Werk & Studie alle pijlers

Perfecte baan, maar...

08-09-2025 12:39 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk nu zo'n anderhalf jaar bij mijn huidige werkgever. Ik werk 100% vanuit huis, ik werk vier (vaste) dagen per week. Ik kan dus als ik wil ook vanuit het buitenland werken, wat erg fijn is in de winter. En ik heb hierdoor veel tijd met mijn hond. Ik heb weinig contact met collega's.

Bij eerdere werkgevers heb ik het nog nooit langer dan anderhalf jaar vol gehouden, ondanks mijn intentie om ergens wél lang te blijven. Ik vind mijn werkzaamheden snel heel erg saai worden. En door recente de komst van ChatGPT is mijn werk nóg makkelijker en saaier geworden. Ook dwingt dit mij om na te denken over een carrièreswitch naar een praktischer beroep dat niet zo makkelijk overgenomen kan worden door AI.

Ik ben programmeur en programmeren doe/deed ik ook graag hobbymatig, maar ik merk dat deze interesse steeds minder wordt. Ik heb heel lang sociale angst gehad, maar hier heb ik sinds kort geen last meer van. Waar ik eerst leefde als een soort kluizenaar, merk ik nu juist dat ik met plezier sociale situaties opzoek. Dit doe ik nu dan ook zoveel mogelijk. Ik ben lid geworden van sportclubs, neem meer initiatief om dingen de doen, etcetera.

Toch blijf ik het lastig vinden om vier lange werkdagen per week helemaal alleen thuis te zitten. Waarbij ook nog eens bij komt dat het sinds mei héél rustig is qua werkzaamheden. Ik hou er juist van om het lekker druk te hebben.

Het lijkt mij erg leuk om in de horeca of hospitality ervaring op te doen, als vrijwilliger of als bijbaan. Dit is voor mij wel ver buiten mijn 'comfort-zone' en ik ben bang dat als ik dit naast mijn huidige leven (werk + thuisstudie + meerdere sporten + andere bezigheden) dat dit dan toch net te veel wordt.

Het liefst zeg ik gewoon mijn baan op. En stort ik mij volop op alles wat ik nog wil leren/doen op sociaal gebied. Ik ben zo blij dat ik eindelijk van mijn sociale fobie af ben, dat ik het liefst geen minuut meer onnodig thuis zit. Maar of ik op de langere termijn ook in bijv. de horeca wil werken? Dat weet ik nu niet.

Financieel gezien kan ik in principe mijn baan opzeggen. Ik heb een grote buffer. Maar tegelijkertijd is het natuurlijk idioot om zo'n unieke baan (veel vrijheid + fijne collega's + goed salaris) op te geven.

Een andere optie is minder uren werken. Verstandiger. Maar het voelt voor mij ook als een 'halve oplossing'. Ik heb eerder ook parttime gewerkt en ik vond dat heel onprettig. Ik hou ervan als een project een beetje vlot af is en dat lukt natuurlijk niet als je weinig uren werkt.

Ik heb ook gekeken naar allerlei BBL opleidingstrajecten. Dan heb je een salaris terwijl je iets nieuws leert in de praktijk. Maar past zo'n beroep bij mij? Geen idee.. En het reizen kunnen we dan wel vergeten en het salaris is ook een stuk lager.

Wat zouden jullie doen?
Waarom denk je dat je een baan in de horeca minder snel saai zal vinden? Ook daar zul je snel alles geleerd hebben en dan wordt het ook routine, alleen betaalt het wel veel minder. Zoals iemand al zei: je neemt jezelf mee naar elke andere baan.

Ik liep hier ook tegenaan en ben eerst minder gaan werken: loste het probleem niet op want het werk bleef saai. Toen totaal iets anders gaan doen, een beetje wat jij voor ogen hebt maar een variant daar op: snel uitgeleerd en net zo saai maar wel minder salaris en slechtere werktijden. Wel gezelliger maar dat was niet genoeg.

Toen gaan kijken naar wat ik leuk vind in mijn banen: contact met mensen en vooral mensen die mij opzoeken, iets verbeteren, beetje technisch niet te veel details en hbo+ niveau. En wat ik vooral niet moet doen: alleen werken zonder team, statisch computerwerk, lange reistijd of veel thuiswerken.

Daar heb ik iets bij gezocht in een groot bedrijf zodat ik intern wat kan wisselen als ik verder wil kijken.
Kun je geen sabbatical of een periode onbetaald verlof nemen? Dan hou je je baan, en kun je gaan doen wat je wilt.
@mevrouwn Heel herkenbaar. Mag ik vragen wat je nu doet?

Grote kans inderdaad dat ik iets anders zoals horeca na een tijdje ook weer saai ga vinden. Ik ben bang dat ik dat gewoon moet accepteren. Ik betwijfel of ik ooit iets ga vinden wat voor heel lang interessant blijft. Ik vind het vooral belangrijk het gevoel te hebben dat ik écht iets toevoeg en ik zou graag iets goeds willen bijdragen aan de wereld (daarom doe ik nu een studie in de richting van milieu-wetenschap).

Op workation gaan we al ieder jaar, maar ook dan neem je natuurlijk gewoon jezelf en je werk met je mee. Mijn vriend vind de workations erg fijn en stimuleert me daarom ook om vooral bij mijn huidige werk blijven.

Een sabbatical/onbetaald verlof lijkt mij ook heerlijk.

Dus of een sabbatical, of minder uren werken, of ontslag nemen en iets anders gaan doen, of zelf een bedrijfje starten (ook nog een idee dat soms in mijn hoofd zit), of gewoon voor onbepaalde tijd leven van mijn spaargeld en sneller studeren, of gewoon zoals nu 4 dagen blijven werken en veel sparen.

Veel opties met allemaal voordelen en nadelen...
xdgkeit schreef:
09-09-2025 11:28
@mevrouwn Heel herkenbaar. Mag ik vragen wat je nu doet?

Grote kans inderdaad dat ik iets anders zoals horeca na een tijdje ook weer saai ga vinden. Ik ben bang dat ik dat gewoon moet accepteren. Ik betwijfel of ik ooit iets ga vinden wat voor heel lang interessant blijft. Ik vind het vooral belangrijk het gevoel te hebben dat ik écht iets toevoeg en ik zou graag iets goeds willen bijdragen aan de wereld (daarom doe ik nu een studie in de richting van milieu-wetenschap).

Op workation gaan we al ieder jaar, maar ook dan neem je natuurlijk gewoon jezelf en je werk met je mee. Mijn vriend vind de workations erg fijn en stimuleert me daarom ook om vooral bij mijn huidige werk blijven.

Een sabbatical/onbetaald verlof lijkt mij ook heerlijk.

Dus of een sabbatical, of minder uren werken, of ontslag nemen en iets anders gaan doen, of zelf een bedrijfje starten (ook nog een idee dat soms in mijn hoofd zit), of gewoon voor onbepaalde tijd leven van mijn spaargeld en sneller studeren, of gewoon zoals nu 4 dagen blijven werken en veel sparen.

Veel opties met allemaal voordelen en nadelen...
Ik had dat ook lang dat ik na 1.5 jaar al uitgekeken was op een baan omdat ik het meest dan al geleerd had. Ik doe het ook het beste op weinig herhaling en veel afwisseling (ik bleek achteraf adhd te hebben). Als het elke dag hetzelfde werk is dan word ik daar helaas gedemotiveerd van en kost het veel energie. Een drukke hectische dag werkt veel beter. Nu werk ik 1 op 1 met mensen en dat is aardig afwisselend. Ik ben ook veel buiten en actiever en dat helpt ook heel veel. Sport je?
@Elsy

Fijn dat je nu een baan hebt die beter bij je past! Ik merk inderdaad ook dat een rustige/saaie dag mij meer energie kost dan een drukke dag.

Ik zou heel graag willen weten of een heel ander soort baan (dus niet achter een computer) beter bij mij past. Maar het is wel een grote stap en daarmee verlies ik ook de workations en veel van de andere vrijheid/flexibiliteit die ik nu heb.

Ik sport wel veel en kom ook veel buiten (hardlopen en wandelen).
Ik (met ook ADHD)heb mijn superflexibele thuiswerkbaan opgezegd omdat de muren op mij afkwamen. Ik heb een gezin en buiten mijn werk ook afleiding, maar ik vond het thuiswerken in mijn eentje op den duur zwaar deprimerend. Ik heb een totaal andere baan gevonden, geen moeilijk werk maar op een drukke locatie, ontzettend hectisch en onvoorspelbaar en ik ben zo enorm opgeleefd! Voorheen was ik altijd na een paar maanden eigenlijk alweer uitgekeken op een baan, maar hier wil ik nooit meer weg. Het gekke is dat ik nu geen enkele flexibiliteit meer heb als het gaat om vakanties en vrije dagen en dat ik nooit thuis kan werken en ik dat totaal onbelangrijk vind nu ik zo blij ben met mijn baan. Ik weet nu dat ik onder de mensen moet zijn en dat ik wegkwijn als ik vanuit huis werk. Dan maar niet vanuit het buitenland werken.
@Blackstarr Fijn dat je nu een beter passende baan hebt! En dat je het thuiswerken niet eens mist!

Het lastige is dat ik ook rekening wil houden met mijn vriend. Hij is heel rustig, houdt niet van verandering en vind de jaarlijkse workation erg belangrijk.

Ik heb denk ik ook wel wat kenmerken van ADHD. Ik heb officieel ASS en sociale angst, maar ik betwijfel nu of dat klopt aangezien die diagnoses gesteld zijn terwijl ik achteraf gezien chronisch ziek was en dat dus eigenlijk voor de meeste problemen zorgde.
Tjonge, wat fijn dat die coeliakie uiteindelijk ontdekt is en het zoveel beter met je gaat!

En herkenbaar, het gedeelte dat je een goede baan hebt met veel vrijheid maar het eigenlijk beter doet in slechter betaalde banen zonder flexibiliteit.

Ik ben mijn eigen beroep als zzp'er gaan doen (sowieso uitdagend, een eigen klantenkring vinden) en wissel dat af met banen die ik gewoon leuk vind, zoals o.a. horeca.

Ik geef niet om reizen en geld en heb geen partner, dat maakt het wel een iets ander verhaal dan jouwe.
Zelf zou ik wel minder uren gaan werken en dan iid ergens voor aantal uur wat anders erbij gaan doen. Al dan niet vrijwillig.

Maar ik zou mijn partner wel zeer duidelijk maken dat ik niet voor hem ergens blijf werken waar ik geen zin in heb, hij bepaald dat niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven