken op school te gaan helpen. Op een vrije school oid wordt ouder-participatie vaak meer verwacht ja, maar dat is een keuze die je maakt als ouder. Van een 'gewone' basisschool verwacht ik dat die prima overeind blijft als ik gewoon 4 of 5 dagen werk.
Alle reacties Link kopieren
Zelf die baan van 4 dagen nemen natuurlijk en je man duidelijk maken dat kinderen nu eenmaal verantwoordelijkheden met zich meebrengen. Hij KAN namelijk best zijn werk anders indelen, hij WIL het alleen niet. Als zelfs Mark Zuckerberg van Facebook zijn werk dusdanig kan organiseren dat hij ook tijd heeft om voor zijn kinderen te zorgen moet het iemand die geen miljardenbedrijf met bijna 18000 werknemers runt toch helemaal lukken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
12-08-2017 23:14
Vooral omdat een baas niet zit te wachten op iemand die wel 4 dagen wil werken, maar dan wel elke 2 à 3 weken een dag verlof wil hebben om te helpen op school.

En "niet helpen" staat bij veel ouders niet in hun woordenboek.
Bovendien ... Tegen dat de jongste naar school gaat, is de oudste dus al een tijd gewend dat zijn moeder wel komt.

Als bovendien alle ouders zeggen "ik kan niet, want ik moet werken" ... draait de boel op school in de soep.
Wat een ongelooflijke onzin. Als je vier dagen werkt heb je dus nog 1 dag over waarin je leesmoeder kunt zijn, kunt begeleiden op schooltripjes, in de oudercommissie kunt, voorleesmoeder kunt zijn, pleinwacht kunt zijn en wat al niet meer. Je man ook 4 dagen werken, en dan heeft hij ook zomaar een hele dag over om ook leesvader, luizenpluisvader, voorleesvader en pleinwacht te zijn. Geen enkele school verwacht van ouders dat je meer dan 2 dagdelen per week daar gratis komt werken, hoor.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
En evt. gedeeltelijk thuiswerken, is dat geen optie?
Ik zou in ieder geval gaan voor een nieuwe baan met meer uitdaging. Je kinderen worden groter en hun dagen worden langer dus wat dat betreft wordt het steeds makkelijker.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
13-08-2017 00:07
Wat een ongelooflijke onzin. Als je vier dagen werkt heb je dus nog 1 dag over waarin je leesmoeder kunt zijn, kunt begeleiden op schooltripjes, in de oudercommissie kunt, voorleesmoeder kunt zijn, pleinwacht kunt zijn en wat al niet meer. Je man ook 4 dagen werken, en dan heeft hij ook zomaar een hele dag over om ook leesvader, luizenpluisvader, voorleesvader en pleinwacht te zijn. Geen enkele school verwacht van ouders dat je meer dan 2 dagdelen per week daar gratis komt werken, hoor.
Sinds wanneer is het een verplichting dat je komt helpen op school? Wat een onzin. Ook al zou ze 3 dagen werken, is toch aan to hoe ze die resterende 2 dagen invult
Alle reacties Link kopieren
Roshak schreef:
12-08-2017 22:03
We zijn daar vrij ouderwerts in waarschijnlijk, maar we hebben de keuze gemaakt dat hij fulltime zou blijven werken. En in zijn functie is het ook niet echt realistisch (o.a. veel in het buitenland, bereikbaarheidsdiensten van ma-zo 24/7).
Ouderwets is iets anders dan praktisch niet haalbaar....
Maargoed, zie dit ook als de consequentie van jullie eigen gemaakte keuze.

Los daarvan denk ik dat blijven "sukkelen" in je huidige baan niet helemaal oké is, in de eerste plaats niet naar je werkgever en naaste collega's maar zelf zul je er ook niet van opknappen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
13-08-2017 00:04
Zelf die baan van 4 dagen nemen natuurlijk en je man duidelijk maken dat kinderen nu eenmaal verantwoordelijkheden met zich meebrengen. Hij KAN namelijk best zijn werk anders indelen, hij WIL het alleen niet. Als zelfs Mark Zuckerberg van Facebook zijn werk dusdanig kan organiseren dat hij ook tijd heeft om voor zijn kinderen te zorgen moet het iemand die geen miljardenbedrijf met bijna 18000 werknemers runt toch helemaal lukken.
+1000
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
fashionvictim schreef:
13-08-2017 00:04
Zelf die baan van 4 dagen nemen natuurlijk en je man duidelijk maken dat kinderen nu eenmaal verantwoordelijkheden met zich meebrengen. Hij KAN namelijk best zijn werk anders indelen, hij WIL het alleen niet. Als zelfs Mark Zuckerberg van Facebook zijn werk dusdanig kan organiseren dat hij ook tijd heeft om voor zijn kinderen te zorgen moet het iemand die geen miljardenbedrijf met bijna 18000 werknemers runt toch helemaal lukken.
Dit.
fashionvictim schreef:
13-08-2017 00:07
Wat een ongelooflijke onzin. Als je vier dagen werkt heb je dus nog 1 dag over waarin je leesmoeder kunt zijn, kunt begeleiden op schooltripjes, in de oudercommissie kunt, voorleesmoeder kunt zijn, pleinwacht kunt zijn en wat al niet meer. Je man ook 4 dagen werken, en dan heeft hij ook zomaar een hele dag over om ook leesvader, luizenpluisvader, voorleesvader en pleinwacht te zijn. Geen enkele school verwacht van ouders dat je meer dan 2 dagdelen per week daar gratis komt werken, hoor.

De meeste scholen verwachten sowieso weinig van ouders. 1x per 2 maanden word ik en man voor iets gevraagd. Meestal voor een uurtje of wat. En gelukkig maar.
Ik zeg dan ook gewoon nog wel eens nee, ik kan niet. Voor schoolreisjes en luizen kammen en voorlezen is altijd genoeg animo. Ook vaders hier.
Ik help met wat schoonmaakwerk, een autoritje naar theater, als ik wel zin heb en vrij ben, bij man is een klusje op school eens in de zoveel maanden ook genoeg. Soms maak ik wat voor een feestlunch/diner en dat is het.

Scholen draaien beter op wat hulp, tuurlijk.
Maar niet elke ouder/moeder hoeft echt niet elke week een of 2 dagdelen op te offeren. Zie dat ook echt nergens om me heen. Ook niet op de andere school van mijn oudste.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht inderdaad met 4 dagen werken ook nog wel schooltaken op me te kunnen nemen. En dat wil ik ook zeker, want ben graag betrokken bij de dingen die mijn kinderen doen. Zelfs nu ze nog op de kinderopvang zitten en activiteiten hebben, ben ik zo veel als mogelijk aanwezig.

Thuiswerken is denk ik niet mogelijk in de functies waarin ik solliciteer. Maar inderdaad bespreekbaar.

Als mijn man net zoveel zou verdienen als Mark Zuckerberg, zou ik dit topic niet eens hebben hoeven openen. Over dooddoeners gesproken.
Alle reacties Link kopieren
Oh want dan zou jij niet financieel onafhankelijk willen zijn, mocht je ooit ingeruild worden voor een second love?
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 13-08-2017 13:32
0.87% gewijzigd
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Tornacense schreef:
12-08-2017 23:14
Vooral omdat een baas niet zit te wachten op iemand die wel 4 dagen wil werken, maar dan wel elke 2 à 3 weken een dag verlof wil hebben om te helpen op school.

En "niet helpen" staat bij veel ouders niet in hun woordenboek.
Bovendien ... Tegen dat de jongste naar school gaat, is de oudste dus al een tijd gewend dat zijn moeder wel komt.

Als bovendien alle ouders zeggen "ik kan niet, want ik moet werken" ... draait de boel op school in de soep.
.
Nou, ik voel me hier echt niet verantwoordelijk voor. Draait de school in de soep omdat er geen cake is gebakken? Niet extra is voorgelezen? Whut? Ok, 1-2 keer per jaar schooluitje, 1 keer per jaar kerstviering of jaarafsluiting. Prima.

Als 'niet helpen' niet in je woordenboek staat en je hebt er last van is dat vooral je eigen probleem. Je hebt het zelf in de hand. Als je eigenlijk stiekem niet wil helpen, maar je doet het toch, dan ben je gewoon niet handig bezig.

Ik voel me helemaal niet geroepen om standaard luizen te gaan controleren op school. Als alle ouders dat gewoon zelf thuis doen is het ook goed. En als de school daar niet op vertrouwt moeten ze het zelf doen. Ik kan me herinneren dat mijn juf dat nog heeft gedaan vroeger, sprong het schoolhoofd gewoon bij.

Naar mijn idee ga je op school helpen als je in de gelegenheid bent en/of dat graag wil, niet omdat het een verwachting of verplichting is. (Ik weet dat er op scholen soms aardig wat druk uitgeoefend wordt, maar het is aan jezelf om daar je eigen grenzen in te stellen naar wat je zelf kan/wil).
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
12-08-2017 23:22
In de bedrijven waar ik heb gewerkt merkte ik dat mensen die 3 dagen werkten, minder betrokken waren bij het bedrijf of het werk. Vergaderingen of trainingen konden niet altijd worden gevolgd (want parttime dag), er worden dingen gemist die op de werkvloer gebeurden of besproken werden, er moest iedere keer aan gedacht worden om X later ook op de hoogte te stellen.
Verschillende keren zag de werknemer het ook meer als betaalde bezigheidstherapie, en had diegene ook niet veel interesse (meer) in de werkzaamheden, en hadden ze geen zin om 'achteraf' dingen te doen wat anderen al wisten.

Het bedrijf heeft dan ook besloten dat (voor mijn functie in ieder geval) 32 uur het minimum was.
Je slaat de spijker wel een beetje op zijn kop hoor. Ik voel me nog wel steeds betrokken bij mijn werk, maar wel een héél stuk minder als fulltimer. Bovendien heb ik ook continu het gevoel achter de feiten aan te lopen.

Ja, ik neig toch het meest naar solliciteren naar een baan waar ik meer voldoening uit kan halen. Wat er dus op neerkomt dat ik toch weer meer ga werken.
Alle reacties Link kopieren
Roshak schreef:
13-08-2017 13:26
Ik verwacht inderdaad met 4 dagen werken ook nog wel schooltaken op me te kunnen nemen. En dat wil ik ook zeker, want ben graag betrokken bij de dingen die mijn kinderen doen. Zelfs nu ze nog op de kinderopvang zitten en activiteiten hebben, ben ik zo veel als mogelijk aanwezig.

Thuiswerken is denk ik niet mogelijk in de functies waarin ik solliciteer. Maar inderdaad bespreekbaar.

Als mijn man net zoveel zou verdienen als Mark Zuckerberg, zou ik dit topic niet eens hebben hoeven openen. Over dooddoeners gesproken.
De echte dooddoener is natuurlijk je verschuilen achter 'waarschijnlijk ouderwets" en dan opsommen waarom de vader echt echt echt niet minder kan werken en daarmee alle verantwoordelijkheden omtrent de kinderen bij de moeder legt. En dat de moeder dan zegt dat het echt echt echt een gezamenlijke beslissing was. Dat is pas echt een dooddoener.

Het is toch van de zotte dat jij geen voldoening en plezier haalt uit je werk en twijfelt of 32 uur haalbaar is, en je man zich beroept op eerder gemaakte afspraken en jij daar nog achter staat ook! Blijkbaar is het tijd om de gemaakte afspraken te evalueren en nieuwe afspraken te maken die voor jullie beide werken!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Roshak schreef:
13-08-2017 13:37
Je slaat de spijker wel een beetje op zijn kop hoor. Ik voel me nog wel steeds betrokken bij mijn werk, maar wel een héél stuk minder als fulltimer. Bovendien heb ik ook continu het gevoel achter de feiten aan te lopen.

Ja, ik neig toch het meest naar solliciteren naar een baan waar ik meer voldoening uit kan halen. Wat er dus op neerkomt dat ik toch weer meer ga werken.
Wat je ook kiest, blijf trouw aan die keuze! Een twijfelende moeder/vrouwlijke werknemer is onbetrouwbaar personeel voor werkgever en collega's qua werkuren.
Roshak schreef:
13-08-2017 13:26
Ik verwacht inderdaad met 4 dagen werken ook nog wel schooltaken op me te kunnen nemen. En dat wil ik ook zeker, want ben graag betrokken bij de dingen die mijn kinderen doen. Zelfs nu ze nog op de kinderopvang zitten en activiteiten hebben, ben ik zo veel als mogelijk aanwezig.

Thuiswerken is denk ik niet mogelijk in de functies waarin ik solliciteer. Maar inderdaad bespreekbaar.

Als mijn man net zoveel zou verdienen als Mark Zuckerberg, zou ik dit topic niet eens hebben hoeven openen. Over dooddoeners gesproken.

Als jij meer gaat verdienen, hoeft je man wat minder te verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht trouwens niet meer te gaan verdienen. Ik zal hetzelfde blijven verdienen voor 4 dagen of er misschien nog wel wat op achteruit gaan verwacht ik.
Roshak schreef:
13-08-2017 13:56
Ik verwacht trouwens niet meer te gaan verdienen. Ik zal hetzelfde blijven verdienen voor 4 dagen of er misschien nog wel wat op achteruit gaan verwacht ik.

Van een administratieve baan van 3 dagen naar een commerciële baan van 4 dagen die meer uitdaging en diepgang biedt en dan hetzelfde of zelfs minder gaan verdienen. Of je verdient nu veel teveel of je wordt straks zwaar onderbetaald (of ik heb hele andere ideeën bij dergelijke banen).
Alle reacties Link kopieren
Laten we het erop houden dat ik nu teveel verdien. Mijn werkgever is sowieso al een goede betaler, maar mijn salaris is niet aangepast na mijn overgang naar parttime. Wel omgezet naar parttime natuurlijk, maar uurloon is hetzelfde gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Roshak schreef:
13-08-2017 14:21
Laten we het erop houden dat ik nu teveel verdien. Mijn werkgever is sowieso al een goede betaler, maar mijn salaris is niet aangepast na mijn overgang naar parttime. Wel omgezet naar parttime natuurlijk, maar uurloon is hetzelfde gebleven.

Huh? Waarom zou je uurloon lager moeten worden als je minder gaat werken? @(
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik een lagere functie ben gaan uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Roshak, mijn man is veel in het buitenland en ik heb regelmatig periodes met afwijkende uren of opeens crisissituaties die opgelost moeten worden. We zorgen allebei 1 dag in de week voor zoon. Soms moeten we schuiven en creatief zijn en elkaar even uit de brand helpen. Dat doen we over en weer voor elkaar. Voor ons werkt dit prima. Ik zou ook echt het gesprek met je man aangaan dat je liever meer wil werken en wat hij kan doen om dit mogelijk te maken. Ik zou zeker voor die 32 uur en meer uitdaging, maar ik zou zeker niet alleen jezelf verantwoordelijk maken voor de zorg voor jullie kinderen en hoe dat te combineren met jpuw baan en ambities.
Alle reacties Link kopieren
IBAOHI schreef:
13-08-2017 13:37
De echte dooddoener is natuurlijk je verschuilen achter 'waarschijnlijk ouderwets" en dan opsommen waarom de vader echt echt echt niet minder kan werken en daarmee alle verantwoordelijkheden omtrent de kinderen bij de moeder legt. En dat de moeder dan zegt dat het echt echt echt een gezamenlijke beslissing was. Dat is pas echt een dooddoener.

Het is toch van de zotte dat jij geen voldoening en plezier haalt uit je werk en twijfelt of 32 uur haalbaar is, en je man zich beroept op eerder gemaakte afspraken en jij daar nog achter staat ook! Blijkbaar is het tijd om de gemaakte afspraken te evalueren en nieuwe afspraken te maken die voor jullie beide werken!
Hier sluit ik me bij aan: moeder moet 3 dagen per week een job uitoefenen waar ze zich verveelt omdat vader de zorg niet wil verdelen?
Ik snap dat TO afspraken niet eenzijdig wil aanpassen, maar serieus in gesprek gaan met haar man is toch wel het minste wat ze zou moeten doen.

TO, vindt je man het dan helemaal oké dat jij ongelukkig bent door de afspraak die je met hem gemaakt hebt? Bestaat de kans niet dat hij die afspraak wil herbekijken ten behoeve van jouw levenskwaliteit?
No way dat mijn man ermee weg komt dat ik minder prettig in m'n baan zou zitten omdat hij zich niet wil aanpassen. Ik zou voor die 4 dagen en de uitdaging gaan en man past zich ook maar wat aan. En/of school zoekt maar een andere whatever-moeder. Kom eens wat voor jezelf op zeg!
Als fulltime werkende moeder kun je vaak ook gewoon meedraaien op school, hoor. Ik kon bijvoorbeeld op vrijdag bijna altijd thuiswerken, dus kon ik ook op school helpen en dan in het weekend de werkuren weer inhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven