Werk & Studie alle pijlers

Onregelmatig rooster + kind, hoe te combineren

29-06-2020 16:41 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds februari ben ik na zwangerschapsverlof begonnen met mijn werk als woonbegeleider in de gehandicaptenzorg. Ik merk dat in combinatie met een baby de flexibiliteit in rooster veel van mij vraagt. Zoveel dat ik
Momenteel thuis zit omdat ik de balans tussen privé en werk kwijt bent.

Ik zou het zelf erg prettig vinden om wat meer vastigheid in rooster te hebben zoals
Bijv op vaste dagen werken en standaard om
Het weekend. Dit hoeft dan nog niet te gaan om vaste diensten. Mijn werkgever geeft aan dat dit niet mogelijk is, ook niet in de Flexpool.

Ik werk nu 28 u per week en ga terug naar 24 uur.

Hoe doen andere dit. Ik merk dat constant oppas regelen. Voor korte diensten terug komen en met 28 uur gemiddeld 5 dagen per week werken me echt op begint te breken.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
29-06-2020 18:06
Je?

Of TO? Nou, meer in het algemeen.


Dus mijn vraag is ook is er een vader in beeld?
Zo, ja waar is de partner/vader van kind in dit verhaal?
Belachelijk altijd, dat je zo moet smeken om een beetje een fijn rooster te krijgen. Alsof ze het personeel voor het oprapen hebben liggen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond t juist ideaal ik werkte onregelmatig in de ggz en mijn partner regelmatig. Doordat ik ook avonds weekends nachten werkte hadden we weinig kinderopvang nodig en werkte ik toch 32 uur.

Wij hadden flex opvang op het kdv. Dat moest ik twee weken van te voren aanvragen. Daarnaast is mijn vriend ook wel flexibel, wat eerder beginnen en dan voor mijn late dienst thuis zijn of mijn schoonmoeder kwam eventjes over bruggen.

We redden het daardoor met twee dagen kdv. Inmiddels werk ik regelmatig en nog maar 28 uur maar zie kind minder nu verhoudingsgewijs
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
29-06-2020 17:34
Hoe doen andere dat ? Samen.

Eigenlijk zou dat niet uit moeten maken. Het is niet meer van deze tijd dat je zelf geen enkele inspraak hebt. In de zorg vallen ze bij bosjes uit en je zou toch opties moeten hebben. Ik zie TO niet schrijven dat ze persé op zondag vrij wil, om maar eens wat te noemen. Ze vraagt alleen om een beetje normaal rooster. Of je nou 10 of 30 uur werkt zou eigenlijk niet uit moeten maken. En of je wel of geen kinderen hebt ook niet.

Ik werk in een bedrijf dat 24 uur per dag open is. Er zijn collega's die bij voorkeur vroeg werken en dan lekker op tijd naar huis kunnen. Collega's die liever 's nachts werken. Collega's met een studie, die werken graag in het weekend. En dan mensen zoals ik, die het niet uitmaakt, dus wij worden dan daaromheen gepland. Het rooster klopt altijd.

Een vriendin werkte in de zorg toen haar kinderen klein waren. Twee weken nachtdienst, twee weken vrij. Nachtdiensten werden in die tijd nog dubbel betaald, dus op deze manier had ze een fulltime salaris. Kwam in de ochtend thuis, dan had haar man met de kinderen ontbeten, zij bracht ze naar school, ging dan naar bed, kwam om drie uur eruit, ging de kinderen halen, koken en eten, tijd met de kinderen, samen met hun naar bed om nog een uurtje te slapen, dan de volgende nachtdienst. En daarna twee hele weken vrij.
Wat ik bedoel te zeggen; iedereen heeft voorkeuren en als het echt niet anders kan dan houdt het op. Maar op voorhand al roepen dat iets niet kan, dan vraag je er als werkgever wel om dat mensen een deurtje verder gaan kijken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wij komen een heel eind met een vaste vrije dag van mij en een vaste vrije (mid)dag van man.

Hier in de omgeving helaas geen flexibele opvang en verder erg tevreden over het kinderdagverblijf, dus ik breng ze liever niet naar een gastouder.

In mijn werk (jeugdzorg) wordt elke maand een passend rooster gemaakt. We kunnen roosterwensen doorgeven en eigenlijk wordt daar zo goed als altijd rekening mee gehouden. Voordeel: als je een beetje afstemt met je directe collega's is er veel mogelijk. Nadeel: het rooster is vaak pas laat definitief en je kunt tot die tijd nergens vanuit gaan. Wel heeft iedere collega een vaste vrije- of vaste werkdag.

Ik werk 24 uur en man 40 uur. Ons schema ziet er als volgt uit:
Maandag - mijn vaste vrije dag
Dinsdag - opvang kdv
Woensdag - man vaste vrije middag, ik vraag een late dienst aan
Donderdag - opvang kdv
Vrijdag - als ik moet werken is deze flexibel in te vullen met oma, oom, ruildag kdv, o.i.d. (is misschien zes keer per jaar)
Weekend - man vrij, ik om de week werken

Ik kan dus als roosterwens doorgeven dat ik graag op dinsdag, woensdag en donderdag werk. Daarnaast is het bij ons gebruikelijk dat je om het weekend werkt. Dus ik ben regelmatig een dag vrij dat de kids toch naar het kdv gaan. En daar geniet ik dan van... :A:
Heb altijd onregelmatig gewerkt, ook in de gehandicapten zorg. Nog steeds, 32 uur pw. Ik heb altijd flexibele opvang afgenomen, dat kon per uur. Destijds een kinderopvang en nu al jaren een gastouder. Max 10 uur per week omdat man en ik beiden inleveren. Ik vaak weekenden en avonden/nachten, hij overdag. Kind is nu 9 en gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-06-2020 19:22
Eigenlijk zou dat niet uit moeten maken. Het is niet meer van deze tijd dat je zelf geen enkele inspraak hebt.
ging mij vooral om de partner, waar is hij in dit verhaal. En ja.. de werkgever valt ook nog wat over te zeggen..
Alle reacties Link kopieren
Ik had juist een vaste werkdag als voorkeur. Dat was dan de dag waar ik van op aan kon en oppas had.
Maar inderdaad, waar is je partner in dit verhaal?
En gooi het open bij collega’s. Dat je graag wil werken maar iets meer stabiliteit wil in het rooster. Of je solliciteert op een groep waar ze alleen 8-uursdiensten hebben, dan heb je nog maar 3 dagen te regelen in een week.
Vervelend, het geeft veel stress weet ik nog.
Alle reacties Link kopieren
Overigens als een collega thuis zou zitten omdat ze de combi werk en kind niet aan kan vind ik wel een ding. Speelt er niet meer mee?
poldervrouw schreef:
30-06-2020 00:28
ging mij vooral om de partner, waar is hij in dit verhaal. En ja.. de werkgever valt ook nog wat over te zeggen..
Ja, blijkbaar hoeft die geen zorgtijd op zich te nemen.

Daarna zou ik naar de werkgever kijken. Eerst samen. Blijkbaar heel vreemd. Alsof die partner niet ook gewoon opvang nodig heeft voor zijn of haar werk.
Alle reacties Link kopieren
De partner werkt en klust, dus alles rondom het kind is de zorg van TO, lees ik als ik loep.

Lieve TO, trap niet in deze valkuil, want als je de balans tussen je werk en de zorg voor jullie kind nu al niet trekt, worden het nog hele zware jaren. Dit kind is van jullie samen, dat betekent dat jullie de zorg en de verantwoordelijkheid samen moeten delen. Als je partner veel afwezig is, moet hij andere keuzes maken. Schuif die klussen op de lange baan en zorg eerst dat jullie samen leren zorgen. Anders zijn de klussen straks klaar en hebben jullie samen een modus waarin jij werkt en zorgt, en je partner alleen werkt. Die scheve verdeling is oneindig moeilijk recht te trekken. Doe dat nu. Niet straks, want straks is nooit. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, bedankt voor de tips en reacties

Wat betreft mijn partner, hij heeft een eigen bedrijf en zoals vermeld hebben we ook nog een klus huis. Niet heel handig maar die klussen zijn al flink verminderd en voor mijn gevoel doen we het samen. Ik kan het eerder moeilijk los laten. Echter zoals vermeld werk ik gemiddeld 4 tot 5 dagen om mijn 28 uur te maken. Mijn partner is gemiddeld 1 x per week thuis +de avonden( bijv als ik avonddienst heb) + de weekenden. Verder moet hij ook geld verdienen. Ja dit kind is van ons 2e maar de rekeningen lopen ook door. Daarnaast past oma 1 dag op en breng ik haar 1 dag per week naar de kinderdagopvang. Ik heb dus 3 dagen door de weeks gedekt qua oppas. Uren technisch zou dit prima haalbaar moeten zijn. Echter door korte diensten meer ingepland worden. Last minute veranderingen. Heb ik zoals iemand anders omschrijft eigenlijk iedere dag van de week iemand in de back up nodig. Hoewel wij veel lieve opa’s en oma’s hebben die af en toewel op willen passen. Rijst bij mij constant de vraag hebben alle mensen in de zorg dan zown groot vangnet.

Gemiddeld is mijn rooster 1 a 2 maanden van te voren bekend. Ook wij gaan dan zitten en plannen alles. Echter in mijn omgeving is er geen betaalbare flexibele opvang. Ze gaat nu op een vaste dag naar de kdv. Dit is dan ook mijn vaste werkdag. Mijn moeder zou ook graag een vaste dag willen. Dit kan ik op mijn werk niet meer voor elkaar krijgen.

Ik ben al over gestapt naar de Flexpool. Dus geen team meer. Maar ook niet de ruimte om zelf mijn rooster te maken. Hiervoor heb ik al mijn functie weer terug gezet naar begeleider. Doordat ik niet zo lekker in mijn vel en nu dus ook thuis zit ben ik bang om van werkgever te switchen. Bij een nieuwe werkgever zal ik goed willen presteren wat nog meer van mij vraagt waar ik nu al de energie niet voor heb.

Ik zit een beetje vast, ook dat het bij iedere organisatie zo anders is geregeld maakt het
Moeilijk om te solliciteren omdat ik nooit weet of zij mij wel kunnen bieden wat ik zoek.
Alle reacties Link kopieren
Wat wij deden:
Ik werkte onregelmatig, had 2 vaste vrije dagen (maandag en dinsdag heerlijk, had ik geluk mee), om het weekend vast werken. Man was dan 1 doordeweekse dag vrij (woensdag) en werkte regelmatig, 2 dagen opvang.
Prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
En de eerste maanden voelde als keihard werken: op werk zorgen, thuis zorgen en weer terug naar werk om te.... zorgen.
Het went!
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
29-06-2020 17:00
Draai het om: niet een vaste werkdag maar regel een vaste vrije dag waarop je aangeeft niet beschikbaar te zijn. Werkt je partner wel regelmatig? Dan is zoiets het fijnste:

Maandag jij vrij
Dinsdag partner vrij
Woensdag opvang
Donderdag opvang
Vrijdag flexibel
Weekend: partner

Op deze manier hoef je maar 2 dagen vaste opvang af te nemen en heb je per week maar 1 'wisseldag' (vrijdag) over die je flexibel invult. Jij als je vrij bent, partner/grootouders/oppas als je moet werken. 1 zo'n dag is te doen en geeft eindeloos veel meer rust dan alle dagen moeten schipperen. Bovendien is het ook voor je baby veel regelmatiger.
Of dit.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zit je in hemelsnaam dan daar in een flexpool ? Welk voordeel levert jou dat op ? Ze delen je dus gewoon in : net zoals ze anders zouden doen......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
30-06-2020 18:43
Waarom zit je in hemelsnaam dan daar in een flexpool ? Welk voordeel levert jou dat op ? Ze delen je dus gewoon in : net zoals ze anders zouden doen......
Dit. Schiet niet op zo.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt niet veel, dus als dit teveel is denk ik dat je op andere verandermogelijkheden moet richten.

Elke keer oppas regelen: kijk of je een vaste flexibele oppas kunt vinden, een gastouder bijvoorbeeld. Dit werkte voor mij erg goed toen ik als alleenstaande moeder flexibel werkte.

Vaste werkdagen: misschien helpt het om vaste vrije dagen af te spreken. Dan ben je verder flexibel en makkelijk inzetbaar voor je werkgever, jij en je man en kind hebben duidelijkheid.

Hoe ontspan jij? Je werkt net iets meer dan één volledige dag in de week, een jong kind vraagt veel aandacht, maar hoe laad jij jezelf weer op en hoe kun je ervoor zorgen dat je daar ook de ruimte voor kunt pakken?
..
Alle reacties Link kopieren
Helaas ik heb dit ook gehad. Zo veel wissels etc dat ik wekelijks stress had om oppas te regelen.

Je hebt naar mijn idee 4 opties;
1. Schikken. En blijven waar je bent.

2. Je kunt kijken of er binnen de organisatie een woning is waar je beter rooster hebt. Langere diensten etc. Vaster rooster. Ik wilde dat heel graag. Meerdere keren geopperd. En na jaren kwam ik er dus achter dat ze dat op een andere woning wel deden.

3.
Erg goede opvang regelen. Flexibele opvang afnemen bij dagverblijf. Of een oppas aan huis. Ik kende een stel die beide onregelmatig werkte. De overbuurvrouw werd hun oppas. Via gastouderbureau etc. Ideaal. Je krijgt ook gewoon KOT. Man meer laten oppassen. Oma??

4. Andere baan zoeken die makkelijker te combineren is.

En nogmaals het is echt zo zonde. Mensen willen graag werken maar waarom dan niet wat meer meedenken zodat het nog te combineren valt??
Hoeveel vaste voorkeuren mag je hebben?? En idd ik zou erg uitgaan van om het weekend werken... op tijd rooster zodat je goed kan plannen etc
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
29-06-2020 18:33
Belachelijk altijd, dat je zo moet smeken om een beetje een fijn rooster te krijgen. Alsof ze het personeel voor het oprapen hebben liggen.
Dit. Als ik teamleider zou zijn zou het rooster mijn prio 1 zijn. Zo belangrijk dag personeel fijn werkt met goed rooster. Daarmee kan je ze aan je blijven binden en heb je minder uitval.

En ik snap het ook niet. Het is toch niet stom dat jij met je 24 uur bijvoorbeeld meerdere dagdelen vaste voorkeur hebt???
Alle reacties Link kopieren
En TO die korte diensten of gebroken diensten zijn ook gewoon kl*te.
Heb je binnen organisatie niet woningen waar ze slaapdiensten hebben? Of je gaat de nachtxorg in? Dagbesteding??
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
02-07-2020 00:15
En TO die korte diensten of gebroken diensten zijn ook gewoon kl*te.
Heb je binnen organisatie niet woningen waar ze slaapdiensten hebben? Of je gaat de nachtxorg in? Dagbesteding??
Vaste flexer voor 1 woning is hetzelfde als dat je vast bent. Draai je gewoon mee op het rooster.

Als je flext voor meerdere locaties kun je gewoon uit alle openstaande diensten kiezen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op het werk werken de groepen met een basis rooster welke iedere 4 weken terug komt als ik zie hoe beroerd deze roosters er uit zien valt daar nog wel een slag te maken. 3 werken 1 vrij 1 werken 2 vrij....waarom niet 4 dagen achter elkaar en 3 vrij. Dan houd je het als parttimer ook beter vol want je bent echt even vrij van je werk. En meer vastigheid op de groep.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem.

Flexibele opvang contract is hier niet te vinden waar ik woon. Ondanks 1 vaste werkdag loop ik ook vast.
Nadeel is ook dat mijn man sochtends eerder weg gaat voor zijn werk, nachtdiensten doordeweeks lukt al niet.
Ook omdat mijn vangnet klein is.

Hier boven schrijft iemand wat punten.. dat is hier of de flexpool ingaan waar ik zelf mijn rooster kan roosteren of totaal een ander baan.
Flexpool in mijn organisatie bestaat uit bijna alleen maar uit open staande nachtdiensten..
Bij mijn vorige werkgever bestaat flexpool uit paar mnd ergens werken en mee geroosterd worden met het vaste team (vaak rot diensten) en dan keer switchen.
Anders is niet bespreekbaar. Daarom ben ik op zoek en aan het solliciteren op andere baantjes. En ga aankomende week in gesprek met 2 andere organisaties.

Het is best lastig. Ook omdat er zieke en weinig personeel aanwezig zijn waardoor er toch verwacht wordt om een keer extra te werken. En die keer is bij ons gerust wekelijks. En begrip dat je niet altijd kan is er niet altijd.

Vacature zat maar hier willen ze nog altijd dat je alle diensten flexibel inzetbaar bent.
Tenzij je in de buurt woont van de Randstad of Utrecht. Daar broeit het van de verschillende vacatures.
Alle reacties Link kopieren
Lastig dat de mannen niet flexibeler zijn. Ik heb 1 keer een conflict gehad met echtgenoot. Hij vond het zwaar om achter te blijven in het weekend met een baby, peuter en kleuter (is het ook). Maar toen ik zei dat hij dan maar opslag moest vragen en ik zou stoppen met werken was het klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je de zorg met je partner moet delen, maar in sommige banen kun je gewoon niet flexibel zijn. Ik werk zelf in het onderwijs en ik heb vaste werkdagen. Als mijn partner een flexibele baan zou hebben, zou dat echt erg lastig zijn met de opvang. Ik kan zelf namelijk niet schuiven in mijn werkdagen. Gelukkig zit hier wel een flex KDV in de buurt. In het geval van de man van TO lijkt het me ook niet erg makkelijk om flexibel te zijn. Haar man zal ook rekening moeten houden met overleggen etc. op het werk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven