Werk & Studie alle pijlers

Partnerverlof na bevalling: ineens doet werkgever moeilijk

29-01-2021 13:55 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil denk ik vooral even van me afschrijven, want ik voel me boos.
Ik ben vandaag 39 weken en 6 dagen zwanger, morgen wordt ik gestript omdat ik het niet meer trek en uitgeput raak ivm vele klachten op het moment. Dus tja, geestelijk gaat het al niet zo fantastisch.

Partner heeft met werkgever afgesproken (zo'n 3 maanden geleden) 6 weken partnerverlof op te nemen die sinds juli 2020 opgenomen mag worden. Daarbij is 1 week 100% betaald en 5 voor 70%. Je kan dit opnemen achter elkaar of verspreid. We wilden beide de 6 weken volledig na de bevalling, dus heeft partner dit afgesproken met directeur. Het gaat om een klein bedrijf en partner heeft hierin wel een grote verantwoordleijkheid. Echter, het was goedgekeurd, dus prima.

Vandaag appt partner mij dat directeur een gesprek heeft gehad met partner en dat hij 'het toch niet ziet zitten en het niet op deze manier wil invullen, omdat het gewoon niet kan en partner onmisbaar is'. Hij zei erbij dat hij zich er niet goed in had verdiept destijds en nu wel en het niet te willen.

Nu hebben zij geen afspraken op papier gemaakt en zit ik helemaal in de stress hierover. Ik ben eigenlijk gewoon boos op die stomme directeur en Mijn partner heeft hem duidelijk gemaakt de afspraak na te gaan leven en niet aan te willen passen. Hij laat zich ook niet onder druk zetten, maar ik zit nu wel echt in de stress, want er staat niks op papier (klein, informeel bedrijf).

Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, maar ik snap niet dat iemand zo achterlijk kan zijn om dit 2 dagen voor mijn uitgerekende datum aan te kaarten.

Dus ik wil even zeiken en klagen :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: en wellicht heeft iemand ervaring/tips voor als werkgever echt een probleem gaat maken? Kan dit zomaar?
Heeft je partner dan nooit op die site van de Rijksoverheid gekeken over hoe hij dit precies moest regelen? Of op die van het UWV? Dat vind ik best bijzonder eigenlijk...
Ik snap heel goed dat dit vervelend voelt, he bah zeg.
Marana schreef:
29-01-2021 14:34
Heeft je partner dan nooit op die site van de Rijksoverheid gekeken over hoe hij dit precies moest regelen? Of op die van het UWV? Dat vind ik best bijzonder eigenlijk...
Geen idee, ik heb gezegd dat hij het moest regelen en hij kwam thuis 3mnd geleden met 'geregeld'. Ik ben niet zijn moeder, dus heb dat niet zo gecontroleerd...
Ik zou ook boos zijn op deze directeur. Je mag er vanuit gaan dat een wederzijdse afspraak gewoon geldig is, zelfs als hij niet op papier staat. Het is vervelend nu, maar ik zou dit verder loslaten. Je man moet het oplossen, niet jij.
Thalas schreef:
29-01-2021 14:38
Ik zou ook boos zijn op deze directeur. Je mag er vanuit gaan dat een wederzijdse afspraak gewoon geldig is, zelfs als hij niet op papier staat. Het is vervelend nu, maar ik zou dit verder loslaten. Je man moet het oplossen, niet jij.
Klopt, ik weet dat ik niks kan oplossen. Maar loslaten vind ik momenteel even heel moeilijk. Ik heb niks te doen, kan amper lopen en/of slapen en lig dus continu met mijn gedachten opgesloten in huis. Dus het gaat even lastig.

Wel weer een appje van partner gekregen net dat directeur wel heeft gemaild over de 6 weken verlof en dat het dus wel ergens zwart op wit staat. Dat lucht al ietsje meer op...
Ik wilde eerst zeggen dat je het het beste even kunt laten gaan (afleiding zoeken) en gewoon rustig vanavond met man bespreken wat er nou precies aan de hand is. Maar het is vrijdag dus ik snap ook wel dat je niet met onzekerheid het weekend in wil. Dat appen werkt in elk geval ruk, kun je hem niet beter even bellen nu?

Anders toch maar accepteren dat het voor nu gewoon even onzeker is. Man zal in elk geval volgende week heus wel vrij zijn dus laat het dan nu even los, je kunt nu dan toch niks. Vanavond rustig bespreken en dan kijken wat je man volgende week nog kan regelen.
Maída schreef:
29-01-2021 14:39
Klopt, ik weet dat ik niks kan oplossen. Maar loslaten vind ik momenteel even heel moeilijk. Ik heb niks te doen, kan amper lopen en/of slapen en lig dus continu met mijn gedachten opgesloten in huis. Dus het gaat even lastig.

Wel weer een appje van partner gekregen net dat directeur wel heeft gemaild over de 6 weken verlof en dat het dus wel ergens zwart op wit staat. Dat lucht al ietsje meer op...

Nou hoppa. Nu echt stoppen met appen dan en loslaten. Ja, is moeilijk, maar dat opgewonden gedoe knap je ook niet van op. Zet een favoriete serie op, pak een kopje thee en maak het jezelf even zo comfortabel mogelijk.
Oeh, man zou aan mij een hele slechte hebben, laat staan als ik van mn tenen tot kruin gevuld was met baby en hormonen.
Ik zou nu nog 1 berichtje doen " als je niet wil dat ik van pure stress NU begin dit kind eruit te persen, dan bel je me NU om uit te leggen wat er aan de hand is!!"

Dit is belangrijk, vanavond kun je niks meer regelen en dan ga je het weekend in en ga je misschien al bevallen. Realiseert man zich dat wel?
Marana schreef:
29-01-2021 14:34
Ik schat maar zo in dat partner gewoon met het nieuwsitem naar zijn baas is gegaan en heeft gezegd; dit wil ik. En dat baas heeft gezegd: ok!
En dat baas zich er nu eens in verdiept en ziet dat hij te laat is met UWV aanvraag en al dat geregel meer en nu dat probleem bij de partner terug gaat leggen onder het mom van 'onmisbaar'.
Maída schreef:
29-01-2021 14:39

Aah mooi, fijn. Man laten bellen met het UWV dan. Je bent inderdaad niet zijn moeder, hij kan het prima zelf regelen.
Maída schreef:
29-01-2021 14:36
Geen idee, ik heb gezegd dat hij het moest regelen en hij kwam thuis 3mnd geleden met 'geregeld'. Ik ben niet zijn moeder, dus heb dat niet zo gecontroleerd...
Je bent zijn moeder niet, maar gedraagt je eigenlijk wel zo. Jij eist NU antwoord, terwijl het net zo goed ook zijn probleem is. Hij is toch een volwassen vent? Voelt hij het wel als zijn probleem of is het met name iets dat jij wil? Als hij zelf ook het belang ziet, dan kan hij het hoogstwaarschijnlijk zelf ook wel oplossen, daar zou ik dan maar op vertrouwen. Vanuit bed half hysterisch appen is sowieso niet erg productief.
meisje85 schreef:
29-01-2021 14:50
Je bent zijn moeder niet, maar gedraagt je eigenlijk wel zo. Jij eist NU antwoord, terwijl het net zo goed ook zijn probleem is. Hij is toch een volwassen vent? Voelt hij het wel als zijn probleem of is het met name iets dat jij wil? Als hij zelf ook het belang ziet, dan kan hij het hoogstwaarschijnlijk zelf ook wel oplossen, daar zou ik dan maar op vertrouwen. Vanuit bed half hysterisch appen is sowieso niet erg productief.
Zo, ga je lekker?
meisje85 schreef:
29-01-2021 14:50
Je bent zijn moeder niet, maar gedraagt je eigenlijk wel zo.

Nee, TO gedraagt zich niet als zijn moeder, maar haar partner laat beslissingen over het gezinsleven wèl aan haar over, gezien het feit dat het initiatief tot deze 6 weken niet bij hem lag. Dat is potentieel problematisch; mannen die niet nadenken over hun gezin zijn onhandig in de omgang. Maar als TO nu loslaat en het regelen bij haar partner laat, is dat een mooie eerste stap naar een eerlijkere verdeling.
Ik heb geen tips voor je, maar wil wel zeggen dat ik je woede volledig begrijp. En hoe fijn is het ook om dan even ongecontroleerd lekker op die directeur te schelden!
Kan me ook goed voorstellen dat mijn man dit kan overkomen, daar gebeurt ook veel mondeling. Ga hem zo gelijk even aan het werk zetten om dit formeel te regelen. bedenk maar dat jouw stress in ieder geval een positief punt heeft door de stress bij ienand anders te voorkomen. Maar daar heb jij in je frustratie vast niets aan, dus ik wens je alvast een fijne bevalling en kraamtijd!
Doreia* schreef:
29-01-2021 14:46
Ik schat maar zo in dat partner gewoon met het nieuwsitem naar zijn baas is gegaan en heeft gezegd; dit wil ik. En dat baas heeft gezegd: ok!
En dat baas zich er nu eens in verdiept en ziet dat hij te laat is met UWV aanvraag en al dat geregel meer en nu dat probleem bij de partner terug gaat leggen onder het mom van 'onmisbaar'.
Dit.
Ik weet niet wat erger is, jezelf zo druk maken als je nu doet of je man misschien geen 6 weken bij je hebben. Verwacht je medische problemen dat je man 6 weken erbij moet zijn? Hopelijk komen ze tot een oplossing en ik hoop dat jij je laatste loodjes voor zover mogelijk nog rustig kunt dragen.
Overigens was ik niet op zoek naar een analyse van mijn relatie en of ik me als zijn moeder gedraag of niet.

Ik wilde meer even bitchen op de situatie en vraag me oprecht af hoe een directeur hier nou weer bijkomt. Het bitchen lucht namelijk wel op :)
Doreia* schreef:
29-01-2021 14:46

Dit denk ik ook. Wat een onzin, onmisbaar. Hordes vrouwen krijgen kinderen en zijn 4 maanden afwezig van hun werk, maar bij mannen is het opeens moeilijk en is de man onmisbaar. Nou man, ik zal je vertellen, thuis ben je pas echt onmisbaar. En directeur, als er echt iets ergs gebeurt (God verhoede) en werknemer moet met spoed weg van werk, zal je zien dat het werk gewoon doorloopt. Dus die onmisbaarheid valt reuze mee.

TO, ik snap je frustratie maar als ik het zo lees neemt je man zijn verantwoordelijkheid en blijft hij bij zijn standpunt en is hij straks 6 weken bij je. Veel succes morgen!
Boomtak2 schreef:
29-01-2021 15:01
Ik weet niet wat erger is, jezelf zo druk maken als je nu doet of je man misschien geen 6 weken bij je hebben. Verwacht je medische problemen dat je man 6 weken erbij moet zijn? Hopelijk komen ze tot een oplossing en ik hoop dat jij je laatste loodjes voor zover mogelijk nog rustig kunt dragen.
Oh, ik kom zo vast wel weer tot bedaren, merk dat het van me afschrijven al best helpt. Maar die 6 weken wil ik per se man thuis hebben. Ik verwacht geen medische problemen, maar het is ook zijn kind en zijn verantwoordelijkheid en ik heb geen zin in een oneerlijke verdeling. Dus ja, ik hamer echt op die 6 weken. Ik begreep dat die 6 weken in NL ook zijn ingezet gezien er was aangetoond dat de rolverdeling in die eerste weken zeer van belang is en dat ook eerlijker verloopt wanneer diegene die zes weken neemt. En natuurlijk om de vrouwen een eerlijker kans op de arbeidsmarkt te geven. Dus ja, ik vind het erg belangrijk om meerdere redenen.
nerdopviva schreef:
29-01-2021 15:03
Dit denk ik ook. Wat een onzin, onmisbaar. Hordes vrouwen krijgen kinderen en zijn 4 maanden afwezig van hun werk, maar bij mannen is het opeens moeilijk en is de man onmisbaar. Nou man, ik zal je vertellen, thuis ben je pas echt onmisbaar. En directeur, als er echt iets ergs gebeurt (God verhoede) en werknemer moet met spoed weg van werk, zal je zien dat het werk gewoon doorloopt. Dus die onmisbaarheid valt reuze mee.

TO, ik snap je frustratie maar als ik het zo lees neemt je man zijn verantwoordelijkheid en blijft hij bij zijn standpunt en is hij straks 6 weken bij je. Veel succes morgen!
Dit dus, dit maakt echt de kat niet wijs. Hou eens op joh. Het bedrijf valt vast niet om.
nerdopviva schreef:
29-01-2021 15:03

Veel succes morgen!
Dankjewel :heart:
Maída schreef:
29-01-2021 15:06
Oh, ik kom zo vast wel weer tot bedaren, merk dat het van me afschrijven al best helpt. Maar die 6 weken wil ik per se man thuis hebben. Ik verwacht geen medische problemen, maar het is ook zijn kind en zijn verantwoordelijkheid en ik heb geen zin in een oneerlijke verdeling. Dus ja, ik hamer echt op die 6 weken. Ik begreep dat die 6 weken in NL ook zijn ingezet gezien er was aangetoond dat de rolverdeling in die eerste weken zeer van belang is en dat ook eerlijker verloopt wanneer diegene die zes weken neemt. En natuurlijk om de vrouwen een eerlijker kans op de arbeidsmarkt te geven. Dus ja, ik vind het erg belangrijk om meerdere redenen.

Ik hoop voor je dat het 'wij' wordt, zou fijn zijn. Gezien het nu 'ik' is snap ik je zorgen ook wel over of man het echt door wil zetten. Maar toch maar even laten gaan nu, vanavond kun je er samen over praten.
Maída schreef:
29-01-2021 15:06
Ik begrijp je wel hoor en ook dat het super rot is dat je dit op het laatste moment op je bordje krijgt. maar misschien kan het dan een beetje opgeknipt worden zodat de 6 weken nog steeds 6 weken blijven maar dan een beetje verdeeld. Als je man op die plek verder naar zijn zin werkt lijkt het me zonde om de arbeidsrelatie op het spel te zetten ook al hebben jullie wel gelijk. Ik zag hier dingen voorbij komen dat hij het misschien te laat heeft aangevraagd. Dat lijkt me niet heel onwaarschijnlijk. Het is ook voor werkgever allemaal nieuw. Maar goed je zit nu misschien ook niet echt te wachten op een verdediging voor de andere kant en dat snap ik ook wel. Succes in ieder geval en met.de bevalling binnenkort! Ik hoop echt dat jullie er uit gaan komen.
Misschien een compromis met de werkgever zoals 1e 2 weken vrij en daarna 1 dag per week werken en daarom 7 weken 4 werkdagen vrij. Hebben jullie een week langer en de werkgever toch een werknemer die de acute dingen kan oplossen.
veensteker schreef:
29-01-2021 16:21
Misschien een compromis met de werkgever zoals 1e 2 weken vrij en daarna 1 dag per week werken en daarom 7 weken 4 werkdagen vrij. Hebben jullie een week langer en de werkgever toch een werknemer die de acute dingen kan oplossen.

Zou ik ook niet zo snel doen. Er is 6 weken afgesproken. Nogmaals: zwangere vrouwen gaan allemaal 16 weken met verlof en sluiten ook geen compromis. Waarom zouden mannen dat wel doen? Dan blijft het beeld bestaan dat vrouwen "lastig" zijn met hun 16 weken verlof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven