Werk & Studie alle pijlers

of ik op zoek wil gaan naar een andere baan

06-08-2009 13:06 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een paar jaar gewerkt te hebben vragen ze mij ineens op zoek te gaan naar een andere baan.

Ik pas niet meer bij bedrijf. Nooit wat gehoord of op zaken aangesproken. Krijg geen kans te verbeteren. Heeft iemand ervaring hiermee?
Kunnen ze eea onderbouwen in een functionerings- en beoordelingsgesprek? Kunnen ze aangeven waarom en op welke punten jij niet meer bij het bedrijf zou passen? Is het mogelijk voor jou vanuit die punten om je aan te passen (bv door het volgen van een opleiding oid)?

Hoe is je gevoel er zelf onder? Is dit een manier om iets anders niet te benoemen, spelen er zaken tussen jou en je werkgever?
Vreem, idd nooit een functioneringsgesprek gehad? Ik zou opheldering vragen bij mijn baas, sterkte in ieder geval.
Je werkt er al een paar jaar? Heb je een vaste aanstelling? Dan kunnen ze helemaal niet zomaar van je af! Ze kunnen je dan dus ook niet verplichten om op te stappen. Ben je lid van de vakbond?
Heb jij een tijdelijk contract? Dan is deze reden een mooi excuus.

Hoe waren je functioneringssgesprekken? Ik zal tegen even verder vragen als ik jouw was.
Teken niets en zeg niets toe! Als je namelijk zelf accoord gaat met je ontslag en toch geen andere baan vindt dan kun je je recht op WW verspelen...

Laat hén maar komen met een goed onderbouwd ontslag, als ze dat kunnen tenminste... Als je een vaste aanstelling hebt dan zal dat sowieso via het UWV-werkbedrijf óf via de kantonrechter moeten en alleen de reden dat je 'niet goed in de groep zou passen' is niet een reden waarmee ze snel accoord gaan.

Laat je goed voorlichten! Ben je lid van de bond? Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Je kunt natuurlijk ook naar het Juridisch Loket of naar het UWV zélf toe gaan.

Heel veel sterkte!
Ja, ik heb hier ervaring mee.

Kreeg eind juni tijdens een tussentijdse beoordeling na een minuut te horen dat m'n arbeidsovereenkomst zou worden beëindigd. Zonder ooit een tussentijds gesprek, een waarschuwing o.i.d. M'n beoordeling over 2008 was helemaal super. Werd gezegd dat het niet aan mijn persoonlijkheid lag en ook niet aan mijn kwaliteit van het werk. Wel werden 6 totaal belachelijke en onware redenen genoemd, sloeg echt nergens op! O.a. dat ik eerst alles op papier zou zetten, op mijn gemakkie overlezen, beetje verbeteringen aanbrengen en daarna pas alles op mijn gemakkie uittypen. ???? Ik heb een typesnelheid van boven de 350 en schrijf haast niet meer met pen en papier?!

Heb gelijk via de rechtsbijstand een advocaat ingeschakeld. Had de ontslagredenen niet op papier gekregen. Ook na verzoek van de advocaat volgden die niet. Blijkt dat een werkgever die helemaal niet schriftelijk hoeft te geven?! Enfin: ik heb inmiddels een (zeer ruim) financiële regeling kunnen treffen en vind het allemaal wel best. Zit nu met dit lekkere weer 3 maanden op non-actief. Heb me ingeschreven voor een cursus en ben nu lekker een superlange vakantie aan het houden. Ik probeer het positieve er maar van in te zien :-)
Oh btw: blijkt dat het bedrijf aan het afslanken is, maar dit niet aan de aandeelhouders bekend te willen maken. Inmiddels zijn nóg 7 mensen op dezelfde wijze 'verdwenen' en is voor 35 man deeltijd-ww aangevraagd... NU weet ik dus pas de reden waarom :-S

Bovendien was ik 1,5 jaar geleden aangenomen juist door m'n kennis en kunde, maar liep ik aan tegen jalouzie van m'n manager, die die kennis niet heeft. In plaats van 'gebruik' te maken van mijn kennis, werd ik op een zijspoor gezet. Nou, dan lossen ze hun interne chaos maar zonder mij op...!
Als jij een vaste aanstelling hebt, mogen ze je helemaal niet zomaar lozen.
quote:Carrrie schreef op 06 augustus 2009 @ 13:21:

Teken niets en zeg niets toe! Als je namelijk zelf accoord gaat met je ontslag en toch geen andere baan vindt dan kun je je recht op WW verspelen...

Laat hén maar komen met een goed onderbouwd ontslag, als ze dat kunnen tenminste... Als je een vaste aanstelling hebt dan zal dat sowieso via het UWV-werkbedrijf óf via de kantonrechter moeten en alleen de reden dat je 'niet goed in de groep zou passen' is niet een reden waarmee ze snel accoord gaan.

Laat je goed voorlichten! Ben je lid van de bond? Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Je kunt natuurlijk ook naar het Juridisch Loket of naar het UWV zélf toe gaan.

Heel veel sterkte!

Carrie, deze informatie is sinds een tijd niet meer correct. Ook via een vaststellingsovereenkomst tussen werkgever en werknemer, waarbij het initiatief komt van werkgever en er sprake is van geen dringende reden maar alleen bedrijfseconomisch belang, kan je zonder tussenkomst van UWV-Werkbedrijf of kantonrechter toch beëindigen met behoud van recht op uitkering.

Verder kan het UWV niet zoveel met een individueel (en mogelijk slechts eenzijdig) en hopelijk slechts potentieel arbeidsconflict.
Wat TD aangeeft klopt (als altijd). Je zou akkoord kunnen gaan met een beeindigingsovereenkomst, maar laat deze dag wel goed checken door iemand die er verstand van heeft voordat je hem tekent.

Het bedrijf heeft jou verzocht om naar ander werk te gaan kijken. Ze hebben je dus niet ontslagen of naar huis gestuurd? Als ze je wel naar huis hebben gestuurd, dan moet je zsm een brief opstellen waarin je aangeeft dat jij het daar niet mee eens bent, dan je graag weer aan de slag wilt en dat jij je beschikbaar houdt voor werk.

Hebben ze ook iets aangegeven over hoe ze de toekomst voor zich zien? Sturen ze aan op een overeenkomst, willen ze ontslag aan gaan vragen, of willen ze alleen maar dat je uit jezelf weg gaat? En is er ook over termijnen gesproken?

En voor wat betreft de reden, hebben ze echt alleen dat gezegd of hebben ze ook toegelicht waarom ze vinden dat jij niet meer bij het bedrijf past? Zijn er recent grote veranderingen geweest (reorganisatie, nieuwe werkwijze, nieuwe leidinggevende, nieuw team, enz) die de aanleiding zouden kunnen zijn voor hun stelling?
Ik heb onlangs ook een beëndigingsvoorstel laten opstellen op zo'n manier dat ik er financieel goed uitkwam en ook geen recht op WW verspeelde. Met dank aan mijn rechtsbijstandverzekering trouwens. Heeft mij duidenden euro's gescheeld. Dus als je die hebt zou ik hen zeker inschakelen!!
TO zeg ajb niets toe en laat je ook geen beeindigingsovereenkomst aansmeren.

Als ik het goed begrijp werk je er al een aantal jaren, heb je een vast contract? en is er nooit een onvertogenwoord gevallen.

Dan is dat mooi hun probleem. Ze zullen schriftelijk moeten motiveren waarom ze je willen ontslaan en dit ontslag moeten aanvragen bij het UWV.

Ik begrijp dat ze daar geen zin in hebben maar dat is hun probleem.

Voorlopig hoef je alleen vol te houden dat je je werk geweldig vindt en dit tot in lengte van dagen wilt blijven doen.

Oh ja, en als je een rechtsbijstand hebt, schakel die dan in!

PS. Je hebt recht om je personeelsdossier in te zien en alle stukken te kopieren. Het kan verstandigzijn dit te doen om te voorkomen dat er stukken zijn die jij niet kent en het is ook handig voor je rechtsbijstand om te kunnen overleggen wat er bij het bedrijf over jou ligt.

Sterkte
Een beeindigingsovereenkomst is op dit moment nog niet aan de orde omdat TO naar alle waarschijnlijkheid een vast contract heeft en nog niemand binnen het bedrijf een rechtsgeldige reden boven tafel heeft getoverd waarom TO weg zou moeten.
quote:Thekla schreef op 06 augustus 2009 @ 16:04:

Een beeindigingsovereenkomst is op dit moment nog niet aan de orde omdat TO naar alle waarschijnlijkheid een vast contract heeft en nog niemand binnen het bedrijf een rechtsgeldige reden boven tafel heeft getoverd waarom TO weg zou moeten.Was bij mij ook het geval, maar 2 dagen later lag ie thuis op de mat
Wisten jullie dat zelfs het inleveren van je zakelijke spullen (zoals mobieltje, eventueel auto of iets dergelijks) of het leeghalen van je werkplek al kan gelden als dat je accoord bent gegaan met het beeindigen van de arbeidsovereenkomst? Niets inleveren en geen werkplek leeghalen dus!
quote:Mootje1967 schreef op 06 augustus 2009 @ 16:32:

[...]

Was bij mij ook het geval, maar 2 dagen later lag ie thuis op de mat

Maar dan nog hoef je niet akkoord te gaan. Kom op, ze is geen koe die naar de slacht moet. Ze is een werkneemster die daar al een paar jaar rondloopt. Ze hebben haar op een normale manier te behandelen. Of je even op zoek wilt gaan naar een andere baan omdat je niet meer past binnen de bedrijfscultuur...

Het moet niet gekker worden.
Je hebt helemaal gelijk, Thekla. Maar als ze je kwijt willen, om wat voor reden dan ook, dan raken ze je echt wel kwijt. Of ze nu een geldige reden hebben, of niet. Ben erachter gekomen dat je als werknemer echt helemaal niet zo sterk staat, dan wat men je wil doen geloven. Ja, ik had e.e.a. uit kunnen vechten via de rechtbank, maar dan had ik waarschijnlijk alsnog beëindiging van mijn arbeidsovk gehad en een (kleinere) financiële vergoeding. Heb het zelf na flink onderhandelen dus maar geaccepteerd, en probeer nu lekker van de (door de baas betaalde) vrije tijd te genieten.

Maar stel dat je het zo kunt regelen dat je wel kunt blijven, tot in hoeverre ben je dan nog gemotiveerd, want tenslotte wilden ze wel prompverloren van je af?!
quote:Bianca40 schreef op 06 augustus 2009 @ 16:35:

Wisten jullie dat zelfs het inleveren van je zakelijke spullen (zoals mobieltje, eventueel auto of iets dergelijks) of het leeghalen van je werkplek al kan gelden als dat je accoord bent gegaan met het beeindigen van de arbeidsovereenkomst? Niets inleveren en geen werkplek leeghalen dus!

Bianca, ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar dit klopt niet. De werkgever heeft ten alle tijden het recht om bedrijfseigendommen terug te vorderen en wanneer je daar als werknemer niet mee akkoord zou gaan, dan kan dat zelfs als diefstal van bedrijfseigendommen worden aangemerkt. De enige uitzondering hierop is dat de werkgever contractueel overeengekomen (secundaire) arbeidsvoorwaarden niet in kan vorderen als het contract daar niet in voorziet (wordt er bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst overeengekomen dat de werknemer een lease-auto tot zijn beschikking krijgt die mede prive gebruikt mag worden tijdens ziekten en vakanties e.d., dan mag de werknemer deze wel houden tot einde dienstverband).

Op het moment dat de werkgever zaken gaat vorderen, dan doe je er verstandiger aan om daar "onder protest" mee akkoord te gaan. Oftewel, schrijf direct na het gebeurde een aangetekend schrijven waarin je aangeeft dat je het niet eens bent met de gang van zaken en dat jij je nog steeds beschikbaar houdt voor werk.
quote:nummerzoveel schreef op 06 augustus 2009 @ 17:20:

[...]

Bianca, ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar dit klopt niet. De werkgever heeft ten alle tijden het recht om bedrijfseigendommen terug te vorderen en wanneer je daar als werknemer niet mee akkoord zou gaan, dan kan dat zelfs als diefstal van bedrijfseigendommen worden aangemerkt. De enige uitzondering hierop is dat de werkgever contractueel overeengekomen (secundaire) arbeidsvoorwaarden niet in kan vorderen als het contract daar niet in voorziet (wordt er bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst overeengekomen dat de werknemer een lease-auto tot zijn beschikking krijgt die mede prive gebruikt mag worden tijdens ziekten en vakanties e.d., dan mag de werknemer deze wel houden tot einde dienstverband).

Op het moment dat de werkgever zaken gaat vorderen, dan doe je er verstandiger aan om daar "onder protest" mee akkoord te gaan. Oftewel, schrijf direct na het gebeurde een aangetekend schrijven waarin je aangeeft dat je het niet eens bent met de gang van zaken en dat jij je nog steeds beschikbaar houdt voor werk.

Ik moet Bianca gelijk geven. Als je in een positie zit dat je ontslagen kunt worden dan is het inderdaad onverstandig om je spullen in te leveren. Want daarmee stem je inderdaad met je ontslag in. (Staat ook op een aantal sites over ontslag. Ik zou moeten zoeken welke.) Hiermee gooi je je de kans om je ontslag aan te vechten en je recht op ww weg.

Zoals je zelf indirect al aangeeft met je voorbeeld van een lease auto, moet dit natuurlijk wel gebeuren als contract ontbonden is. Zoals ik het lees bedoeld Bianca dit ook.
Dus je past nu ineens niet meer in het bedrijf? Ze willen je gewoon lozen, gaat het slecht met het bedrijf?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven