Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan - wat moet je nooit doen als nieuwe collega?

12-10-2024 15:26 182 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een beetje als het Nieuwe baas-topic: Wat moet je echt nooit doen als je ergens vers binnenkomt? En wat vooral ook wel?
Alle reacties Link kopieren Quote
OudEnWijs schreef:
13-10-2024 09:07
Zelfs als de inschatting wel klopt, ik neem het mensen ernstig kwalijk als ze minder respect tonen voor “het simpele voetvolk”
Absoluut. Ik postte hier al eerder dat hij bij ons een reden kan zijn om geen vaste aanstelling te krijgen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
13-10-2024 13:04
Het merendeel zit niet in aparte zaaltjes voor dergelijke gesprekken.
Ook weer iets dat in mijn bedrijf ondenkbaar zou zijn, sollicitatiegesprekken voeren op een plek waar iedere willekeurige passant, dus ook andere sollicitanten, de huidige werkgever van sollicitant en de concurrentie van het bedrijf kan meegenieten.
Alle reacties Link kopieren Quote
OudEnWijs schreef:
13-10-2024 12:26
lol, nee, in dit geval was de reden dat de overstap geheim moest blijven en zowel mijn gesprekspartners van de nieuwe wg als mijn aanwezigheid vragen zou oproepen

Het gaat me geen fluit aan en het is ook nog eens off-topic, maar ik meende dat jij heel enthousiast was over je huidige werkgever. Viel het toch tegen of had een ander nóg iets leukers te bieden? Alleen als je zin hebt er iets over te zeggen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
13-10-2024 13:07
Wat zou je dan geholpen hebben denk je?

Ik ben vorig jaar begonnen bij een nieuwe baan en ik heb sommige dingen die hier worden genoemd wel gewoon gedaan en dat viel goed. In andere topics op Viva zie ik ook genoeg dingen voorbij komen om te weten dat ik op de werkplek van sommige andere users absoluut mijn draai niet zou kunnen vinden, omdat de heersende mores daar echt niet bij me past.
Het is allemaal heel subjectief toch ook, wat hier wordt gepost. En afhankelijk van de bedrijfscultuur.

Er zijn niet zoveel dingen die je nooit wel of niet moet doen als nieuwe medewerker, buiten de dingen die iedereen zelf wel kan verzinnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
13-10-2024 16:10
Het gaat me geen fluit aan en het is ook nog eens off-topic, maar ik meende dat jij heel enthousiast was over je huidige werkgever. Viel het toch tegen of had een ander nóg iets leukers te bieden? Alleen als je zin hebt er iets over te zeggen natuurlijk.
Ik stuur je een pb
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt antwoord
Alle reacties Link kopieren Quote
En tips om wel te doen:
- weten wat van je verwacht wordt
(wie vertelt wat jij doen moet, moet je de gewerkte uren ergens invullen)
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
13-10-2024 13:07
Wat zou je dan geholpen hebben denk je?

Ik ben vorig jaar begonnen bij een nieuwe baan en ik heb sommige dingen die hier worden genoemd wel gewoon gedaan en dat viel goed. In andere topics op Viva zie ik ook genoeg dingen voorbij komen om te weten dat ik op de werkplek van sommige andere users absoluut mijn draai niet zou kunnen vinden, omdat de heersende mores daar echt niet bij me past.
Dat je je coöperatief opstelt en oog en aandacht hebt voor de heersende moraal, met als doel om te integreren. Niet slechts doen alsof en vervolgens alsnog je eigen plan trekken.
Dat je zoiets dus echt zal moeten doen en niet als toneelstukje.
Ik voel het heel vaak niet bij bedrijven, dus doe ik maar alsof maar dat is nooit duurzaam.
Alle reacties Link kopieren Quote
OudEnWijs schreef:
13-10-2024 12:42
Klopt. Ik had gesprekken met RVB en RVC, dat roept toch vragen op.
Inderdaad. Want wat is een RVB en een RVC? :?:
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen
Alle reacties Link kopieren Quote
Mette schreef:
13-10-2024 16:09
Ook weer iets dat in mijn bedrijf ondenkbaar zou zijn, sollicitatiegesprekken voeren op een plek waar iedere willekeurige passant, dus ook andere sollicitanten, de huidige werkgever van sollicitant en de concurrentie van het bedrijf kan meegenieten.
Het echte solliciteren en onderhandelen gebeurt natuurlijk achter gesloten deuren. Maar eerste verkennende gesprekken kunnen wel ergens op locatie worden gedaan. Er worden overal allerhande koffies gedronken. Maar natuurlijk niet om de hoek bij je bedrijf.

En daarnaast zijn er natuurlijk diners met klanten waar ook vaak wel het een en ander besproken wordt. Dat is ook vaak gewoon een tafel ergens. Maar je gaat daar ook weer niet een complete overname uitonderhandelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
13-10-2024 22:32
Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen
Thanx.
Meteen duidelijk dat ik in mijn werk nooit op zulk niveau gesprekken heb.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een nieuwe collega voor een juniorfunctie sloot zijn voorstelpraatje van één minuut af met de zin "over een jaar of twee wil ik hier wel een stukje leiding gaan geven".
Alle reacties Link kopieren Quote
AgentMetTrek schreef:
14-10-2024 14:37
Een nieuwe collega voor een juniorfunctie sloot zijn voorstelpraatje van één minuut af met de zin "over een jaar of twee wil ik hier wel een stukje leiding gaan geven".
Doet me denken aan een sollicitant die we ooit hadden in het oude bedrijf. Ik was daar contentmanager en vroeg haar waar ze zichzelf over 5 jaar zag binnen ons bedrijf. Ze zei: op jouw stoel. Het is haar gelukt trouwens :mrgreen: No hard feelings, ik ging daar zelf weg omdat er wat anders op mijn pad kwam. En zij was echt heel goed en ambitieus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Callmecrazy schreef:
14-10-2024 16:04
Doet me denken aan een sollicitant die we ooit hadden in het oude bedrijf. Ik was daar contentmanager en vroeg haar waar ze zichzelf over 5 jaar zag binnen ons bedrijf. Ze zei: op jouw stoel. Het is haar gelukt trouwens :mrgreen: No hard feelings, ik ging daar zelf weg omdat er wat anders op mijn pad kwam. En zij was echt heel goed en ambitieus.
Deze persoon wilde heel graag leidinggevende zijn, maar het liever niet worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet niet of het al is gezegd, maar houd er rekening mee dat je mogelijk met mensen werkt die intern op jouw functie hebben gesolliciteerd, maar niet gekregen.

Verder zou ik nooit trakteren op mijn eerste dag ter gelegenheid van mijn eerste dag. Te amicaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat zelf ook niks, trakteren op de eerste werkdag, maar er zijn inderdaad wel mensen die dat doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je binnenkomt op een functie die al een tijdje niet was ingevuld:
Degene die zo goed als mogelijk (naast zijn/haar) eigen werk alle ballen in de lucht hield die bij jouw job horen op je eerste dag vertellen dat hij/zij eigenlijk niet in staat is die taken te doen omdat hij/zij de opleiding daar niet voor heeft.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 15-10-2024 10:36
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat je nooit moet doen?

- Onverschillig zijn.
- Vertellen dat het een ballentent is.

Wat je wel moet doen?
- Vragen stellen. Over bijna alles.
- Aantekeningen maken.

Ik stoor mij niet zo snel aan opmerkingen als: bij mijn vorige werkgever deden we X. Ik ga er altijd vanuit dat ze dan gewoon willen weten, waarom wij het anders doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Callmecrazy schreef:
14-10-2024 16:04
Doet me denken aan een sollicitant die we ooit hadden in het oude bedrijf. Ik was daar contentmanager en vroeg haar waar ze zichzelf over 5 jaar zag binnen ons bedrijf. Ze zei: op jouw stoel. Het is haar gelukt trouwens :mrgreen: No hard feelings, ik ging daar zelf weg omdat er wat anders op mijn pad kwam. En zij was echt heel goed en ambitieus.
Dan had ze wel lef, stoer
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je een interne overstap maakt denken dat je de laatste weken bij je oude team de boel de boel kan laten. Onder met motto "ik ben hier toch snel weg" terwijl je bij dezelfde werkgever blijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
15-10-2024 13:48
Als je een interne overstap maakt denken dat je de laatste weken bij je oude team de boel de boel kan laten. Onder met motto "ik ben hier toch snel weg" terwijl je bij dezelfde werkgever blijft.
Ervaring: degene die vertrekt lijdt binnen 1-2 weken aan acuut geheugenverlies: "Ja sorry maar dat weet ik niet meer, dat betreft mijn vorige functie".

Edit: sorry, de laatste weken lees ik nu. Heb ik dus geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het zelf persoonlijk niet zo geslaagd toen een nieuwe collega kwam en aan het einde van dag 1 er werkelijk niets positiefs uit zijn mond was gekomen. Niet over zijn vorige banen, niet over zijn hobby's en zelfs niet over vrouw en kinderen. Een grote moppershow. Of een andere collega die op dag 1 de meest intieme details van haar leven deelde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na 1 dag alweer wegrennen waarbij je wel al je spullen rommelig achterlaat.

Op man zijn vorige werk gebeurde het wel eens vaker dat nieuwe mensen na 1 of 2 dagen niet meer terugkwamen. Job verkeerd ingeschat.

Maar dan lieten ze vaak wel ook al hun spullen ergens in een hoek of een kluisje van een ander achter.

Als je toch niet meer terug wenst te komen ruim je spullen - zoals bedrijfskleding, schoenen, inwerkpapieren, ... - op. En bel ook netjes het bedrijf op om hen in te lichten ipv gewoon doodleuk nooit meer iets te laten weten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
15-10-2024 09:56
Wat je nooit moet doen?

- Onverschillig zijn.
- Vertellen dat het een ballentent is.

Wat je wel moet doen?
- Vragen stellen. Over bijna alles.
- Aantekeningen maken.

Ik stoor mij niet zo snel aan opmerkingen als: bij mijn vorige werkgever deden we X. Ik ga er altijd vanuit dat ze dan gewoon willen weten, waarom wij het anders doen.


Niet over bijna alles alsjeblieft,

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven