Werk & Studie alle pijlers

Nieuwsgierig :)

19-10-2019 18:23 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd te horen gekregen dat ik moest doen wat ik leuk vond, en dat vind ik ook belangrijk, maar tegelijkertijd denk ik dat het niet verkeerd is om ook stil te staan bij het feit dat werk gewoon werk is, met leuke en minder leuke taken, en dat het gewoon zaak is om geld te verdienen om de huur te kunnen betalen. Het kan niet altijd feest zijn, en ik wil niet te hoge verwachtingen koesteren over mijn job. Ik ben nieuwsgierig hoe anderen hierin staan. Wat vinden jullie?

1 Ik neem alleen genoegen met mijn droombaan. Ik wil elke dag fluitend naar m'n werk en vind het belangrijk dat ik gelukkig word van wat ik doe.

2 Ik vind 't allang best, zolang ik mijn vaste lasten maar kan betalen en ook een beetje een comfortabel leven kan leiden.

3 Ik vind mijn werk niet altijd leuk, maar over het algemeen heb ik het naar mijn zin, voel ik me op mijn plek en haal ik er voldoening uit, en dat is goed genoeg.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken :)
Alle reacties Link kopieren
2. Want TO, er is gewoon heel veel werk dat moet gebeuren om onze maatschappij draaiende te houden. Dat betekent dat heel veel mensen sowieso werk doen dat nuttig is, maar hen meestal weinig voldoening geeft. Ik vind het Amerikaanse 'the sky is de limit' gedachte daarom zelfs schadelijk. Het werkt ontevredenheid in de hand door altijd het ongrijpbare 'meer' te willen.

Dat gezegd hebbende, streven naar een persoonlijk doel en niet 75 worden in je huidige baan is natuurlijk prima. IK haal mijn persoonlijke geluk alleen totaal niet uit betaalde arbeid. Het werk dat ik doe bepaalt ook niet hoe ik mezelf zie, ik ben in dat opzicht totaal niet ambitieus. Ik denk dat het voor elk mens belangrijk is om te weten wat hij wil in zijn leven, wat de zin van het leven voor hem is, en je daar op te richten.

Voor de één is het zorgen voor je gezin, de ander wil elk jaar minimaal een stapje hoger op zijn werk en krijgt daar een kick van. Ik werk voor het geld, doe wat ik kan en voor gestudeerd heb, maar het veld waarin heeft mijn passie niet. Niet erg, want mijn geluk komt van mijn gezin, mijn vrienden, mijn creativiteit die niets oplevert en mijn fandoms. Ik probeer langzaam ook te gaan verdienen met mijn passie, maar als dat niet lukt dan is dat ook ok.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig om te kiezen. Ik zit ergens tussen 1 en 3 in. Ik heb een functie waar ik me op dit moment enorm in aan het ontwikkelen ben en dat vind ik leuk/uitdagend, maar ik weet niet zeker of ik dit ook zou doen als ik 30 miljoen zou winnen en er zijn ook dagen dat ik niet zoveel zin heb. Meer dan 3 dus, minder dan 1.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel leuk en leerzaam om te lezen hoe jullie er over denken. Helpt me heel erg om ook voor mezelf te bedenken hoe ik er in sta, want blijkbaar zijn er gewoon heel veel verschillende antwoorden mogelijk en hoeft het allemaal niet mega-super-orgastisch-fantastisch, maar mag werk ook gewoon leuk of nuttig zijn, en soms ook gewoon stom, haha. Ik streef zelf naar geluk, en ik denk dat ik mijn geluk deels uit mijn werk kan halen, maar ik vind het belangrijk dat ik ook geluk uit andere dingen kan halen. Ik denk ook dat de gedachte dat het allemaal leuk en perfect moet, mij juist saboteert, en dat ik meer geluk zal ervaren wanneer ik accepteer dat elke job leuke en minder leuke kanten heeft, een beetje zoals alles in het leven.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, ik heb er echt wat aan om te horen hoe anderen hierover denken. Zo kan ik mijn eigen gedachtes een beetje toetsen.
Alle reacties Link kopieren
Ergens tussen 1 en 3 in.

De echte droombaan bestaat voor mij niet. Elke dag fluitend naar het werk gaan betekent dat het nooit eens moeilijk of lastig wordt. En juist van die momenten leer je het meest.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Tinkerbell1988 schreef:
19-10-2019 19:07
denk dat je 1000 000 bedoelt, met 100 000 daarmee kom je niet toe tot zelfs je pensioen.

Het is een uitdrukking! Uit de tijd dat honderdduizend nog wel genoeg was. Zo'n beetje iedereen hier van boven de veertig/vijftig begrijpt dat.
Ik ben erachter gekomen dat ik de onderlinge sfeer belangrijker vind dan de inhoud van het werk. Dat is toch eigenlijk best wel stom en ongeëmancipeerd. :facepalm: Na een uitstapje van 3 jaar ben ik dus nu weer terug op de plek en in de functie die ik al 15+ jaar had en heel blij ermee.
Leuke nick TO!
Alle reacties Link kopieren
3. Niet alles is altijd leuk en het is soms zwaar. Maar heb het erg naar mijn zin, kan echt een kick geven als het goed gaat met cliënten en heb leuke collega's. De nare kanten horen daar nu eenmaal bij.
Voor mij zou een mengeling tussen 2 en 3 de reden zijn om te werken, maar op dit moment is het nummer 1 met mijn huidige baan.
Alle reacties Link kopieren
2. Op het gedeelte na: “ik vind het best”
Want dat vind ik het dus niet. Alleen het jammere is dat ik behoorlijk wat salaris in ga leveren wanneer ik besluit te gaan doen waar ik wel gelukkig van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn droombaan, maar dan nog ga je niet altijd fluitend naar je werk hoor. Meestal is het heel leuk, fijne collega’s, fatsoenlijk salaris. Maar overal is wel eens iets wat minder leuk is, daar ontkom je niet aan. Een stomme zinloze vergadering, onzinnige overheidsregels die veel tijd kosten.
(En mijn baan is dat wat jij als ambitie noemt, maar ook dat heeft gewoon dingen die minder leuk zijn).
Alle reacties Link kopieren
Momenteel op 2, maar ik ben bezig om mijn eigen bedrijf op te zetten dus hopelijk kan ik over een jaar zeggen dat het nummer 1 geworden is!
Alle reacties Link kopieren
1. Ik ga altijd met plezier naar mijn werk, haal er voldoening uit. Heb fijne collega's, ik word goed genoegd betaald en heb ruimte om de boel tot op zekere hoogte zelf te organiseren.

Een droombaan zou ik het niet noemen, want elke baan heeft z'n voors en tegens, maar ik werk hier al jaren en zie mezelf hier nog wel even blijven. Heel ambitieus in de zin van eindeloos doorgroeien qua functie of meer betaald krijgen ben ik niet. Ik wil nuttig werk doen, van waarde zijn en inspiratie opdoen van de mensen met wie ik werk. Dat vind ik veel belangrijker.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
2. Er moet brood op de plank. Ik zou zo overstappen als ik voor een leukere baan aangenomen zou worden, maar ja, dan had ik maar meer moeten leren vroeger.
Alle reacties Link kopieren
een droombaan, ik denk zelfs dat de meeste filmsterren ook wel eens kunnen klagen ze of ceo's met hun hoge salarissen van de werkdruk,...tis maar wat je een droomjob noemt!
Alle reacties Link kopieren
moest iedereen zijn droomjob kunnen krijgen, er zouden weinig schoonmakers zijn, huisvuilophalers, kassiersters, afwassers,...en de wereld zou belange niet draaien.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
19-10-2019 20:43
moest iedereen zijn droomjob kunnen krijgen, er zouden weinig schoonmakers zijn, huisvuilophalers, kassiersters, afwassers,...en de wereld zou belange niet draaien.

Zou ik niet te snel zeggen. Ik ken een chauffeur van een vuilniswagen die na zijn pensionering weer is terug gekomen, hij miste het werk :P
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
19-10-2019 20:49
Zou ik niet te snel zeggen. Ik ken een chauffeur van een vuilniswagen die na zijn pensionering weer is terug gekomen, hij miste het werk :P
zullen er ook maar heel weinig zijn..
Alle reacties Link kopieren
3

Mijn collega zoekt ander werk. Ze vind haar werk prima maar heeft niet dat wauw-yes-ik-mag-weer-gevoel. En ze hoopt dat ik een andere baan wel te vinden.
Met collega’s onderling spraken we daarover; we kenden niemand die elke ochtend of na het weekend staat te popelen om weer aan het werk te gaan. Ja, wel omdat altijd maar thuis zitten ook niks is en om gewoon een beetje ritme in de dagen te hebben. Maar niet omdat je je werkt zo ontzettend leuk vind.
Maar misschien bestaan ze...
Alle reacties Link kopieren
sfeer doet het ook wel allemaal, mijn collega's zijn best oke maar zo luid. heb momenten dat ik echt niks te doen heb en is ook wel frustrerend ben dan zelfs blij als ik het klassement mag opkuisen.
Tinkerbell1988 schreef:
19-10-2019 20:50
zullen er ook maar heel weinig zijn..
Hier op de universiteit zijn er een paar professors die al ver in de 70 zijn en nog elke dag naar werk komen omdat ze het zo leuk vinden en niet met pensioen willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
19-10-2019 20:50
zullen er ook maar heel weinig zijn..

Ik ken maar 1 vuilnisman die met pensioen is gegaan, geen idee hoe anderen erin staan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
3
malibu82 schreef:
19-10-2019 21:17
Ik ken maar 1 vuilnisman die met pensioen is gegaan, geen idee hoe anderen erin staan.
Ik ken een ex-vuilnisman die het de hel op aarde vond, vandaar het 'ex'
Alle reacties Link kopieren
Mijn droombaan... dat is echt totaal een andere richting in. Iets creatiefs, knutselachtigs, webshop. Maar daar ben ik niet voor in de wieg gelegd. Dat blijft dus bij dromen.

Maar mijn huidige baan vind ik erg leuk. Als ik 10.000.000 zou winnen nam ik direct ontslag. (Zodat er op mijn plek iemand anders aangenomen kan worden) En dan ging ik op dezelfde plek vrijwillig aan de slag, zodat ik de werkdruk van mijn collega’s wat zou kunnen verlagen. Heb nl ook hele leuke collega’s!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven