Werk & Studie alle pijlers

Ouderschapsverlof en andere baan

28-08-2021 18:08 17 berichten
Wie o wie kan mij helpen deze zaterdagavond? Ik merk dat de stress toeslaat....

Ik ben werkzaam als docent in het mbo, met veel plezier bij mijn huidige baas.

Omdat ik graag dichterbij wil gaan werken (nu 50 minuten enkele (auto) reis) heb ik gesolliciteerd op eenzelfde functie (ook docent mbo, dezelfde sector etc.) maar dan dichterbij :yes:

Ik heb twee dochters en het ouderschapsverlof van de jongste eindigt maandag a.s.

Nu staat er in het ouderschapsverlof contract dat ik heb getekend én ook in de cao (cao mbo) dat als ik binnen 12 maanden na afloop van het ouderschapsverlof ontslag neem ik dit moet terug betalen....

Nu weet ik dat er in het PO een uitzondering op dezelfde regeling is als je overstapt naar een eveneens door de overheid bekostigde onderwijsinstelling.

Dit doe ik natuurlijk ook. Ik ga van het ene mbo naar het andere mbo maar ik vind nergens in de cao ook maar iets over die uitzondering...

Nu heb ik dus maandag a.s mijn sollicitatie gesprek met een mogelijke financiële strop (is een beetje een groot woord maar het is wel een flink bedrag wat ik zou moeten terug betalen....) boven mijn hoofd.

Weet iemand hier meer van?
Kijk ik scheel in de Cao?
Alle reacties Link kopieren
Vraag HR
Per onderwijstype is dat verschillend. Kijk hier maar eens:

https://ambtenarensalaris.nl/kennisbank ... apsverlof/
Ik denk dat je gelijk hebt. In het PO en VO is die uitzondering geregeld. In de cao van de MBO raad niet.
Aaargh, ik heb het gevonden!
Het zou inderdaad betekenen dat ik moet terugbetalen!

Grrrrr :cry: :thunder:
ClaireSophie schreef:
28-08-2021 19:23
Aaargh, ik heb het gevonden!
Het zou inderdaad betekenen dat ik moet terugbetalen!

Grrrrr :cry: :thunder:
Onderhandelen of het in schijven kan ipv ineens in 1 klap?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
28-08-2021 19:26
Onderhandelen of het in schijven kan ipv ineens in 1 klap?
Is misschien een optie, ik baal wel een klein beetje dat het voor het PO en VO wel is vastgelegd dat het mag maar voor het mbo niet.

Blegh, gezeik!
Je zou kunnen onderhandelen over een aanstellingsbonus.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
28-08-2021 19:41
Je zou kunnen onderhandelen over een aanstellingsbonus.
In het onderwijs :biggrin:
Ik denk dat ze mij uitlachen!...

In het mbo zijn de tekorten minder groot dan in het PO en VO.
Huhhh wat een gekke regeling!
De cao is over het algemeen iets minder goed geregeld dat Po en vo, ook met zwangerschapsverlof en vakanties bijvoorbeeld. Ik zou het op je nieuwe werkplek vragen, hoe zij ermee omgaan. Je kunt dan altijd nog kijken of jouw huidige school (hr) daar echt zo streng naar kijkt. Ben voor jou bang van wel…. Succes
Ik begrijp het volgens mij niet goed; ouderschapsverlof is toch onbetaald? Wat moet je dan terugbetalen?
Baileyslife schreef:
28-08-2021 20:39
Ik begrijp het volgens mij niet goed; ouderschapsverlof is toch onbetaald? Wat moet je dan terugbetalen?
In het onderwijs betaald, 55% een jaar lang dus dat gaat flink in de papieren lopen....
Baileyslife schreef:
28-08-2021 20:39
Soms is ouderschapsverlof betaald. Dat hoeft een werkgever volgens de wet dus niet te doen maar soms zijn er afspraken over gemaakt dat wel te doen in een cao en dan moet het dus wel.
Het is dan niet de bedoeling dat je gelijk na je ouderschapsverlof vertrekt. Logisch lijkt me. Dus daar is dan vaak een terugbetalingsregeling voor geregeld. En dan is er in het op/vo daarop een uitzondering als je naar een andere school gaat. In het mbo dus niet. En blijkbaar is de arbeidsmarkt daar ook niet zo krap dat dat nodig is.
Misschien wil je nieuwe werkgever je tegemoetkomen door (een deel van) de kosten over te nemen?
Oh sorry dat heb ik hier niet dus dat was me even ontgaan.
Snap dat dat inderdaad een flink bedrag is. Als je nieuwe werkgever niet bereid is om hierin wat te betekenen, wellicht nog een jaar overbruggen bij je oude werk?
Ik zou als ze je inderdaad willen bij je nieuwe aangeven dat je hier mee zit, misschien willen ze deels tegemoetkomen.
Nieuwe sollicitaties etc kosten namelijk tijd en dus ook geld. Dus wie weet!
Een zebra is geen paard met strepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven