Werk & Studie alle pijlers

Onderhandelen over salaris

20-11-2018 01:22 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Na al een hele tijd op zoek te zijn naar een baan heb ik eindelijk ergens een baan in mijn vakgebied aangeboden gekregen. Ik was super blij om te horen dat ik uit de kandidaten gekozen was. Het is geen droombaan, maar zeker een mooi begin. Na het voorstel over de voorwaarden te hebben ontvangen, ben ik echter iets minder enthousiast. Het salaris is wel iets lager dan ik had verwacht. Laten we zeggen dat je bij de Primark meer verdient. Ik heb nog geen ervaring bij een bedrijf, maar werk al wel een tijdje als ZZP'er. Daar heb ik een mooi portfolio mee op kunnen bouwen, redelijk wat opdrachten en redelijk wat volgers op allerlei platformen en sociale media. Dat ze mij berekenen als iemand met 0 jaren ervaring, dat snap ik nog wel. Maar ook als ik op internet zoek naar gemiddelde salaris voor starters in mijn sector, zit het er toch echt wel onder. Ik heb een HBO diploma (daarvoor VWO). Ik ben echt nieuw op dit gebied en heb eigenlijk helemaal geen verstand van wat redelijk is en hoe ik het hele voorstel moet inschatten. Mijn omgeving geeft aan dat ze dit wel erg weinig vinden. Voor veel ongeschoold werk verdien je dit of zelfs meer. Ze zeggen dat ik moet onderhandelen over het salaris. Maar is dat echt gebruikelijk en hoe moet ik dat dan aanpakken? Ik kom voor mijn gevoel net kijken en dan meteen over je salaris beginnen lijkt me ook zo wat. Wat vinden jullie daarvan? Tips en advies over hoe te onderhandelen zouden ook welkom zijn.

Deze week ben ik ook nog ergens anders uitgenodigd voor een gesprek. Ze klonken ook erg enthousiast over mij en mijn werk aan de telefoon. Ik weet niet zo goed hoe ik dat dan aan moet pakken. Want die sollicitatie procedure zal ook nog wel wat tijd overheen gaan. Wat als het andere bedrijf al wil dat ik ga tekenen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren