Werk & Studie alle pijlers

Ontslag nemen

12-11-2009 00:26 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
Je kan besluiten je contract niet te laten verlengen. Als je het niet verlengt heb je dus ook geen contract met ze afgesloten en ben je dus ook niet aan contractvoorwaarden gebonden, want die heb je niet afgesloten. Wel duidelijk aangeven bij het bedrijf dat je ervoor kiest het contract niet te verlengen. Wellicht dat het zelfs schriftelijk moet, dat weet ik even niet.
Als je al weet dat je weg wil kan je toch nu al een gesprek met je baas aangaan? Geef je hem/haar/hun ook de tijd om een ander te zoeken of met jou door te spreken wat je baan wel leuk/uitdagend genoeg zou maken om te blijven (als dat al aan de orde is).
Volgens mij ben je verwijtbaar werkeloos als je de contractverlenging niet aanneemt en nog geen alternatief hebt gevonden.

Verder loopt je contract dus gewoon af, dus is er geen sprake van opzegtermijn. Als je wil kun je gewoon je mond houden nu en op de dag voor je contract afloopt zeggen dat je weg gaat.

Maar heb je al 'n nieuwe baan dat je 2 maanden opzegtermijn als problematisch ziet? Ook als je wel je contract laat verlengen kun je door blijven solliciteren en als ze je willen hebben ze echt wel begrip dat je niet op stel en sprong kunt beginnen, maar eerst nog even je opzegtermijn moet uitdienen.
Eens met Nysse!

Ben je er zo zeker van dat je een nieuwe job kunt vinden in deze tijd? Je hebt een job, probeer daar eerst het beste van te maken, zou ik zo zeggen. Maar misschien 'lig je goed in de markt' of heb je je salaris niet nodig om vaste lasten te betalen? Of ga je anders een tijdje een uitkering trekken, als dat kan dus als je zelf niet je contract verlengd?
Gewoon aangeven dat jij het aanbod afslaat en aan het eind van je contract zult gaan stoppen. Echter, je hebt dan dus geen rechten op WW, want je bent verwijtbaar werkloos. Ik zou gewoon gaan solliciteren. Heb je tegen die tijd nog niets, dan accepteer je aanbod en onderhandel je over de opzegtermijn. In deze tijden is het echter beter om te wachten op een nieuwe baan. Kijk als je baan je psychisch helemaal kapot maakt dan is het wat anders, maar volgens mij is dat hier niet aan de hand.
Ik zou die baan eerst houden en gewoon vanuit werk gaan solliciteren naar iets anders. Als zij je willen houden maar jij zegt nee, dan ben je inderdaad verwijtbaar werkeloos en zit je zonder inkomen.

Ik ben zelf ook werkzoekend (andere situatie, mijn werkgever stopt er helemaal mee) en het valt niet mee want er zijn veel kandidaten voor iedere vrijkomende baan.
Volgens mij is optie 1: bespreek met je baas waarom je het niet meer zo naar je zin hebt, vertel wat je mist. Is het een uitdaging, wil je meer klantcontact of juist minder, wil je cognitief uitdagender zaken, wil je meer zelfstandigheid? Wanneer je je wensen kenbaar maakt kan je baas daarop inspelen. Dat kan hele leuke dingen opleveren.

Als voorbeeld hoe het kan lopen...

Ik werd eergisteren ineens door mijn baas overvallen met de mededeling dat hij mij een managementopleiding wil aanbieden. We hebben het al maanden over mijn toekomst bij het bedrijf. En nu vindt hij dat ik dan maar eens in een leidinggevende positie moet zien te komen. Iets waar we het ook wel over hebben gehad. Dus het feit dat ik bespreekbaar heb gemaakt dat ik me verveelde op het werk heeft dus effect gehad. Hij blij, ik blij....
Waarom heb je het wel naar je zin gehad en nu niet meer?

Zou het niet gewoon ook een tijdelijk dipje kunnen zijn wat je binnen dit bedrijf ook weer kunt oplossen?

Misschien mis je een bepaalde uitdaging?

Weet je waarom je even wat minder zin in je baan hebt?

Probeer dat sowieso eerst goed te achterhalen voordat je beslissingen neemt. Ik heb ook wel periodes gehad waarin ik genoeg van mijn baan had en dan toch bleef en dan achteraf weer blij was dat ik ben gebleven. Het waren gewoon af en toe een soort van dipjes die ook van voorbijgaande aard is.

Ik zeg niet dat dat voor jou ook zo zal zijn, ik geef je alleen de tip om dat ook als mogelijke oorzaak te beschouwen.

En vooral als je nog niks nieuws hebt......
...
Marbies, RESPECT!

Heb verder geen echt advies voor je, maar ik bewonder je instelling!
wel of geen contract, je kan altijd opstappen met 2 maanden opzegtermijn. Dus waarom niet nu zo snel mogelijk op zoek naar een andere baan en zodra je die hebt dan stop je bij je huidige werk.
Marbles, als ik je tweede verhaal lees, denk ik dat je er goed aan doet om daar weg te gaan en uit te kijken naar ander werk. Die collega's gaan toch niet veranderen. Gelukkig zit je in de luxe positie dat jouw inkomen extra is en niet echt nodig, dus wat dat betreft kun je de keuze maken om daar weg te gaan. Ook mocht je in dat geval dan geen WW uitkering krijgen.

Als er veel stress en gedoe in het spel zijn, dan is het misschien wel een goede reden om te kiezen voor de optie om direct bij afloop van je contract te stoppen. Hoe veel te onrustiger jij wordt in die baan, des te lastiger het gaat worden om voldoende energie te steken in het zoeken naar een nieuwe baan. Dat heb ik wel bij mijn man gezien.

Als je je contract uitdient, weet je dat je nu nog maar tot 31 december zou hoeven te werken. Volgens mij heb je niets te maken met een opzegtermijn als je gewoon je contract uitdient. Je contract voor bepaalde tijd stopt van rechtswege op 1 januari 2010. Het is wel netjes om tegen je baas te zeggen dat jij geen prijs stelt op verlenging van het contract. Dan kan hij de komende anderhalve maand uitkijken naar een vervanger.

Een uitkering "trekken" is niet erg en geen schande. Zeker geen WW uitkering, waar je zelf gedurende je werkende leven premie voor betaalt.
...
Je jaarcontract loopt toch eind december af van rechtswege?

Dus zolang je maar niet dat nieuwe contract tekent, heb je geen problemen.

Maar het is inderdaad wel zo netjes om het zo snel mogelijk dan aan te geven dat je geen verlenging wenst.
Ik begrijp dat je moeite hebt met de arbeidsethos van je collega's. Ik lees ook dat je het zat bent om hun rommel op te ruimen. Mijn advies: doe dat dan ook niet.

Dit is je eerste baan schrijf je hierboven. Dan lijkt me dit een uitstekende plek voor je om je grenzen te leren stellen. Het opknappen van werk van anderen omdat zij hun werk niet goed doen is iets dat je zult moeten afleren. Met vluchten ga je dat heus niet leren.

Als jij zegt dat je voor jezelf opkomt, maar er gebeurt niets en je blijft het werk van anderen opknappen. Dan komt dat omdat je dus niet genoeg voor jezelf opkomt. Ik denk dat jij het gevoel hebt dat je je zou moeten aanpassen "in die mate dat ik mezelf niet meer ben", omdat je nog niet in staat bent om je grenzen aan te geven. Ik zou zeggen: blijf en geef je zelf de kans om dat te leren. Anders neem je deze houding ook mee naar een andere werkgever. Mensen die de kantjes eraf lopen kom je namelijk overal tegen.

En solliciteer verder vanuit deze positie. Van werk naar werk zal je waarschijnlijk een veel leukere baan opleveren dan van toiletten schrobben naar een baan.

Je grenzen gaan aan geven zal lastig zijn, ook voor je collega's die merken dat die aardige collega die de troep steeds opruimt dat ineens niet meer doet. Maar gun jezelf dit moment om dat wel te leren. Je gaat er in de toekomst nog veel profijt van hebben. Hoe vervelend en vermoeiend en stressvol die situatie nu ook is.
...
Ah, je hebt dus niet hele eigen werkzaamheden. Dat maakt het iets anders....
...
Ik zou toch niet zomaar opstappen. Ik zou de verlenging tekenen en ondertussen door blijven zoeken naar iets anders. Dit soort situaties zul je idd in elke baan treffen; collega's die de kantjes eraf lopen. Je hebt niet specifiek alleen je eigen taken, maar toch denk ik dat je hier best grenzen kunt (leren) stellen. Zolang jij hun werk blijft opknappen zal er namelijk sowieso niets veranderen. Doe de hoeveelheid werk die je zou moeten doen en laat het daarbij. Ik kan helemaal de drang begrijpen om het werk dat blijft liggen ook te doen, omdat je wilt dat het werk (goed) gebeurt, maar daarmee werk je jezelf over de kop. Je moet dus aan jezelf denken, en dat doe je door grenzen te stellen. Zie het als een kans om iets belangrijks te leren.
quote:Marbles schreef op 13 november 2009 @ 18:44:

Esfa, hoe bedoel je?

Nou, ik had het beeld in mijn hoofd van een kantoor met daarin mensen met hun eigen taken. De rommel van anderen opruimen betekent dan iets anders dan wanneer je in een groep met clienten werkzaam bent.

Toch zou ik niet zomaar opzeggen en proberen van werk naar werk over te stappen. Het verbetert je kansen op een baan aanzienlijk wanneer je gewoon blijft werken. Misschien helpt het om een uitlaatklep te vinden. En misschien moet je toch maar helder en duidelijk aangeven dat je het ook jammer vindt dat het zo'n zooi is en de administratie niet klopt, maar dat je de verantwoordelijkheid daarvoor bij het gehele team legt. En niet alleen zelf alles oplost. Voor jouw verdere loopbaan lijkt me dit een belangrijke les die je jezelf kunt leren. Mensen die de kantjes eraf lopen heb je namelijk overal.
...
...
Marbles, het klinkt alsof je hier heel goed over hebt nagedacht en ik denk dat je de juiste keuze maakt. Het feit dat je nu hebt gesolliciteerd je al zo'n gevoel van opluchting geeft, betekent volgens mij dat je er echt doorheen zit. Je gaat jezelf echt voorbij rennen als je hiermee door zou gaan.

Ik heb ooit in een soortgelijke situatie gezeten. Alleen heb ik ontslag genomen in de week dat mijn contract van rechtswege afliep (maar wel zou worden verlengd). Ik had toen nog geen andere baan maar ik was het zó zat dat het mij niet meer uitmaakte wat ik moest doen om aan geld te komen. Ik ben toen twee weken keihard gaan solliciteren en kon bij een detacheringsbureau aan de slag. Beste beslissing van mijn leven geweest. Het werk was eerst niet zo uitdagend maar de stress was weg! Na een paar maanden stressvrij werken was ik vanzelf wel weer toe aan een uitdaging en ben ik weer gaan solliciteren op echt leuke banen.

Het klinkt gewoon als een goed plan Marbles. En met jouw werkinstelling komt er zeker weer een keer leuk werk (mét prima collega's) op je pad!
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven