Werk & Studie alle pijlers

Pedagoog in het onderwijs

14-03-2010 11:53 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Op dit moment ben ik stagiair in het reguliere onderwijs vanuit de opleiding Pedagogiek (eerste jaars). Ik begeleid de leerlingen (groep 4) zowel in als soms buiten de klas. Geef af en toe een les, doe soms een activiteit.

Nu komt het punt dat ik wat meer diepgang moet zoeken en dan met name vanuit het pedagogisch oogpunt. Eerlijk gezegd weet ik nog niet zo goed hoe ik dat moet vormgeven in de praktijk. Het lijkt wel of ik het niet 'zie'. Ik observeer, zie wel waar sommige leerlingen moeite mee hebben, maar om daar dan een plan bij te maken..... Ik vind het best lastig! Met name het: hoe ga ik het kind helpen bij dat probleem? (en dan dus vanuit pedagogisch oogpunt)

Zo inspiratieloos.....

Hebben jullie misschien tips, aan hoe ik meer invulling kan geven aan de stage vanuit de pedagogiek? Ik krijg vanuit school/stage zelf geen concrete voorbeelden of tips, dus het ligt echt aan mijn 'creativiteit'

Ps; er is niet heel veel ruimte voor grote dingen. Er is een strikt lesschema met lesstof waar aan gehouden moet worden.
Het lijkt mij dat je nu meer als leerkracht/RT er wordt gebruikt.

Is je stagebegeleider binnen de school waar je werkt een leerkracht of een pedagoog? Als het een pedagoog is moet deze vast ook ideeën hebben wat je kunt doen of hoe het aan te pakken. Gewoon vragen dan. Is het geen pedagoog, dan misschien aan de IB'er vragen of die nog hulpvragen heeft waar jij bij kunt helpen. Is er zowieso wel dekundige begeleiding op je stageschool?

Je kunt ook rondvragen wat voor opdrachten je klasgenoten doen bij hun stageplaats (je hebt vast nog wel contacturen).

Succes
Mijn stagebegeleidster is de docente van de klas waarin ik mijn stage heb. Ze ziet dingen toch wel anders dan ik ze zie. Ik heb haar wel al aan het begin duidelijk gemaakt dat ik liever niet zoveel voor de klas sta (dan had ik wel de Pabo gekozen als opleiding) en mij meer bezig wil houden met begeleiding, observering, etc. Er zijn voldoende mogelijkheden voor een Pedagoog binnen het onderwijs, maar aangezien ik nog maar 1e jaars ben (en een orienterende stage) kan ik niet met iets groots beginnen.

Er is wel een IB-er op de school aanwezig. Het nadeel is dat ik maar 4 uur in de week stage heb (op een vaste dag) en weinig speling heb daarin. De IB-er is in ieder geval op die dag niet met 'mijn' leerlingen bezig, dus een keertje meedraaien wordt al lastig. Ik zou natuurlijk nog wel kunnen vragen of zij iets heeft/hulpvragen voor de leerlingen in mijn klas...

Klasgenoten hebben andere stageplaatsen, dus weinig inleving in mijn stage en mogelijkheden.

Bedankt in ieder geval voor de reactie
Hallo,

Ik heb mijn vierde jaars stage Pedagogiek ook binnen het onderwijs afgerond. Dit is natuurlijk wel een verschil met het eerste jaar en mijn stageplaats betrof geen regulier onderwijs dat is ook wel een verschil. Maar goed misschien toch wat tips voor je..

- bespreek met je stage begeleidster welke kinderen extra aandacht nodig hebben of observeer welke kinderen dit zijn. Deze kinderen kun je observeren en een "plan van aanpak" voor ze maken.

- Het geven van lesjes 1 op 1 of aan kleine groepjes kinderen. Geen reken of taal lessen, maar lesjes waarbij je met kinderen op opvoedkundig/psychologisch of sociaal vlak bezig bent.

- Misschien kun je als het ware een mentor kind krijgen? Een kind waarvoor jij zaken regelt, begeleid, schoolwerk nakijkt en dit met het kind terugkoppelt.

- pedagogische randvoorwaarden in de klas verbeteren? Veiligheid, bijdragen aan de structuur, sfeer in de klas etc.

Ik vroeg me af of je vanuit de opleiding ook geen leerdoelen hebt gekregen die je kunt koppelen aan vaardigheden of opdrachten? Dat was bij ons wel zo. En verder .. maak het bespreekbaar. Vraag een gesprek aan waarin je kunt bespreek wat je kunt betekenen. Zonde van je stage als je er niet uit kunt halen wat erin kan zitten.
Hoi!

Bedankt voor je reactie, daar heb ik wel wat aan. Vooral het idee van 'mentorkind' lijkt me erg leuk om te doen. Ik heb op dit moment 1 leerling waar ik een individuele les aan geef/begeleid. En daar maak ik nu ook een plan van aanpak voor.

Verder wil mijn begeleidster zien wat ik doe. Dat maakt dingen ook lastig. In de klas moet het muisstil zijn als het ware en is het lastig om individueel te werken (28 kinderen in een klein lokaal)... Bovendien is mijn begeleidster dan teveel bezig met andere leerlingen om op mij te letten en hoe ik iets doe (daarom wilde ze me voor de klas dingen laten doen ggrr )

Vanuit de opleiding werken we competentiegericht. Ik moet mijn eigen leerdoelen maken, maar die moeten dus wel aansluiten op de grote richtlijnen vanuit school. 9 van de 10 keer gaat het om competenties die lastig te vertalen zijn richting het onderwijs..... en blijkt dus ook aan het eind van een blok dat ik andere dingen heb gedaan dan 'in de competenties' staat. Wat het dus ook moeilijker maakt voor me om zelf nuttige dingen te verzinnen.
werken aan handelingsplannen, dus apart met kinderen of groepjes kinderen?

Adhv zo'n handelingsplan heb je genoeg handvaten en diepgang om de kids verder te helpen...
Hej!!

Misschien dat je een sociale vaardigheids training kunt geven? In spelvorm ofzo.

Of een soort klasgesprek/vergadering, waarin de kinderen kunnen zeggen wat ze wel en niet leuk vinden in de klas of op school.

Of je kunt proberen om elk kind een compliment te geven. (en de kinderen met weinig zelfvertrouwen meer)

Of iets organiseren waarbij ze moeten samenwerken en moeten delen. Dat vinden veel kinderen in groep 4 nog erg lastig.

Of willen ze nu (in je 1e jaar) ook al dat je bijv. denkt aan dat kind is autistisch, dus daar maak ik pictogrammen voor, of dat kind heeft adhd, dus die mag na elk werkje een rondje lopen ofzo...? Of aan beloningsprogramma's ofzo?
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Ik ben nog van de oude stroming pedagogiek leerlingen. Het jaar nadat ik begon werd er gestart met het competentie gericht werken binnen pedagogiek. Daar heb ik minder ervaring mee.

In welke groep loop je stage?
ow sorry groep 4!
Een klassikale activiteit is erg lastig met deze 28 kinderen. Het is een pittige klas (volgens docente een van de pittigste sinds jaren) en dus zie ik klassikale activiteiten (waarbij veel gepraat) moet worden niet echt zitten. In de meeste gevallen eindigt dit in grote chaos

Zelf werk ik het liefst individueel of in groepjes van ongeveer 5 leerlingen. Ik heb dan ook het idee dat ik iets kan bereiken en iets nuttigs doe.

Het laatste stukje wat je schrijft Janna is ook een stukje Orthopedagogiek (wat 'echt mijn ding is', maar niet zo goed nu al bij de opleiding past) Toch wil ik daar dus mee bezig gaan, maar dan zit je weer met die rottige competenties waar het niet op aansluit! Terwijl de opleiding ook wel weer zegt: je moet het voor jezelf leerzaam maken etc.

Nou goed... tot dusver ben ik met 1 kleine handelingsplan bezig. Meer ga ik nu ook niet doen, eerst maar eens goedkeuring krijgen woensdag. Alles moet in overleg gebeuren, dus ik ga niet al mijn tijd nu eraan besteden als straks blijkt dat het niet goed is
Je kan ook de dagen dat je werkt op die ochtenden 1 kind "in het zonnetje" zetten, totdat alle kinderen zijn geweest. Teken een grote zon op het bord en de naam van het kind erin. Dan mogen de kinderen iets positiefs zeggen over dit kind. Uiterlijk, karakter, vaardigheden etc. Mijn ervaring is dat ze dat erg leuk vinden.

Je kunt ook uit boeken voorlezen of samen lezen met een opvoedkundig thema en daar vervolgens een gesprek over voeren.

Als er binnen de school met behandelingsplannen wordt gewerkt kun je die eentje opvragen bij de ib'er. Dan heb je een voorbeeld voor jou eigen mentor kind.
Volg je de opleiding toevallig in Tilburg?
Ja, dat in het zonnetje zetten doen ze vaak. 'Kind van de dag' noemen ze het ookwel. Dat kind mag dan extra dingen doen, helpen enzo. En krijgt complimenten.

Sova training kun je in kleine groepjes doen. Desnoods doe je 5x 15 min. dezelfde training. Dan deel je ze een beetje in op niveau, kan je het sneller of langzamer doen.
Hoi!

Nee ik volg de opleiding in Nijmegen

Dat van de complimenten lijkt me wel leuk om te doen met de kinderen die wat minder zelfvertrouwen hebben. Helaas is de klas 'moeilijk' hierin. Ze zitten continu op elkaar te letten en te vitten. Domme opmerkingen over elkaar vliegen over en weer.

Ik ben ook maar 1 ochtend aanwezig, dus veel tijd om dingen te ondernemen heb ik niet... Dat maakt de verhouding ook zo lastig: er wordt meer van mij verwacht, maar ik heb erg weinig tijd om er aan te werken.
Je kunt dat met die compimenten ook doen met een klein groepje kinderen dat wel wat meer zelfvertrouwen kan gebruiken. 'weerbaarheidstraining' noemen ze dat ook wel. Heeft ook met assertiviteit te maken, netjes nee zeggen, voor jezelf opkomen, anderen complimentjes geven, een compliment in ontvangst nemen, dat soort dingen. Als je 5 kinderen hebt die wat 'zwakker' daarin zijn heb je best een leuk clubje om zo'n training te geven.
Ja dat is nog wel een goed idee! Ik ga die zeker woensdag voorstellen aan mijn begeleidster.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven