Werk & Studie alle pijlers

Onderhandelen over salaris

20-11-2018 01:22 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Na al een hele tijd op zoek te zijn naar een baan heb ik eindelijk ergens een baan in mijn vakgebied aangeboden gekregen. Ik was super blij om te horen dat ik uit de kandidaten gekozen was. Het is geen droombaan, maar zeker een mooi begin. Na het voorstel over de voorwaarden te hebben ontvangen, ben ik echter iets minder enthousiast. Het salaris is wel iets lager dan ik had verwacht. Laten we zeggen dat je bij de Primark meer verdient. Ik heb nog geen ervaring bij een bedrijf, maar werk al wel een tijdje als ZZP'er. Daar heb ik een mooi portfolio mee op kunnen bouwen, redelijk wat opdrachten en redelijk wat volgers op allerlei platformen en sociale media. Dat ze mij berekenen als iemand met 0 jaren ervaring, dat snap ik nog wel. Maar ook als ik op internet zoek naar gemiddelde salaris voor starters in mijn sector, zit het er toch echt wel onder. Ik heb een HBO diploma (daarvoor VWO). Ik ben echt nieuw op dit gebied en heb eigenlijk helemaal geen verstand van wat redelijk is en hoe ik het hele voorstel moet inschatten. Mijn omgeving geeft aan dat ze dit wel erg weinig vinden. Voor veel ongeschoold werk verdien je dit of zelfs meer. Ze zeggen dat ik moet onderhandelen over het salaris. Maar is dat echt gebruikelijk en hoe moet ik dat dan aanpakken? Ik kom voor mijn gevoel net kijken en dan meteen over je salaris beginnen lijkt me ook zo wat. Wat vinden jullie daarvan? Tips en advies over hoe te onderhandelen zouden ook welkom zijn.

Deze week ben ik ook nog ergens anders uitgenodigd voor een gesprek. Ze klonken ook erg enthousiast over mij en mijn werk aan de telefoon. Ik weet niet zo goed hoe ik dat dan aan moet pakken. Want die sollicitatie procedure zal ook nog wel wat tijd overheen gaan. Wat als het andere bedrijf al wil dat ik ga tekenen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Je verhaal is nogal dubbel, enerzijds vind je het bod erg laag, anderzijds keg je vooral uit hoe terecht je dat vindt. Maak het eens concreet: wat voor baan, welke sector, wat voor bedrijf, wat is het bid en vooral: wat is je netto marge als zzp-er?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch wel werkervaring? Misschien niet in dat vakgebied maar je hebt ook eerder gewerkt.

Dit is vaak het probleem. Je hebt niet voor jezelf bepaald wat je waard bent.

Dat is echt stap 1. Stap 2 is een baan zoeken die jou dat ook waard vindt.

Ik zou dus zeker aangeven dat je meer wil verdienen. Kunnen ze dat niet bieden? Dan heb je nog een ijzer in het vuur hangen. Zeker nu is er werk genoeg.

Daarnaast is mij geleerd dat de enige waardering die je moet willen in je werk salaris is, als je daar dan al ontevreden over bent dan wordt het een zware baan.
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
20-11-2018 06:50
Zeker nu is er werk genoeg.
Oh ja joh?
Aardvarkentje schreef:
20-11-2018 01:22
Na al een hele tijd op zoek te zijn naar een baan heb ik eindelijk ergens een baan in mijn vakgebied aangeboden gekregen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Denk je er ook evt. aan dat je als je het doet voor weinig loon (voor cv/ervaring), je nog blijven ZZP'en. Dat je je loon kunt aanvullen. Mits je dat natuurlijk wil/er ruimte voor is. Maar dat die optie er is.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
20-11-2018 07:28
Oh ja joh?
Doe niet zo raar zeg.
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
20-11-2018 06:50
Zeker nu is er werk genoeg.
Dat er werk genoeg is geen reden om een buitensporige beloning te vragen. De beloning moet wel in verhouding staan tot de bijdrage van de een extra medewerker. Als een extra medewerker 2000 euro omzet oplevert, kan je niet 2000 euro per maand gaan betalen om maar iemand te kunnen krijgen. Dan kan je net zo goed geen extra personeel aannemen.
Alle reacties Link kopieren
TO, vragen ze naar iemand die de hbo-opleiding heeft afgerond en allemaal vaardigheden heeft en ervaring?

Dan is minimum loon natuurlijk wel erg laag. Ga onderhandelen, en bepaal voor jezelf het absolute minimum.
Als je je loon echt veel te laag vindt, kan dat resulteren in je ondergewaardeerd voelen, en minder plezier in je werk krijgen.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.

Ik vind dit weinig ja. Maar ook heb ik niet echt een referentiekader. Het is wel minder dan bij andere banen in de sector waar ik ook ver in het sollicitatie proces was gekomen. Maarja die andere banen heb ik niet gekregen. Ik heb vooral ervaring op mijn cv nodig. Bovendien ben ik met mijn freelance werk de eindjes aan elkaar aan het knopen. En heb niet genoeg om voor pensioen of verzekering af te leggen.

Even een kader
Functie: Designer (Junior)
Opleidingsniveau: HBO
Aantal uur: In overleg, max 40
Huidig voorstel: 10 euro bruto per uur

Volgens internet ligt het gemiddelde startsalaris van een beginnende ontwerper zonder ervaring rond de 2200 per maand.

Er is wel vakantiegeld en mogelijkheid om pensioen op te bouwen. Dat is opzich allemaal erg netjes en fijn!
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik echt superweinig! Voor een HBO-functie. Volgens mij verdien je in de winkel nog meer inderdaad. Daar zou ik zeker over onderhandelen!
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
20-11-2018 08:39
TO, vragen ze naar iemand die de hbo-opleiding heeft afgerond en allemaal vaardigheden heeft en ervaring?

Dan is minimum loon natuurlijk wel erg laag. Ga onderhandelen, en bepaal voor jezelf het absolute minimum.
Als je je loon echt veel te laag vindt, kan dat resulteren in je ondergewaardeerd voelen, en minder plezier in je werk krijgen.
HBO was een van de vereisten in de vacature inderdaad. Verder hebben ze ook aangegeven al een tijd op zoek te zijn er erg kritisch te zijn. Mijn werk er goed te vinden. Dat lijkt me ook wat waard?
Alle reacties Link kopieren
Heb je een proeftijd? Dan kan je toch gewoon de baan accepteren. Als je het heel leuk vindt, is het salaris misschien minder belangrijk.

Als je het werk niet zo leuk vindt, en je freelanceklussen leuker, kan je altijd terug.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
20-11-2018 08:50
Dat vind ik echt superweinig! Voor een HBO-functie. Volgens mij verdien je in de winkel nog meer inderdaad. Daar zou ik zeker over onderhandelen!
Maar hoe pak dat dan aan?
Tja, het mimimum loon bij 40u is 9,20 Euro, bij 38 u - 9,61 Euro en bij 32 u zou het minimum loon al 10,22 Euro Bruto moeten zijn.
Ik vind het ook een karig voorstel vanuit de werkgever, zeker omdat jij een afgeronde HBO opleiding en werkervaring hebt.
Op internet wordt aangegeven dat de salarissen voor designers nogal uiteenlopen, afhankelijk van de ervaring en werkzaamheden. Ik weet niet hoe de arbeidsmarkt is voor designers.

Bepaal eerst hoeveel je zou willen verdienen (een reeel bedrag) en waarom. Daarna hierover in onderhandeling gaan met de werkgever. Wellicht iets boven het gewenste bedrag gaan zitten, zodat de werkgever een tegenvoorstel kan doen, waardoor je uiteindelijk op het bedrag uitkomt. Belangrijk is wel dat je uit kan leggen/ beargumenteren waarom de werkgever jou een hoger salaris zou moeten geven.

Blijkbaar beginnen veel vrouwen al met een lager start salaris, wat ze later nooit meer inhalen, omdat ze niet onderhandelen over salaris. Ik zou het dus zeker proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ze proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten; wees stoer en zeg "ik wil 2200 verdienen, anders zal ik jullie bod af moeten slaan". Dit is wat ik waard ben in de markt en ik ben het geld dubbel en dwars waard, zie mijn portfolio.
Alle reacties Link kopieren
Rockstarter schreef:
20-11-2018 09:18
Tja, het mimimum loon bij 40u is 9,20 Euro, bij 38 u - 9,61 Euro en bij 32 u zou het minimum loon al 10,22 Euro Bruto moeten zijn.
Ik vind het ook een karig voorstel vanuit de werkgever, zeker omdat jij een afgeronde HBO opleiding en werkervaring hebt.
Op internet wordt aangegeven dat de salarissen voor designers nogal uiteenlopen, afhankelijk van de ervaring en werkzaamheden. Ik weet niet hoe de arbeidsmarkt is voor designers.

Bepaal eerst hoeveel je zou willen verdienen (een reeel bedrag) en waarom. Daarna hierover in onderhandeling gaan met de werkgever. Wellicht iets boven het gewenste bedrag gaan zitten, zodat de werkgever een tegenvoorstel kan doen, waardoor je uiteindelijk op het bedrag uitkomt. Belangrijk is wel dat je uit kan leggen/ beargumenteren waarom de werkgever jou een hoger salaris zou moeten geven.

Blijkbaar beginnen veel vrouwen al met een lager start salaris, wat ze later nooit meer inhalen, omdat ze niet onderhandelen over salaris. Ik zou het dus zeker proberen.
Het is lastig in de creatieve sector, salaris loopt erg uit een. De arbeidsmarkt is op zich goed, er is veel werk maar ook heel veel concurrentie. Ik had zelf in mijn hoofd 2000 euro bruto per maand wel een mooi redelijk bedrag was. Dus als ze met 1900 waren gekomen had ik dat ook wel prima gevonden. Bij een andere baan waar ik tot ronde 3 van het sollicitatieproces kwam lag het salaris tussen de 2200-2500. Ging om een vergelijkbare functie. Ik denk dus wel dat 2000 wel redelijk is.

Ja dat is het moeilijk om te zeggen/vinden dat je meer waard ben. Zeker als dat niet in je aard zit. Maar ik denk dat ik het toch gewoon moet proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan aangeven dat je een beetje verbaasd bent over hun bod omdat je onderzoek hebt gedaan naar vergelijkbare functies in de branche en weet wat hbo-startsalarissen zijn. Dus dat je zelf eerder aan 2200 zat te denken als reëel salaris voor deze functie met jouw opleiding en ervaring. Dan zit er aan jouw kant ook wat ruimte voor onderhandeling. Hopelijk kom je dan rond de 2000 uit.
Dat komt dus op 1733 bruto uit? Dat is wel heel weinig voor een hbo-functie. Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur zou je willen werken? Het maakt nogal uit of je 2000 euro wilt verdienen voor 36 of voor 40 uur per week.
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
20-11-2018 09:50
Hoeveel uur zou je willen werken? Het maakt nogal uit of je 2000 euro wilt verdienen voor 36 of voor 40 uur per week.
2000 natuurlijk uitgaande van 40 uur. Als ik dan minder werk, verdien ik natuurlijk minder. Maar voor het gemak even uitgaande van 40 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis een beetje of jouw HBO diploma een relevant diploma is. Volgens mij zijn veel designerfuncties MBO niveau. En wat is je leeftijd?

Stel, je hebt een HBO diploma leraar Engels. Je bent 22 jaar en hebt 2 jaar als ZZP'er een paar designklussen gedaan. Dan vind ik 2000 euro geen gek salaris. 1900 ook niet.

Ben je 30 jaar, heb je een HBO diploma richting design/vormgeving/etc. (relevant) en leef je al 8 jaar van je eigen klussen, dan is het wél een gek salaris en zou ik meer een salaris richting de 2700 verwachten.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
20-11-2018 09:49
Dat komt dus op 1733 bruto uit? Dat is wel heel weinig voor een hbo-functie. Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?
30 opbouwende verlofdagen. 8% vakantiegeld en een pensioenregeling.

Een laptop in gebruik. Ik weet nog niet wat voor een. Zal ik gaan vragen. Heb namelijk zelf al een super goede. Dus als het een veel mindere is, werk ik liever op mijn eigen. Verder nog budget om bij het bedrijf spullen te verkrijgen. Staat ook niet bij vermeld hoeveel.
Nou, een laptop vind ik niet meer dan logisch ;-)

30 vakantiedagen is wel mooi, meer dan gemiddeld.

Maar je kan toch gewoon zeggen, fijn dat jullie me een aanbod hebben gedaan, ik zat zelf meer aan 2200 voor 40 uur te denken gezien mijn opleidingsniveau en ervaring
Want ja, onderhandelen is heel gebruikelijk.
Alle reacties Link kopieren
-Noukies- schreef:
20-11-2018 10:08
Ik mis een beetje of jouw HBO diploma een relevant diploma is. Volgens mij zijn veel designerfuncties MBO niveau. En wat is je leeftijd?

Stel, je hebt een HBO diploma leraar Engels. Je bent 22 jaar en hebt 2 jaar als ZZP'er een paar designklussen gedaan. Dan vind ik 2000 euro geen gek salaris. 1900 ook niet.

Ben je 30 jaar, heb je een HBO diploma richting design/vormgeving/etc. (relevant) en leef je al 8 jaar van je eigen klussen, dan is het wél een gek salaris en zou ik meer een salaris richting de 2700 verwachten.
Ik heb een relevant hbo diploma ja. Kunstacademie - graphic design. Stond in de vacature specifiek vermeld dat ze een Hbo geschoolde ontwerper zochten. Ik ben 25. Geen lange ervaring. Minder dan een jaar werkzaam als zelfstandige.

Het huidige salaris voorstel is 1600 a 1700 trouwens. Met 1900/2000 was ik al een heel blij geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven