Werk & Studie alle pijlers

Onbetaalde eerste werkdag

25-04-2021 14:18 122 berichten
Hoi!

Ik heb een vraag.

Vorige week heb ik gesolliciteerd op een baan in de zorg. Het sollicitatiegesprek ging goed en ze stelden voor om een dag mee te draaien. Ik heb veel ervaring in dit werk en waar normaal gesproken twee mensen op een groep staan zal ik op deze dag samen met een collega op de groep staan. Dit houdt dus in dat ik als een normale medewerker meedraai i.p.v. boventallig.

Het gaat om een hele dienst. En zoals gezegd, wordt er van mij verwacht dat ik gewoon meedraai. Ik krijg hier niet voor betaald, na deze dag wordt ik gebeld en dan bespreken we of ik aangenomen wordt en het salaris.

Mijn vraag is; is het normaal dat ik hiervoor niet betaald wordt?

Ik heb vaker meegedraaid om te kijken of het werk geschikt was maar dan was ik boventallig en ging het bovendien om een paar uurtjes.

Alvast bedankt!
Echt belachelijk.
Als het niet klikt, mag je iemand op elk moment in de proeftijd ontslaan. Dus daar heb je in zijn geheel geen gratis dienst voor nodig.
Tadderak30 schreef:
25-04-2021 19:07
Inderdaad niet alleen inzetten op de verzekeringskwestie. Maar je moet er wel vragen overstellen. Wat als jij schade toebrengt aan een patiënt, hoe werkt dat dan? Wat gebeurt er als jij tijdens de proefdag een ongeluk krijgt, wie is dan verantwoordelijk? Je moet ook vragen stellen over de arbeidsovereenkomst. Volgt bijvoorbeeld uit de proefdag dat je geen proeftijd meer hebt? Hoe verhoudt de proefdag zich tot de proeftijd? En zorg dat je eea op papier hebt. Je weet nooit waar je het ooit voor nodig hebt.
Of gewoon vriendelijk bedanken voor het genereuze aanbod en een werkgever zoeken waar ze niet zo achterlijk doen.
Schrijf maar terug dat je een andere baan aangeboden hebt gekregen met een riant salaris. Vanaf dag 1.

Geachte baas krent,

Helaas kan ik niet op uw aanbod ingaan om onbetaald mee te lopen binnen uw bedrijf, de reden hiervoor is dat ik nog een andere baan aangeboden heb gekregen die mij vanaf de eerste dag een beter salaris uitbetaalt.

Hoogachtend,

TO
anoniem_210941 wijzigde dit bericht op 25-04-2021 20:02
Reden: Jeetje
55.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toegestaan of niet, zo'n mentaliteit zou bij mij al vragen oproepen. Geen werkgever waar ik tewerkgesteld zou willen zijn, in ieder geval.
leeg
Metallover schreef:
25-04-2021 16:00
Ik vind het helemaal niet raar. Gewoon om van beide kanten te kijken of het past voordat je een contract tekent. Je mag er best wat voor over hebben.
Dat doen wij ook, maar dan 2 tot 3 uurtjes en alleen meekijken en sfeer proeven. Haar diploma's en ervaring moeten verder genoeg zeggen. Daarnaast heb je ook een proeftijd
LoveDobby schreef:
25-04-2021 16:06
Als ze 20 mensen en dag gratis laten werken, sparen ze 4 weken salaris uit. Rare actie, inderdaad een paar uur boventallig is logischer.
Dat zijn niet de bedragen die opvallen in de jaarcijfers van een zorgorganisatie. Daar zullen ze het niet voor doen.
Henk-en-Roelie schreef:
25-04-2021 19:58
Schrijf maar terug dat je een andere baan aangeboden hebt gekregen met een riant salaris. Vanaf dag 1.

Geachte baas krent,

Helaas kan ik niet op uw aanbod ingaan om onbetaald mee te lopen binnen uw bedrijf, de reden hiervoor is dat ik nog een andere baan aangeboden heb gekregen die mij vanaf de eerste dag een beter salaris uitbetaalt.

Hoogachtend,

TO
:proud:
Moest denken aan één van mijn eerste baantjes: afwassen in een Chinees restaurant. Ze lieten mij ook zogenaamd even meedraaien en aan het einde van de dag heb ik toch bedankt. Wensten ze mij nog een fijne avond. Ik zei dat ik wel een hele dienst gedraaid heb en dat ik betaald wil worden. Dat hebben ze ook gedaan.

Als ik jou was zou ik dit niet accepteren. Even meedraaien, prima. Maar onbetaald werken zou ik echt niet doen.
Metallover schreef:
25-04-2021 16:00
Ik vind het helemaal niet raar. Gewoon om van beide kanten te kijken of het past voordat je een contract tekent. Je mag er best wat voor over hebben.
Dat bedrijf ook.
Nu is zij alleen degene die wat overheeft (tijd en werk-energie) en het bedrijf niet.

Er is schaarste in de zorg. Zou me niet eens verbazen als ze het wel fijn vinden dat iemand (of meerdere iemanden?) een dag gratis komt meedraaien.
DontYouHatePants schreef:
25-04-2021 17:15
Niet iedereen hoor, ik zeg na ruim 20 jaar regelmatig op werk dat mijn naam niet Florence Nightingale is.
Maar je hebt wel gelijk dat er een bepaalde tendens is in de zorg, waar wij zorgmedewerkers zelf deel aan hebben, waarin we het gevoel hebben altijd maar gewoon door te moeten gaan.
Dat zou moeten veranderen.
Maar het is lastig je werk neer te leggen als je clienten daar de dupe van zijn.
Ik begin me steeds meer af te vragen of wij in de zorg niet zelfs naar onze clienten toe verplicht zijn juist WEL actie te ondernemen ipv altijd maar proberen te roeien met de riemen die we hebben, hoe goedbedoeld ook, want we houden deels daarmee zelf de situatie in stand heb ik het idee.
Ja, en die kwam dan nog uit een welgestelde familie en had het bovendien voor het zeggen.
Dat is wat anders dan gratis een dienst meedraaien.

En ik denk inderdaad dat jullie (en andere werknemers) die altijd de gaten opvallen dit zelf in stand houden, hoe goed bedoeld ook.
Niet normaal, inderdaad even meekijken en sfeer proeven, kennismaken met teamleden prima, maar niet zelf een hele dienst draaien.
Thalas schreef:
25-04-2021 18:35
Ik vraag me af of ze dit in traditionele mannenberoepen ook durven vragen. Een dag gratis op de vrachtwagen, een dag gratis bouwvakken, een dag gratis programmeren. Gewoon om te kijken of de aspirant lasser, technicus, ICT-er een beetje voldoet.
Goed punt.

Ik denk dat we het antwoord alletwee weten.
Lady*Voldemort schreef:
25-04-2021 16:21
In de zorg gebeurt het trouwens ook met stagiairs. Mijn dochter staat op haar stage nooit over en als ze een keer moet schuiven vanwege school of iets dergelijks is dat altijd moeilijk moeilijk want dan moeten ze een vervanger voor haar zoeken. Een vervanger voor een stagiair, jaja. En daar krijgt ze dan 200 euro per maand voor, lekker goedkoop dus voor de instelling. Niet dat dochter er wakker van ligt hoor want het is haar laatste jaar en ze kan zich prima redden met stufi, stagevergoeding en salaris maar raar is het wel.
Dit is ook mijn ervaring. Ik heb een jaar lang 40 uur per week stage gelopen in een ziekenhuis voor 180 euro in de maand (reiskostenvergoeding).
Op de woensdag stond ik met 1 collega die vaker van de afdeling weg was dan dat hij aanwezig was (geen idee wat hij allemaal deed). Weet nog heel goed dat ik een keer een ecg had gemaakt bij een vrouw die op dat moment een hartinfarct had en mijn collega nergens te vinden was...
Ik kreeg ook niet de kans om mijn stageopdrachten te maken omdat ze me niet konden missen en kon dat jaar ook niet op vakantie.
Natuurlijk is dat niet normaal.
Palmbomen-zijn-cool schreef:
25-04-2021 16:36
Ze is niet verzekerd.

Dat zou voor mij wel moeten. Verzekering moeten ze jou bieden als je er moet werken.
Raar dit, ook ivm verzekering en kwaliteit zorg. Als er wat misgaat, hoe zit dat dan? Ik zou dit eerst uitgezocht hebben. Zometeen sta je met 1 of andere moeilijk type of gebeurt er een calamiteit.
Helemaal zaken als medicatie uitdelen enzo, ik zou dat eerst weleens uitgelegd willen hebben.
Thalas schreef:
Ik vraag me af of ze dit in traditionele mannenberoepen ook durven vragen. Een dag gratis op de vrachtwagen, een dag gratis bouwvakken, een dag gratis programmeren. Gewoon om te kijken of de aspirant lasser, technicus, ICT-er een beetje voldoet.
Ik heb weleens een sollicitatiegesprek gehad waarbij ze 'heel moeilijke' problemen voorlegden.
Ik blij wat oplossingen uit de losse pols schudden.
Was het niet geworden want 'te energiek' voor de baan 'en zou me vast gauw vervelen' maar of ik nog even een middagje die oplossingen wilde toelichten.
Ik dacht: leuk netwerken.
Bleek ik onderdeel te zijn van een programma van een studiedag en konden mensen zich voor mijn 'workshop' inschrijven.
Inschrijvers waren oa een beledigde mevrouw die op haar flikker had gekregen waarom ze haar moeilijke problemen niet op mijn 'verfrissende'manier had opgelost.
Ik heb die mevrouw maar getroost met het beeld van haar salaris eind van de maand vs domme ik die hierheen was gelokt met een gratis lunch, en toen werd het toch nog gezellig.
Dus inderdaad.
Winterland schreef:
25-04-2021 23:18
Dat zou voor mij wel moeten. Verzekering moeten ze jou bieden als je er moet werken.
Net zoals salaris. En dat doen ze ook niet.
Vragen ze wel een VOG voor die meeloopdag? Dat zullen ze ook wel te duur vinden dan.
Hoe is dit nog afgelopen TO?
Wauw, een 8-urige werkdag in de zorg werken onbetaald? En dan ook nog eens niet boventallig? Nee dat is niet normaal.

Ik heb wel eens gehoord dat de horeca en ook zwembaden gebruik maken van dit soort regelingen, alle sollicitanten een hele dienst “mee” te laten draaien om het rooster dicht te krijgen. Terwijl ze maar 1 medewerker zoeken. Bah wat een uitzuig gedrag. Daar wil je toch niet werken?
Thalas schreef:
Ja. In mijn vakgebied is het niet geheel abnormaal om het eerste half jaar te betalen voor de eer om te mogen werken. Helaas.
kadanz schreef:
28-04-2021 19:56
Ja. In mijn vakgebied is het niet geheel abnormaal om het eerste half jaar te betalen voor de eer om te mogen werken. Helaas.

Als ik jouw vakgebied goed onthouden heb, hebben werknemers er belang bij om aan het werk te blijven, om de peperdure licentie te houden.
Dat praat het geenszins goed, maar het maakt dus kwetsbaar helaas. In andere banen kun je nog zeggen rot op ik ga wel wat anders doen.
Fluithaas schreef:
28-04-2021 20:02
Als ik jouw vakgebied goed onthouden heb, hebben werknemers er belang bij om aan het werk te blijven, om de peperdure licentie te houden.
Dat praat het geenszins goed, maar het maakt dus kwetsbaar helaas. In andere banen kun je nog zeggen rot op ik ga wel wat anders doen.

Als ik TO was zou ik dat laatste dan ook overwegen, maar goed, ik ken haar situatie niet.
Ik vind het helemaal niet zo raar om een dag mee te draaien zodat je echt alle ins- en outs die dag ziet. Zo zien ze jou en jij ziet hen.

Geef wel aan dat je die dag, als je eenmaal in dienst bent, als overuren wilt schrijven zodat je die dag vergoed krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven