Werk & Studie alle pijlers

Personeelstekort kinderopvang, oplossingen?

01-12-2019 19:08 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik werk in de kinderopvang en meer specifiek: op een naschoolse opvang. Op onze vestiging is al maanden een flink personeelstekort. Dit geldt met name voor invallers, maar nu een aantal collega's weg gaan zal het tekort helaas ook onder het vaste personeel ontstaan. Uiteraard staan er al lange tijd diverse vacatures online, maar hier komen weinig sollicitanten op af en de sollicitanten die er wel op af komen (zeer weinig) zijn vaak minder geschikt, zo blijkt na gesprekken en mee draaien op een groep. Sowieso is er geen interesse van sollicitanten om te gaan werken op een NSO. Te weinig uren, rare werktijden etc.

Het vervelende is op dit moment, dat er gewoon geen invallers meer zijn. Dus als iemand ziek is of vrij is, ontstaat er een probleem. Dat probleem komt deels op het bestaande personeel terecht ( soms teveel kinderen op je groep, andere diensten moeten draaien), maar uiteindelijk hebben de kinderen er ook last van ( te druk, ineens op een andere groep moeten zijn dan je stamgroep). Bovendien durf je je amper nog ziek te melden, zelfs als je flink ziek bent. Want ja, je weet al dat het voor ontzettend veel gedoe gaat zorgen en dat andere collega's dan de Sjaak zijn.
Een enkele keer wordt er dan een uitzendkracht ingezet, maar eigenlijk werkt dat ook voor geen meter. Zij kennen de kinderen niet en de kinderen komen alleen hulp vragen bij de vaste pedagogisch medewerker. Ook kan een uitzendkracht geen kinderen van school halen, hij of zij kent immers de kinderen niet en weet soms ook niet waar de scholen zich bevinden.

Wie werkt er ook in de kinderopvang en heeft hier ook mee te maken? Is dit echt een veel voorkomend probleem op dit moment in de kinderopvang? En hoe lost jouw werkgever dit op? Zijn er nog goede tips&tricks om wel aan goed personeel te komen, of zijn er slimme oplossingen om zo'n dag waarop je met te weinig mensen staat, beter door te komen?
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
01-12-2019 19:29
Ik denk dat dit per kind verschilt. Er zijn kinderen die het heerlijk vinden om thuis tot rust te komen, er zijn ook kinderen die het heerlijk vinden na school met vriendjes te kunnen spelen en hun energie kwijt te raken door deel te nemen aan bijvoorbeeld georganiseerde (buiten-) activiteiten. Bovendien is er niet zoveel klassikaals aan een naschoolse opvang hoor. Ja we eten en drinken gezamenlijk wat, maar daarna kunnen de kinderen vrij spelen of mee doen aan een activiteit.
Dat gezegd hebbende, ben ik ook geen voorstander van kinderen die élke dag gebruik moeten maken van de opvang. Het zijn uitzonderingen, maar de kinderen die alle dagen komen en die áltijd als laatste opgehaald worden, daar vind ik ook wel iets van.
Kinderen schijnen het vreselijk te vinden om als laatste opgehaald te worden.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Tja, eentje moet de laatste zijn
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
05-12-2019 20:29
Tja, eentje moet de laatste zijn
Ja. Maar als het altijd dezelfden zijn en ook nog degenen die 5 dagen in de week komen, vind ik dat sneu. Bovendien zijn het dan lange dagen voor een kind, als het van 's morgens half negen tot 's avonds half zeven van huis is.
Venusss schreef:
05-12-2019 21:03
Ja. Maar als het altijd dezelfden zijn en ook nog degenen die 5 dagen in de week komen, vind ik dat sneu. Bovendien zijn het dan lange dagen voor een kind, als het van 's morgens half negen tot 's avonds half zeven van huis is.
Ik denk dat er niet heel veel kinderen zijn die èn 5 dagen komen èn ook altijd als laatste worden gehaald.
Beetje stemmingmakerij dit.

Alle werkende ouders die ik ken, werken parttime of zijn vroeg klaar. Ik ken werkelijk niemand die alle dagen van 7 tot 7 aan het werk is.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
05-12-2019 21:09
Ik denk dat er niet heel veel kinderen zijn die èn 5 dagen komen èn ook altijd als laatste worden gehaald.
Beetje stemmingmakerij dit.

Alle werkende ouders die ik ken, werken parttime of zijn vroeg klaar. Ik ken werkelijk niemand die alle dagen van 7 tot 7 aan het werk is.
Je mag denken wat je wil natuurlijk. Maar dit komt dus echt voor. Of jij het gelooft of niet. En nee, die zijn niet van 7 tot 7 aan het werk, ik zei ook dat kinderen om 08:30 naar school gebracht worden en om 18:30 opgehaald uit de opvang.
Gut prima hoor, dan vind je daar lekker wat van.
Wel lekker lullig dat je als hardwerkende ouder achter je rug om door het kdv-personeel beschimpt wordt. Of zei je dat gewoon tegen deze ouders?
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
05-12-2019 22:43
Gut prima hoor, dan vind je daar lekker wat van.
Wel lekker lullig dat je als hardwerkende ouder achter je rug om door het kdv-personeel beschimpt wordt. Of zei je dat gewoon tegen deze ouders?
Beschimpt? Je kan ook overdrijven.

Maar om op je vraag te reageren: wij mogen ons niet met de opvoeding bemoeien. Neemt niet weg dat ik best een mening mag hebben over dingen die ik zelf anders zou doen of waarvan ik zie dat de kinderen waar ik voor zorg, last van hebben. Wel is het voorgekomen dat deze ouders binnen korte tijd drie keer flink te laat kwamen. En daar zijn gelukkig regels voor, na drie keer volgt er een financiële boete. In de weg naar de boete toe heb ik zeker wel een gesprek gehad met deze mensen. Gevraagd hoe het kan dat ze te laat kwamen, benoemd dat het haasten naar de opvang mij voor hen óók vervelend/stressvol lijkt en aangegeven dat ik merk dat die kinderen er last van hebben. In de hoop dat ze een oplossing zouden zoeken.

Dit alles heeft helemaal niets met beschimpen of wat dan ook te maken, maar met zorg voor de kinderen waar ik een deel van de dag mee te maken heb. Hun belang gaat voor mij nu eenmaal voor het belang van een ouder.
Tja, als het goed zou betalen zouden de sollicitanten in de wachtrij staan!
De meeste mensen werken om te leven, dan moet dat ook wel mogelijk zijn met het geld dat je verdient.
Venusss schreef:
06-12-2019 09:49
Beschimpt? Je kan ook overdrijven.

Maar om op je vraag te reageren: wij mogen ons niet met de opvoeding bemoeien. Neemt niet weg dat ik best een mening mag hebben over dingen die ik zelf anders zou doen of waarvan ik zie dat de kinderen waar ik voor zorg, last van hebben. Wel is het voorgekomen dat deze ouders binnen korte tijd drie keer flink te laat kwamen. En daar zijn gelukkig regels voor, na drie keer volgt er een financiële boete. In de weg naar de boete toe heb ik zeker wel een gesprek gehad met deze mensen. Gevraagd hoe het kan dat ze te laat kwamen, benoemd dat het haasten naar de opvang mij voor hen óók vervelend/stressvol lijkt en aangegeven dat ik merk dat die kinderen er last van hebben. In de hoop dat ze een oplossing zouden zoeken.

Dit alles heeft helemaal niets met beschimpen of wat dan ook te maken, maar met zorg voor de kinderen waar ik een deel van de dag mee te maken heb. Hun belang gaat voor mij nu eenmaal voor het belang van een ouder.
Maar dat had dus met te laat komen te maken, niet met 5 dagen opvang afnemen of om 5 voor 6 binnenkomen als de uiterste ophaaltijd 6 uur is.
Gewoon keihard te laat komen kan inderdaad niet (beweer ik ook niet. Ik zei dat er vast niet heel veel van zulke ouders zijn. Niet dat ze helemaal niet bestaan)
Alle reacties Link kopieren
Nee zoveel zijn het er ook niet. Maar het komt dus echt voor. Enige wat ik wilde zeggen, is dat ik het zelf sneu vind dat dezelfde kinderen altijd als laatste ( of dus te laat) worden opgehaald, zeker in combinatie met de hele week opvang. Een keertje wat vroeger gehaald worden vind elk kind fijn. Half zeven ophalen, betekent in feite meteen naar bed bij thuiskomst.

Maar zullen we weer on topic gaan? :proud:
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
06-12-2019 13:45
Nee zoveel zijn het er ook niet. Maar het komt dus echt voor. Enige wat ik wilde zeggen, is dat ik het zelf sneu vind dat dezelfde kinderen altijd als laatste ( of dus te laat) worden opgehaald, zeker in combinatie met de hele week opvang. Een keertje wat vroeger gehaald worden vind elk kind fijn. Half zeven ophalen, betekent in feite meteen naar bed bij thuiskomst.

Maar zullen we weer on topic gaan? :proud:
Ten eerste: met je eens.

Maar ik snap nou nog steeds niet waarom mannen vrijwel geen kans krijgen als werknemer op de kinderopvang. Ik denk dat er best mannen zijn die het leuk zouden vinden in een dergelijke baan te werken, maar er is de afgelopen jaren een soort van onredelijke afkeer van mannen in de opvang ontstaan. Waarom mannen geen eerlijke kans geven?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
06-12-2019 19:25
Ten eerste: met je eens.

Maar ik snap nou nog steeds niet waarom mannen vrijwel geen kans krijgen als werknemer op de kinderopvang. Ik denk dat er best mannen zijn die het leuk zouden vinden in een dergelijke baan te werken, maar er is de afgelopen jaren een soort van onredelijke afkeer van mannen in de opvang ontstaan. Waarom mannen geen eerlijke kans geven?
Of topic
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
06-12-2019 20:08
Of topic
Helemaal niet. Als er zulke tekorten zijn in de kinderopvang (wat het onderwerp is van dit topic), dan zou het aanbeveling verdienen mannen gelijke kansen te geven op een baan in de kinderopvang. Dus niks off (met dubbel f) topic.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mannen mogen gewoon in de kinderopvamg werken. Jij maakt er weer een bullshitverhaal van.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals: wij hebben mannelijke collega's gehad. Wij hebben daar helemaal niets tegen, nooit gehad ook en sterker nog: de voorkeur gaat uit naar mannelijke collega's. Hoe het zit met andere bedrijven weet ik verder niet. Maar ook....er zijn gewoon simpelweg minder mannen die willen werken in de kinderopvang. Een enkeling vind NSO wel leuk, maar die zijn alsnog dungezaaid.

En ja, off topic. Maar wilde dit toch even gezegd hebben :-P
Alle reacties Link kopieren
Nou, misschien is het dan tijd dat er een quotum komt voor mannen in de opvang? Ik bedoel, er is een vrouwenquotum ingesteld voor andere beroepen, waarom dan geen mannenquotum voor beroepen waarin mannen hard nodig zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
En daar is het stokpaardje weer.
Een quotum gaat natuurlijk niet helpen als het aanbod aan kandidaten er simpelweg niet is. Als de opvang alleen mannelijke sollicitanten aan mag nemen, maar die zijn er niet, wordt het tekort alleen maar erger. Het is niet dat er een enorm potentieel aan mannelijke kandidaten thuis zit, maar niet durft te solliciteren of telkens wordt afgewezen.

Ik denk dat het probleem inderdaad voor een groot deel in de onzekerheid zit. De sector is zo gevoelig voor de economie, en als de overheid dan ook nog ineens besluit om een jaar later de bijdrage aan de kinderopvang een stuk te verlagen, moet er voortdurend geschoven worden. En dan gaan mensen dus iets anders doen.
Daarnaast voor de nso/bso ook nog de korte uren. Inderdaad een combinatie met peuteropvang, administratie of iets dergelijks lijkt dan de beste oplossing. Want vijf dagen moeten werken om aan 20 uur te komen is voor de meeste mensen niet erg aantrekkelijk.
Volgens mij zijn alle personeelstekorten in heel Nederland opgelost als vrouwen wat minder part-time gaan werken en wat vaker een full-time baan nemen.

Ik zie werkelijk bijna geen enkele vrouw meer met een full-time baan. Mijn huisarts is een vrouw en werkt 4 dagen. Mijn kinderen hebben alleen maar part-time docenten, op 1 na en dat is een man. Mijn tandarts is een vrouw en vrijdag kan ik niet terecht. Bij mij op de zaak zijn er in totaal een stuk of 5 part-timers, allemaal vrouwen.

En ja, dan is er meer kinderopvang nodig. Dus hopelijk kan daar wel iets gebeuren om het vak wat aantrekkelijker te maken.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
07-12-2019 11:22
En daar is het stokpaardje weer.
Een quotum gaat natuurlijk niet helpen als het aanbod aan kandidaten er simpelweg niet is. Als de opvang alleen mannelijke sollicitanten aan mag nemen, maar die zijn er niet, wordt het tekort alleen maar erger. Het is niet dat er een enorm potentieel aan mannelijke kandidaten thuis zit, maar niet durft te solliciteren of telkens wordt afgewezen.

Ik denk dat het probleem inderdaad voor een groot deel in de onzekerheid zit. De sector is zo gevoelig voor de economie, en als de overheid dan ook nog ineens besluit om een jaar later de bijdrage aan de kinderopvang een stuk te verlagen, moet er voortdurend geschoven worden. En dan gaan mensen dus iets anders doen.
Daarnaast voor de nso/bso ook nog de korte uren. Inderdaad een combinatie met peuteropvang, administratie of iets dergelijks lijkt dan de beste oplossing. Want vijf dagen moeten werken om aan 20 uur te komen is voor de meeste mensen niet erg aantrekkelijk.
Ik denk voornamelijk dat laatste argument over de weinige uren. Mannen zullen voornamelijk de voorkeur hebben voor nso/bso: maar dan maak je maar 16-20 uur per week (als ze al zoveel uren willen geven). Zo worden de vacatures geschreven en als een man dat leest, lijkt het alsof er geen mogelijkheden zijn om meer uren te maken. Daarom weigeren ze bij voorbaat te solliciteren.
ManOpHetPrikbord schreef:
07-12-2019 11:50
Volgens mij zijn alle personeelstekorten in heel Nederland opgelost als vrouwen wat minder part-time gaan werken en wat vaker een full-time baan nemen.

Ik zie werkelijk bijna geen enkele vrouw meer met een full-time baan. Mijn huisarts is een vrouw en werkt 4 dagen. Mijn kinderen hebben alleen maar part-time docenten, op 1 na en dat is een man. Mijn tandarts is een vrouw en vrijdag kan ik niet terecht. Bij mij op de zaak zijn er in totaal een stuk of 5 part-timers, allemaal vrouwen.

En ja, dan is er meer kinderopvang nodig. Dus hopelijk kan daar wel iets gebeuren om het vak wat aantrekkelijker te maken.
Want dit zijn allemaal alleenstaande moeders?

Daarnaast even: als ik kinderopvang betrek tot 18.00 uur, mag ik mijn kind gewoon ophalen om 17.59 uur. Vervelend dat iemand dat zielig vindt, maar geen eten is nog zieliger.

Verder ben ik het eens met Nausicaa.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
07-12-2019 11:50
Volgens mij zijn alle personeelstekorten in heel Nederland opgelost als vrouwen wat minder part-time gaan werken en wat vaker een full-time baan nemen.

Ik zie werkelijk bijna geen enkele vrouw meer met een full-time baan. Mijn huisarts is een vrouw en werkt 4 dagen. Mijn kinderen hebben alleen maar part-time docenten, op 1 na en dat is een man. Mijn tandarts is een vrouw en vrijdag kan ik niet terecht. Bij mij op de zaak zijn er in totaal een stuk of 5 part-timers, allemaal vrouwen.

En ja, dan is er meer kinderopvang nodig. Dus hopelijk kan daar wel iets gebeuren om het vak wat aantrekkelijker te maken.
Parttime werken heeft allang niet meer te maken met zorg voor kinderen of huishouden bij vrouwen. Ze werken parttime omdat het kan (ook als er geen kinderen - meer - in het spel zijn), in de wetenschap dat hun man toch wel fulltime de kar trekt. Of gewoon omdat ze geen zin hebben in werken - het aantal parttime werkende vrouwen (alleenstaand) van tussen de 25 en 30 is significant groter dan het aantal parttime werkende mannen. Vrouwen kiezen er vroeg in hun carrière al voor om niet fulltime te werken, gewoon, omdat ze meer vrije tijd willen, of wat dan ook. Dus dat vrouwen parttime werken, heeft lang niet altijd met kinderen te maken.

Daarnaast kan ik je observatie beamen. Als ik een vrouwelijke zakenrelatie moet bereiken, gebeurt het vaak dat ik bot vang (nee, ze is er vandaag niet, alleen maar op dinsdag en woensdag en vrijdagochtend), en dan bél je netjes op woensdag, en dan is ze er weer niet, want ze is in plaats van op woensdag op donderdag gekomen... Moet ik daarentegen een mannelijke zakenrelatie bereiken, dan heb ik gedurende werkdagen 9 van de 10 keer kans dat hij gewoon op het werk is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk part-time omdat m'n baan bijna niet vol te houden is, full-time. En aangezien ik bijna het dubbele verdien van mijn man, is het salaris geen issue ;)
Dus ja, ik werk part-time omdat het kan maar ik deed dat ook al toen ik mijn man nog niet kende. Carrière-technisch gezien heeft het geen invloed.

Maar on topic; een verzorgend beroep trekt vaak minder mannen aan dan we zouden willen. Zowel in de zorg, als in de kinderopvang als in het onderwijs. NSO is dan nog vaak het meest aantrekkelijk (in de kindzorg) omdat mannen vaak daar "wat meer mee kunnen" (op sportief gebied dan he.... niet "fout" lezen svp)
Op de scholen waar ik beroepshalve kom, werken, naar mijn mening, ook veel te weinig mannen. En degene die er werken, doen dan, negen van de tien keer, voornamelijk de IT.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
07-12-2019 16:09
Ik werk part-time omdat m'n baan bijna niet vol te houden is, full-time. En aangezien ik bijna het dubbele verdien van mijn man, is het salaris geen issue ;)
Dus ja, ik werk part-time omdat het kan maar ik deed dat ook al toen ik mijn man nog niet kende. Carrière-technisch gezien heeft het geen invloed.

Maar on topic; een verzorgend beroep trekt vaak minder mannen aan dan we zouden willen. Zowel in de zorg, als in de kinderopvang als in het onderwijs. NSO is dan nog vaak het meest aantrekkelijk (in de kindzorg) omdat mannen vaak daar "wat meer mee kunnen" (op sportief gebied dan he.... niet "fout" lezen svp)
Op de scholen waar ik beroepshalve kom, werken, naar mijn mening, ook veel te weinig mannen. En degene die er werken, doen dan, negen van de tien keer, voornamelijk de IT.
Ik denk zomaar dat mannen ook niet makkelijk aan de bak komen bij een KDV bijvoorbeeld. Genoeg ouders die het niet leuk zouden vinden als het personeel op een KDV vrijwel alleen uit mannen bestaat. Maar als het voornamelijk (of uitsluitend) uit vrouwen bestaat, is het opeens OK.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Paradoxaal, vrouwen werken zowel te veel als te weinig.
Ik maak me er geen zorgen over. Ik werk gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
07-12-2019 16:16
Paradoxaal, vrouwen werken zowel te veel als te weinig.
Ik maak me er geen zorgen over. Ik werk gewoon.
Ik heb ook geen mening over hoeveel vrouwen (of mannen for that matter) zouden moeten werken.
Ik heb wel een mening over kinderen die (te) veel uren op de opvang doorbrengen ;) Er zijn situaties waarbij er niet veel keus is voor ouders (voornamelijk éénoudergezinnen) maar te vaak, naar mijn mening, is het een kwestie van keuzes maken. Voor die kinderen heb je (in de meeste gevallen) namelijk bewust gekozen.

Als ouders ben je allebei verantwoordelijk voor de opvoeding van je kinderen. In een ideale wereld zorg je dus allebei evenveel (more or less) voor je kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven