Werk & Studie alle pijlers

Ontslag nemen tijdens proeftijd voor een andere baan

19-09-2021 19:12 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

2 weken geleden heb ik een baan gevonden als klantexpert. Hier had ik echt heel veel zin in, maar ik kwam er snel achter dat het totaal niet mijn ding is. Heb echt geen zin om de hele dag op kantoor te zitten en alleen maar te bellen en te mailen. Ik heb jarenlang als verkoopster gewerkt in diverse winkels, dus ik wilde weer terug naar de winkel. Op internet ben ik een paar vacatures tegengekomen, en natuurlijk gelijk gesolliciteerd. Godzijdank werd ik al snel uitgenodigd voor een gesprek, en snel te horen gekregen dat ik ben aangenomen. Ik heb er echt superveel zin in. Ik mag morgen beginnen.

Aangezien in nog in mijn proeftijd zit als klantexpert heb ik 3 mensen van dat bedrijf een mailtje gestuurd met de mededeling dat ik mijn proeftijd annuleer, omdat het werk niets voor mij is, en dat ik een ander baan heb gevonden waarin ik mijzelf verder wil ontwikkelen.

Maar nu knaagt het toch een beetje van binnen; is dit wel netjes wat ik heb gedaan? Ik weet dat een proeftijd hiervoor is bedoeld en dat ik recht heb om op te stappen wanneer ik wil (binnen de tijd natuurlijk), en dat dat ook andersom; dus voor hun ook geldt. Maar 1 dag van te voren en via de mail? Als dit niet netjes is, hoe had ik het dan anders kunnen doen?

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Het verdient in mijn ogen geen schoonheidsprijs. Ik had het wel iets langer van tevoren laten weten en via de telefoon. Maar dat kan je nu niet meer veranderen.

Verder kan je in de proeftijd gewoon nog de baan opzeggen. Dat geldt voor beide partijen. Dus op zichzelf is er niets mis mee. De manier waarop had wel beter gekund, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
tja, als het op deze manier niet ingaat tegen wat in je contract staat, dan kan het
Dan hadden ze je maar geen proeftijd moeten geven :)
Alle reacties Link kopieren
Per mail en nog geen opzegdag aanhouden...het mag maar je vraagt of het netjes is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Daar is de proeftijd voor, die is er ook voor jou.
Alle reacties Link kopieren
In die winkel zou je ook volgende week maandag kunnen beginnen.
Natuurlijk is dit niet netjes. Die mensen verwachten je morgen.
Chocolade, altijd goed!
Niet netjes de manier hoe je dit aanpakt.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo niet netjes? Tijdens de proeftijd heb je het recht om te stoppen wanneer je wilt. Als jij vindt dat de baan niet bij je past, en je wilt stoppen omdat je iets anders hebt gevonden, waarom zou je dan nog 1 week moeten uitwerken? Is en zonde van je tijd, en je energie.

Je hebt ze gemaild, aangegeven dat je wilt stoppen, en uitgelegd waarom je wilt stoppen. Weet je hoeveel mensen in hun proeftijd stoppen zonder ook maar één woord te zeggen tegen de werkgever? Dus je bent gewoon netjes geweest.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-09-2021 19:18
tja, als het op deze manier niet ingaat tegen wat in je contract staat, dan kan het
Dan hadden ze je maar geen proeftijd moeten geven :)
Het feit dat iets juridisch kan maakt het nog niet netjes.
Ik zou niet snel per direct vertrekken (bijzondere situaties als onveiligheid etc daargelaten), maar inderdaad nog een tijdje doorwerken. Of dat in elk geval aanbieden. Maar ik zou als werkgever ook nooit iemand per direct op straat zetten, ook niet in zijn proeftijd. Als ik eenmaal zou weten niet verder te willen, zou ik dat wel bespreken/melden, maar ook de optie geven de proeftijd af te maken, en dus ook gewoon salaris te blijven krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dit mag gewoon in de proeftijd. Leuk is het nooit maar het is je goed recht. Succes met je nieuwe baan.
Tja, de proeftijd werkt twee kanten op he. Andersom hadden ze jou ook zonder plichtplegingen op straat gekegeld als jij ze toch niet aanstond, en dan hadden ze vast geen topic geopend hier.
Alle reacties Link kopieren
Een proeftijd is een soort kennismakingsperiode. Tijdens deze periode kunnen u en uw werkgever de arbeidsovereenkomst direct opzeggen.

Dit staat op de site van rijksoverheid. Dus je hebt gewoon gedaan waar je recht op hebt TO, arbeidsovereenkomst direct opgezegd.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-09-2021 19:27
Het feit dat iets juridisch kan maakt het nog niet netjes.
Ik zou niet snel per direct vertrekken (bijzondere situaties als onveiligheid etc daargelaten), maar inderdaad nog een tijdje doorwerken. Of dat in elk geval aanbieden. Maar ik zou als werkgever ook nooit iemand per direct op straat zetten, ook niet in zijn proeftijd. Als ik eenmaal zou weten niet verder te willen, zou ik dat wel bespreken/melden, maar ook de optie geven de proeftijd af te maken, en dus ook gewoon salaris te blijven krijgen.
ze konden haar ook van vandaag op morgen naar huis sturen hoor
daar is deze maand voor.
Of wij het nou allemaal netjes vinden of niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat iets binnen de wettelijke kaders gebeurt betekent nog niet dat dat alles bij voorbaat fatsoenlijk maakt.
Alle reacties Link kopieren
Je zou morgen misschien nog even met de manager kunnen bellen van je oude baan om het nog even persoonlijk toe te lichten. Dan voelt het misschien wat beter afgerond.
Alle reacties Link kopieren
Waterlelie schreef:
19-09-2021 19:32
Dat iets binnen de wettelijke kaders gebeurt betekent nog niet dat dat alles bij voorbaat fatsoenlijk maakt.
in dit geval wel hoor
Alle reacties Link kopieren
fleur_delacour schreef:
19-09-2021 19:26
Hoezo niet netjes? Tijdens de proeftijd heb je het recht om te stoppen wanneer je wilt. Als jij vindt dat de baan niet bij je past, en je wilt stoppen omdat je iets anders hebt gevonden, waarom zou je dan nog 1 week moeten uitwerken? Is en zonde van je tijd, en je energie.

Je hebt ze gemaild, aangegeven dat je wilt stoppen, en uitgelegd waarom je wilt stoppen. Weet je hoeveel mensen in hun proeftijd stoppen zonder ook maar één woord te zeggen tegen de werkgever? Dus je bent gewoon netjes geweest.
Gemaild op zondag. Dus morgenochtend lezen ze pas dat TO niet komt.
Ze had toch nog 1 dag kunnen werken en het persoonlijk kunnen vertellen.
Ik zou het ook niet netjes vinden als een bedrijf mij (op zondag) zou mailen dat ik niet meer hoef te komen.

Haar nieuwe werkgever kan best een dag of week wachten. Normaal gesproken hebben mensen een maand opzegtermijn.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -proeftijd

zie het als de date-periode voordat je een relatie aangaat
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-09-2021 19:33
in dit geval wel hoor
Dat vindt jij. Dat is jouw mening. Maar het is geen feit. Of iets fatsoenlijk is, is subjectief. TO vraagt naar wat wij ervan vinden en niet om hoe het juridisch zit. Je kan wel met allerlei links komen over het recht, maar er bestaat ook zoiets als fatsoen.
Alle reacties Link kopieren
Pelle schreef:
19-09-2021 19:33
Gemaild op zondag. Dus morgenochtend lezen ze pas dat TO niet komt.
Ze had toch nog 1 dag kunnen werken en het persoonlijk kunnen vertellen.
Ik zou het ook niet netjes vinden als een bedrijf mij (op zondag) zou mailen dat ik niet meer hoef te komen.

Haar nieuwe werkgever kan best een dag of week wachten. Normaal gesproken hebben mensen een maand opzegtermijn.
Tijdens je proeftijd mag je onmiddellijk stoppen. Ze werkt als klantexpert, klantenservice medewerker dus. Waarschijnlijk nog steeds in een training. Ik denk niet dat ze heel veel op haar rekenen, en in grote problemen komen als zij niet meer komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het absoluut niet netjes. Maar goed, wettelijk gezien mag het. Maar ik zou zelf een dag later beginnen zodat je met goed fatsoen de boel af kan handelen bij je vorige werkgever.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-09-2021 19:31
ze konden haar ook van vandaag op morgen naar huis sturen hoor
daar is deze maand voor.
Of wij het nou allemaal netjes vinden of niet.
TO vraagt of ze het netjes heeft gedaan. Ze vraagt niet of ze in haar recht staat, want dat weet ze al.
Dus dit topic draait juist om de vraag of de manier waarop netjes is. Jij vindt van wel, ik vind van niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet netjes. Per mail vind ik erg raar, op zondag vind ik dat extra raar.
Alle reacties Link kopieren
fleur_delacour schreef:
19-09-2021 19:39
Tijdens je proeftijd mag je onmiddellijk stoppen. Ze werkt als klantexpert, klantenservice medewerker dus. Waarschijnlijk nog steeds in een training, of net van de training af maar moet alsnog met een begeleider naast zitten die meeluistert. Nog één dag of één week werken waar je uiteindelijk toch weggaat kost jou en je collega’s onnodig energie. Ik denk niet dat ze heel veel op haar rekenen, en in grote problemen komen als zij niet meer komt.
Alle reacties Link kopieren
fleur_delacour schreef:
19-09-2021 19:39
Tijdens je proeftijd mag je onmiddellijk stoppen. Ze werkt als klantexpert, klantenservice medewerker dus. Waarschijnlijk nog steeds in een training. Ik denk niet dat ze heel veel op haar rekenen, en in grote problemen komen als zij niet meer komt.
De vraag is niet of het mag. Het mag inderdaad.
En natuurlijk rekenen ze wel op haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven