Werk & Studie alle pijlers

Op latere leeftijd studeren

07-04-2011 09:18 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wie van jullie is op latere leeftijd nog gaan studeren (deeltijd). Ben 38, eigenlijk altijd zoekende geweest naar wat ik leuk vind, nu wat gevonden, (3 jarige HBO opleiding) en ik ken het gezegde je bent nooit te oud om te leren maar ben benieuwd hoe jullie het ervaren hebben gecombineerd met een full time baan en of jullie daarna ook daadwerkelijk aan de slag zijn gegaan.

Alvast bedankt.
Leuk om te horen dat er meer leeftijdsgenoten zijn die nog een studie gaan doen. Ivy dat is wel een bonus dat je gelijk een baan hebt na je studie inderdaad extra motivatie.

Morena, prettig dat je partner jouw beslissing steunt en achter je staat.
Hoi Allen,

Ik wil ook ontzettend graag de opleiding tot operatie assistente gaan volgen! Helaas valt er op mijn MBO diploma niet te zien of het niveau 3 of 4 is dus dat blijft in het midden. De school bestaat inmiddels niet meer.

Ik ben momenteel 38 jaar en ben nu uitgenodigd voor een sollicitatie gesprek voor de opleiding operatie assistente 2e deskundigheid. Deze opleiding duurt 2 jaar en dan kan ik daarna het derde jaar instromen bij de reguliere opleiding. Dan ben ik alsnog klaar over 3 jaar.

Ik ben alleenstaande moeder van drie kids maar dit is echt wat ik (al jaren!) wil dus ik ga er voor!! Had de angst dat ik te oud zou zijn, maar na het lezen van jullie verhalen valt dat gelukkig mee! Iemand nog tips, suggesties etc.?
@ Cappi, wat voor studie wil je gaan doen dan?

@missclaude: te gek dat je de opleiding mag doen. Ben zelf 36 nu en twijfel of ik zal solliciteren als ok-ass of anesthesie-ass. Twijfel omdat ik net een flinke hernia heb gehad en niet goed overzie het zwaar het is qua tillen en lang staan. Bij anesthesie moet je langer staan dan ok-ass, omdat je er van begin tot eind bij moet blijven, alleen anesth lijkt me leuker (lichaamsfuncties in de gaten houden e.d., meer contactmet patiënt). Dat jij op je 38e bent aangenomen is voor mij een positieve stimulans! Mag ik vragen bij welk ziekenhuis/ welke regio? Ik zit in Amsterdam nl, en daar is het volgens mij het moeilijkst, omdat er veel jongeren zijn die solliciteren. Ik wens je heel veel succes!
Ik ben 35 jaar, en ik ben afgelopen februari gestart met de lerarenopleiding Nederlands. Dit doe ik d.m.v. afstandsleren.

Als je beschikt over een flinke dosis zelfdiscipline, is dit prima te doen. 1 dag in de week loop ik stage op een school. Daarnaast werk ik 24 uur als Officemanager op een detacheringbureau en heb ik een gezin met 2 kinderen.

Tot nu toe gaat het allemaal prima. Als ik me maar aan mijn planning hou.

Ik zou zeggen: gewoon doen. Al doende kom je er wel achter wat je goed aanpakt, of wat anders moet. Waar een wil is, is een weg.
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2012 20:31
Reden: Verwijderd ivm spam
% gewijzigd
Ik doe ook een opleiding waarvoor ik flink moet studeren en fulltime werk. Ben begin 40. Ik heb altijd wel cursussen/ studies gedaan naast mn andere baan. Het is soms pittig en het gaat soms ten koste van mijn sociale leven, maar over ruim 1,5 jr ben ik klaar. Mijn studiegenoten zijn van 20'ers tot 40'ers en dat gaat prima samen.
Cum non tum age
Juffrouwjannie, ik denk dat de functie van operatieassistent lichamelijk zwaarder is dan die van anesthesiemedewerker.
Cum non tum age
Leuk, ik zou het gewoon doen! Want dat is het eigenlijk ook, een kwestie van gewoon doen.

Ik ben zelf in februari begonnen met een deeltijdstudie (HBO) naast mijn 40-urige baan. Ik moet twee keer per week een avond naar school. Het is soms even aanpoten en ook niet altijd leuk, maar vaak ook wel. Het geeft voldoening en met goed plannen kom je een eind! Ik blijf voorlopig 40 uur werken, zie vrienden nog vaak genoeg en zelfs voor vriend heb ik nog tijd... Ik heb geen kinderen, dan lijkt het me wel een stuk lastiger plannen.
Ik heb 2 jaar geleden een HBO studie afgerond naast een baan en een gezin. Leverde mij wel een burn-out op.

Mijn advies aan jou is: Eis niet teveel van jezelf en maak het op de gebieden dat het kan makkelijk. Bijv huishouden enz...
Hoi,

Ik heb 1,5 jaar geleden mijn hbo- verpleegkunde opleiding afgerond (was toen 33). Heb deze voltijd gedaan in iets meer dan 4 jaar. Heb er niet/weinig naast gewerkt vanwege de grote hoevelheid stageuren die ik op verschillende afdelingen moest maken. Kreeg wel nog studiefinanciering (voor mijn 30ste begonnen en eerste HBO opleiding). Ben echt heel blij dat ik het heb gedaan en heb afgemaakt. Heb sinds september op een vaste afdeling een baan, dat was eerst nog wel ff stressen (studie af bezuinigingen in de zorg..).

Maar goed succes ermee.
Ik ben net weer begonnen. Ik heb echter gekozen voor losse modules omdat ik bepaalde modules niet over wil doen. De studielast is bij mij tien uur per week. Op het moment werk ik niet, dus is dat te doen als ik niet te veel vrijwilligerswerk erbij doe.

Mijn studiegenoten zijn studenten maar ook iemand die een eigen bedrijf heeft, accountantsopleiding doet en nog even zeven modules er naast doet (ik hoop dat hij geen vrouw en kinderen heeft )
Ik doe sinds 2003 een studie naast mijn werk.

Ik moet eerlijk zeggen dat de 'oudere' studiegenoten het bij ons geen van allen gehaald hebben. Kan aan de studie liggen hoor.

Waren voornamelijk dames die HEAO accountancy erbij gingen doen omdat ze hun administratieve functie en kennis uit wilden breiden. Die kwamen er ws achter dat daar dit niet de geschikte opleiding daarvoor was of te intensief.

De 'jongere' studiegenoten gebruikten de studie voornamelijk om door te stromen naar universiteit, waaronder ik.

Ik vind de combi erg goed te doen, ben nu in mijn laatste scriptieweek bezig en inmiddels een kind (bijna 2) verder.

Maar wel altijd in het juiste werkveld gewerkt, dat scheelt echt heel veel!

Een opleiding uit het niets naast een heel ander werkveld lijkt me pittiger, omdat je niks herkent uit de praktijk en het niet direct kunt toepassen.
quote:zwarteraaf schreef op 07 april 2011 @ 13:25:

Jip, het is de bedoeling dat ik er straks een andere baan uitsleep. Werk nu zo'n twintig jaar in de boekhouding (MBO-niveau) maar nog niet op een accountantskantoor (HBO-niveau) en daar wil ik naar toe. Werk nu 20 uur per week en wil gewoon full-time gaan werken want mijn kinderen zijn allebei de deur uit. Dan kan mijn man het wat rustiger aandoen omdat hij waarschijnlijk binnen nu en twee jaar fysiek zijn grenzen tegenkomt in zijn huidige beroep en weektaak.

Maar het is op deze leeftijd ontzettend lastig om nog een werkgever te vinden die je de kans geeft. En dat valt wel tegen.

Groetjes,

Zwarte Raaf

Lastig denk ik eerlijk gezegd. Zijn zoveel jongere en goedkopere krachten op de markt te vinden.

Maar misschien heb je geluk bij een klein regionaal kantoortje... Bij de grotere kantoren denk ik, gezien mijn 10 jaar ervaring in accountancy, dat je erg zwak staat.

Groot deel heeft daar naast werk gestudeerd dus dat je pas op late leeftijd gestart bent spreekt helaas niet in je voordeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven