Werk & Studie alle pijlers

Omgaan met lastige klas

29-01-2018 23:35 72 berichten
Ik loop nu mijn LIO-stage van de lerarenopleiding middelbare school. Een van mijn klassen (een tweede klas) loopt helemaal niet lekker. Ik slaag er vrijwel niet in om de klas stil te krijgen. Ik heb van allerlei trucjes geprobeerd (sussen, brede gebaren, namen noemen, wachten), maar niets lijkt te werken. Ofwel ik kom niet boven het kabaal uit ofwel ze negeren me of gaan juist expres opmerkingen maken. Straf geven is lastig omdat het er zoveel tegelijk zijn (en iedereen natuurlijk naar elkaar wijst) en als ik groepje A waarschuw begint groepje B weer (en andersom).

In de les probeer ik nu vooral te voorkomen dat het echt uit de hand loopt, maar het gaat van kwaad tot erger. Pas had iemand spullen van mijn bureau gepakt en werden deze blijkbaar steeds doorgegeven terwijl ik probeerde erachter te komen wie het had. Gelukkig lag het 'opeens' weer terug op zijn plek.

Ik zit met de handen in het haar en voel me steeds machtelozer. Ik heb het gevoel dat ze me niet serieus nemen en dat het daarom alles wat ik zeg of probeer bij voorbaat al mislukt. Ik probeerde laatst het gesprek aan te gaan met de klas, maar dat loopt eigenlijk vast op hetzelfde probleem.

Heeft iemand misschien tips voor wat ik nu nog kan doen? Ik begin steeds meer te twijfelen of dit beroep bij me past, terwijl eerdere stages prima liepen.
Als het in andere klassen prima gaat, moet je niet gelijk aan jezelf twijfelen.
Je schrijft dat je stage loopt, dan heb je een begeleider. Die moet je dan helpen, lijkt mij de taak van zo iemand.

Dit soort dingen lijkt mij verschrikkelijk moeilijk, maar kop op.
Ik heb in zo'n situatie ooit veel gehad aan het boek 5 dimensies van leren van Marzano. Vooral dan het deel over klassenmanagement. En ga hulp vragen aan je begeleider.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat nog niet duidelijk is welk vak je geeft. Maar eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit.
Ik zou wel de theorie van de onderwijskundige vakken nog eens even doornemen. En zoals hier al is geopperd, je inlezen. Goede boeken zijn bijvoorbeeld "Handboek voor Leraren" van Geerts en Kralingen (uitgever Coutinho) en "Van leertheorie naar onderwijspraktijk" van van der Veen en van der Wal (Noordhoff) en/of "Effectief leren" van Ebbens en Ettekoven. (Noordhoff)
Informeer bij collega's, die deze klas ook hebben en bespreek het zeker ook met je mentor/stagebegeleider.
Alle reacties Link kopieren
Iets doen wat ze totaal niet verwachten, die metal muziek is er zo een.
Geen idee wat voor les je geeft maar geef iets totaal anders om hoop ik een omslagpunt te bereiken.
Ze op het verkeerde been zetten.
Alle reacties Link kopieren
Niet gelijk aan jezelf twijfelen. Overleg met je begeleider. Wat ik zelf zou doen is strenger worden, uiteindelijk hadden de leraren waarvan je wist dat er niet veel ruimte was om ze bespelen toch het meeste gezag. Verder consequenties aan acties verbinden. Ik zou een of een halve les besteden aan een open gesprek, dit zijn mijn regels en zo gaat het en niet anders. Wil je vervelend zijn, prima je hoeft er niet te zijn ga er maar uit. Maar je staat dan wel op afwezig/briefje halen/corvee hoe het ook werkt, maar vraag ook wat zij fijn vinden. Misschien leg je dingen onduidelijk uit, geef je teveel huiswerk etc. Daarna zijn er gewoon regels waar iedereen zich aan moet houden en jij ook. Ook was ik gemotiveerd bij lessen waarvan duidelijk was dat als je in de les genoeg deed je bijna geen huiswerk eraan over hield. Maar dat is vast niet bij elk vak mogelijk.
LadyLola schreef:
30-01-2018 07:28
Iets doen wat ze totaal niet verwachten, die metal muziek is er zo een.
Geen idee wat voor les je geeft maar geef iets totaal anders om hoop ik een omslagpunt te bereiken.
Ze op het verkeerde been zetten.
En het leukste is om de verbinding met je vak te maken.
Zola123 schreef:
30-01-2018 09:47
Niet gelijk aan jezelf twijfelen. Overleg met je begeleider. Wat ik zelf zou doen is strenger worden, uiteindelijk hadden de leraren waarvan je wist dat er niet veel ruimte was om ze bespelen toch het meeste gezag. Verder consequenties aan acties verbinden. Ik zou een of een halve les besteden aan een open gesprek, dit zijn mijn regels en zo gaat het en niet anders. Wil je vervelend zijn, prima je hoeft er niet te zijn ga er maar uit. Maar je staat dan wel op afwezig/briefje halen/corvee hoe het ook werkt, maar vraag ook wat zij fijn vinden. Misschien leg je dingen onduidelijk uit, geef je teveel huiswerk etc. Daarna zijn er gewoon regels waar iedereen zich aan moet houden en jij ook. Ook was ik gemotiveerd bij lessen waarvan duidelijk was dat als je in de les genoeg deed je bijna geen huiswerk eraan over hield. Maar dat is vast niet bij elk vak mogelijk.
Repressie heeft geen zin.
Consequent zijn wel.
Contact maken ook.
Zorgen dat je lessen uitdagen ook.
Iets heel anders doen dan anders en anderen ook.
Verantwoording geven ook.

Straf niet.
Herkenbare situatie. Ik heb ook een klas gehad die me erg gingen uittesten. Ik heb veel gehad aan het boek van Peter Teitler - lessen in orde. Ik heb een aantal hoofdstukken gelezen en daar tips uitgehaald.

Een aantal van de tips:
- Maak een escalatieladder: wat doe je bij welk gedrag? Wat accepteer je en wat accepteer je niet? Het is belangrijk om je ook aan deze escalatieladder te houden (in het boek of op internet is hier meer over te vinden).
- Maak duidelijk aan het begin van de les welke regels er gelden. Ik heb de regels op het bord gezet, zodat ik naar de regels kon verwijzen. Aan het begin van de les heb ik ook duidelijk gemaakt welke consequenties verbonden waren aan het gedrag.
- Heb je een duidelijke structuur in je les? Dat zorgt namelijk voor heel veel rust. Het is handig (als je met een digibord werkt) om aan het begin een lesplanning te laten zien. Als je elke les dezelfde opbouw hanteert, zorgt dat voor voorspelbaarheid en daardoor weer voor rust. Ik had de volgende volgorde: de klas inkomen, deur dicht en stilte vragen, vertellen wat het lesonderwerp is, vertellen wat de planning is, voorkennis activeren, uitleg, aan de slag (gedifferentieerd), nabespreken, check op begrip, vooruitblik, les afsluiten.
- Differentieer je ook? Differentiëren is iets wat je meestal doet als je orde hebt en het rustig is in de klas. Toch kan te weinig uitdaging of te moeilijke lesstof ook zorgen tot druk gedrag. Het kan je het proberen in een drukke klas. (differentiëren is te leren is een goed boek).
- Als de klas aan de slag gaat en je krijgt het niet stil, kan je op het digibord een timer zetten. Je kan aangeven dat wanneer de timer gaat je weer verder gaat, dus dat het dan stil moet zijn. Was bij mij erg effectief, omdat ik geen harde stem heb.
- Geef complimenten bij goed gedrag. Vaak werkt het beter om complimenten te geven dan om straf uit te delen.
- Stel iets leuks in het vooruitzicht: als iedereen goed luisterde, ging ik voorlezen aan het einde van de les. De leerlingen gingen elkaar corrigeren, ideaal!
- Wees ontzettend consequent: als je vraagt of iedereen zijn boeken wil pakken, moet je niet eerder verder gaan dan dat iedereen daadwerkelijk zijn boeken heeft gepakt.
- Als je straf geeft, kan je het beste na de straf met de leerling bespreken waarom hij de straf heeft gekregen en wat hij gaat doen om het gedrag te veranderen. Als je alleen straf geeft en er geen gesprek is, dan bereik je er vaak niet zoveel mee. Wanneer de leerling van zichzelf weet waarom hij het gedrag vertoont, kan hij het pas veranderen. Stel deze vraag altijd bij een persoonlijk gesprek. Soms volgt er een nietszeggende opmerking als: "weet ik niet". In het geval van een nietszeggende opmerking moet je doorvragen: hoe ga je dit oplossen? Wat ga je vanaf nu doen?

Sommige dingen staan met moet geformuleerd, maar het zijn maar suggesties. Ik heb veel aan deze tips gehad. Hopelijk kan je er iets mee. Stel jezelf ook niet te veel doelen in één les. Ik had twee leerdoelen per les.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
29-01-2018 23:52
Waarom stoppen, de vorige stages gingen toch wel goed?
Heb je het al met collega's besproken, vooral met degene die er altijd les geeft.
Ben bang dat het ook niet helpt als je ze zelf een uur negeert en ze dan de volgende dag een toets geeft,: ja dat zouden jullie geleerd hebben als je gisteren geluisterd had, dus ga je gang over 3 kwartier moet het klaar zijn ( in een film werkt het meestal wel, daar worden de leerlingen dan meteen de beste klas van het district)
Bij mij op het werk was er een docent die overigens goed orde kan houden, maar die ook een vervelende klas had. De deur van het lokaal kan van buitenaf niet worden afgesloten, maar van binnenuit wel. De leerlingen sloten zichzelf op en de docent kon er niet in. Alle leerlingen werden in het schoolsysteem genoteerd voor spijbelen op dat moment, met fikse straffen als gevolg. De les daarna zei de docent: "Jullie hebben mij wel buitengesloten, maar mij hebben jullie er echt niet mee. Ik heb mijn doel bereikt. Jullie moeten nog examen doen. Uiteindelijk hebben jullie jezelf ermee. Als jullie mij buitensluiten, beschouw ik de stof als geleerd, maar heb ik een mooi vrij uurtje."
World of Warcraft: Legion
hans66 schreef:
30-01-2018 13:47
Bij mij op het werk was er een docent die overigens goed orde kan houden, maar die ook een vervelende klas had. De deur van het lokaal kan van buitenaf niet worden afgesloten, maar van binnenuit wel. De leerlingen sloten zichzelf op en de docent kon er niet in. Alle leerlingen werden in het schoolsysteem genoteerd voor spijbelen op dat moment, met fikse straffen als gevolg. De les daarna zei de docent: "Jullie hebben mij wel buitengesloten, maar mij hebben jullie er echt niet mee. Ik heb mijn doel bereikt. Jullie moeten nog examen doen. Uiteindelijk hebben jullie jezelf ermee. Als jullie mij buitensluiten, beschouw ik de stof als geleerd, maar heb ik een mooi vrij uurtje."
Prima gedaan van die leerkracht.
En als leerlingen je uitproberen idem dito reageren.
Ze luisteren en doen mee of ze mogen vertrekken,als ze graag een onvoldoende op hun rapport willen hebben prima.
Ik zou echt geen strijd aangaan graag of helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook nog weleens voorkomt (dat hoor ik van een docent):
Leerling: Ik snap er niks van.
Docent: Geen wonder. Je zit de hele les te kletsen en je luistert niet naar mij, als ik aan het lesgeven ben. Als je nou eens stil was, had je nu ook geen probleem.
World of Warcraft: Legion
hans66 schreef:
30-01-2018 14:42
Wat ook nog weleens voorkomt (dat hoor ik van een docent):
Leerling: Ik snap er niks van.
Docent: Geen wonder. Je zit de hele les te kletsen en je luistert niet naar mij, als ik aan het lesgeven ben. Als je nou eens stil was, had je nu ook geen probleem.
Wat vervelend. Als je om zo laat even langs komt leg ik het je nog eens uit.


Klinkt een stuk fijner :)
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
30-01-2018 14:42
Wat ook nog weleens voorkomt (dat hoor ik van een docent):
Leerling: Ik snap er niks van.
Docent: Geen wonder. Je zit de hele les te kletsen en je luistert niet naar mij, als ik aan het lesgeven ben. Als je nou eens stil was, had je nu ook geen probleem.
En dan durven op een gegeven moment leerlingen die iets na 2x uitleggen nog niet snappen, niet nog een keer om uitleg te vragen.
Soms is een klas net een kennel wilde honden. Geagiteerd, bang, nep, of zwak gedrag wordt je ondergang. Wees jezelf, ervan uitgaande dat je je krachten en zwakheden kent, en wees duidelijk en consequent, qua lesinhoud en qua grenzen. Win op eoa manier het vertrouwen van de groep. Wees ook gewoon menselijk en zorg daarnaast dat jij 'de honden iets te eten geeft wat ze lusten'...
Alle reacties Link kopieren
Misschien de klas in komen en beginnen met zingen: Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent...

Oke, en dan nu serieus...zou het kunnen werken als je tegen de groep zegt dat je er klaar mee bent. Dat het jou niet veel kan schelen of zij straks een onvoldoende halen en dat je je vanaf nu af aan gaat richten op de leerlingen die wel willen. Dan nodig je de leerlingen die wel willen uit, om vooraan in een groepje te komen zitten en richt je je alleen op hen. De rest negeer je compleet. Als de hele klas niet wil, prima dan heb jij lekker een uur vrij. Wens ze veel plezier en ga uit het klas lokaal. Je moet de regie weer terug zien te krijgen en in mijn ogen doe je dat door een statement te maken (dus door te zeggen dat je er klaar mee bent en het vanaf nu anders gaat doen).
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend, zo is het natuurlijk niet leuk. Bedenk wel dat dit heel normaal is als je net begint en dat het echt nog goed kan komen! Ik had zelf ook zulke klassen, ook na mijn stage nog hoor. Het vak leer je door te doen, dus geef niet op.

Een paar tips, in willekeurige volgorde:
- Ga bij de deur staan, begroet de leerlingen individueel, op een positief sturende manier ('welkom Milko!' 'Ha Jules, doe je nog even je pet af?') Het lokaal is jou domein, zij zijn te gast en dat mag je in je houding best duidelijk maken. Je hebt zo ook meer overzicht op het lokaal, en kan ingrijpen als ze bijvoorbeeld na binnenkomst bij elkaar gaan klitten i.p.v. op hun plek zitten: zodra je dat ziet gebeuren: namen noemen en ze naar hun plek wijzen.
- Kom je binnen terwijl zij al zitten? Jammer, maar niet onoverkomelijk. Verdeel de klas visueel in segmenten en spreek elke groep van dichtbij aan. Wijs erop dat je hen nu aanspreekt en dat je verwacht dat zij klaar kunnen zitten voor de les, ook als jij je omdraait.
- Spreek leerlingen persoonlijk aan, maak contact met ze.
- Begin de volgende les met een gesprek met de klas waarbij jij duidelijk maakt dat je ze iets wil leren en dat zij daarbij ook verantwoordelijkheid hebben. Vraag hen: welk gedrag en welke regels horen bij een fijne werksfeer in de klas? Laat ze zelf de regels noemen, dan zijn ze ook gemakkelijker te motiveren zich eraan te houden. Ze hebben het immers zelf geopperd.
- Geef (gemeende!) complimenten. Iedereen op tijd? Fijn! Boeken mee: natuurlijk doen ze dat goed! Voorgelezen, medeleerling geholpen, goed antwoord gegeven? Fout antwoord maar wel goed bedacht? Allemaal fantastisch. Benoem wat goed gaat. Leerlingen voelen zich gezien en gewaardeerd, jij ziet zelf ook de positieve kanten.
- Als de grenzen zijn bepaald, wees dan heel consequent. Dat is iets anders dan boos. Zie het niet als het afdwingen van straf, maar als het duidelijk maken van consequenties: we hebben x afgesproken, jij doet y, jij houd je dus niet aan de afspraak dus je kan niet meedoen met de les. Natuurlijk waarschuw je eerst voordat je mensen apart zet of verwijdert.
- Schakel hulp in: begeleider, mentor van de klas, etc. Laat ze meekijken, vraag tips, bijvoorbeeld over een nieuwe plattegrond of werkvormen die in die klas goed bevallen.
- Neem het niet persoonlijk. Het zijn jonge pubers die niets liever willen dan NU lol maken met daar bovenop een dosis hormonen en onzekerheid.
- Iemand noemde al de ordeladder: maak er een voor jezelf. Er zit wellicht een enorm gat tussen waarschuwen en eruit sturen, en juist in dat gat zit het gedrag dat je wilt corrigeren.
- Stel een haalbaar einddoel voor de les, en geef ze zelf een aantal keuzes voor hoe ze dat einddoel behalen. Zo geef je ze verantwoordelijkheid maar kun je ze tegelijk aanspreken als ze het doel niet halen.
- Blijf ademhalen
What a nuanced anxiety
Relaxingatthelake schreef:
30-01-2018 19:21
Misschien de klas in komen en beginnen met zingen: Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent...

Oke, en dan nu serieus...zou het kunnen werken als je tegen de groep zegt dat je er klaar mee bent. Dat het jou niet veel kan schelen of zij straks een onvoldoende halen en dat je je vanaf nu af aan gaat richten op de leerlingen die wel willen. Dan nodig je de leerlingen die wel willen uit, om vooraan in een groepje te komen zitten en richt je je alleen op hen. De rest negeer je compleet. Als de hele klas niet wil, prima dan heb jij lekker een uur vrij. Wens ze veel plezier en ga uit het klas lokaal. Je moet de regie weer terug zien te krijgen en in mijn ogen doe je dat door een statement te maken (dus door te zeggen dat je er klaar mee bent en het vanaf nu anders gaat doen).
Echt het allerdomste wat je kan doen.
TO heeft geen contact met de klas en geen regie, bovenstaande gaat op zeker mislukken en dan heb je pas echt een serieus probleem.
Ik zou overigens wel eventjes horen wat het beleid van de school is.

Straks maak je een strak plan dat waarschijnlijk wel gaat werken ... blijkt dat de school er radicaal andere ideeën op nahoudt.

En dat dit kan mee-spelen in je stage-beoordeling.

(Ik ken scholen waar bijvoorbeeld iemand uit de klas zetten zowat "not done" is.
Of pas na 10 verwittigingen.

Dan kan jij wel het idee hebben dat dit wel es zou kunnen werken bij de leerlingen, maar de school denkt daar dus anders over.)
Moiren’ schreef:
30-01-2018 19:34
Echt het allerdomste wat je kan doen.
TO heeft geen contact met de klas en geen regie, bovenstaande gaat op zeker mislukken en dan heb je pas echt een serieus probleem.
Pcies. Want paniekvoetbal en negativistisch...
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
30-01-2018 09:50
Repressie heeft geen zin.
Consequent zijn wel.

Contact maken ook.
Zorgen dat je lessen uitdagen ook.
Iets heel anders doen dan anders en anderen ook.
Verantwoording geven ook.

Straf niet.
Soms is straf noodzakelijk om consequent te kunnen blijven. Maar wel als allerlaatste "redmiddel". Het is echter zelden nodig, als je zorgt dat je lessen uitdagend en boeiend zijn, je regelmatig iets anders of iets onverwachts doet en goed contact maakt (en blijft maken!) met je leerlingen. Zorg dat je de hele klas betrekt bij je les, de stille leerlingen, maar juist ook de drukke leerlingen.
Wat bij mij vaak erg goed werkt, is het gebruik van mijn stem. Ik heb een vrij harde stem, maar als het wat rumoerig is in de klas, ga ik vaak wat zachter praten, in plaats van mijn stem te verheffen. Vaak hoor je dan de leerlingen elkaar tot stilte manen, omdat ze me niet kunnen verstaan. :proud: (werkt natuurlijk niet altijd, maar werkt heel goed bij een boeiend onderwerp)
Ik geef nooit straf en heb echt de allermoeilijkste groep leerlingen van Nederland in mijn klas.

Ik doe gewoon niet aan straf, thuis ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
31-01-2018 09:44
Ik geef nooit straf en heb echt de allermoeilijkste groep leerlingen van Nederland in mijn klas.

Ik doe gewoon niet aan straf, thuis ook niet.
Echt straf geven in de vorm van strafregels schrijven of in de hoek staan, doe ik ook niet aan. Dat werkt niet. Ik doe wel aan het omgekeerde: belonen. Bijvoorbeeld wanneer ik een groep het laatste lesuur van een dag heb, mogen ze bij goede inzet (lastig voor adolescenten het laatste lesuur van een dag) eerder naar huis.
Maar in een zeldzaam geval is het nodig om een leerling de les uit te sturen. Meestal is één of twee keer waarschuwen genoeg, maar als iemand nog doorgaat, nadat ik heb gezegd dat het afgelopen moet zijn want anders ga je de les uit, dan moet je iemand ook werkelijk eruit zetten, anders ben je niet consequent. Om die reden gebeurt het ook zelden, omdat de leerlingen dat weten. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat een 2e klas middelbare school anders is dan een groep volwassenen, dus mijn ervaring is maar heel beperkt bruikbaar. Ik geef regelmatig les aan volwassenen over onderwerpen die ze op voorhand als dodelijk saai inschatten en in zekere zin heb ik daardoor ook regelmatig een orde-probleem. Het uit zich totaal anders, natuurlijk, maar toch. Het aardige van mijn cursisten/studenten is dat straf geen optie is om te overwegen. Volwassenen geef je geen straf. Je zou je kunnen afvragen waarom jongeren dan wel. En als hier mensen uit ervaring met (lastige) jongeren zeggen dat ze zonder straf werken, waarom zou je dat dan niet zien als een zinvolle suggestie?

Straf is een wapen in strijd. Wil je strijd? Strijd die je ook nog eens verliest?

En eerlijk, hoe totaal dom ben je als je het argument gaat gebruiken "jullie hebben jezelf er alleen maar mee?" Want dat argument helpt ook tegen roken, drinken, vuurwerk, etc. etc. :facepalm:

Mijn ervaring als puber in een lastige klas en mijn ervaring nu met studenten en cursisten: trek je publiek in jouw verhaal, een verhaal dat jij wel boeiend moet vinden anders gaf je er geen les in. Je kan, ook lastige en op voorhand ongeïnteresseerde mensen, geboeid krijgen als je oprecht en enthousiast vanuit jezelf vertelt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Naast alle tips die al zijn gegeven:

Bedenk dat ze het niet persoonlijk menen! Ze reageren op je rol als docent, niet op jou als mens. Door dat altijd in je achterhoofd te houden, kun je het gemakkelijker van je afzetten.

En als tweede: het is je stage. Gebruik dat feit door te experimenteren. Ga aan de slag met de tips, probeer dingen uit (niet alles tegelijk natuurlijk, geef dingen wel even een kans). Ga kijken bij collega's, vraag advies etc. Dit is je kans om, zonder dat je nog 5 jaar tegen dezelfde leerlingen aan moet kijken, alles te proberen en uit te voeren. Alles wat je nu leert, neem je mee in je toekomst.

Heel veel succes!
Tyche geeft heel goede tips.

En vergis je niet, in sommige groepen is de dynamiek gewoon heel naar. Ook ervaren docenten kunnen daar problemen mee hebben, maar ze kunnen het beter relativeren omdat ze weten dat ze goed les kunnen geven. Vaak hebben ze ook wat trucs in huis, die jij op termijn ook gaat leren.

Praat hierover met je begeleiders. Laat zien dat je wilt leren. Geef de klas (hoe vreemd dat ook klinkt) elke dag de kans opnieuw te beginnen. Stel duidelijke kaders. Hou je daaraan. Wees aardig en geïnteresseerd, het zal je verbazen hoeveel leerlingen alleen luisteren omdat ze je een leuk mens vinden. Vertel een verhaal. Luister naar hun verhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven