Werk & Studie alle pijlers

Oplossing gezocht voor reistijd situatie

12-10-2017 14:54 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik werk al 5 jaar bij dezelfde werkgever, en reis 5 jaar 3 uur op een dag (mits de treinen geen vertraging hebben). Twee weken geleden heb ik bij mijn werkgever aangegeven dat ik het zat ben en dat ik door de reistijd (en andere kleine irritaties) met minder plezier naar mijn werk ga. Hij gaf me toen het gevoel alsof het aan mij lag, en dat ik mijn baan gewoon niet leuk genoeg zou vinden. Wellicht moest ik op zoek naar iets anders stelde hij voor.. Later sprak ik een andere collega hier over, en die zij dat hij juist bang is om mij te verliezen.

Ik moet nu dus op zoek naar een passende oplossing.. en ga dan over een paar weken weer met hem in gesprek.
Met de auto is geen optie, want de parkeerkosten zijn te hoog (10 euro per dag) en dat wordt niet 100% vergoed.
De auto ergens anders parkeren (goedkopere plek) en met de fiets verder gaan is ook geen optie, dan duurt mijn reis net zo lang of zelfs langer.
10 uur per dag werken is ook niet ideaal, aangezien ik dan om 06:00 uur in de ochtend moet vertrekken en rond een uur of 20:00 weer thuis zou komen.
Verder is mijn werkgever niet enthousiast over thuiswerken, hij denkt dat je dan minder efficiënt werkt.

Ik ben in de tussentijd wel alvast om me heen gaan kijken naar andere vacatures die meer in mijn buurt zijn.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Alvast bedankt voor de reacties!
Bassie321 schreef:
12-10-2017 16:11
Ik begrijp je reactie, zo komt het idd ook over in mijn bericht. Ik vind het wel erg jammer om weg te gaan, maar voel me niet helemaal begrepen en serieus genomen.
Het is me gewoon heel erg tegen gaan staan omdat ik heel veel vertragingen heb en (bijna) nooit normaal kan zitten onderweg naar huis. Met de trein, tram en fiets is het ander half uur heen en ander half uur terug en met de auto een uur als de file mee valt :). Ik ben nu aan het experimenteren hoe het met de auto is, het bevalt me wel maar dat ga ik financieel zeker wel voelen.
En dat mag hoor, dat je gevoel of verstand er anders over gaat denken na verloop van tijd. Jij en je leven veranderen ook, dus waarom dat niet? Goed juist dat je er nu naar jezelf toe eerlijk over wil zijn.

Als met auto reizen verbetering oplevert voor jou bedenk dan wat voor jou belangrijker is. Levensgeluk (en daar zijn rust en eigen tijd en privé en een fijne combi werk en privé absoluut belangrijk onderdeel van) zijn onbetaalbaar. Indien financieel haalbaar zie het dan als investering in je levensgeluk.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 12-10-2017 17:40
0.13% gewijzigd
Hyperbole schreef:
12-10-2017 17:30
Je zou kunnen investeren in je motorrijbewijs en een motor. Die kun je altijd gratis parkeren en de reistijd is vaak korter dan met de auto doordat je naar voren kunt rijden bij stoplichten en door de files kunt rijden. Op dagen met slecht weer kun je de trein of auto nemen.
Wel iets avontuurlijker dan de bovengenoemde opties :P
Is motor stallen echt gratis?
Dan ga ik morgen starten met lessen!
Overigens.......nu ingrijpen kan op termijn een ongezonde medewerker voor zijn. Dus wat je doet is preventief vooruitdenken ivm uitval nav ziekte vanwege het tegenstaan van die reis.

Klinkt misschien vergezocht, toch is het echt zo. En voor werkgever dus ook van belang om hierin nu mee te denken.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
12-10-2017 17:39
Is motor stallen echt gratis?
Dan ga ik morgen starten met lessen!
Bijna altijd wel, niet in parkeergarages. Bijvoorbeeld bij mij op mijn werk is er ruimte voor motoren en scooters vlakbij de fietsenstalling, parkeren is 2.50per uur voor autos op de parkeerplaats.
In de stad kun je vaak je motor ook kwijt in de buurt van fietsenstallingen.
Alle reacties Link kopieren
In Amsterdam mag je je motor gratis parkeren op de stoep, zolang er voldoende doorgang blijft bestaan.
Je kan niet van je werkgever verwachten dat hij dit oplost. Je hebt dit zelf in de hand. Ga op zoek naar een andere baan.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
12-10-2017 17:19
Ik zou toch opnieuw het gesprek aangaan over thuiswerken. Mijn werkgever laat mij hier gelukkig volledig vrij in (ik zou ook echt niet anders willen) en ik merk dat ik juist hierdoor mijn tijd beter indeel. Op kantoor ben ik voor de afstemming met anderen en noodzakelijke overleggen en thuis werk ik dingen uit en beantwoord ik mijn email. Ik ben juist veel productiever thuis omdat ik dan niet continue gestoord of aangesproken wordt (ook als ik een wasje tussendoor draai). Omdat ik veel flexibiliteit van mijn werkgever krijg ben ik zelf ook flexibeler. Als er een keertje wat in de avonduren of in het weekend moet gebeuren dan vind ik dat geen probleem.
Dit is mijn ervaring ook.
Taken waar ik op het werk een dag over doe, kan ik thuis veel sneller. Ik word minder gestoord, kan me beter concentreren en juist het even ophangen van die was zorgt weer voor een frisse blik op het probleem wat ik aan het oplossen ben.
Jouw werkgever lijkt meer te sturen op aanwezigheid dan op productiviteit
Troeteltje schreef:
12-10-2017 17:27
Eerste klas zijn ruime en stille zitplekken met mogelijkheid voor jou om te werken met een laptop of IPad etc. Niet staan, geen geduw, geen geschreeuw.
Gisteren anders niet hoor, trein 1 heb ik voorbij laten gaan omdat sardientjes ruimer in hun blikje zitten dan die treinreizigers gisteren, ook in de volgende trein werd er ook uitgebreid gestaan in de eerste klas. Ik reis ongeveer 1x per maand voor mijn werk, vorige jaren ging dat meestal goed, maar nu heb ik al 3x problemen gehad. NS moet opschieten met het nieuwe materieel!
gizzmo-returns schreef:
12-10-2017 18:52
Je kan niet van je werkgever verwachten dat hij dit oplost. Je hebt dit zelf in de hand. Ga op zoek naar een andere baan.
Een werkgever gaat wel over secundaire arbeidsvoorwaarden en als hierin een oplossing gevonden kan worden...
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
12-10-2017 15:16
5 jaar lang geen probleem en nu is het opeens een probleem? Ja dan snap ik de reactie van je werkgever wel.

Verhuizen of ander werk. Meer opties zijn er niet.
Het kan toch zo zijn dat het altijd al zwaar was, maar het je nu opeens gaat opbreken. Elke dag minimaal 3 uur treinen is een enorme belasting. Weer die vertraging, weer net een trein gemist, weer de hele reis moeten staan. Allemaal druppel, emmer nu vol.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
12-10-2017 17:39
Is motor stallen echt gratis?
Dan ga ik morgen starten met lessen!
Yep, vaak op een hoekje stoep waar niemand komt, maar wel gratis. Immers, waar moet je het kaartje laten?

Overigens verwacht ik wel dat dat gaat veranderen, nu je gewoon mobiel op kenteken kunt betalen. Maar voorlopig overal gratis. En vaak naast het fietsenvak vlakbij de deur.
Alle reacties Link kopieren
Het zou wel makkelijker meedenken zijn als ik wist naar welk stadsdeel je moest. Je schrijft redelijk onbereikbaar maar in mijn mening is niets in amsterdam onbereikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de vele reacties, erg fijn!
Ik denk dat alles nu wel genoemd is en zal het een en ander op papier zetten voor mijn werkgever. Ik hoop dat we er samen uit kunnen komen!

Fijne dag gewenst allemaal :)
Alle reacties Link kopieren
8 Jaar heb ik 4 dagen in de week 3 uur met het openbaar vervoer gereisd. En het ging me steeds meer tegenstaan, bijna elke dag wel vertraging met de trein. Appartement staat te koop, we willen iets dichterbij de plaats waar ik werk gaan wonen. Mijn vriend werkt in onze huidige woonplaats, dus kan niet heel veel verder, dat zou weer lullig voor hem zijn.

Steeds vaker pakte ik de auto en dat beviel goed. Vorig jaar een autootje op gas gekocht en werk nu 1 dag in de week thuis. Heen ben ik een uurtje onderweg, terug een uur en een kwartier. Heel soms wat langer, maar dat boeit me dan niet. Ik krijg een hele ruime reiskostenvergoeding en parkeer bijna voor de deur van mijn werk, gratis.

Het kost misschien dan wel wat geld, maar de rust en de tijd die ik nu heb is me veel waard. En ik kan het zo koud of warm maken als ik zelf wil, mijn eigen muziek, geen herrie van anderen. Ideaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven