Onbetaalde eerste werkdag

zondag 25 april 2021 om 14:18
Hoi!
Ik heb een vraag.
Vorige week heb ik gesolliciteerd op een baan in de zorg. Het sollicitatiegesprek ging goed en ze stelden voor om een dag mee te draaien. Ik heb veel ervaring in dit werk en waar normaal gesproken twee mensen op een groep staan zal ik op deze dag samen met een collega op de groep staan. Dit houdt dus in dat ik als een normale medewerker meedraai i.p.v. boventallig.
Het gaat om een hele dienst. En zoals gezegd, wordt er van mij verwacht dat ik gewoon meedraai. Ik krijg hier niet voor betaald, na deze dag wordt ik gebeld en dan bespreken we of ik aangenomen wordt en het salaris.
Mijn vraag is; is het normaal dat ik hiervoor niet betaald wordt?
Ik heb vaker meegedraaid om te kijken of het werk geschikt was maar dan was ik boventallig en ging het bovendien om een paar uurtjes.
Alvast bedankt!
Ik heb een vraag.
Vorige week heb ik gesolliciteerd op een baan in de zorg. Het sollicitatiegesprek ging goed en ze stelden voor om een dag mee te draaien. Ik heb veel ervaring in dit werk en waar normaal gesproken twee mensen op een groep staan zal ik op deze dag samen met een collega op de groep staan. Dit houdt dus in dat ik als een normale medewerker meedraai i.p.v. boventallig.
Het gaat om een hele dienst. En zoals gezegd, wordt er van mij verwacht dat ik gewoon meedraai. Ik krijg hier niet voor betaald, na deze dag wordt ik gebeld en dan bespreken we of ik aangenomen wordt en het salaris.
Mijn vraag is; is het normaal dat ik hiervoor niet betaald wordt?
Ik heb vaker meegedraaid om te kijken of het werk geschikt was maar dan was ik boventallig en ging het bovendien om een paar uurtjes.
Alvast bedankt!
zondag 25 april 2021 om 18:08
Dit is niet toegestaan en met goede redenen:
- Je bent niet verzekerd en de werkgever ook niet. Wanneer jij door je rug gaat en vervolgens niet instaat meer bent tot werken heb je een probleem. Mocht jij een bedrijfsongeval krijgen dan heeft de werkgever aan instanties heel wat uit te leggen. Werken zonder arbeidsovereenkomst is namelijk niet toegestaan.
- Je moet voldoen aan de WID en jouw (potentiële) werkgever ook. Dat wil zeggen dat jouw identiteit vastgesteld moet zijn en dat jouw identiteit op elk moment aangetoond moet worden. Ik vermoed dat deze stap in dit geval pas plaatsvindt na het sluiten van de arbeidsovereenkomst.
-Werkgevers hebben voldoende middelen om vaardigheden uit te testen en vast te stellen: assessments, gesprekken, referenties en simpelweg de proeftijd in de arbeidsovereenkomst.
-De belastingdienst is doorgaans niet zo dol op onbelaste arbeid.
Ik zou als ik jou was vragen of er een proeftijd is opgenomen in de arbeidsovereenkomst en aangeven dat dit een prima periode is om jouw vaardigheden uit te testen. Mochten ze daar niet mee akkoord gaan dan vriendelijk bedanken.
- Je bent niet verzekerd en de werkgever ook niet. Wanneer jij door je rug gaat en vervolgens niet instaat meer bent tot werken heb je een probleem. Mocht jij een bedrijfsongeval krijgen dan heeft de werkgever aan instanties heel wat uit te leggen. Werken zonder arbeidsovereenkomst is namelijk niet toegestaan.
- Je moet voldoen aan de WID en jouw (potentiële) werkgever ook. Dat wil zeggen dat jouw identiteit vastgesteld moet zijn en dat jouw identiteit op elk moment aangetoond moet worden. Ik vermoed dat deze stap in dit geval pas plaatsvindt na het sluiten van de arbeidsovereenkomst.
-Werkgevers hebben voldoende middelen om vaardigheden uit te testen en vast te stellen: assessments, gesprekken, referenties en simpelweg de proeftijd in de arbeidsovereenkomst.
-De belastingdienst is doorgaans niet zo dol op onbelaste arbeid.
Ik zou als ik jou was vragen of er een proeftijd is opgenomen in de arbeidsovereenkomst en aangeven dat dit een prima periode is om jouw vaardigheden uit te testen. Mochten ze daar niet mee akkoord gaan dan vriendelijk bedanken.
tadderak30 wijzigde dit bericht op 25-04-2021 18:11
0.13% gewijzigd

zondag 25 april 2021 om 18:09
Of je wordt niet aangenomen en je hebt 8 uur gratis gewerkt. Best gek.KooktMetKnoflook schreef: ↑25-04-2021 18:00Doe niet zo moeilijk!
Iedereen hier snapt dat er tekorten zijn in de zorg én vindt het prima om een paar uurtjes mee te draaien.
Dus het probleem is eigenlijk alleen over de paar uurtjes daar bovenop, niet eens over een hele werkdag.
Tel daar bij dat iedereen het erover eens is dat ze het druk hebben met te weinig mensen, en dus niet jouw collega halverwege de dag kunnen onderbreken om eens lekker met de benen op tafel te evalueren hoe jij het doet.
Stel dat 3 uur meelopen redelijk is en je 8 uur hebt gedraaid. Dan heb je het opver 5 uur.
Stel dat je er een jaar werkt dan gaat het om 0,3% teveel gratis gewerkt. Oh jee, oh jee.
Als die instelling het dáár van moet hebben, hebben ze echt een groot probleem.
Daarbij evalueer je zelden met degene die met je meedraait, of hooguit in een paar minuten.
zondag 25 april 2021 om 18:10
zondag 25 april 2021 om 18:11
zondag 25 april 2021 om 18:12
Ik vind het heel erg raar!
Werk zelf in de zorg. Hier is het idd een gesprek met rondleiding. Als je zelf wilt een paar uurtjes boventallig meelopen om te kijken of het iets voor je is en anders krijg je gewoon een contract én 2 of 3 inwerkdiensten die betaald worden en waarbij je eveneens boventallig staat. En ja soms beslissen mensen dan na die inwerkdiensten dat ze het toch niet zien zitten en stappen zelf op in de proeftijd en is het juist extra duur voor de werkgever, maar je wilt toch gewoon verantwoordelijk met je cliënten omgaan! Die moeten toch ook personeel hebben wat weet wat ze doen en ze een beetje kennen? Lijkt me anders en heel rot voor het personeelslid wat met je werkt die dienst, en een groot risico dat je iemand verkeerd benaderd/ een allergie over het hoofd ziet oid?
Ik zou (tenzij het echt mijn droombaan is misschien) aangeven dat ik als ik een dag onbetaald meewerk, verwacht dat dat boventallig is. Omdat ik graag de ruimte wil hebben om vragen te stellen en rustig te kunnen zien wat het werk inhoud.
Werk zelf in de zorg. Hier is het idd een gesprek met rondleiding. Als je zelf wilt een paar uurtjes boventallig meelopen om te kijken of het iets voor je is en anders krijg je gewoon een contract én 2 of 3 inwerkdiensten die betaald worden en waarbij je eveneens boventallig staat. En ja soms beslissen mensen dan na die inwerkdiensten dat ze het toch niet zien zitten en stappen zelf op in de proeftijd en is het juist extra duur voor de werkgever, maar je wilt toch gewoon verantwoordelijk met je cliënten omgaan! Die moeten toch ook personeel hebben wat weet wat ze doen en ze een beetje kennen? Lijkt me anders en heel rot voor het personeelslid wat met je werkt die dienst, en een groot risico dat je iemand verkeerd benaderd/ een allergie over het hoofd ziet oid?
Ik zou (tenzij het echt mijn droombaan is misschien) aangeven dat ik als ik een dag onbetaald meewerk, verwacht dat dat boventallig is. Omdat ik graag de ruimte wil hebben om vragen te stellen en rustig te kunnen zien wat het werk inhoud.
zondag 25 april 2021 om 18:12
Nee zeg, dat kan natuurlijk niet. Zij testen of ze haar willen hebben, niet andersom.
zondag 25 april 2021 om 18:16
Doe even normaal.KooktMetKnoflook schreef: ↑25-04-2021 18:00Doe niet zo moeilijk!
Iedereen hier snapt dat er tekorten zijn in de zorg én vindt het prima om een paar uurtjes mee te draaien.
Dus het probleem is eigenlijk alleen over de paar uurtjes daar bovenop, niet eens over een hele werkdag.
Tel daar bij dat iedereen het erover eens is dat ze het druk hebben met te weinig mensen, en dus niet jouw collega halverwege de dag kunnen onderbreken om eens lekker met de benen op tafel te evalueren hoe jij het doet.
Stel dat 3 uur meelopen redelijk is en je 8 uur hebt gedraaid. Dan heb je het opver 5 uur.
Stel dat je er een jaar werkt dan gaat het om 0,3% teveel gratis gewerkt. Oh jee, oh jee.
Er loopt met mij geregeld iemand me maar dat evalueren bestaat vooral in horen hoe diegene het vond. Ik evalueer dan zelf met mijn leidinggevende of wij het met diegene zien zitten en zij beslist dan.
Het is absoluut niet normaal om iemand zomaar op de groep te zetten behalve als diegene bij het flexbureau of uitzendbureau werkt en dat is in uitzonderlijke situaties want beslist niet in het belang van de cliënt. Dit ook niet.

zondag 25 april 2021 om 18:21
Daarvoor is toch een proefperiode?Metallover schreef: ↑25-04-2021 16:00Ik vind het helemaal niet raar. Gewoon om van beide kanten te kijken of het past voordat je een contract tekent. Je mag er best wat voor over hebben.

zondag 25 april 2021 om 18:22
Dank voor alle reacties!
Ik ga een mailtje sturen met de vraag of dit mijn proeftijd betreft ivm verzekering. Onverzekerd werken vind ik inderdaad geen goed idee en hier had ik nog niet eens over nagedacht.
Mocht na twee uur blijken dat ik het niets vind dan hebben ze inderdaad een probleem met de huidige situatie.
Nogmaals, bedankt allemaal!
Ik ga een mailtje sturen met de vraag of dit mijn proeftijd betreft ivm verzekering. Onverzekerd werken vind ik inderdaad geen goed idee en hier had ik nog niet eens over nagedacht.
Mocht na twee uur blijken dat ik het niets vind dan hebben ze inderdaad een probleem met de huidige situatie.

zondag 25 april 2021 om 18:23
Wij laten wel meedraaien, 1 of 2 uur. Beetje zonde om weer helemaal opnieuw de procedure op te starten als de doelgroep anders is dan verwacht bijvoorbeeld.

zondag 25 april 2021 om 18:25
Ja 1 of 2 uur vind ik ook wat anders dan een hele dag. Dat vind ik niet per se 'er best wel wat voor over hebben' wat degene zei die ik quote.

zondag 25 april 2021 om 18:28
Eens. Gaat nergens over. En dan niet eens boventallig. Gewoon een gratis invalkracht.Muurbloempje115 schreef: ↑25-04-2021 18:25Ja 1 of 2 uur vind ik ook wat anders dan een hele dag. Dat vind ik niet per se 'er best wel wat voor over hebben' wat degene zei die ik quote.

zondag 25 april 2021 om 18:31
KooktMetKnoflook schreef: ↑25-04-2021 18:00Doe niet zo moeilijk!
Haal jij bij een bakker ook eerst een gratis brood om later te beslissen of je wel/niet terugkomt en er in de toekomst voor te betalen?
Wat een rare instelling zeg!
zondag 25 april 2021 om 18:35
zondag 25 april 2021 om 18:36
Nou ja, ik zou er ook inzetten dat je niet een volledige dienst onbetaald wil werken. Nog los van de verzekeringskwestie is het een vreemde gang van zaken en lijkt het me niet wenselijk als je al voor aanvang dienstverband als gekke henkie in de boeken staat. Ik denk dat je bij zo’n werkgever nog heel veel onbetaald (over)werk kunt verwachten als je niet meteen duidelijk maakt dat dat jou niet echt schikt.missjolie schreef: ↑25-04-2021 18:22Dank voor alle reacties!
zondag 25 april 2021 om 18:36
KooktMetKnoflook schreef: ↑25-04-2021 18:00Doe niet zo moeilijk!
Oh? Ik zie dat de meesten het hier anders niet prima vinden.
Evalueer jij altijd uren? Gewoon vragen hoe iemand het vond is binnen 5 minuten gepiept en dan beslis je daarna zelf wel met de leidinggevende of iemand mag beginnen.
zondag 25 april 2021 om 18:38
Joh die doet niet anders dan trollen, gewoon negeren.Palmbomen-zijn-cool schreef: ↑25-04-2021 18:05Dat jij dit de normale gang van zaken vindt zegt echt heel veel over jou.
Honey, you should see me in a crown

zondag 25 april 2021 om 18:40
Goed zo TO. En ik kan me voorstellen dat die verzekering even een fijn stokpaardje is maar als ik jou was zou ik het niet helemaal daar op gooien. Geef aan dat je ook vragen wil kunnen stellen en dat je er vanuit gaat dat meekijken betekent boventallig zijn.
Maar dit zegt echt wel wat over wat voor type werkgever het is. Onthoud: voor hen tien anderen in deze markt.
Succes!
Maar dit zegt echt wel wat over wat voor type werkgever het is. Onthoud: voor hen tien anderen in deze markt.
Succes!

zondag 25 april 2021 om 18:51
Ja dit, met de gulden smoes die (bijna) overal bij kan; je past niet in het teamLady*Voldemort schreef: ↑25-04-2021 16:08Natuurlijk is het wel raar. Als ze nou over stond was het wat anders, maar ze wordt gewoon ingeroosterd als volwaardig werkkracht. Gratis. En dan zeker aan het eind van de dag roepen dat het toch niet zo klikte allemaal en morgen weer een nieuwe gratis werkkracht inroosteren voor een dagje. Grapjassen.

zondag 25 april 2021 om 18:56
Ja dat lijkt me logisch. Maar niet meteen de hele dag en de volle mep qua verantwoordelijkheid en geen beloning.

zondag 25 april 2021 om 19:07
Inderdaad niet alleen inzetten op de verzekeringskwestie. Maar je moet er wel vragen overstellen. Wat als jij schade toebrengt aan een patiënt, hoe werkt dat dan? Wat gebeurt er als jij tijdens de proefdag een ongeluk krijgt, wie is dan verantwoordelijk? Je moet ook vragen stellen over de arbeidsovereenkomst. Volgt bijvoorbeeld uit de proefdag dat je geen proeftijd meer hebt? Hoe verhoudt de proefdag zich tot de proeftijd? En zorg dat je eea op papier hebt. Je weet nooit waar je het ooit voor nodig hebt.