Werk & Studie
alle pijlers
Nieuwe baan - wat moet je nooit doen als nieuwe collega?
zondag 13 oktober 2024 om 15:53
Absoluut. Ik postte hier al eerder dat hij bij ons een reden kan zijn om geen vaste aanstelling te krijgen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zondag 13 oktober 2024 om 16:09
Ook weer iets dat in mijn bedrijf ondenkbaar zou zijn, sollicitatiegesprekken voeren op een plek waar iedere willekeurige passant, dus ook andere sollicitanten, de huidige werkgever van sollicitant en de concurrentie van het bedrijf kan meegenieten.Lorem_Ipsum schreef: ↑13-10-2024 13:04Het merendeel zit niet in aparte zaaltjes voor dergelijke gesprekken.
zondag 13 oktober 2024 om 16:10
Het gaat me geen fluit aan en het is ook nog eens off-topic, maar ik meende dat jij heel enthousiast was over je huidige werkgever. Viel het toch tegen of had een ander nóg iets leukers te bieden? Alleen als je zin hebt er iets over te zeggen natuurlijk.
zondag 13 oktober 2024 om 18:01
Het is allemaal heel subjectief toch ook, wat hier wordt gepost. En afhankelijk van de bedrijfscultuur.MargjeM schreef: ↑13-10-2024 13:07Wat zou je dan geholpen hebben denk je?
Ik ben vorig jaar begonnen bij een nieuwe baan en ik heb sommige dingen die hier worden genoemd wel gewoon gedaan en dat viel goed. In andere topics op Viva zie ik ook genoeg dingen voorbij komen om te weten dat ik op de werkplek van sommige andere users absoluut mijn draai niet zou kunnen vinden, omdat de heersende mores daar echt niet bij me past.
Er zijn niet zoveel dingen die je nooit wel of niet moet doen als nieuwe medewerker, buiten de dingen die iedereen zelf wel kan verzinnen.
zondag 13 oktober 2024 om 18:14
Ik stuur je een pb
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
zondag 13 oktober 2024 om 22:18
Dat je je coöperatief opstelt en oog en aandacht hebt voor de heersende moraal, met als doel om te integreren. Niet slechts doen alsof en vervolgens alsnog je eigen plan trekken.MargjeM schreef: ↑13-10-2024 13:07Wat zou je dan geholpen hebben denk je?
Ik ben vorig jaar begonnen bij een nieuwe baan en ik heb sommige dingen die hier worden genoemd wel gewoon gedaan en dat viel goed. In andere topics op Viva zie ik ook genoeg dingen voorbij komen om te weten dat ik op de werkplek van sommige andere users absoluut mijn draai niet zou kunnen vinden, omdat de heersende mores daar echt niet bij me past.
Dat je zoiets dus echt zal moeten doen en niet als toneelstukje.
Ik voel het heel vaak niet bij bedrijven, dus doe ik maar alsof maar dat is nooit duurzaam.
zondag 13 oktober 2024 om 22:36
Het echte solliciteren en onderhandelen gebeurt natuurlijk achter gesloten deuren. Maar eerste verkennende gesprekken kunnen wel ergens op locatie worden gedaan. Er worden overal allerhande koffies gedronken. Maar natuurlijk niet om de hoek bij je bedrijf.
En daarnaast zijn er natuurlijk diners met klanten waar ook vaak wel het een en ander besproken wordt. Dat is ook vaak gewoon een tafel ergens. Maar je gaat daar ook weer niet een complete overname uitonderhandelen.
maandag 14 oktober 2024 om 08:52
Thanx.
Meteen duidelijk dat ik in mijn werk nooit op zulk niveau gesprekken heb.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
maandag 14 oktober 2024 om 16:04
Doet me denken aan een sollicitant die we ooit hadden in het oude bedrijf. Ik was daar contentmanager en vroeg haar waar ze zichzelf over 5 jaar zag binnen ons bedrijf. Ze zei: op jouw stoel. Het is haar gelukt trouwens No hard feelings, ik ging daar zelf weg omdat er wat anders op mijn pad kwam. En zij was echt heel goed en ambitieus.AgentMetTrek schreef: ↑14-10-2024 14:37Een nieuwe collega voor een juniorfunctie sloot zijn voorstelpraatje van één minuut af met de zin "over een jaar of twee wil ik hier wel een stukje leiding gaan geven".
maandag 14 oktober 2024 om 17:16
Deze persoon wilde heel graag leidinggevende zijn, maar het liever niet worden.Callmecrazy schreef: ↑14-10-2024 16:04Doet me denken aan een sollicitant die we ooit hadden in het oude bedrijf. Ik was daar contentmanager en vroeg haar waar ze zichzelf over 5 jaar zag binnen ons bedrijf. Ze zei: op jouw stoel. Het is haar gelukt trouwens No hard feelings, ik ging daar zelf weg omdat er wat anders op mijn pad kwam. En zij was echt heel goed en ambitieus.
maandag 14 oktober 2024 om 17:31
maandag 14 oktober 2024 om 19:18
Als je binnenkomt op een functie die al een tijdje niet was ingevuld:
Degene die zo goed als mogelijk (naast zijn/haar) eigen werk alle ballen in de lucht hield die bij jouw job horen op je eerste dag vertellen dat hij/zij eigenlijk niet in staat is die taken te doen omdat hij/zij de opleiding daar niet voor heeft.
Degene die zo goed als mogelijk (naast zijn/haar) eigen werk alle ballen in de lucht hield die bij jouw job horen op je eerste dag vertellen dat hij/zij eigenlijk niet in staat is die taken te doen omdat hij/zij de opleiding daar niet voor heeft.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 15-10-2024 10:36
0.47% gewijzigd
dinsdag 15 oktober 2024 om 09:56
Wat je nooit moet doen?
- Onverschillig zijn.
- Vertellen dat het een ballentent is.
Wat je wel moet doen?
- Vragen stellen. Over bijna alles.
- Aantekeningen maken.
Ik stoor mij niet zo snel aan opmerkingen als: bij mijn vorige werkgever deden we X. Ik ga er altijd vanuit dat ze dan gewoon willen weten, waarom wij het anders doen.
- Onverschillig zijn.
Wat je wel moet doen?
- Aantekeningen maken.
Ik stoor mij niet zo snel aan opmerkingen als: bij mijn vorige werkgever deden we X. Ik ga er altijd vanuit dat ze dan gewoon willen weten, waarom wij het anders doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 15 oktober 2024 om 12:38
Dan had ze wel lef, stoerCallmecrazy schreef: ↑14-10-2024 16:04Doet me denken aan een sollicitant die we ooit hadden in het oude bedrijf. Ik was daar contentmanager en vroeg haar waar ze zichzelf over 5 jaar zag binnen ons bedrijf. Ze zei: op jouw stoel. Het is haar gelukt trouwens No hard feelings, ik ging daar zelf weg omdat er wat anders op mijn pad kwam. En zij was echt heel goed en ambitieus.
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 15 oktober 2024 om 13:58
Ervaring: degene die vertrekt lijdt binnen 1-2 weken aan acuut geheugenverlies: "Ja sorry maar dat weet ik niet meer, dat betreft mijn vorige functie".margreetder schreef: ↑15-10-2024 13:48Als je een interne overstap maakt denken dat je de laatste weken bij je oude team de boel de boel kan laten. Onder met motto "ik ben hier toch snel weg" terwijl je bij dezelfde werkgever blijft.
Edit: sorry, de laatste weken lees ik nu. Heb ik dus geen ervaring mee.
dinsdag 15 oktober 2024 om 14:47
Ik vond het zelf persoonlijk niet zo geslaagd toen een nieuwe collega kwam en aan het einde van dag 1 er werkelijk niets positiefs uit zijn mond was gekomen. Niet over zijn vorige banen, niet over zijn hobby's en zelfs niet over vrouw en kinderen. Een grote moppershow. Of een andere collega die op dag 1 de meest intieme details van haar leven deelde.
dinsdag 15 oktober 2024 om 16:50
Na 1 dag alweer wegrennen waarbij je wel al je spullen rommelig achterlaat.
Op man zijn vorige werk gebeurde het wel eens vaker dat nieuwe mensen na 1 of 2 dagen niet meer terugkwamen. Job verkeerd ingeschat.
Maar dan lieten ze vaak wel ook al hun spullen ergens in een hoek of een kluisje van een ander achter.
Als je toch niet meer terug wenst te komen ruim je spullen - zoals bedrijfskleding, schoenen, inwerkpapieren, ... - op. En bel ook netjes het bedrijf op om hen in te lichten ipv gewoon doodleuk nooit meer iets te laten weten.
Op man zijn vorige werk gebeurde het wel eens vaker dat nieuwe mensen na 1 of 2 dagen niet meer terugkwamen. Job verkeerd ingeschat.
Maar dan lieten ze vaak wel ook al hun spullen ergens in een hoek of een kluisje van een ander achter.
Als je toch niet meer terug wenst te komen ruim je spullen - zoals bedrijfskleding, schoenen, inwerkpapieren, ... - op. En bel ook netjes het bedrijf op om hen in te lichten ipv gewoon doodleuk nooit meer iets te laten weten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 15 oktober 2024 om 22:37
dianaf schreef: ↑15-10-2024 09:56Wat je nooit moet doen?
- Onverschillig zijn.
Wat je wel moet doen?
- Aantekeningen maken.
Niet over bijna alles alsjeblieft,
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in