Werk & Studie alle pijlers

nieuwe collega bron van informatie voor sollicitatiegesprek?

04-11-2009 21:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Erg leuk en spannend natuurlijk. Nu kwam ik er vandaag achter dat mijn nieuwe collega (deze week begonnen) bij haar vorige werkgever (het bedrijf waar ik nu solliciteer) de functie had waarop ik nu solliciteer. Erg toevallig en hoezo, een klein wereldje. Ik heb haar nog niet laten weten dat ik uitgenodigd ben voor een gesprek.

Wat vinden jullie?

Moet ik haar in vertrouwen nemen en op die manier veel belangrijke informatie te weten zien te komen?

Nadeel is dan dat zij weet dat ik bezig ben met solliciteren.

Op het sollicitatiegesprek zal zeer waarschijnlijk gevraagd worden naar haar..aangezien zij waarschijnlijk wel op de hoogte zijn waar hun oud-medewerkers zijn gaan werken.
Ja natuurlijk moet je die collega vragen! Dat kan toch alleen maar in je voordeel werken? Goed voorbereid het gesprek in. Ik zie eerlijk gezegd ook niet zo goed wat daar fout aan zou moeten zijn. En wat betreft dat ze naar haar gaan vragen... kun je toch gewoon oppervlakkig houden in het gesprek ? Het gaat om de functie, niet om die (ex) collega. Veel succes met je sollicitatie!
Kun je niet proberen info in te winnen over het bedrijf door 'belangstelling te tonen' zonder dus te zeggen dat je daar aan het solliciteren bent?
Niets zeggen tegen haar en desgevraagd door de nieuwe werkgever antwoorden dat het prima gaat met haar maar dat zij net begonnen is en dat je daarover verder weinig meer kunt zeggen.
Ik zou het niet doen. Mocht je niet worden aangenomen, dan zal je altijd zien dat ergens naar boven komt dat je het met haar hebt besproken. Zeker gezien het feit dat ze er pas 1 week werkt zou ik oppassen. Je kunt natuurlijk wel eens geinteresseerd informeren naar hoe het bij haar vorige bedrijf was en of het veel verschilt met huidige bedrijf.
Ja gizz, voor dat ben ik ook een beetje huiverig.. Ik heb vandaag al iets gehoord over haar vorige baan.
quote:wuiles schreef op 04 november 2009 @ 22:04:

Niets zeggen tegen haar en desgevraagd door de nieuwe werkgever antwoorden dat het prima gaat met haar maar dat zij net begonnen is en dat je daarover verder weinig meer kunt zeggen.Het gaat me meer om de banenwissel die wij dan zouden houden (mocht ik aangenomen worden en daar gaan werken)..dus dat ze zegge: goh, toevallig, onze ex-collega is bij jou komen werken en jij komt hier solliciteren.
Ik zou gewoon gezellig met je nieuwe collega gaan kletsen en haar vragen wat ze hiervoor heeft gedaan.... een hele normale vraag om te stellen aan een nieuwe collega.

Je kan dan een beetje doorvragen (maar overdrijf niet) en oprecht geinteresseerd over komen, dan gaan mensen meestal wel praten. Ik zou haar niet in vertrouwen nemen, want daarvoor ken je haar niet goed genoeg.
quote:SaffronSkies schreef op 04 november 2009 @ 22:12:

[...]

Het gaat me meer om de banenwissel die wij dan zouden houden (mocht ik aangenomen worden en daar gaan werken)..dus dat ze zegge: goh, toevallig, onze ex-collega is bij jou komen werken en jij komt hier solliciteren.Dan zeg jij "Ja, dat klopt. Wat een toeval hé?" Klaar.
Niet te bang zijn. Solliciteren is heel normaal. Al weten anderen ervan, wat dan nog?
Ik zou niets zeggen, maar ik zou wel proberen te achterhalen waarom ze is weggegaan. Is overigens een legitieme vraag aan iemand die pas een week je collega is. Op die manier krijg je wat meer inzicht in het bedrijf en de baan. Stel dat ze zegt dat het niet goed gaat met het bedrijf en dat ze daarom weg is gegaan o.i.d. dan kun je je altijd nog afvragen of je wel moet solliciteren.
Ja maar, stel dat ze het daar niet leuk vond, en het bedrijf heel negatief af gaat schilderen terwijl ze het misschien aandikt? Dan heb jij straks geen zin meer in die sollicitatie, terwijl haar verhaal misschien helemaal niet klopt! Iedereen beleeft dingen anders.

Snapje?
quote:Kabouter23 schreef op 05 november 2009 @ 08:37:

Ja maar, stel dat ze het daar niet leuk vond, en het bedrijf heel negatief af gaat schilderen terwijl ze het misschien aandikt? Dan heb jij straks geen zin meer in die sollicitatie, terwijl haar verhaal misschien helemaal niet klopt! Iedereen beleeft dingen anders.

Snapje?

Daar zou ik wel boven staan.

Toen ik solliciteerde naar mijn huidige functie zei een toenmalige collega (die ook met mijn huidige collega's had gewerkt) dat het een stelletje rare lui was, waarbij ik helemaal zou ondersneeuwen.

Dat hield me in eerste instantie een beetje tegen, maar een paar dagen later zag ik het licht en dacht ik bij mezelf: "Wat zij niet leuk vindt, kan ik misschien best wél leuk vinden". Dus ik heb toch maar gesolliciteerd, ben aangenomen, en op 1 collega na vind ik al mijn collega's geschikte mensen... Ik kan er goed mee door één deur en ik kan er ook prima mee praten en grapjes mee maken (wat ik heel belangrijk vind).

De collega die mij zei dat het rare mensen waren, is zelf een beetje een persoon die niet écht op de voorgrond treedt en zelf nogal stug kan overkomen als je haar niet goed kent. Vriendelijk maar heel afstandelijk (en als je haar kent valt dat weg en hou je een aardige, leuke meid over). Misschien dat dat ook haar mening heeft gekleurd.

Ik zou dus inderdaad subtiel proberen wat informatie te vergaren via je nieuwe collega (is niets mis mee toch, om je nieuwe collega te vragen wat ze hiervoor heeft gedaan) en die informatie voor jezelf te gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven