Werk & Studie alle pijlers

onderhandelen over vrije dagen

03-11-2009 20:11 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst tot zover al bedankt voor alle inzichten van iedereen op deze site!

Nu nog een paar laatste vraagjes over mijn nieuwe baan.

Ik heb nu een concept contract gekregen, het is een klein bedrijf waar geen cao op van toepassing is.

Behalve het loon, wat al besproken is, staan ook de vakantiedagen hierin. Ik ga er toch wel aardig op achteruit qua salaris maar we hebben afgesproken dat dit na 6 maanden bespreekbaar is. Kan ik evt. een voorstel doen voor meer vakantiedagen?

Ik zal 38 uur gaan werken en er staat nu dat ik recht heb op een vakantie van 22 werkdagen per jaar op basis van een volledige werkweek, deze dagen worden opgebouwd naar evenredigheid van de duur van het dienstverband en naar rato van het aantal uren dat per week wordt gewerkt.

Is dit dan 22 dagen op basis van die 38 uur of gaan ze uit van 40.

En hoe zit het met pensioenopbouw bij een baan wat buiten een CAO valt?

Ik heb hiervoor alleen voor een uitzendbureau gewerkt dus mochten dit 'stomme' vragen zijn alvast mijn excuses!
Is 38 uur fulltime bij het bedrijf waar je gaat werken? Want dan is het een volledige werkweek en krijg je dus 22 vakantiedagen.

Dat is inderdaad net iets minder dan gemiddeld volgens mij. Misschien kun je ook vakantiedagen 'kopen'?
Zijn er ook verplichte vrije dagen? 3 weken zomervakantie is al 15 dagen, stel je hebt 3 verplichte vrije dagen, hou je nog maar 4 over.

Ondanks het feit dat je geen CAO hebt, kan je wel kijken of er een CAO bestaat voor een vergelijkbare branche, om te kijken wat redelijk is.
Het meest simpel is waarschijnlijk om een contract af te spreken voor 38 uur per week, vervolgens veertig uur per week te gaan werken en zo gedurende het jaar dertien extra verlofdagen op te bouwen. Maar verder onderhandelen mag natuurlijk altijd.
Er zijn behalve de feestdagen (die hier niet onder vallen) voor zover ik weet geen verplichte vrije dagen.

En ik denk dat het voor dit bedrijf standaard is 38 uur full-time. (staat wel zo in de vacature)

CAO voor een vergelijkbare branche is een goede tip!

Maar zou ik bv 23 dagen kunnen vragen of is zoiets normaal niet bespreekbaar?
Het antwoord is al gegeven: onderhandelen kan altijd.
Iemand dit hier al eens gedaan?

Ik ga het maar gewoon proberen, je weet maar nooit ;)
Ik heb bij elke baan onderhandeld over primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Ben inmiddels zelf werkgever en onderhandel nu dus vanaf de andere kant van de tafel.
Ok, bedankt voor je antwoord.

Ik ga eerst nog wel even kijken wat gangbaar is, mochten dit meerdere dagen zijn dan kom ik wellicht wat sterker over ;)
Het idee van Wuiles vind ik ook een goed idee, meer verlof opbouwen door meer werken. Bij mijn broer op het werk hebben ze dat ook. Daar werken ze elke dag een half uur meer dan dat ze uitbetaald krijgen en hij krijgt daarvoor in de plaats 7 extra vakantiedagen.

succes met onderhandelen!
Ik werk 36 uur en heb 25 vakantiedagen.

Vergeet niet in je contract vast te leggen dat ze je niet mogen verplichten in bepaalde periodes je vakantie op te nemen.
tja ik vind het ook een goed idee, maar denk niet dat het mogelijk is.

Op vrijdag stoppen ze gewoon altijd eerder. Soms zal ik daarom de 38 uur misschien geeneens halen.

(ben trouwens benieuwd tot in hoeverre ze dat gaan bijhouden)

Soms bv na de lunch al...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven