Werk & Studie alle pijlers

Opleiding budgetcoach

08-05-2021 19:22 36 berichten
Is iemand hier bekend met een opleiding voor budgetcoach en wil iets meer vertellen over de inhoud?

Zijn er mogelijkheden voor iemand op slechts mbo niveau?
Lange tijd geleden ben ik flink overspannen en erg ziek geweest dus moet oppassen dat het boven in niet weer op volle toeren gaat draaien. Met regelmaat nog terugvallen (psychisch, ptss diagnose). MBO dus, HBO is uitgesloten.
Dan hoor ik graag andere suggesties.

Salaris is voor mij niet van belang. Een leuke baan waarin je gemotiveerd raakt doordat je een ander kunt helpen des te meer maar ik moet ook mijn eigen gezondheid in de gaten houden.

Is het leuk werk? ZZP of in loondienst? Kun je iets meer vertellen over het werk, vooral inhoudelijk en het klantcontact?

Vergeet ik nog iets te vragen, ja vast maar ik hoor graag ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die cursus een aantal jaar geleden via het NIBUD gedaan. Het is niet moeilijk.
Via Humanitas heb ik als vrijwilliger een aantal klanten gehad. Maar dit is niet mijn ding. Misschien had ik echt pech, maar deze mensen wilden wel dat hun problemen werden opgelost maar bv stoppen met roken of niet meer elke dag pubers met de auto naar school brengen was teveel gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw eigen beeld van dit beroep?

Hoeveel vacatures voor budgetcoach op MBO niveau kun je vinden die geen vrijwilligerswerk zijn?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het Nibud die had ik nog niet gezien. Ik ben vanwege mijn vorige werk redelijk bekend met deze doelgroep en idd niet makkelijk.

Jammer dat je bent gestopt. Ben je nog wel verder gegaan in deze richting?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die in deze richting werkt. Het is echter heel lastig om een betaalde klantenkring op te bouwen, omdat mensen of de WSNP in gaan, of via de gemeente naar een HBO schuldhulpverlener dat via een traject dat vergoed wordt of zij worden gratis geholpen door vrijwilligers van oa schuldhulpmaatje.

Daarnaast herken ik ook wat LP65, er is geen interne motivatie voor gedragsverandering en daar hoort ook bij dat een klant vaak geen zin heeft om voor een budgetcoach te betalen.


Ik begrijp niet zo goed wat je motivatie is om in dit beroep te willen werken?
Je kan morgen in dit beroep als vrijwilliger aan de slag, dan kun je het zelf ervaren.

Waarom geen bredere opleiding zoals MBO SJD?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien je aangeeft dat het je niet om de inkomsten gaat zou ik eerst een tijdje vrijwilligerswerk doen in deze richting. Bijv schuldhulpmaatje of humanitas. Zij geven ook een interne opleiding.
every journey starts with a single step
viva-amber schreef:
08-05-2021 19:27
Wat is jouw eigen beeld van dit beroep?

Hoeveel vacatures voor budgetcoach op MBO niveau kun je vinden die geen vrijwilligerswerk zijn?

Vandaar dit topic. Ik heb in het welzijnswerk gewerkt bijna 20 jaar. Ik weet dat het vaak niet makkelijk is met veel mensen uit deze doelgroep. Vaak vond ik dat juist wel een uitdaging. Ik raak gemotiveerd als ik mensen die het nodig hebben kan helpen om dingen overzichtelijk te krijgen. Hoe ik het voor me zie, dat weet ik dus niet precies. Een grote onoverzichtelijke chaos in uitgaven en inkomsten en dat proberen op een rijtje te krijgen.


Ik zag stichtingen als budgetmaatje die draaien op vrijwilligers. Maar ik kwam ook een site tegen waarin stond dat hierin makkelijk werk te krijgen is en zeker nodig zal zijn in de toekomst.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 08-05-2021 19:46
0.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom en hoe zou ik als ik al schulden heb iemand gaan betalen hiervoor?

Tenzij je rekening mee op de berg met schulden mag.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
08-05-2021 19:39
Maar ik kwam ook een site tegen waarin stond dat in dit beroep makkelijk werk te krijgen is en zeker nodig zal zijn in de toekomst.
Zeker een site van een opleidingsinstituut die deze opleiding aan biedt?

Ik heb net gegoogled en er staat geen één vacature open voor een betaalde budgetcoach op MBO niveau op dit moment.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Werk- in deze sector vooral hbo
Vrijwillers uit de mbo
Over de inkomsten, ik zit niet in de luxe positie dat ik helemaal geen inkomsten nodig heb. Ik zal een leer werktraject in moeten gaan.

Dat was meer een opmerking gericht op de toekomst. Met mbo achtergrond snap ik dat je hier niet veel voor betaald ga krijgen. Een beetje verwarrend van mijn kant.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je met de opleiding MBO budgetcoach helemaal geen kansen hebt op een betaalde baan in loondienst. Misschien maak je kans als zzp-er maar zelfs dan is het sappelen, tenzij je ook echt het ondernemerschap in je hebt.

Er is geen vraag naar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wissewis schreef:
08-05-2021 19:41
Waarom en hoe zou ik als ik al schulden heb iemand gaan betalen hiervoor?

Tenzij je rekening mee op de berg met schulden mag.


Mogelijkheden zijn er schijnbaar wel maar anders in loondienst.

Er zijn ook mensen die zelf geen overzicht hebben in hun inkomsten en uitgaven maar nog geen schulden hebben en ter preventie hulp willen.

Maar ik ben mij aan het oriënteren, misschien zit ik er hartstikke naast.
gizzmo-returns schreef:
08-05-2021 19:44
Werk- in deze sector vooral hbo
Vrijwillers uit de mbo


Hmmmmm kansloos dus.
Alle reacties Link kopieren
Ja, nogal.

Ik zou wat breder inzetten bijv MBO Sociaal Juridische Dienstverlening en dan goed opletten dat het om een erkend MBO diploma leidt op MBO niveau 4. Dan nog is het perspectief matig, maar niet kansloos zolang je je breedt beschikbaar stelt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
08-05-2021 19:50
Mogelijkheden zijn er schijnbaar wel maar anders in loondienst.

Er zijn ook mensen die zelf geen overzicht hebben in hun inkomsten en uitgaven maar nog geen schulden hebben en ter preventie hulp willen.

Maar ik ben mij aan het oriënteren, misschien zit ik er hartstikke naast.
Maar dan nog:
Als je op de rand van de armoede en schulden staat heb je gewoon geen geld om 50 euro per uur aan een coach te geven.
(En als je dat wel doet ben je al slecht bezig :-).)

Misschien dat er hier en daar wel iemand zit die het zich kan permitteren én het zelf wil, maar ik gok dat je er nooit zelfs maar een halftijdse job uit puurt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Renee* schreef:
08-05-2021 19:50
Mogelijkheden zijn er schijnbaar wel maar anders in loondienst.

Er zijn ook mensen die zelf geen overzicht hebben in hun inkomsten en uitgaven maar nog geen schulden hebben en ter preventie hulp willen.

Maar ik ben mij aan het oriënteren, misschien zit ik er hartstikke naast.
Dat wordt in de meeste gemeentes als vrijwilligershulp aangeboden
Vaak in samenwerking met de gemeentelijke schuldhulpverlening
Alle reacties Link kopieren
Precies zelfs wanneer er een markt is, wie heeft dan het geld om jou te betalen en wil je echt de hele tijd achter iemand aan lopen, die al tig schuldeisers aan het lijntje houdt en waarbij jij dan achteraan kan aanschuiven in de rij.

De enige mensen die zeggen dat hier werk in is te vinden, zijn de mensen die deze opleiding aanbieden, niemand anders. Er zijn geen bestaande vacatures en je potentiele klanten hebben allemaal geen cent te makken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ok geen betaalde job op mbo te krijgen begrijp ik. Ik mis mijn werk in de welzijnssector zo en veel werk wordt nu gedaaan door vrijwilligers. De nog bestaande functies zijn op HBO niveau.

Vandaar dat ik dacht misschien is dit wel wat.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
08-05-2021 19:50


Er zijn ook mensen die zelf geen overzicht hebben in hun inkomsten en uitgaven maar nog geen schulden hebben en ter preventie hulp willen.

Wie zijn dat dan? Want die mensen kunnen ook gewoon naar het Nibud gaan en een tooltje downloaden. Daar hebben zij jou niet voor nodig.
Er bestaan daarnaast ook tools waarmee je je bankzaken download en die meteen alles voor je in rubrieken zet en waarmee je ook meteen een budget kunt maken, alles automatisch en digitaal. Kost je enkele euro per maand.

Oa Bankingtools cashflow is zo een programma waarbij je met een paar klikken van je muis inzage hebt in je inkomen, uitgave en waarbij je in 10 min een jaarbudget opstelt. Je kan ook nog elke maand vergelijken hoeveel je afwijkt van je budget.
Er bestaan zelfs gratis tool zie ook mijngeldzaken.nl voor 2,50 - 3,50 per maand heb je een uitgebreid abonnement. Toepasbaar op elke bankrekening.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen begeleiding bij re-integratie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je kijkt naar mogelijkheden. Maar ik ben bang dat budgetcoach op mbo niveau als betaalde baan hem niet gaat worden. Wat viva-amber al zegt, kijk anders eens wat breder?

Wil ook best meedenken wat er voor andere mogelijkheden zijn, als je iets meer verteld waar je naar op zoek bent?
every journey starts with a single step
viva-amber schreef:
08-05-2021 20:17
Heb je geen begeleiding bij re-integratie?


Ik heb al langere tijd 2 PT baantjes. Een is het contract niet van verlengd en en daar is nu wel een ander PT baantje voor in de plaats maar het aantal uur is echt minimaal. Ik heb wel recht op 2 jaar ww (20 uur WW) dus daar kunnen nog wel kansen liggen misschien. Ik moet gewoon rekening houden met mijn gezondheid en dat houdt mij tegen om bij het UWV aan te kloppen. Ik maak nu schoon bij mensen thuis, niet echt leuk natuurlijk maar het is niet belastend voor mijn geest zeg maar.
ik heb een keer een flinke dreun gehad (psychisch) en ik wil dat echt nooit meer meemaken want het was en is nog steeds een hel. Daarom zei ik ook dat geld mij niet zo heel veel uitmaakt maar voldoening staat bij mij op de allereerste plaats.
firedraakje schreef:
08-05-2021 20:17
Goed dat je kijkt naar mogelijkheden. Maar ik ben bang dat budgetcoach op mbo niveau als betaalde baan hem niet gaat worden. Wat viva-amber al zegt, kijk anders eens wat breder?

Wil ook best meedenken wat er voor andere mogelijkheden zijn, als je iets meer verteld waar je naar op zoek bent?


Ik ben sociaal ingesteld. In mijn vorige werk begeleidde ik vrijwilligers en stagiaires. Vooral in de groep vrijwilligers kwam ik vaak schrijnende situaties tegen. Mensen die geen netwerk hadden, al jaren thuiszaten, gewoon uitzichtloos. Zij kwamen binnen vaak met angst want wat konden zij nou. Wat ik dan superleuk vond is deze mensen met hele kleine stapjes aan het werk te zetten. Kijken hoe iemand in elkaar steekt en wat zij wel kunnen en proberen om het hoogst mogelijke er uit te halen, om hun eigen zelfvertrouwen een boost te geven. Na een paar maanden zag je een totaal iemand anders voor je. Ze kregen zelfvertrouwen, van onzekerheid en een negatieve vlakke houding weer naar positief en sommigen zag je helemaal opbloeien. Ik keek naar wat heeft iemand nodig om weer goed in zijn vel te zitten. Ik heb heel wat schrijnende gevallen gezien. Erg triest.

Ik maak nu bij mensen schoon en dat schoonmaken komt me vaak de neus uit maar als je ziet hoe dankbaar de mensen zijn, gewoon omdat je er bent dat vind ik fijn. Het is soms flink aanpoten maar dan focus ik mij maar op het gesprek ipv op de keukenkasten schoonmaken of de douche uitboenen. Maar daar haal ik mijn voldoening uit.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 08-05-2021 20:57
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waar krijg je voldoening van?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven