Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan - wat moet je nooit doen als nieuwe collega?

12-10-2024 15:26 182 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een beetje als het Nieuwe baas-topic: Wat moet je echt nooit doen als je ergens vers binnenkomt? En wat vooral ook wel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
12-10-2024 19:36
Oh ja, op kantoor wordt ook veel geloosd door mannen. Een keer zat ik in een meeting waar een man een klodder onderaan zijn broekspijp had!
Neeeeeeeeeeeeeeeeeee! Werd je niet misselijk? Zo iemand kan je toch nooit meer normaal aankijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mette schreef:
12-10-2024 19:42
Neeeeeeeeeeeeeeeeeee! Werd je niet misselijk? Zo iemand kan je toch nooit meer normaal aankijken.
Tijdens het overleg kreeg ik bij toeval oogcontact met iemand anders die het ook zag, dus dat gaf veel lol. En later meteen even contact gelegd om even na te bespreken :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
12-10-2024 19:26
- - Laat even weten als je het hebt gelezen, dan haal ik dit saaie verhaal daarna weg :) - - -
Interessant juist! En gelezen dus :)
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mette schreef:
12-10-2024 17:18
Dit zou ik ook geweigerd hebben. Schoonmaken is gewoon een vak apart.

Maar dingen als de vaatwasser uitruimen, bij veel geknoei de stofzuiger even pakken, een doekje over de pantrytafel halen als er taart gegeten is, de rotzooi opruimen na een afdelingsborrel, fruitschillen en theezakjes zelf weggooien en geen slagveld achterlaten in een vergaderzaal vind ik er wel gewoon bij horen.
Helemaal prima als iedereen het doet. Heb alleen wel geleerd dat als dit alleen aan het vrouwelijk personeel wordt gevraagd ik dit niet doe. Dit heb ik vaak genoeg meegemaakt dat alleen de dames dit werd gevraagd. Ik werd het dan ook gevraagd maar mijn direct mannelijke collega’s niet. Nu werk ik een plaatsen met voornamelijk mannelijke collega’s. Waar ik nu werk is iedereen gelijk behandeld, maar dat is wel eens anders geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mette schreef:
12-10-2024 17:18
Dit zou ik ook geweigerd hebben. Schoonmaken is gewoon een vak apart.

Maar dingen als de vaatwasser uitruimen, bij veel geknoei de stofzuiger even pakken, een doekje over de pantrytafel halen als er taart gegeten is, de rotzooi opruimen na een afdelingsborrel, fruitschillen en theezakjes zelf weggooien en geen slagveld achterlaten in een vergaderzaal vind ik er wel gewoon bij horen.
Ik gooi mijn afval weg als ik heb geluncht, maar stofzuigen en de vaatwasser inruimen doe ik op kantoor niet hoor. Ik run thuis al een huishouden, dat vind ik wel zat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mette schreef:
12-10-2024 18:52
Walk of shame zeg. Bij ons staat in de 'onboardingapp' (sorry voor het woord) iets over de dresscode omdat hr had gemerkt dat de vraag 'wat moet ik aan op mijn eerste dag' nieuwe mensen wakker hield.
Hebben nieuwe medewerkers dan geen sollicitatiegeprek op locatie? Ik zou het best gek vinden als iemand mij naar de dresscode zou vragen voor zijn/haar eerste dag, had dan even om je heen gekeken op kantoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
12-10-2024 20:30
Ik gooi mijn afval weg als ik heb geluncht, maar stofzuigen en de vaatwasser inruimen doe ik op kantoor niet hoor. Ik run thuis al een huishouden, dat vind ik wel zat.

Je eigen bord/beker etc in de vaatwasser zetten als dat standaard is is toch iets anders dan een huishouden runnen?
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
12-10-2024 20:39
Hebben nieuwe medewerkers dan geen sollicitatiegeprek op locatie? Ik zou het best gek vinden als iemand mij naar de dresscode zou vragen voor zijn/haar eerste dag, had dan even om je heen gekeken op kantoor.
Bij ons zou je dat niet zien. Je gaat met de lift naar de receptie en dan ga je naar een meeting room. Alle verdiepingen waar wordt gewerkt zijn met pasjes afgesloten. Meestal kleden de mensen die sollicitaties afnemen zich ook een tikje netter dan normaal. Dus nee, je ziet helemaal niet wat men op de vloer draagt. Maar dat is in mijn sector wel redelijk bekend: aan de formele kant van het spectrum. Mannen in pak, maar niet altijd met das.

Idem bij al mijn vorige werkgevers. Wel is het zo dat sommige werkgevers echt een grote ontvangsthal hadden, dus dan zie je wel veel meer mensen lopen. Maar hoe men er op jouw afdeling bij loopt blijft een beetje gokken. Onze huidige receptie is een oase van rust, bijna hotel-achtig. Daar worden ook gasten en klanten ontvangen. Je krijgt niets mee van hoe men achter zijn bureau zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Speculaastaart schreef:
12-10-2024 20:42
Je eigen bord/beker etc in de vaatwasser zetten als dat standaard is is toch iets anders dan een huishouden runnen?
Eh ja, maar ik reageerde op iemand die het heeft over de vaatwasser uitruimen, stofzuigen en tafels afnemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
12-10-2024 20:44
Bij ons zou je dat niet zien. Je gaat met de lift naar de receptie en dan ga je naar een meeting room. Alle verdiepingen waar wordt gewerkt zijn met pasjes afgesloten. Meestal kleden de mensen die sollicitaties afnemen zich ook een tikje netter dan normaal. Dus nee, je ziet helemaal niet wat men op de vloer draagt. Maar dat is in mijn sector wel redelijk bekend: aan de formele kant van het spectrum. Mannen in pak, maar niet altijd met das.

Idem bij al mijn vorige werkgevers. Wel is het zo dat sommige werkgevers echt een grote ontvangsthal hadden, dus dan zie je wel veel meer mensen lopen. Maar hoe men er op jouw afdeling bij loopt blijft een beetje gokken. Onze huidige receptie is een oase van rust, bijna hotel-achtig. Daar worden ook gasten en klanten ontvangen. Je krijgt niets mee van hoe men achter zijn bureau zit.
Ah ja, ik had inderdaad die ontvangsthal in mijn hoofd :) Hier ook afgesloten afdelingen, dus zonder "lobby" zou je niet zo veel meekrijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
12-10-2024 20:39
Hebben nieuwe medewerkers dan geen sollicitatiegeprek op locatie? Ik zou het best gek vinden als iemand mij naar de dresscode zou vragen voor zijn/haar eerste dag, had dan even om je heen gekeken op kantoor.
Het hangt sterk van de functie af met wie je sollicitatiegesprek is en een gesprek kan bij ons in het hele land zijn, dus niet per se op kantoor. En als het wel op kantoor is dan kom je niet verder dan de begane grond als sollicitant.
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
12-10-2024 21:47
Eh ja, maar ik reageerde op iemand die het heeft over de vaatwasser uitruimen, stofzuigen en tafels afnemen.
Dat was ik. En allemaal als in ruim je eigen troep op. Als de hele afdeling taart heeft gegeten dan is het soms best nodig om een doekje over de tafel te halen. En als je de suiker hebt laten vallen dan zuig je dat ff op. Ik vind het echt heel raar als je de bende gewoon laat liggen voor de volgende. En je bananenschillen laat je ook niet slingeren. Je theezakje kan je ook zelf weggooien.

Maar gezien de reacties hier snap ik wel waarom het bij ons af en toe ook een bende is. Blijkbaar voelen veel mensen er niks voor om hun eigen zooi op te ruimen op kantoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mette schreef:
12-10-2024 22:28
Dat was ik. En allemaal als in ruim je eigen troep op. Als de hele afdeling taart heeft gegeten dan is het soms best nodig om een doekje over de tafel te halen. En als je de suiker hebt laten vallen dan zuig je dat ff op. Ik vind het echt heel raar als je de bende gewoon laat liggen voor de volgende. En je bananenschillen laat je ook niet slingeren. Je theezakje kan je ook zelf weggooien.

Maar gezien de reacties hier snap ik wel waarom het bij ons af en toe ook een bende is. Blijkbaar voelen veel mensen er niks voor om hun eigen zooi op te ruimen op kantoor.
https://www.creativefabrica.com/wp-cont ... 80x386.jpg
Alle reacties Link kopieren Quote
Mette schreef:
12-10-2024 22:28
Dat was ik. En allemaal als in ruim je eigen troep op. Als de hele afdeling taart heeft gegeten dan is het soms best nodig om een doekje over de tafel te halen. En als je de suiker hebt laten vallen dan zuig je dat ff op. Ik vind het echt heel raar als je de bende gewoon laat liggen voor de volgende. En je bananenschillen laat je ook niet slingeren. Je theezakje kan je ook zelf weggooien.

Maar gezien de reacties hier snap ik wel waarom het bij ons af en toe ook een bende is. Blijkbaar voelen veel mensen er niks voor om hun eigen zooi op te ruimen op kantoor.
De prullenbak weet ik wel te vinden, maar voor de rest lopen er cateringmedewerkers rond. Ik zou niet eens weten waar een stofzuiger staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mette schreef:
12-10-2024 19:33
Sowieso vind ik poepen op werk ook een heel smerig concept. Maar ja, ik hoef dus ook nooit op kantoor, ik zou het niet eens kunnen, dus dat schijnt makkelijk lullen te zijn.
Je hebt liever dat je collega's met obstipatie en darmklachten op kantoor zitten? :rofl:

Een keer extra vragen om de dresscode, is dat dan echt zo erg? Zou het zelf wel kunnen waarderen denk ik. Beter een keer teveel vragen dan foute aannames doen.

Wat ik nooit meer doe is een slap handje geven tijdens een ontmoeting. Ooit eens in alle zenuwachtigheid een half handje gegeven aan de bedrijfsleider die mij nog niet kende, nou, dat heb ik geweten :facepalm:

En ooit een keer een nieuwe collega tijdens de inwerkperiode openlijk met de stagiaire zien flirten. Dat was niet zo heel handig geloof ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
betweenthewaves schreef:
13-10-2024 00:17
Je hebt liever dat je collega's met obstipatie en darmklachten op kantoor zitten? :rofl:

Een keer extra vragen om de dresscode, is dat dan echt zo erg? Zou het zelf wel kunnen waarderen denk ik. Beter een keer teveel vragen dan foute aannames doen.

Wat ik nooit meer doe is een slap handje geven tijdens een ontmoeting. Ooit eens in alle zenuwachtigheid een half handje gegeven aan de bedrijfsleider die mij nog niet kende, nou, dat heb ik geweten :facepalm:

En ooit een keer een nieuwe collega tijdens de inwerkperiode openlijk met de stagiaire zien flirten. Dat was niet zo heel handig geloof ik.
Nee hoor, ga gewoon. Maar smerig vind ik het wel, als de walm me tegemoet komt als ik de toiletdeur opentrek. En laat het in vredesnaam netjes achter.

Gezanik om een slappe hand is zo 1803. Het zegt meer over de zeurpiet dan over de ander. Veel mensen hebben om wat voor reden dan ook weinig kracht in hun handen. Een fijngeknepen hand, dat vind ik veel meer reden coor commentaar. Het hele concept handengeven mag van mij weer weg. Heb weinig vertrouwen in de hygiëne na toiletbezoek van mensen en dit topic bevestigt dat ook weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
12-10-2024 23:54
De prullenbak weet ik wel te vinden, maar voor de rest lopen er cateringmedewerkers rond. Ik zou niet eens weten waar een stofzuiger staat.
Maar wat doe je als je je pak hagelslag laat vallen dan? Of je gooit je koffie om en alles druipt de vloer op. Dan knip je met je vingers en komt de cateringmedewerker jouw zooi opruimen?

Bij ons pak je dan zelf een stofzuiger of dweil. Er staat geen cateringmedewerker te wachten tot er geknoeid wordt. Er is überhaupt geen cateringmedewerker. En het laten liggen tot de schoonmaker komt is geen optie.
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
12-10-2024 20:39
Hebben nieuwe medewerkers dan geen sollicitatiegeprek op locatie? Ik zou het best gek vinden als iemand mij naar de dresscode zou vragen voor zijn/haar eerste dag, had dan even om je heen gekeken op kantoor.
Voor mijn komende baan had ik gesprekken bij van de Valk, geen kantoor van binnen gezien :)
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enorm opscheppen over je eigen "prestaties", oeverloos monologen, mansplainen, vrouwen niet uit laten praten, slijmen bij mensen die hoger in rang zijn, in mensen hun personal space komen en stinken. Allemaal dezelfde persoon helaas.

Wat bij ons ook niet goed valt is meteen heel erg op je strepen gaan staan en allemaal speciale behandelingen eisen, en geen teamspeler zijn. En weigeren Teams en andere platforms te gebruiken.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms maak ik nog wel mee dat mensen alleen op basis van uiterlijk al bedacht hebben wie welke rol speelt in de organisatie en dan de mensen die ze "hoog" inschatten anders behandelen dan de collega's van wie ze vermoeden dat zij tot het simpele voetvolk behoren.
Aangezien ik er blijkbaar uitzie als de kantinejuffrouw (vind ik trouwens een prima baan), maar toch echt een senior functie heb en redelijk veel kennis in huis, merk ik dat als eerste. Ik vergeet dat nooit.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mette schreef:
13-10-2024 07:44
Maar wat doe je als je je pak hagelslag laat vallen dan? Of je gooit je koffie om en alles druipt de vloer op. Dan knip je met je vingers en komt de cateringmedewerker jouw zooi opruimen?

Bij ons pak je dan zelf een stofzuiger of dweil. Er staat geen cateringmedewerker te wachten tot er geknoeid wordt. Er is überhaupt geen cateringmedewerker. En het laten liggen tot de schoonmaker komt is geen optie.
Er staan geen pakken hagelslag op kantoor bij mij. Als je je koffie omgooit ruim je het ergste op met papieren handdoekjes en een doekje.

Het is bij ons ook niet echt normaal dat je de stofzuiger of een dweil gaat zoeken, volgens mij zitten die kasten van de schoonmaak op iedere verdieping ook vaak op slot.

Ik denk dat jij in een heel klein kantoor werkt of hebt gewerkt, dat gaat bij een grote werkgever anders.

Je eigen troep als theezakjes of vieze bekers ruim je wel gewoon op natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
13-10-2024 08:56
Soms maak ik nog wel mee dat mensen alleen op basis van uiterlijk al bedacht hebben wie welke rol speelt in de organisatie en dan de mensen die ze "hoog" inschatten anders behandelen dan de collega's van wie ze vermoeden dat zij tot het simpele voetvolk behoren.
Aangezien ik er blijkbaar uitzie als de kantinejuffrouw (vind ik trouwens een prima baan), maar toch echt een senior functie heb en redelijk veel kennis in huis, merk ik dat als eerste. Ik vergeet dat nooit.
Zelfs als de inschatting wel klopt, ik neem het mensen ernstig kwalijk als ze minder respect tonen voor “het simpele voetvolk”
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
13-10-2024 08:56
Soms maak ik nog wel mee dat mensen alleen op basis van uiterlijk al bedacht hebben wie welke rol speelt in de organisatie en dan de mensen die ze "hoog" inschatten anders behandelen dan de collega's van wie ze vermoeden dat zij tot het simpele voetvolk behoren.
Aangezien ik er blijkbaar uitzie als de kantinejuffrouw (vind ik trouwens een prima baan), maar toch echt een senior functie heb en redelijk veel kennis in huis, merk ik dat als eerste. Ik vergeet dat nooit.
Herkenbaar. Toen nieuwe collega door had dat ik geen PhD was maar UHD moesten we ineens écht heel nodig gaan lunchen samen. Tot dat moment had ie nul interesse.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
13-10-2024 08:57
Er staan geen pakken hagelslag op kantoor bij mij. Als je je koffie omgooit ruim je het ergste op met papieren handdoekjes en een doekje.

Het is bij ons ook niet echt normaal dat je de stofzuiger of een dweil gaat zoeken, volgens mij zitten die kasten van de schoonmaak op iedere verdieping ook vaak op slot.

Ik denk dat jij in een heel klein kantoor werkt of hebt gewerkt, dat gaat bij een grote werkgever anders.

Je eigen troep als theezakjes of vieze bekers ruim je wel gewoon op natuurlijk.
> 200 werkplekken vind ik niet klein. Het heeft veel meer met mores te maken dan met omvang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mette schreef:
13-10-2024 09:19
> 200 werkplekken vind ik niet klein. Het heeft veel meer met mores te maken dan met omvang.
Met beide ongetwijfeld, maar omvang is wel degelijk heel belangrijk.

Ik vind > 200 werkplekken niet groot hoor, 250 werkplekken is ongeveer mijn afdeling, niet het hele kantoor. Tot 250 medewerkers kan nog onder mkb vallen zelfs.

Maar goed, dat is allemaal off topic, dus ik hou er over op.

On topic: ik vind nieuwe collega's die meteen overal een mening over hebben niet prettig. Hou je een beetje gedeisd in het begin, tot je bent ingewerkt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven